intake basisschool welke vragen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MSL12, 15 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.385
    200
    63
    vanmiddag heb ik intake gesprek op de basisschool, ik heb zelf al wat vragen bedacht maar niet heel veel ik hoop dat jullie mij nog op weg kunnen helpen wat zijn handige dingen om te vragen?

2. tuc

tuc Niet meer actief

- Anti pestbeleid
    - Wat ze doen voor kinderen die niet gemiddeld zijn

3. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.877
    5.116
    113
    Vragen die ik veel voorbij hoor komen:

- Welk soort onderwijs? (Montessori, dalton etc)
    - Hoe groot zijn de klassen? Is er een max? Zijn er combinatieklassen?
    - Wat kan de school bieden aan kinderen die achterlopen en aan kinderen die voorlopen? (Plusklassen/pluslessen, extra werk en begeleiding)
    - Continurooster?
    - Hoe is overblijf en bso geregeld?
    - Wat word er gedaan aan extra activiteiten? (Culturele dingen, schoolreisjes, activiteiten)
    - Vieren van feestdagen
    - Hoe gaat de school om met pesten?
    - Wat wordt er van de ouders verwacht?
    - Resultaten

4. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Hoe wordt ziekte van leraren opgevangen?
    Hoe wordt er omgegaan met kinderen die anders functioneren dan gemiddeld (extreem druk, angstig etc)?
    Wat wordt er gedaan aan begeleiding voor leerlingen die moeite hebben met schoolvakken?
    Is er extra aanbod als een kind meer uitdaging nodig heeft?
    Vanaf welke klas wordt er Engels gegeven?
    Krijgen de kinderen huiswerk? Vanaf welke klas?
    Maken jullie gebruik van combinatieklassen?
    Wat doen jullie aan kunst en cultuur in het lesprogramma?
    Is er een eigen gymlokaal? Zo niet, hoe gaan jullie naar het lokaal toe?
    Is er alleen toezicht tijdens schooltijden of ook net voor en na schooltijd?
    Is het schoolplein afgesloten van de straat?
    Zijn er sportdagen? Zo ja, hoe wordt dat ingevuld?
    Wat doen jullie bij slecht weer in de pauzes?
    Hoe worden ouders geinformeerd? Is er een appgroep per klas, oudersite, nieuwsbrieven, mededelingenbord? (meeste scholen gebruiken digiduif trouwens)
    Is er een ouderbijdrage? Zo ja, hoe hoog?
    Hoe staan jullie tegenover snoep/koek/limonade tijdens schooltijd?
    Hoeveel extra vrije dagen zijn er buiten de schoolvakanties?
    Is er een continurooster? Hoe lang zijn de pauzes? Wat zijn de schooltijden?
    Hoe groot zijn de klassen?
    Eventueel:
    Hoe vaak wordt het sanitair schoongemaakt?
    Zijn er luizenzakken?

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier stond pestbeleid hoog, we waren bij een school geweest waar meteen werd geroepen dat er niet werd gepest. Nooit. Na navraag bij ouders bleek dat totaal niet te kloppen, er waren zelfs kinderen zó erg gepest dat ze van school waren gegaan omdat de school niets deed. Daardoor vonden we dat dus ook een heel belangrijk punt; de directeur van de school van mijn dochter was super helder daarover, én eerlijk, ze hebben ook echt een heel helder pestbeleid.

Verder vind ik het ook belangrijk wat een school kan bieden als het niet lekker loopt, bv omdat het te veel is voor een kind, te moeilijk, of juist niet uitdagend genoeg. Een heel breed punt, komt er op neer in hoeverre kinderen op hun eigen niveau en tempo kunnen werken waarbij goed wordt gevolgd of een kind echt op zijn ‘kunnen’ zit zeg maar. Dus geen onderprestatie, maar ook niet ‘onder enorme druk’ om maar te moeten presteren.

We lazen de schoolgidsen, luisterden naar het praatje van de directeur, en op basis daarvan - plus de indruk tijdens de rondleiding - stelden we vragen en maakten we onze uiteindelijke keuze.

6. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.385
    200
    63
    Bedankt wat een hoop vragen zie ik al voorbij komen, ik heb wel al een rondleiding op de school gehad dus veel algemene dingen weet ik wel inmiddels. over continue rooster, pest beleid etc.

Ik heb nu dit lijstje:
    -Hoe zit het met wennen? Meerdere keren en hoelang?

- per wanneer echt beginnen op school, na haar 4e verjaardag of anders?

- wanneer zijn er pauzes en wat mogen ze mee kwa eten en drinken zijn er dingen die niet mogen zoals een koekje? Handig verschillende bakjes bijv voor fruit en brood apart of 1 trommel waar alles in kan?

- zijn er gym spullen nodig of andere dingen?

- mag er een knuffeltje mee?

- hoe gaat het brengen hoelang mag je er bij blijven, liefst zo kort mogelijk of wat langer?

- is er een overdracht na school met de juf hoe het is gegaan?

- Kun je ze een dag thuishouden in de eerste periode als ze erg moe zijn?

mee vragen die echt betrekking hebben voor als ze net op school komt :) wie heeft hier nog aanvullingen voor?

7. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Dat is voor ons reden om voor de huidige school te kiezen. Ze zijn kanjerschool en hebben voor 1 van de klassen het rots-en waterprogramma ingekocht omdat het toch niet helemaal lekker liep. Dat werd trouwens tijdens de rondleiding al aangegeven.

Wat ik ook heel fijn vond, dat ook bij de rondleiding aandacht aan mijn dochter werd gegeven. Er werd aan haar gevraagd of ze wat wilde drinken, niet alleen bij mij en er werd wat speelgoed uit groep 1 gehaald zodat ze zich even kon vermaken. Dat was bij andere scholen wel anders.

8. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ik volg dit even, aangezien wij ook de eerste gesprekken gaan voeren.

9. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wat ik achteraf belangrijk blijk te vinden: Waar staat de school voor, los van het onderwijssysteem dat ze gekozen hebben. Hebben ze idealen? Hoe willen ze met elkaar en met de ouders omgaan? Komt dat overeen met je eigen opvoeding?

10. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Ik zie ook veel punten voorbij komen die in de schoolgidsen staan ;)

11. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Jij bedoelt meer de vragen aan de juf in plaats van de schoolkeuze. Ik denk dat je veel vragen al wel hebt. Eventueel zou je nog kunnen vragen of het handig is om reservekleding mee te hebben (bij ons hebben de kinderen dat in de luizenzak zitten). Verder ben je volgens mij best compleet! Spannend he!

Deel Deze Pagina