Wat algemene vragen aan de Prednison gebruiksters/immunologische problemen

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door skye81, 25 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb onlangs een gesprek met dr. S. gehad in Gent. Zij gaf aan dat ik evt. kon beginnen met immunologisch onderzoek als ik dat wilde. Omdat ik nu al best wel wat onderzoeken achter de rug heb, wilde ik dat wel, maar ik merk dat ik inmiddels toch wel moe ben van alles. Ik heb een rare reactie gekregen op de baby aspirine en door de utrogestan blijft mijn menstruatie al een week uit.
    Ik ben even op zo'n punt waarin ik merk dat ik er wat klaar mee ben.

Maar toch zou ik nog wat dingen willen vragen aan de meiden hier die prednison gebruiken, zodat ik even alles op een rijtje kan zetten:

1. Wat merkte je tijdens een zwangerschap en wat en wanneer ging het mis? Bloedingen, bruinverlies, MA's? In welke week? etc.

2. Welke immunologische onderzoeken heb je gehad?

3. Vanaf wanneer ben je in de cyclus begonnen met prednisolon en hoeveel slikte je?

4. Was er sprake van chemische zwangerschappen of

5. Slik je er kalk bij? Of wat houd je extra in de gaten tijdens prednison gebruik?

2. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Hey meiden,

Mocht er iemand die prednison heeft gebruikt of gebruikt dit lezen, hoop ik dat er misschien nog wat antwoorden komen.
    Ik heb uiteraard wel al het e.e.a. gelezen maar meer over het afbouwen en de hoeveelheid..

Ik dacht..Ik probeer het nog een keertje voor ik het gesprek in Gent aanga.

3. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik kan je helaas maar half antwoord geven, omdat ik maar even prednison heb geslikt, maar wilde toch even antwoorden al was het maar om je te uppen.

Voor ik zwanger werd van mn dochter heb ik een tijdje prednison geslikt ivm vroege miskramen. Ik heb dit vier cycli gedaan en juist in mn prednison rust cyclus (gebruikte wel andere meds) werd ik zwanger. Dus ik heb geen ervaring met het gebruik tijdens de zwangerschap.

Ik slikte vanaf de dag van mn eisprong 25 mg per dag. Dit was best veel en ik had dan ook vrij veel last van bijwerkingen. Van andere dames met wie ik toen op het forum zat begreep ik dat het ook vrij vaak voorkwam dat je maar 10mg per dag slikte, maar dan wel elke dag (ook voor je eisprong). Ik zou door moeten gaan tot acht weken en vanaf dan heel langzaam moeten afbouwen.

Ik slikte geen kalk, wel een mutlivit. Mijn arts heeft verder niets gezegd over kalk.

Welke onderzoeken ik precies heb gehad weet ik helaas niet meer (is al 4 jaar geleden), maar ik ben op 18 dingen getest (auto-immuunziektes, genetische mutatie). Uiteindelijk bleek alleen dat mn NK cellen iets verhoogd waren (13%) en ik een genetische mutatie heb.

Bij mn vroege miskramen, ging het standaard hetzelfde. Ik testte positief of licht positief, maar de test werd niet donkerder. Na een paar begon het bruinverlies en daarna ging ik alsnog bloeden. De vroegste was met 4wkn en 3 dgn, de laatste met 5 wkn en 2 dgn.

Het enige dat ik verder nog kan zeggen, was dat ik de predni van mn arts 6 maande achtereen mocht gebruiken met dan één rust maand en dan weer zes maanden. Ik had zelf na drie maanden echter heel veel bijwerkingen (emotioneel onstabiel, duizelig, moeite met concentreren, bolle wangen en nek) en heb dus na vier maanden zelf besloten om te rusten. Na de eerste twee maanden kreeg ik ook standaard op het moment dat ik met predni stopte hele heftige huiduitslag in mn gezicht, die dan een paar dagen aanhield en weer verdween. De meiden die minder slikten hadden echter heel veel minder last van nare bijwerkingen.

4. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Hoi Nana!

Heel erg bedankt voor je antwoord. Ik zit echt in een periode dat ik zoveel vragen heb..pffff. Die wil ik dan vantevoren op kunnen schrijven zodat ik die tijdens het gesprek kan stellen.

Ik vind het wel bijzonder dat je net zwanger bent geraakt toen je de prednison niet gebruikte. Wel zeg je dat je andere medicijnen slikte? Denk je dat die juist een verschil hebben gemaakt of in ieder geval hebben geholpen je zwangerschap door te zetten?

Vind het in ieder geval goed nieuws dat je ook met die verhoogde cellen goed zwanger bent gebleven!

5. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Had het trouwens al in een ander topic gezegd dacht ik, maar wat heerlijk voor je dat je weer zwanger bent en dat met de 12e iui!

6. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Graag gedaan hoor! Ik snap heel goed dat je veel vragen hebt hoor. Toen ik bezig was met die imuunonderzoeken zat ik ook non-stop te googelen en te zoeken naar info en heb ik ze hier op het forum helemaal gek gevraagd. Gelukkig was er toen een groepje met precies dezelfde problematiek, waar ik veel info van kon krijgen. Misschien schrijf je er al, maar anders kun je misschien eens in de topics over Gent en DD kijken. Daar zitten veel meer meiden die predni slikken.

Wat betreft mijn zwangerschap toen, het is nooit getest, dus zeker weten doe ik het niet, maar mijn theorie is dat mn immuunsysteem zo'n oplawaai heeft gehad van die prednison dat mn nk cellen in de cyclus dat ik zwanger werd waarschijnlijk ook nog steeds lager waren, ondanks dat ik al gestopt was. Ik reageerde echt heftig op de predni en de doseringen was dus flink aan de hoge kant. Ik ben voor ik met predni begon in 10 jaar tijd letterlijk nul keer ziek geweest. Sinds die predni werd ik ineens wel gewoon grieperig en ook de maand dat ik zwanger werd had ik keelpijn en voelde ik me niet zo goed. Dus misschien houd het effect van de predni wel even aan ook al neem je het niet meer (maar weet dus niet of dit ergens op slaat ;)). Daarnaast slikte ik idd ook nog thyrax voor mn schildklier (was ook uit dat onderzoek gekomen), kinderaspirine en 5000mg foliumzuur. Ik bleek namelijk ook een afwijking aan het MTHFR c677t gen te hebben (homozygoot). Ik denk wel dat die andere medicijnen ook geholpen hebben. Ik slik deze nu nog steeds en dat moet ik ook de rest van leven blijven doen.

Dank voor je felicitaties :).

Veel succes- ik hoop dat je wat aan de onderzoeken hebt mocht je ervoor kiezen en dat je sowieso snel (blijvend) zwanger mag worden!!

7. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Dankje voor je uitgebreide antwoord! Zat een paar dagen in t buitenland en kon niet reageren.

Ik dacht dat ook meteen toen ik het las, dat door al die maanden prednison het een soort van nawerking heeft gehad toen je zwanger werd, toen ik het las. Dus jij denkt er net zo over haha

Nogmaals heel erg bedankt voor je antwoorden en heeeeeeeel veel geluk in je zwangerschap!

Deel Deze Pagina