Mijn dochter is sinds haar derde jaar zindelijk en dat ging allemaal prima. In oktober is ze begonnen op de basisschool. Op school moet ze echter 10x per uur naar de wc. Als de juf zegt dat ze even moet wachten, omdat ze net geweest is plast ze in haar broek. Thuis heeft ze dit ook wel eens dat ze extreem vaak moet plassen, Maar over het algemeen gaat het thuis goed en hoeft ze niet zo vaak. De juf heeft ook aan dat ze gewoon even mag lopen als ze dat wilt, Maar mn dochter zegt echt te moeten plassen elke keer. Ik heb het er net met haar over gehad en ze geeft aan dat ze het niet zo leuk vind in de klas. De juf waar ze mee Is gestart is met zwangerschapsverlof en op vrijdag krijgt ze nu ook een andere juf. Veel verandering dus een ik merk dat ze daar gevoelig voor is. Ik heb een stickerkaart voorgesteld voor op school en dat lijkt haar wel wat. Hebben jullie een idee wat ik dan met haar af kan spreken wat voor haar ook te begrijpen is? Oid hebben jullie nog andere tips/ideeen?
Aangeven bij de juf dat je dochter even niet zo gelukkig is op school, vragen of ze haar wat extra aandacht kan geven/een oplossing kan zoeken daarvoor. En vooral gewoon laten plassen als ze dat wil natuurlijk...Bij ons op school hoeven ze dat niet eens te vragen. Dl heeft ook wel eens een week 10x/dag haar neus zitten snuiten op de wc, omdat ze zich niet wilde laten kennen in de klas. Meester vond het apart, maar het werd haar zeker niet verboden.
De juf kan haar extra aandacht geven, je kan ook niet verwachten dat ze re pas en onpas naar de wc kan gaan. Misschien op vaste tijden, in de kring is het niet wenselijk om kinderen maar te laten plassen, erg storend en kan ze voor af gaan en na de kring, tijdens spel binnen en buiten kan ze gewoon gaan. Eerst uitsluiten dat het niet medisch is, ook geen blaasontsteking??
Als ze daadwerkelijk in haar broek plast als ze haar niet laten gaan zou ik eerst een blaasontsteking uitsluiten. En anders op school bespreken dat je dochter zich op het moment niet prettig voelt zodat ze har wat meer aandacht kunnen geven
Laat eens checken op blaasontsteking en als dat het niet is, ga er dan mee naar de dokter. Mijn dochter is 5, was zindelijk voordat ze 2 was, dag en nacht. Kreeg toen blaasontsteking waarbij ze geen pijn aangaf en die we ws te laat hebben opgemerkt. Vlak voor de zomer dat ze drie werd. Sindsdien is het drama. Vaak naar de wc, net geweest en toch de broek nat binnen vijf minuten, soms vier keer in een uur. Laten plassen voor we weg gingen en je bent nog niet bij de winkel of weer een natte broek. Zo frustrerend, maar voor haar ook. We zijn vorige maand bij de dokter geweest en doorverwezen naar de kinderarts. Dinsdag een echo gehad van blaas en nieren, eerst me volle blaas, toen plassen en weer een echo. Blaas was amper iets uitgegaan. Zat nog steeds vol. Over 2 weken intake plaspoli. En het enige wat ik nu kan bedenken (na veel blaasontstekingen en extreem veel natte broeken) was ik maar eerder gegaan. Hadden we maar niet zo lang gewacht en gedacht dat het wel goed zou komen. Ze wordt er nu nog niet mee gepest, maar dat zou toch maar gaan gebeuren. En ze kan er helemaal niks aan doen. Edit: beloningssystemen, stickers, de hemel in prijzen tot boos worden. Zelf schoon spul op laten halen en omkleden. Het hielp en helpt nog steeds niet.
Het punt is dat ze dit extreme plasgedrag alleen op school vertoond en niet thuis. Thuis moet ze ook wel eens wat vaker, maar niet 10x per uur, zoals ze op school aangfeeft. Gisteren gaf ze ook aan dat ze het niet leuk vind in de klas, dus ik denk dat dit wel haar gedrag verklaard. Ik breng voor de zekereid morgen wat urine naar de huisarts, maar gok dat daar niks uitkomt. Plaspoli zijn we mee bekend, want daar staat mijn oudste onder behandeling. maar denk niet dat we het met de jongste in die richting moeten zoeken.
Geeft ze ook aan wat niet leuk is? De kindjes, de juf, de werkjes, de drukte etc. Daarna kijken hoe je dat met juf op kan lossen
Och wat sneu, en ze zit er nog maar zo kort.. Goed dat je een blaasontsteking gaat uitsluiten.. Zeker haar gevoel bespreken hoor! De juf vindt het ws net zo belangrijk als zij dat ze zich wel fijn voelt!
Inderdaad eerst een blaasontsteking uitsluiten maar ik denk eerder dat het een signaal is dat ze niet op haar gemak is in de klas. Mijn oudste kinderen gingen toen ze net op school zaten ook extreem vaak naar het toilet, broekplassen deden ze dan weer niet. De Juf had me er toen weleens op aangesproken en heb bij beiden toen de urine laten nakijken waar niets uit kwam. Ik moet zeggen dat ze thuis ook wel veel plasten en toen ben ik er thuis wel iets strikter in geworden, 1x per uur plassen en enkel vlak voordat we weggingen. Als ze dit gedrag enkel op school vertoond zou ik toch een gesprekje met de Juf aan gaan en zien hoe dit kan worden doorbroken, mijn kinderen deden het op school echt om gewoon even de klas uit te gaan omdat ze zich ongemakkelijk voelden. Is overigens allemaal weer goedgekomen.
Dit klinkt echt zo herkenbaar. Ik ben benieuwd wat er bij jullie uit komt. Wij hebben 8 feb een scan om te kijken of ze ergens littekenweefsel heeft door regelmatige blaasontstekingen.
Diabetes zou er ook nog op kunnen duiden. Ik hoop dat het gewoon een fase is maar ik zou alles wel even uitsluiten. Veel sterkte!