Straks na maanden wachten de eerste afspraak. Doorverwezen door de psycholoog voor het testen van IQ, ADD en eventueel hooggevoeligheid. Doodeng vind ik het, er razen allerlei spookgedachten door mijn hoofd "Wat als blijkt dat ik gewoon erg dom ben?","wat als er niks aan de hand blijkt te zijn en dat ik dus gewoon lui ben en andere mensen mensen meer doorzettingsvermogen hebben?" Het is niet eens zozeer dat ik "iets" wil hebben, ik wil graag weten waarom ik zoveel moeite heb met overzicht, concentratie en structureren. Waarom ik zo snel moe ben. Werken houd ik niet langer dan max. 4 uur vol en dan zit of sta ik enkel nog voor me uit te staren, niet in staat nog iets in me op te nemen. Ik ben al meermaals ontslagen uit bijbaantjes omwille van mijn gebrek aan overzicht. Ik studeer nu nog, met flink wat moeite, en als ik mijn bachelor dit jaar af wil maken, moet er iets veranderen. Maar ik ben met name bang voor de toekomst, ik zal toch ooit moeten gaan werken en zoals ik mezelf nu ken, houd ik dat fulltime niet vol. Dus als blijkt dat ik gewoon 100procent "normaal " ben, krijg ik niet de hulp die ik nodig heb om de maatschappij enigszins aan te kunnen. En dat is de andere kant, als ik "normaal" ben en dat niet kan, dan moet ik dus wel erg dom zijn of is dat een hele rare gedachte? Iemand trouwens ervaring met 1 of meerdere van bovenstaande onderzoeken? Dat ben ik even kwijt, bedankt voor het lezen
Spannend! Onthoud 1 ding; je word niet voor niets doorgestuurd. Degene die je heeft doorverwezen zal ook al het e.e.a opgemerkt hebben waardoor hij/zij meer onderzoek wil. Wat de uitslag ook zal zijn, het geeft je wel een handvat om er wat mee te gaan doen.
Ook al zou je 100% normaal zijn, zoals je het zelf zegt, dan wil ik je vertellen dat niemand normaal is. Het klinkt alsof je erg veel last hebt van de problemen die je beschrijft- en dat je wil dat ze stoppen/op te lossen zijn. Maak je voor nu geen zorgen in de zin van 'wat nou als'. Jouw problemen zijn echt. Of ze nou een naamkaartje krijgen of niet! Hou je taai en zet 'm op!!
Komt goed! Ik ben ook 100% 'normaal' met diagnose adhd Bijna niemand in mijn omgeving weet het en heb met veel tips en trucs + soms ondersteuning medicatie weinig 'last' Rustig aan we hebben allemaal wat!
"normaal" krijgt ook aanhalingstekens natuurlijk he Ik heb er idd veel last van. Ik loop wel bij de psycholoog maar bij alles wat ze zegt denk ik "dat heb ik zelf ook al bedacht" of heb ik haar niets te vertellen. Het probleem lost zichzelf niet op, ik moet er a) mee om leren gaan of b) het probleem zelf oplossen en deze psycholoog is daar voor mij niet de juiste persoon voor. En natuurlijk, ik ben niet voor niets doorverwezen, ik maak me drukker dan nodig is Ondertussen zit ik gelukkig best goed in mijn vel, ik vind mezelf een leuk mens met veel goed kwaliteiten alleen de context past me niet!
Het is nooit dom om hulp te zoeken. Niemand is normaal en als je dat wel bent dan moet je je afvragen of dat wel echt leuk is.
Iedereen is anders! Jij bent jij! Niet bang zijn, gewoon jezelf blijven. Je studeert aan het HBO, dan ben je dus niet dom. Ik hoop dat de psycholoog je kan helpen jezelf te accepteren hoe je bent en je beter kan leren omgaan met situaties waar je moeite mee hebt!
Wat is dom?? Hier zelf woord ik overvraagd. Dat betekend dat mijn iq scheef staat. Zo noem ik het altijd maar. Mijn leer iq is 69 en mijn verbale iq is 98 samen maakt dat 82. Mijn zoon heeft het tegen overgestelde hoe is het mogelijk hij heeft een iq van 91 zijn verbale iq is 79 en zijn leer iq is 110( vorige week testen gehad.) Terwijl het 5 jaar geleden 78/78 was. Nu even verder niet over mij. Misschien woord je ook wel iets overvraagd te veel moeten. Dat er te veel van je veracht woord. Denk wel ook al woord je getest dat je van uit daar ook weer antwoorden wilt hebben op die testen. Het kan natuurlijk geen kwaad dan weet je ergens waar je staat ect ect. Echt advies kan ik je niet geven. Wel veel sterkte wensen wie weet geven die testen toch wat antwoorden op jou vragen.
Off topic: Die discrepantie is wel erg groot. Welke testen zijn er afgenomen? Heb je inzage gekregen in de sub-testen? Officieel mag je IQ niet eens vastgesteld worden als er zo'n groot verschil zit tussen je performaal en je verbale IQ.
Ik ben hulpverlener, en sta dus aan de andere kant van de lijn, maar niet eng vinden hoor! Ook als er andere dingen uitkomen dan die je misschien verwacht, geven die vaak wel handvatten om mee verder te kunnen!
Ik heb pas het onderzoek voor AD(H)D gehad. Bij mij wilden ze graag mijn raporten van de basisschool zien, een naaste familielid spreken die mij van vroeger kent, mijn man, omdat die me van nu kent en mijn eigen verhaal horen. Ik heb samen met mijn man een gesprek van 1,5 uur gehad waarbij ik allemaal vragen kreeg die zowel hij als ik moest beantwoorden en mijn moeder heeft telefonisch een gesprek gehad, ook heb ik nog appart een gesprek gehad. Aan de hand van mijn raporten en de gesprekken kwam er uit dat ik ADHD heb maar aan de hand van het gesprek met mijn moeder niet (of mijn moeder staat gewoon heel stevig in haar schoenen met een druk kind haha). Daar ik ook PTSS heb hebben ze de diagnose van ADHD maar even in het midden gelaten daar PTSS dezelfde klachten kan geven zowel naar de buitenwereld toe als voor mezelf. Er staat in mijn gegevens wel een kantlijn met vermoedelijk hoogbegaafd. Bij mij deden ze nu even geen IQ test daar ik zoveel aan mijn hoofd heb dat de uitslag kan beinvloeden en daar zou ik me alleen maar onzekerder door kunnen gaan voelen. Niet bang zijn voor de testen. Met de uitslag van de testen kun je aan het werk en leren hoe je hiermee in de praktijk om kunt gaan.