insuline spuiten

Discussie in 'Gezondheid' gestart door suze30, 8 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suze30

suze30 Fanatiek lid

7 jul 2009
    2.188
    1
    0
    NULL
    NULL
    hoi,

ik weet sinds 5 weken dat ik zwangerschapsdiabetes heb en zit nu een week of 3,4 aan een dieet, het dieet werkte de 1e 2 weken prima en mijn waardes bleven mooi onder de 7, nu heb ik sinds vorige week soms beste uitschieters erbij en wilt de internist dat ik insuline ga spuiten...
    ik zelf heb nogal twijfels en dat komt denk ik vooral omdat ik toch wat angst heb om mezelf te spuiten en ik maak me zorgen om de kleine..
    als ik zo'n dag als gisteren heb dan denk ik, ik moet echt gaan spuiten(krijg donderdag uitleg hoe dat moet) maar als ik vandaag dan weer 4 keer een mooie waarde prik, begin ik weer te twijfelen en vraag ik me af of het wel nodig zal zijn..

zijn er hier nog meiden die hebben moeten spuiten en die het mee vonden vallen? of nog spuiten en het mee vinden vallen?

en is alles verder goed gegaan met de kleine qua groei etc?

nou ik hoop een hoop (positieve) ervaringen te lezen...;)

2. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Ik moest ook spuiten, 5 x per dag. Ik vond het wel meevallen hoor :)
    Was het op een gegeven moment wel zat, moet ik eerlijk zeggen.

Had tijdens de bevalling een hypo, maar toen alles achter de rug was was het heerlijk niet meer te hoeven spuiten (ik was er direct vanaf gelukkig). Nog een keer controle gehad, maar alles was en bleef prima. Sta alleen nu nog onder controle, voor het geval dat.

3. medousa

medousa Actief lid

20 jul 2008
    359
    0
    0
    In de laatste fase van je zwangerschap zullen je waardes omhoog gaan en zal een dieet niet genoeg zijn, insuline spuiten is de enige oplossing, omdat je dan je waardes veel beter onder controle kan houden.

Te hoge waardes zijn niet goed voor je kindje ( en jezelf)

Het spuiten valt er mee, hoor! De naaldjes zijn zo klein tegenwoordig.....

4. Kimos

Kimos Actief lid

13 aug 2007
    475
    0
    0
    Groningen
    Ik moet sinds 4 weken ook insuline spuiten. Het valt me op zich wel mee,word er meer moe van dat je bij elke hap die je neemt moet nadenken of het wel kan of dat je eerst moet gaan spuiten.
    Bij mij gaat het bijv al helemaal mis als ik s'ochtends een boterham neem of een stuk fruit. Eigenlijk uberhaupt als ik iets van koolhydraten binnen krijg,want s'avonds hoef ik ook geen aardappels,rijst of pasta te eten. Dan zit ik gelijk op 10/11.
    Maar goed met het babytje is het gelukkig wel allemaal goed.
    't is helaas niet anders :(

5. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ik vond het reuze meevallen. Heb sinds de 2de zwangerschap zwschapsdiabetes, dus nu 2x meegemaakt het hele circus. Juist als je niet gaat suiten is het slecht voor jou en je kleintje. Ik vond het alleen lastig dat je er de hele dag mee bezig bent.....

6. suze30

suze30 Fanatiek lid

7 jul 2009
    2.188
    1
    0
    NULL
    NULL
    bedankt meiden voor de antwoorden, we kijken het nog 1 weekje aan omdat de waardes nu weer onder de 7 zijn,maar anders is het niet anders, ik heb nu de naaldjes gezien en het lijkt idd niet zoveel voor te stellen...;)

7. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Suze,ik spuit ook sinds een paar weken insuline (4x per dag).Ik vind het best meevallen,vind het vooral veel gedoe om er de hele tijd zo mee bezig te moeten zijn.
    Als het nodig is dan kan je je er maar beter aan over geven,aan je banner te zien hoef je niet zo lang meer..dan is het nog te overzien toch.
    En je zorgen gewoon bespreken,met de arts of hier op zp.Het is altijd fijn om ervaringen te horen toch.

8. suze30

suze30 Fanatiek lid

7 jul 2009
    2.188
    1
    0
    NULL
    NULL
    @trotsemams, ja je hebt helemaal gelijk! ik zit nu wel te twijfelen want ik kan nu niemand bereiken in het zh en heb afgesproken dat als hij boven de 7 zou komen ik zou beginnen te spuiten, nu prikte ik net 7.3 en ik had alleen maar 2 boterhammen op en een glas melk..dus niets anders dan normaal,vanavond denk ik toch maar beginnen met 2 eenheden te spuiten...

9. medousa

medousa Actief lid

20 jul 2008
    359
    0
    0
    Wanneer je het zo hebt afgesproken met het zh, moet je inderdaad beginnen met spuiten....

Welke insuline heb je?

Succes met de eerste prik;)

10. suze30

suze30 Fanatiek lid

7 jul 2009
    2.188
    1
    0
    NULL
    NULL
    Het viel me heel erg mee...;) voelde er vrij weinig van haha, ik novorid als je het zo schrijft..het is een snelwerkende insuline, voor de nacht heb ik niet nodig en voor het ontbijt ook niet,want die waardes zijn tot nu toe nog telkens goed.

ik moet trouwens 1,5 uur na het eten prikken om te kijken wat de waarde is, nu had ik vanmiddag dan iets boven de 7, een half uur later wilde ik kijken hoe snel ie weer zou zakken maar toen was ie dus 10.3:(
    vanavond na het insuline spuiten was ie perfect 5.2:D en we hadden nog wel frietjes gegeten met zelf gemaakte kipshoarma, ik neem dan wel maar 80 gr friet,maar normaal zat ie dan net iets onder of boven de 7...

nog een vraagje(sorry voor al die vragen hoor..:)) maar nemen jullie weleens wat 'lekkers' wat ik bevoorbeeld bedoel is aankomende dinsdag is ons middelste jarig, nemen jullie in zo'n soort geval bijv een klein stukje gebal of helemaal niet?? ik zou er wel zin in hebben,maar als het echt niet mag ofzo dan doe ik dat natuurlijk niet!!

11. suze30

suze30 Fanatiek lid

7 jul 2009
    2.188
    1
    0
    NULL
    NULL
    hij is aankomende woensdag jarig;)

12. medousa

medousa Actief lid

20 jul 2008
    359
    0
    0
    Ik neem het wel, maar ik spuit dan wel een extra keertje....maar ik moet wel zeggen dat ik goed/scherp ben ingesteld.

Mij is verteld, dat ik wat lekkers mocht, wanneer ik goed was ingesteld. Gewoon even vragen in het zh of je bij uitzondering toch iets lekkers mag en dan eventueel een keertje extra spuiten

13. cheetara

cheetara Actief lid

13 nov 2011
    396
    0
    0
    thuismanager
    Hoogvliet
    Hoi suze30,

Ik heb geen ervaring met zwangerschapsdiabetes maar ik heb zelf diabetes type1, en ben nu in m'n 6de week.
    Ik spuit al 3 en half jaar insuline en heb het vanaf de eerste keer meteen zelf gedaan, ik doe het ook heel anders regelen dan veel mensen met diabetes.
    Ik heb geen dieet, ik krijg geen waardes die ik moet spuiten en ik heb alleen een arts waarmee ik overleg als het nodig is (wat niet vaak nodig is geweest omdat ik het geweldig doe en gemiddeld een hba1c heb van 6)
    Ik eet en drink alles wat ik wil (behalve natuurlijk de nono's van zwangerschap), want ik reken zelf uit wat ik ervoor moet spuiten.
    Voor de naaldjes hoef je je niet zoveel zorgen over te maken, aan het begin kan het inderdaad vervelend aanvoelen en moet je nog leren waar jouw meest fijne prikplekjes te vinden zijn. Mocht je nou toch een vervelend plekje te pakken hebben waarvan je je billen tegen elkaar wilt knijpen moet je proberen lucht te blazen op de plek waar de naald erin zit, dat helpt mij regelmatig.

Ik weet dat naalden en spuiten helemaal zo totaal niet leuk is maar het is goed voor je kleintje en dat is het belangrijkste.
    En het duurt nog een paar weekjes en dan is het weer over voor je, dus veel succes en alvast gefeliciteerd met de verjaardag van je zoon.

14. suze30

suze30 Fanatiek lid

7 jul 2009
    2.188
    1
    0
    NULL
    NULL
    @cheetara, bedankt voor je reactie! gefeliciteerd met je zwangerschap! het spuiten valt me idd mee,moet wel even kijken waar mijn 'fijnste' plekjes zijn om te spuiten,want ik had straks een nogal pijnlijk plekje! maar komt goed!

@medousa, ik mag idd niets extra's nog hebben omdat ik nog niet goed ben ingesteld, mss met de kerst dan..;)

15. medousa

medousa Actief lid

20 jul 2008
    359
    0
    0
    Wel jammer dat je nu nog niets mag, maar het is voor een goed doel ;)

Goed de koolhydraten tellen elke maaltijd en bijhouden hoeveel eenheden je spuit, dan mag je met kerst vast iets lekkers...:p

Je zult binnenkort wel een bijregelschema krijgen, zodat je het een en ander zelf kan regelen, dan wordt het ook al wat "makkelijker"

16. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Suze,fijn dat je het mee vind vallen.En als je dan ook ziet dat het helpt is het minder erg om te spuiten vind ik.

Ik zou zelf niet tussen het eten en de 1,5 uur erna dat je moet prikken nog een keer extra prikken.Dat maakt het alleen maar ingewikkeld.Gewoon de waarde aanhouden van 1,5 uur na het eten zou ik doen.

Mijn dochter is donderdag jarig ;) Haar feestje was afgelopen zondag.Ik heb toen over de dag door iets meer gespoten en als gebakje had ik zelfgemaakte kwarktaart.Zit evengoed suiker in natuurlijk,maar met het extra spuiten ging dat prima.
    Ik denk dat het eerst even wennen is aan het spuiten,beetje inzicht krijgen in wat het doet met je suikerwaardes en dan mag je met kerst vast een keer iets extra :D

17. medousa

medousa Actief lid

20 jul 2008
    359
    0
    0
    Trotse mama, het extra keertje spuiten doe je voordat je wat lekkers neemt ;) ik hou zelf 3 a 4 uur na de maaltijd en de prik aan, en zal nooit iets lekkers nemen voordat ik mijn waardes heb gecontroleerd.

Meer insuline spuiten voor de maaltijd om zo wat lekkers te kunnen eten vergroot de kans op hypo's en zorgt voor te veel schommelingen van je waardes, wat ook niet goed is voor het kindje. Ik spuit alle (extra) koolhydraten weg, zodat mijn waardes constant blijven......is niet ingewikkeld trouwens;)

Suze30, van harte gefeliciteerd met je zoontje!! En hoe gaat het nu?

18. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Ja dat deed ik ook Medousa ;) Heb het gebak in het middageten gepakt en m`n waardes waren helemaal ok :)

19. suze30

suze30 Fanatiek lid

7 jul 2009
    2.188
    1
    0
    NULL
    NULL
    @medousa, bedankt!:D na het middageten zit ik nog regelmatig te hoog,maar zit nog maar op 2 eenheden, nu moet ik vanaf vandaag 4 spuiten en dan kijken hoe ik uitkom, ik had gisteren erg zin in een pizza:) en heb op gevoel 6 eenheden gespoten van tevoren en hij zat na 1,5 uur mooi op de 6.2:) dus ik weet dat het af en toe eens kan....was wel erg lekker weer eens!!!

@trotsemams, ja dat klopt, je ziet dat het helpt idd, jij alvast gefeliciteerd met je dochter morgen!

20. suze30

suze30 Fanatiek lid

7 jul 2009
    2.188
    1
    0
    NULL
    NULL
    worden of zijn jullie ook ingeleid in de 38e week? bij mij is dat wel de bedoeling begreep ik nu omdat er na de 38 weken veel complicaties kunnen ontstaan??

Deel Deze Pagina