insuline spuiten

Discussie in 'Gezondheid' gestart door suze30, 8 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. medousa

medousa Actief lid

20 jul 2008
    359
    0
    0
    Suze, ik heb dit ook regelmatig. Ik moet zelf na 2 uur controleren, maar soms komt het zo uit dat het eerder moet, en dan zijn de waardes veels te hoog....controleer ik een half uur later ( zodat het 2uur na de maaltijd is) dan zijn ze goed.
    Het lijkt erop dat de insuline er langer over doet om te gaan werken (dat is mijn theorie, hoor!) het kan ook andere oorzaken hebben: Zijn je waardes voor de maaltijd boven de 6? Spuit je op een andere plek? Het bloed dat uit je vinger komt, druk je er niet geforceerd uit?

Door die schommelingen voel je je moe. Je loopt op het eind en dan gaan de waardes raar doen. Neem in ieder geval contact op met de (andere) diab.verpl zij kan je een advies geven.

Ik heb hier een simpel trucje voor, die bij mij goed werkt......maar eerst even contact opnemen met de diab. Verpl voordat ik die vertel :p

2. JahoO

JahoO Actief lid

17 aug 2011
    344
    0
    0
    Ondernemer
    Randstad
    Hoi Suze, hoop dat het inmiddels wat beter gaat! Echt ff bellen hoor, het is toch belangrijk dat die suikers zo goed mogelijk zijn met de bevalling. En die ander is toch ook gediplomeerd als diabetesverpleegkundige ;)
    Ik heb nu ook even 2 weken iemand anders.

Ik moet trouwens ook na 2 uur controleren

3. suze30

suze30 Fanatiek lid

7 jul 2009
    2.188
    1
    0
    NULL
    NULL
    hey meiden,

bedankt voor jullie reacties, fijn om te lezen dat jullie met me meedenken..

ik heb gebeld met de internist, hij gaf ook aan dat de suikers idd meer gaan schommelen aan het einde, hij vroeg idd ook of ik op een andere plek spoot en de handen wel goed waste voor het bloed prikte,maar ik doe niets anders dan normaal.

ik heb vanmorgen weer voor het eerst een boterham gegeten met een glas melk ipv creusli en toen was de waarde weer normaal,maar ik heb begrepen dat die schommelingen wel ´normaal´ zijn aan het einde,maar ik ben idd heeeeel erg moe...ik heb nu tussen de middag ook brood genomen,hopelijk is de waarde zo weer een beetje normaal

@medousa, ik ben wel erg benieuwd naar je tip;)

@andere diab.verpl. zij weet het natuurlijk ook allemaal wel,maar zij heeft me de 1e keer zo af zitten zeiken dat ik huilend het zh uitliep toen...zij gaf me echt het gevoel dat diot alles helemaal aan mezelf lag en heeft me alleen maar af zitten zieken op mijn gewicht, dus als het even niet meer hoeft wil ik haar niet meer zien of spreken, maar ik was even vergeten dat er ook nog een internist was...:) hoezo blond;)

@trotsemam, mijn banner loopt 4 dagen voor dus officieel ben ik aankomende dinsdag 37 weken, ik bedoelde dat ze in de 39e week gaan inleiden, ik heb 10 jan de afspraak bij de gyn en dan gaan we een datum plannen voor het inleiden,maar over 2 weken is hij er zeker wel:D kan niet wachten..

4. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Suze,goed dat je even gesproken hebt met de internist.Ik hoop dat het snel wat stabieler gaat worden zodat je iig wat uitgeruster aan de bevalling kan beginnen.
    Ik snap goed dat je die andere diab.verpl. niet wil spreken.Daar zou ik ook echt niet op zitten te wachten.Stom toch hoe sommige mensen reageren..

Voor jou iig sterkte met de laatste loodjes..nog even volhouden en dan is jullie beebje er...Ah ,dat klinkt goed zeg haha

5. suze30

suze30 Fanatiek lid

7 jul 2009
    2.188
    1
    0
    NULL
    NULL
    @trotsemams, ja dat klinkt zeker goed! Haha

@all, ik wens jullie een hele fijne jaarwisseling en gelukkig en vooral gezond 2012!

6. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Lieve meiden,ik wens jullie allemaal een heel liefdevol 2012 toe!!! Op naar een heel veel lieve baby`s :D

7. JahoO

JahoO Actief lid

17 aug 2011
    344
    0
    0
    Ondernemer
    Randstad
    Meiden, allemaal de beste wensen voor 2012!!
    @suze Hoop dat het gauw stabiliseert, je bloedsuiker.

Ik ben oudejaarsdag/avond gewoon onder de 6 doorgekomen, bijna onder de 5 zelfs :$. Heb het oliebolletje wel vreselijk gemist hoor, maar blij met de waardes. En trouwens, als ik aan oliebollen begin dan blijf ik eten ;)

8. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Meiden..hoe is het bij jullie??? Suikers onder controle? Hier niet,ik krijg het niet meer voor elkaar...Ik weet niet meer wat ik moet doen.Vanmorgen een kleine portie gegeten (melk met cornflakes)...daar spuit ik nu het dubbele voor als 2 weken terug en nog was m`n suiker net 9,9
    Om half 2 kan ik de diabetes verpleegkundige bellen..ga dat maar even doen.

De baby is ook enorm druk..nou is hij dat al best lang (voel hem vanaf 14 weken al best veel).Maar nu,hij is zo druk en zo sterk..En ik ben pas 22 weken.Ik maak me een beetje zorgen,volgens mij gaat hij veel en veel te snel.
    Ik voel hem bijna continue,zo`n druktemaker is het.Van de ene kant ben ik blij natuurlijk dat ik hem zoveel voel..van de andere kant dat stemmetje in mijn hoofd..Is hij niet al veel te groot/zwaar..gaat hij niet veel te hard?
    De gyn zei vorige keer dat hij daar niet zoveel aan kan doen,omdat mijn suikers toen goed waren en omdat ik nog niet veel ben aangekomen.
    Hmm,maak me gewoon zorgen..herkennen jullie dat?Ik herken het wel van de zwangerschap van zoon..maar nu..ben pas 22 weken.
    Straks de diabetesverpl bellen en vrijdag heb ik een afspraak bij de gyn.

9. JahoO

JahoO Actief lid

17 aug 2011
    344
    0
    0
    Ondernemer
    Randstad
    Hoi Trotsemams, jeetje 9.9 is wel veel. Moet ik zeggen.. als ik cornflakes zou eten met melk, dan haal ik dat ook met gemak. Verbaasde me al eens dat je dat kan eten, cornflakes is toch 1 en al suiker en koolhydraten uit geraffineerde meel. Daarbij nog melksuikers van de melk.
    Met wat voor waarde begin je voor het ontbijt? Dus nuchter?
    En wellicht een idee om stukje te gaan wandelen na zulke waardes? Dan verbrand je in ieder geval die suikers weer een beetje.

Ik had vanmorgen 5.9, echt heel slecht geslapen. Dan neem ik als ontbijt 1 koolhydraatarme boterham en halve liter water. Voor mij werkt het goed om dan even minimaal aantal koolhydraten te nemen. Na ontbijt 5.4, heb ik de andere boterham gegeten (ontbijt normaliter met 2). Hopelijk met de lunch weer lager, ik ga nog even strijken voor de beweging :)

Ik had ook veel beweging hoor met 22 weken, geen harde pijnlijke trappen maar dat heeft hij sowieso nog nooit gedaan.
    Maar is toch vrij normaal dat je kindje goed voelt in die termijn? Bij mij nu stuk minder druk, hij heeft ook minder de ruimte ;)
    Ik heb bij 24 weken nog meting gehad en baby zat keurig op schema qua groei.

10. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Jahoo,die waarde is nu idd hoog.Maar 2 weken terug at ik het zelfde,spoot ik de helft insuline en zat ik onder de 7.
    Ik prik nuchter meestal tussen 5,5 en 6,5 ..dat is de hele zwangerschap al zo.
    Na mijn ontbijt ben ik altijd lekker druk,dat gaat `s morgens het beste (heb b.i) .

De baby vaak voelen is mss wel normaal,maar hij is echt heel sterk en ook echt extreem druk.Bij 19w3d lag hij al een week voor op de groei en ik heb het gevoel dat dat nu wel een stukkie verder is.Zoon woog bij de geboorte 11 pond en ik wil heel graag dat dit kindje niet zal zijn.Zoon voelde ik tot de bevalling trouwens hard trappen..dus wat dat betreft staat me nog wat te wachten.
    Nou vind ik het voor mezelf nog niet zo erg,maar voor de beeb.Wil hem graag een hoop ellende besparen.

11. JahoO

JahoO Actief lid

17 aug 2011
    344
    0
    0
    Ondernemer
    Randstad
    Tja ik ben geen expert maar tussen de 5.5 en 6.5 nuchter prikken is volgens mijn internist echt hoog, ik zou dan geen ontbijt nemen wat zoveel suikers bevat als cornflakes. Beetje portie is 30 gram ofzo? Tel daarbij op de melk, zit je zo aan 40 gram koolhydraten. Dat is nog meer dan brood, en het zijn snelle suikers.
    Ik zit vandaag ook hoog, dan probeer ik eerst die suikers omlaag te krijgen. Anders blijf je de hele dag sukkelen, das ook niks toch?

Als je je echt zorgen maakt, ga dan eens een 3D echo maken in Amsterdam. Dat doet een gynaecoloog, Drs Papa (zo heet hij echt), en die meet, ondanks de pretecho, de baby nog uitgebreider na dan bij een 20 weken uitgebreide GEO in het ziekenhuis. Aan te raden! En je krijgt ook nog leuke DVD mee en foto's uiteraard.
    Ik denk niet dat je kindje in 3 weken tijd ineens 3 weken voor ligt op de groei. Na die 20 weken is ook gewoon even tijd dat het ineens hard gaat.
    Flinke baby, je zoon! Lijkt me pijnlijk als hij zo schopt tot het einde. Mijn guppie schopt wel maar niet echt harder dan de bewegingen met z'n armpjes. Echt pijnlijk heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.

12. suze30

suze30 Fanatiek lid

7 jul 2009
    2.188
    1
    0
    NULL
    NULL
    @trotsemam,
    wat vervelend meid dat je zulke hoge waardes prikt..:( heb je de diab.verpl. nog gesproken?? ik ga ook hard met het verhogen hoor, ik ben dan wel pas begonnen op 30 weken,maar begon met 3x 2 eenhden en zit nu op 22-22-20, ik vind het echt hard gaan en moet nog om de dag verhogen, spuit jij ook 'zoveel'? of mss is het wel helemaal niet veel wat ik spuit...:)
    ik hoop iig dat de diab. verpl. je heeft kunnen geruststellen...kun je niet een keer extra naar de gyn voor controle?!

bij mij is het ook nog steeds prut...ik ga van hypers naar hypo's en wer andersom,ik prikte vanmiddag 1,5 uur na lunch 10.3 en een uur later voelde ik me niet lekker worden en begon helemaal te zweten toen prikte ik 2,9...:( toen heb ik 1`glucosetabletje genomen maar dat deedt niets, na nog een tabletje zat ie na een half uur weer op de 9,1:(
    ik heb ook nog wel gebeld met de diab.verpl. maar die van mij was er niet en die andere wist het ook allemaal niet zo goed dus moest netjes wachten tot morgen..
    heb ook even de gyn gebeld om mijn zorgen om de beeb te overleggen en nu mag ik donderdag komen voor een extra controle en echo,dat vind ik wel een fijne gedachte, hier is de beeb vooral bij de hypers verschrikkelijk druk, de gyn zei ook de vorige keer dat ik het moest vergelijken met als ik de kids smarties geef ofzo dan gaan ze ook stuiteren en dat doet de beeb ook bij teveel suiker....

13. JahoO

JahoO Actief lid

17 aug 2011
    344
    0
    0
    Ondernemer
    Randstad
    Jeetje Suze, dat vliegt echt alle kanten op nu.
    Wat je een ½ uur na inname prikt is niet echt een betrouwbare waarde he, das altijd veels te hoog.
    Ik weet niet wat veel spuiten is, ik spuit natuurlijk combinatie insuline. Zit nu op 2x per dag 's-morgens 12 en 's-avonds 14 eenheden.
    Ik had net de diabetesverpleegkundige aan de lijn. Die benadrukte ook nog dat het zeker slechter gaat naar mate de zwangerschap vordert.
    Voor nu gaat het in ieder geval erg goed, hij was zeer tevreden en ik hoef deze week niet op te hogen.
    Maar balen dat het met jullie zo slecht gaat. Gelukkig ga je bijna bevallen Suze, wel heel spannend hoor!
    Is kamertje en alles klaar?

14. medousa

medousa Actief lid

20 jul 2008
    359
    0
    0
    Meiden, nog de aller beste wensen voor 2012!!!

Trotse mams, ik ben bijna 1,5 keer zoveel gaan spuiten rond de 22weken. Het heeft te maken met je hormonen. Zit niets anders op dan meer eenheden te spuiten :D Ga niet anders eten, want dan ga je alleen nog maar meer schommelen.....

Mijn moeder heeft van haar diabetesverpleegkundige nog een tip gehad! Eet geen producten met meergranen, vooral het meergranen brood raadde zij af, die meergranen zorgen ervoor dat je insuline moeilijker wordt opgenomen...misschien handig om te weten.

Ik voel deze beep ook veel meer dan mijn dochter, maar mijn dochter was weer heel rustig. Deze beep is vanaf begin af aan al een spring in het veld.

Suze mijn trucje is om 15 minuten voor het eten te spuiten;) 10 minuten als die lager is dan 6. Ik schommel nu ook weer zo erg, en wanneer ik dit doe is het minder. Soms meet ik 8,1 en 15 min later 4,7. Gelukkig is mijn hb1ac goed.....

Volgende week een afspraak bij de gyn, dan weer gelijk bloedpriken voor de internist.

15. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Yeahhh,vandaag was m`n suiker weer ineens keurig!Geen veranderingen,niet extra gespoten.Ik sprak de diab verpleegkundige gister en samen kwamen we tot de conclusie dat het toch waarschijnlijk de "naweeen" van de kerst waren.Ze adviseerde door te gaan met mijn eetpatroon zoals ik dat al weken heb en een stabiele eenheid voor de ochtendinsuline te kiezen.
    M`n zorgen over de beeb zouden er ook niet goed voor zijn..En nu,ineens goed.Ik wou vanmorgen eigenlijk anders gaan ontbijten dan m`n cornflakes,maar omdat ik daarna weg moest vond ik het niet zo handig dus toch maar gewoon gepakt en prima waardes.Ben blij!

Jahoo,ik vind dat wel een beetje makkelijk om meteen te zeggen dat cornflakes echt niet kan.Daar doe ik het nl al ruim 2 maand heel goed op (terwijl brood als ontbijt echt niet kan en enkel kwark ook niet omdat dat veel te snel in m`n bloed wordt opgenomen waardoor ik nog hogere waardes had als met nu de cornflakes).
    Zo zwart is het gewoon niet vind ik.

Suze,vervelend dat het zo prut bij jou is.Wat dat betreft echt tijd om te bevallen toch?
    Ik ben 2,5 maand geleden begonnen met 3x 4 eenheden en voor de nacht 10.Nu zit ik ongeveer op 3x 10 eenheden en 1x 10.
    Nog niet extreem veel denk ik,maar ik heb nog even te gaan natuurlijk.
    Wat jij zegt,dat de beeb drukker wordt bij hypers/teveel suikers klinkt logisch.Dat zijn mijn zorgen idd ook,beeb is continue zo druk en nu al zo mega sterk.Denk dat je zelf wel aan kan voelen wanneer het gemiddeld is of buiten proporties.
    Fijn iig dat je donderdag extra controle krijgt!

Medousa,ik spuit net als jou ook 15 minuten voor het eten.Dat werkt het beste.Ik dacht dat met 20 weken meestal de insuline omhoog moest.Hier is het nu ook nodig,omdat het nu net rond kerst is dacht ik dat het daar doorkwam maar mss is het idd wel "gewoon" de termijn.

Ik heb donderdag trouwens een telefonische afspraak met m`n eigen diab.verpleegkundige.Vrijdag een afspraak bij de gyn,dan meteen bloedprikken.En dinsdag naar de dietiste en internist.
    Ben wel benieuwd wat ze gaan zeggen.

16. JahoO

JahoO Actief lid

17 aug 2011
    344
    0
    0
    Ondernemer
    Randstad
    Ik probeer alleen maar met je mee te denken Trotsemams. Erg fijn dat je waardes nu weer goed zijn. Ga zo door.

17. suze30

suze30 Fanatiek lid

7 jul 2009
    2.188
    1
    0
    NULL
    NULL
    hey meiden,

@trotsemam, wat fijn dat je waardes nu weer goed waren!! hopelijk blijft dat nu gewoon zo! want wat voel je,je onzeker als het zo schommelt he...ik heb dat nu ook, ik maak me zoveel zorgen overal om nu, wat natuurlijk ook niet ten goede komt voor de waardes..

@medousa, mijn vriend zei toevallig vanavond ook dat ik mss iets eerder moest gaan spuiten en daar twijfelde ik over,maar het klonk wel logisch! nu ik van jou en trotsemams dit hoor ga ik dat ook eens proberen,wie weet helpt het!!
    vervelend dat je ook weer zo aan het schommelen bent!

@jahoo, fijn dat het goed gaat met je waardes!

ik had vanmiddag nog de diab.verpl. aan de lijn,maar zij weet het ook niet goed meer...ik vind het nu wel wat jammer dat zij niet met die tip kwam van het iets eerder spuiten,want we hebben het wel uitgebreid over het spuiten gehad wanneer ik dat precies deedt en hoeveel tijd er dan tussen spuiten en eten zit..maar goed ik zal het morgen eens proberen..

verder zei ze dat de enige oplossing die zij ziet is bevallen, dat snap ik ook wel,maar daar is zij niet de aangewezen persoon voor;) dus maar even goed overleggen donderdag met de gyn hoe nu verder, mss kunnen we meteen een datum prikken voor volgende week ipv de 10e eerst weer terug komen, dan weet ik waar ik aan toe ben en geeft dat mss ook wat meer rust!

18. JahoO

JahoO Actief lid

17 aug 2011
    344
    0
    0
    Ondernemer
    Randstad
    @suze nu nog een weekje toch? Voor je ingeleid wordt? Hopelijk stabiliseert het nog een beetje! Ben je zenuwachtig voor de bevalling of denk je, eitje... Aangezien je die topprestatie al 3x volbracht hebt?

Ik ben net terug uit het ziekenhuis. Groeiecho was goed, hij loopt keurig gelijk met de groeicurve gemiddelde, bijna tot op de dag. Wel opluchting!

Minder leuk was gesprek met de gynaecoloog, ik blijk qua bloedgroep rhesus C negatief te zijn, dan kan de baby door antistoffen weer bloedarmoede krijgen. Wel goed te behandelen als dat gebeurt maar wel weer vaker naar het ziekenhuis en extra controles enzo. Nouja, wel blij dat ze er zo bovenop zitten.
    Bloeddruk enzo was wel goed.

Best topsport, zwanger zijn.

19. suze30

suze30 Fanatiek lid

7 jul 2009
    2.188
    1
    0
    NULL
    NULL
    @yahoo, ja volgende week wordt ik ingeleid, ik weet alleen nog niet welke dag, mss dat ik dat nu dan morgen hoor, dat zou wel fijn zijn!! anders moet ik volgende week dinsdag en dan wordt er een datum afgesproken....ik vind het wel weer spannend, ik heb 3 goede bevallingen gehad, alleen de 2e bevalling was heel spannend omdat de hartslag de hele tijd weg viel van de baby, daardoor heb ik wel angst overgehouden,maar tegen de bevalling zelf zie ik niet op! ik ben er helemaal klaar voor;)
    vervelend nu nog meer naar het zh, maar net wat je zegt heel fijn dat ze er zo bovenop zitten!
    jij kreeg sowieso een ks toch?

@de andere meiden, hoe gaat het met jullie??

hier vandaag een stuk beter, de waardes waren een stuk beter, nog niet onder de 7 maar wel onder de 10 en dat was de laatse dagen ook niet het geval...en vandaag geen hypo!!! wat vind ik dat naar zeg, wat nemen jullie bij een hypo?? ik heb daar nooit uitleg over gehad en gisteren toen ik de diab.verpl. aan de tel had vroeg ik ernaar en zei ze dat ze er later op terug zou komen,maar dat was uiteindelijk niet gebeurd, doordat we het druk hadden met andere dingen bespreken...

20. JahoO

JahoO Actief lid

17 aug 2011
    344
    0
    0
    Ondernemer
    Randstad
    @Suze
    Spannend! Op je vraag wat we bij een hypo nemen, ik heb er pas 2 gehad (vanmiddag toevallig 1).
    Mijn diabetesverpleegkundige gaf me paar rollen dextro energie met volgende instructies:
    - als je je naar voelt, honger, trillen, hartkloppingen, zweten

en je zit bijvoorbeeld in de metro ofzo:
    4 tabletten Dextro, daarna een volkorenboterham (of 2) eten voor de langzame suikers, anders heb je na half uur of een uur de volgende hypo.
    ben je thuis of kan je bloed prikken, eerst bloed prikken, dan die 4 tabletten dextro en vervolgens bijvoorbeeld een boterham.
    Maar heb je geen dextro dan is frisdrank met suiker (dus geen light) ook heel goed.

Ik prikte vanmiddag 3.8, gelijk tussendoortje genomen (200 gram aardbeien met 150 gram optimel) maar dat ging niet snel genoeg en toen werd ik wel snel naar, dubbel zien ook.
    Volgende keer dus toch maar eerst druivensuiker weer nemen.

Ik krijg inderdaad een keizersnee ja, met week 39. Dus vanaf nu ook geen groeiecho meer, het maakt voor de geboorte niet zoveel meer uit.

Deel Deze Pagina