Ik was vanavond bijna vergeten te spuiten voor het eten. Dus vlug m'n vinger geprikt.. toen de naald op de pen, in m'n been geschoten... was ik vergeten de eenheden in te stellen op de pen. Pfff... tja dat stelt lastig in met een naald in je been. Naald er weer uitgetrokken (trillende handen inmiddels, nog niet echt routine). De pen ingesteld... en weer in m'n been geprikt. Pfff.... En dat doet zeer! Om diezelfde naald nog een keer te gebruiken. Foutje wat ik maar 1x ga maken. Mocht ik nog eens de eenheden vergeten in te stellen, dan draai ik er even een nieuwe naald in. Uur pijn in m'n been gehad, wat wordt zo'n naaldje snel bot!
Idd,goed aangeven wat je zelf graag wil en dat desnoods op papier zetten (ga ik ook doen). Nu weten we dat ik de keizersnede krijg en daarna nog even onder de pannen ben zeg maar. Bij mijn zoon ging dat anders.Na de bevalling moest hij snel naar de couveuse en ik naar de ok.Onze dochter was samen met mijn ouders en zus (en m`n man natuurlijk) al bij ons mannetje,terwijl ik er niet eens bij was.Dat wil ik echt nu niet.Ik wil er echt bij zijn als de kindjes hun broertje voor het eerste zien (en dan zonder iemand anders erbij haha). De 20 weken heb ik idd gehad,alles zag er prima uit!Ik zal je even mailen trouwens,moment..
hey meiden, ik hoop voor jullie dat het allemaal loopt met de bv zoals jullie dat graag zien/willen!! lijkt mij ook een belangrijke zaak dat het zh daarin meewerkt! ook hun weten toch dat bv de beste keuze is?! bedankt vor jullie antwoorden wbt het 'meer' insuline spuiten,dat stelt me wel weer gerust! Het is toch wel zo dat als de kleine is opgenomen op de kinderafdeling dat er alleen familie bij mag als er 1 van de ouders bij is?? tenminste dat had ik begrepen van ons ziekenhuis, ik moet er niet aan denken dat er gewoon al familie bij hem is die hem vast houdt etc terwijl ik er nog niet bij kan omdat ik bij lig te komen van de bevalling al zal ik er natuurlijk eerder nog bij kunnen dan jullie, ook gaat de kleine van ons gelijk aan een infuus, dus heb sowiezo liever dat ze hem lekker laten liggen en wij(papa en andere kids van ons) hem evt vast houden, want zal voor hem ook niet prettig zijn dat infuus... de fam kan hem na een paar dagen toch vashouden of klinkt dat dan weer wat overdreven??
@jahoo, oh worden die naaldjes ook al zo snel bot?? ik vergeet nog weleens de naaldjes van het vingerprikje te verwisselen en die voel je ook al wat meer dan vind ik! zul je nu niet snel meer vergeten idd...
Suze,hier moet idd 1 ouder erbij zijn.Maar husband was erbij en mijn ouders en zus kwamen onze dochter brengen. Het ging een beetje vanzelf zeg maar,snap het ook wel.Maar nu wil ik het anders hebben.Vasthouden ging hier niet trouwens,pas na een paar dagen helaas.En voor familie nog veel later. Ik sta nu iig meer op m`n strepen,maar dat is ook omdat ik meer weet wat ik wil en vooral hoe ik het niet wil. Voor onze kindjes zal het best heel heftig zijn,ook al weten ze dat ze een broertje krijgen (ze hebben erg veel moeite met veranderingen).En ik wil ze dan ook de kans geven om rustig kennis te maken,samen met ons erbij.
@trotsemams Dat hoor je zoveel! Dat familie al met kindje zit terwijl mamma nog moet bijkomen. Wij staan al ingepland voor de OK dus we weten de datum al (mits hij niet eerder komt). Maar die houden we strict geheim voor iedereen. Want we willen voorlopig gewoon geen bezoek. Alleen mijn moeder weet de datum maar daarmee spreek ik af dat ze pas komt als we bellen. Dat snapt ze ook wel, ze heeft mij en mijn zus ook met een keizersnede gekregen. En bij m'n zus zag de zus van mijn vader mijn zus dus eerder dan mijn moeder haar eigen eerstgeborene zag. Dat vond ze ook heel erg. Wat fijn dat alles in orde was met de 20 weken echo! Zulke opstekers kunnen we wel gebruiken als diabeten, het is al moeilijk en onzeker genoeg. @suze30 Ik vind het niet overdreven als familie paar dagen later komt. Eerst als ouders maar even snuffelen aan het kindje vind ik. Wij willen een kraamfeest geven na 6 weken haha, nog extremer. Ik zal me misschien best ff rot voelen na de keizersnee, eerst even goed herstellen. Ik heb dan geen zin in visite of allerlei bezoek in de slaapkamer straks. En uiteindelijk moeten jij, je man en het kindje het gezin vormen. De rest is bijzaak! Die naaldjes worden heeeel snel bot dus. Die fout maak ik echt niet meer! De lancetjes van de glucosemeter hoef ik niet steeds te vervangen van de diabetesverpleegkundige. Doe ik 1x per dag ofzo. De naaldjes van de insulinepen 'recycle' ik niet meer haha. Ik zal trouwens proberen alles goed op te schrijven na de bevalling. Hoe de procedure was, hoe lang dingen duurden (iPhone mee, heb ik een stopwatch ) en welke 'muren' ik tegenaan liep, 'beren' er op mijn pad waren etc etc.
Nou je hebt helemaal gelijk! je kent je eigen kinderen ook het beste toch.. dit is voor mij helemaal nieuw, normaal waren de andere er meteen bij en zat de verloskamer helemaal vol met naaste familie(ik heb 3 zussen en mijn vriend 1) opa's, oma's en dat duurde dan niet lang,want zodra ik naar de kraamafdeling ging moesten ze weer naar huis, behalve vriend en andere kids. maar ik weet nu ook niet zo goed wat ik moet zeggen,ik moet er nog goed over nadenken want voor mijn gevoel heeft het nu dus helemaal geen nut dat ze allemaal meteen komen..als de kids maar wel gelijk komen die heb ik dan graag wel meteen om me heen
@yahoo, nou zo'n kraamfeest is ook helemaal niet gek he, je hebt je er al wel goed in verdiept! dat moet ik ook even gaan doen, om te weten wat ik wel en niet wil, want ik laat normaal gesproken alles maar gebeuren,maar dat heeft me al vaker genekt... ik moest de naaldjes elke x vervangen en moet ook zeggen dat ik het verschil gelijk merk,maar ben nogal van de gemakzucht...dus hier meestal ook 1x per dag..
Suze,zo denk ik er ook over hoor.En ik vind dat je gewoon moet kunnen zeggen hoe jullie het zelf graag willen. Jahoo,je bent al een heel stuk verder als ik maar wat sta je al op tijd ingepland!Krijg je een ruggenprik? Of weet je dat nog niet? Als je straks trouwens wat handiger in het spuiten gaat worden lukt het ook wel om je eenheden in te stellen als de naald al in je buik zit
@Suze Ik geloof dat ik wel een draak ben daarin, de regie graag in handen hou. Het is m'n eerste maar ben al 38, bijna 39 dus ik weet erg goed wat ik wil en wat niet. Gaat me misschien ook nog wel nekken, sommige dingen heb je gewoon ook weer niet voor het zeggen. Zo'n kraamfeest lijkt me wel de leukste oplossing. Anders zit ik dalijk maanden in de visite. Iedereen in 1 dag ontvangen, cateraar laten komen en dan is het klaar. Pakken wij ons leven ook wat makkelijker weer op. @trotsemams Even opgezocht, die datum is al met 26 weken zwangerschap ingepland, ik heb de anesthesist ook al gezien. Het wordt een ruggeprik ja. (mits alles goed gaat) Ik geloof het graag dat je dan wel kan instellen, it cross my mind maar m'n handen gingen even zo onbedaarlijk trillen joh! Ik wilde eerst m'n echtgenoot nog roepen even aan dat knoppie te draaien maarja die valt misschien ter plekke flauw van die naald haha. Toch maar weer eruit getrokken. Het went vast allemaal. En anders nog 9 weken te gaan. Ik vind wel sneu voor jou dat je nog zo lang moet zeg! Ik vind 9 weken al zo lang. Petje af voor je!
@yahoo, ik wou dat ik zo'n draak was... ik zeg juist niet zo snel wat en laat het allemaal maar op me afkomen en wil graag de lieve vrede bewaren, alleen moet ik nu ook een keer voor mijn eigen gevoelens en gezin kiezen he.... ik denk dat als ik mijn vriend moet roepen om de eenheden in te stellen dan valt ie ook van z'n stokkie hahaha gelukkig vliegen de weken voorbij!!toen ik wist dat ik zwangerschapsdiabetes had dacht ik ook van ohhhh ik moet nog zo lang en nu gaat het gewoon niet meer langer dan 4 weken duren!! hopelijk gaat het voor jullie (gevoel) ook zo snel!
Hier ga ik ook maar op de wc zitten met die spuit, dat doe ik niet waar mijn man bij is anders moet ik hem dalijk van de grond afschrapen Wel heeft hij een paar keer dapper glucose geprikt in zijn eigen vinger. Vond ik al heel wat en erg solidair. Gewoon je mond open trekken. Weet je, uiteindelijk zit jij met de gebakken peren en verplegend personeel of een arts is jou allang vergeten. Dus waarom niet je mond open trekken als het je niet zint? Ik zeg het ook van tevoren: "Ik bewaak graag mijn eigen grenzen, dat is voor mij erg belangrijk". Meestal maak je mensen dan wel even bewust dat jij niet zomaar wat staat te zeuren, maar je gevoel volgt. Gewoon doen dus! Gaat snel he? De 20 weken echo leek wel gisteren. Ik vond het sowieso na 12 weken zo hard gaan. Ergste is nog dat we kamertje enzo hier helemaal nog niet klaar hebben. Ook niet een beetje hihi. Ligt hier ook nog geen hydrofiel luier in de kast! Ik ben geloof ik een beetje te druk met m'n grenzen bewaken
Wat heb ik dan een dappere man Hij zit gewoon naast me... Ik ben wel benieuwd hoe hij is bij de bevalling, bij onze dochter woonde hij nog in het buitenland en kon niet bij bevalling aanwezig zijn en waar hij vandaan komt is het niet gebruikelijk dat mannen aanwezig zijn bij de bevalling.....ik hoop maar dat hij zich goed houd Ik stuur de geboortekaartjes pas na een paar dagen op. Ik heb echt geleerd van de vorige keer. Al die bezoek in de kraamweek ik werd er depressief van. Eerst even bijkomen en dan mag iedereen komen dit keer. Ik ga ook een zgn geboorteplan opstellen met wat ik precies wil, want de vorige keer vond ik dingen niet geheel correct gaan en die wil ik nu anders. In ieder geval geen kunstvoeding uit een fles....
Goedemorgen.. Jahoo,alleen maar goed dat je zo je grenzen kan bewaken.Ik moet zeggen dat ik dat bij de eerste nog niet eens wist,wat m`n grenzen waren Nu weet ik inmiddels wel beter gelukkig.Over een kraamfeest denken wij ook,van de andere kant hebben wij niet zo heel veel mensen die zullen komen.Bij de oudste was dat wel best druk (maar goed te doen vond ik),bij de jongste was het al een stuk minder druk en nu verwacht ik nog minder kraambezoek.Triest toch eigenlijk,bij je eerste kindje volop enthousiasme en bij de derde is dat echt heel minimaal. Ik zal ook wel blij zijn als ik van het spuiten af ben..ik spuit nu ruim 2 maanden en heb nog ff te gaan. Hoop dat m`n suiker tijdens de borstvoeding stabiel is,anders moet ik denk ik door spuiten.. Mijn man kijkt niet graag,maar ik ga voor hem niet op de wc spuiten hoor Dan doet hij z`n ogen maar dicht. M`n kindjes,die naalden natuurlijk echt niet leuk vinden,vonden het wel stoer om te kijken hoe ik die naald in m`n buik duwde. Stonden ze af en toe te juichen,kom kom mama gaat weer spuiten.Stelletje ramptoeristen
@Medousa Dat is zeker dapper van je man! Zal ik ook eens proberen, misschien valt het mee en blijft hij gewoon op z'n stokje Wij willen ook wachten met verzenden van de geboortekaartjes. Als ik weer thuis ben ofzo, vroeg zat. Een geboorteplan lijkt mij ook een goed idee, ik weet alleen niet zo goed waar ik moet beginnen. @Trotsemams Dat is zeker sneu, dat iedereen vooral enthousiast is met de eerste. Hier de eerste (en de laatste denk ik, gezien m'n leeftijd) en ik vrees dat ik zo'n 60-70 man op zo'n feestje krijg. Die heb ik dan liever in 1x. Haha ramptoeristen, wat lief van je kindjes Hoe oud zijn ze? Ik hoop ook dat je suikers stabiel blijven met de borstvoeding. Ik las dat dat nog wel eens garant stond voor een hypo maar anderzijds, geloof dat in deze ziekte niets per persoon te voorspellen is. Ik hoop dat ik er na de bevalling vanaf ben maar zou me niet verbazen als ik pech heb, gezien m'n leeftijd en een hoge erfelijke belasting van beide ouders. Vanmiddag afspraak bij de verpleegkundige van gynaecologie en een belafspraak met de diabetesverpleegkundige. Ik las trouwens dat jullie extra bijspuiten als je zondigd. Dat kan ik helemaal niet volgens mij. Heb combinatie insuline, dus pen met 75% langwerkend en 25% kortwerkende insuline. Zal eens vragen hoe ik een bunkerpartijtje rond kerst kan ondervangen als ik vanmiddag moet bellen.
@trotsemam, hahaha ramptoeristen hier kijken de middelste en jongste ook wel graag, de jongste realiseert het natuurlijk niet zo goed,maar ze vind het erg intressant! erg herkenbaar idd bij de 1e had ik helemaal geen overzicht in de visite en kwamen er de eerste dagen tantes waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden bij wijze van en bij de 3e heb ik buiten de zussen,schoonzus, opa's etc en een paar vriendinnen niemand gezien..best triest he... @medousa, is geen 'watje'' dus die man van jou @yahoo,ik spuit alleen de snelwerkende dus dan kan ik idd wat extra spuiten,maar het is altijd een gok als ik eens extra spuit, maar meestal pakt het wel goed uit! was de diab. verpl. tevreden? en alles goed bij de verpleegkundige van de gyn? hier verder alles goed, vandaag de laatste dag gewerkt voor mijn verlof!!! en de kids hadden vanavond kerstviering op school, erg gezellig,maar wel druk...daar kan ik nu niet zo goed tegen,maar goed, we hebben het weer gehad!!
Suze30, wat heerlijk dat je nu verlof hebt! Het aftellen is begonnen... Jahoo, laat je goed in de gaten houden na de bevalling. Bij mij was de diabetes bij de eerste test weg (6 weken na de bevalling) maar ik kreeg last van symptomen en 6 weken later is er diabetes type 2 geconstateerd ( ben ook erfelijk belast) Ik moet nog 2 daagjes werken en dan heerlijk een weekje vrij. De dagopvang is dan ook gesloten, dus ik had een goed excus om vrij te nemen Het valt mij ook op dat de mensen anders reageren op de tweede zwangerschap dan bij de eerste. Bij de eerste heb ik vele kaarten gekregen en de cadeau' s waren niet aan te slepen, maar nu??? Heb 1 kaart gehad en 1 cadeau zelfs van mijn eigen zus heb ik nog niets gehad Ik ga deze kleine maar zelf verwennen....
Bah net gespoten, vind insuline zo vies mecicijnluchtje hebben, iiiiew! Ik vind dat echt raar, die aandacht voor vooral de eerste. Wij hadden laatst een begrafenis en vroegen er ook tantes die ik niet kende of we wel een kaartje wilde sturen. Gelukkig krijgt de baby er niks van mee, dat grote broer of zus veel 'populairder' was. Diabetesverpleegkundige gebeld, fijn gesprek. Ik ga van 2x daags 6 eenheden (combinatieinsuline kort 25% lang 75%) naar 8 eenheden. Met kerst willen we graag kaasfondue eten, dat was goed en dan kan ik voorafgaand 10 eenheden spuiten. Het zijn toch rare dagen om in te regelen vond ze, dan niet te moeilijk doen. Ben erg blij met haar, leuke menselijke benadering. Verpleegkundige van de verloskunde heeft de gehele operatie en procedure uitgelegd. In haar verhaal niet de standaard bijvoeding met kunstvoeding. Vooraf kolven vond ze heel goed en ze verwees ons naar de lactatiedeskundige van het ziekenhuis, hebben we toevallig al een afspraak. Sowieso iemand die veel postiever over borstvoeding sprak. Aanleggen op de OK gaat echt niet, het is daar veels te koud, je kan geen juiste houding aannemen etc. Dat begrijp ik wel. Bloeddruk was goed, hartslag kleine ook. Wat lekker Suze, dat je verlof bijna ingaat! Ben je wel aan toe lijkt me. Zal me zeker goed laten nakijken Medousa. Dat was dan wel een domper zeg na die blijdschap eerst dat het weg was
Ik hoor het eigenlijk ook wel vaak,hoe meer kindjes hoe minder enthousiasme.Dat is idd nu tijdens de zwangerschap al.Ik zit dan ook niet te wachten op mensen in het ziekenhuis die ik nu ook nauwelijks spreek.Dus dat zijn er maar heel weinig,dat vind ik prima.Onze kindjes zullen al genoeg moeten wennen,laat we het dan maar een beetje rustig houden Jahoo,ik heb een dochter van 8 jaar en zoon van 6 jaar.Ze maken het allemaal zo bewust mee,dat is wel erg bijzonder. Hoe het na de bevalling gaat met de suiker wacht ik maar af..Ik weet nu ruim 1 jaar dat ik diabetes type2 heb en had m`n suikers voor de zwangerschap met een dieet erg goed onder controle. Toen raakte ik zwanger en ondanks hetzelfde eetpatroon stegen m`n suikers al erg snel.Vandaar dat ik al zo vlug moest spuiten. Ik heb de hoop dat ik het ooit weer in orde krijgen met alleen een dieet.Maar hou er ook rekening mee dat het er niet in zit. Ik zit met erfelijkheid ook erg ongunstig en ik heb fors overgewicht. Suze,wat heerlijk dat je verlof begonnen is!Nu ff drukke dagen maar na de rest kan je mss wat rustiger naar je bevalling toe gaan leven. Jahoo,wat fijn dat de diab.verpleegkundige zo menselijk is haha..Ik heb zelf betere ervaring met de dietiste,die snapt ook dat het erg lastig is om met kerst me aan een standaard menu te houden. Ik spuit 3x per dag kortwerkende insuline en 1x langwerkende.De langwerkende mag ik niet op eigen houtje aanpassen,de kortwerkende wel.
@trotsemams Leuke leeftijden! Dan kunnen ze al leuk meeleven denk ik met de zwangerschap. Wat ik me afvraag, val je dan niet af als je diabetes hebt? Ik vind het dieet nogal streng. Van Dr. Frank mag je net zoveel bij wijze van. Ik heb zelf voor de zwangerschap flink low carb gelijnd (was afgelopen december gestopt met roken, niet veel gesnoept maar koste me veel moeite om op gewicht te blijven). Lijkt wel erg op diabetus dieet. Eenmaal zwanger heb ik zulke vreetkicks gehad, hoe meer suiker hoe beter. Vooral schuimpjes, borstplaat enzo ging er met grote aantallen in. Nu al 14 kilo erbij. Ik woog 63 dus das ook al bijna een kwart van m'n gewicht. Maar moet ook altijd oppassen, 6 jaar geleden woog ik 93 kilo. Ben niet zo groot, dat was voor mij enorm veel. De diëtiste had ik niet zo'n leuke ervaring mee. Ik vroeg wat ik het beste kon kiezen als ontbijt op vakantie, want zou 3 dagen later naar de Canarische Eilanden vliegen. Hotel met buffet ontbijt en diner. Zegt ze: Neem je eigen brood mee. Dus ik vroeg: En dan? Na 4 dagen beschimmeld brood eten? Nou dan crackers in een blikje. Ik heb gezegd: Sorry dit vind ik geen advies, ga niet in een hotel met m'n eigen blik crackers aan het ontbijt. Voor het diner zeker m'n eigen bloemkool grillen op het strand? (schaam me dood, met een 7 maanden zwangere buik door dat restaurant was al zo nagestaard worden). Dus was erg aanmodderen op de vakantie. Rauwkost, bananen (daar kan ik heel goed tegen), yoghurt en vis of vlees. Die doos hoef ik dus niet meer te zien, ook even doorgegeven aan de internist. Dan zoek ik zelf wel met behulp van Google. En de paar vragen die ik nog heb helpt de diabetesverpleegkundige me mee. Gaat wel hard omhoog he, die bloedsuikers. Ik at koolhydraatarm brood als ontbijt. Dat ging goed, en ook na 2 weken al was m'n suiker dan erna te hoog. Nu gaat het weer goed, met de insuline erbij. Ik heb trouwens iets geks. Als ik gespoten heb, na 45 min ofzo word ik zo moe. Gisteravond om half 10 al in slaap gevallen Herkennen jullie dat?