Dag dames, Mijn beebje ligt nu bij ruim 34 weken nog steeds dwars. Maandag krijg ik een liggingsecho om dit te bevestigen. Heeft iemand ervaring met dwarsliggers en wat er dan allemaal nog kan gebeuren? Als ze niet gaat draaien moet ik natuurlijk een keizersnee en daar heb ik echt geen zin in. Ik loop al met een belletje rond wat heel laag hangt, omdat ze dan misschien naar het geluid gaat draaien, maar er komt nauwelijks geluid uit dat ding. Verder gaat de vk me naar het ziekenhuis verwijzen om een draaipoging te laten doen, maar daar heb ik ook niet echt zin in..... Dank alvast voor jullie reacties!
misschien alvast een muziekdoosje elke dag een paar keer daar beneden afspelen. ik heb het idee dat dat bij mij geholpen heeft, want hier lag de kleine al met 31 weken ingedaald. ik hoop dat je kindje nog omdraaid, en anders kan je nog een draaipoging overwegen toch? of kan dat alleen bij een stuitligging? dat weet ik niet.
Hmm lastig.. een keizersnede en een draaipoging heb je geen zin in... maar je kindje moet er toch uit Louise lag ook dwars en daar kwamen ze achter toen ik bijna was uitgerekend. Ik heb een draaipoging gehad maar die is niet gelukt. Waarschijnlijk omdat ik al te ver was. Daarom heb ik alsnog een ks gekregen. Als je erg opziet tegen een ks zou ik toch eerst overleggen met de gyn of een draaipoging een optie is. Misschien lukt het bij jou wel en kun je natuurlijk bevallen. Hoe je bevalling ook loopt, ik wens je een voorspoedig verloop en een mooi, gezond kindje toe!
@ Meisje: heb hier inderdaad wel een muziekdoosje staan. Zal dat ook eens gaan proberen! @ Manuela: oei, jij had dus ook een dwarsliggertje en een keizersnee.... Tis niet dat ik zo'n draaipoging niet wil hoor, tis meer dat daar ook risico's aan kleven, voor zover ik begrepen heb. Deed het bij jou veel pijn die poging tot draaien? Balen voor je dat het niet lukte. Ging de ks wel goed? Of er een verschil is tussen dwarsliggers en stuitliggers qua draaien weet ik dus eigenlijk ook niet...
Die van mij is afgelopen week nog gedraaid dus alles kan! ze zeiden dat t bijna onwaarschijnlijk was dat t nog zou gebeuren.. maar ze ligt toch echt nu goed.. dus maak je pas druk als t vlak voor de bevalling zelf nog zo is!
hier ook een dwarsligger. ik wilde geen draaipoging, maar mocht het ook niet vanwege mijn placenta. ik wil liever ook geen keizersnee inverband werken (eigenbaas) ik heb gekozen voor een natuurlijke bevalling, kindje ligt mooi met de billen omlaag en de voetje omhoog (zo ligt het al vanaf20wk) ik heb vorige week heel veel bloed verloren waardoor paar dagen ziekenhuis heb gezien(verplicht bedrust vreselijk) vanaf dat moment intreseerd het me niet meer of ze keizersnee gaan doen of een natuurlijke bevalling, zolang de kleine er maar gezond uit komt, die doet het zo goed(ribben beurs hahahaha) als je geen draaipoging wilt doen en je kindje ligt met zijn billen naar beneden, kies je toch gewoon voor een natuurlijke bevalling. ik zou me niet te druk maken over wel of geen keizersnee, maar meer om gezondheid en veiligheid van je kindje ik hoor dinsdag of ik toch nog natuurlijk mag bevallen of dat ik door mijn dwarsliggertje een keizersnee krijg
Tuurlijk kleven er ook daaraan risico's maar dat is met alles zo. Ze zullen altijd kijken wat voor moeder en baby het minste risico is maar als jij je er niet prettig bij voelt moet je het niet doen hoor. Mijn draaipoging was verschrikkelijk... ik wil je niet bang maken hoor, hou ook voor ogen dat ik al bijna 40 weken was maar ik vond het ontzettend pijnlijk en Louise draaide ook meteen weer terug. Een paar dagen later was de ks, het is allemaal goed gegaan maar het is toch wel even wat anders als je al die maanden bent uitgegaan van een vaginale thuisbevalling! Als je nog vragen hebt, geef maar een gil hoor
als de kleine met de billen naar beneden ligt is het een stuitligging en is een natuurlijke bevalling wel mogelijk maar een keizersnede niet uit te sluiten, als je ééntje hebt dat dwars ligt ga je als je geen draaipoging wilt ondernemen optijd een keizersnede moeten ondergaan want dwars kan je nooit natuurlijk bevallen.het kan natuurlijk ook nog altijd van zichzelf draaien en baby draait zicch zelfs tot 38 weken maar hoe verder je bent hoe kleiner de kans is dat het uit zichzelf gebeurd. als je een draaipoging onderneemt zou ik het wel nu doen en niet vlak voor je moet bevallen want hoe langer je wacht hoe pijnlijker het is en ook hoe minder goed dat het zal lukken omdat je kleintje dan sowiso bijna geen plaats meer heeft.
Dank voor al jullie reacties en het meedenken en meeleven! Ik heb vandaag goed nieuws gehad: net als bij Lucifertje is mijn beebje afgelopen weekend gedraaid. Ze ligt nu mooi met het koppie naar beneden en is al ietsjes ingedaald zelfs (cbibi). Volgens mijn vk is de kans nu groot dat ze goed blijft liggen. Ik krijg voor de zekerheid nog wel een echo over 2 weken, maar hoef dus voorlopig niet te laten draaien . @ Denemark: ik duim voor je dat alles goed komt en liefst dat je een vaginale bevalling mag!
Hoi, beetje mosterd na de maaltijd want je baby is al gedraaid. Maar had je dit topic al gezien: http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... p?t=126669 Daar staan ook ervaringen met stuit/dwarsliggers en draaien (o.a. mijn verhaal). Sterkte met de bevalling, hopelijk blijft die kleine eigenwijs nu verder goed liggen . Kans lijkt me wel groot als ze al een beetje is ingedaald.
Hi Tink, Nee, ik had dit topic nog niet gelezen. Dank voor de tip en voor jou verhaal. Fijn dat alles goed is gekomen voor jullie 4de kindje, als ik het goed begrijp? Ben benieuwd of mijn beebje volgende week nog steeds goed zal liggen, want ik heb zelf het idee dat er nog behoorlijk wat gemanouvreerd wordt in mijn buik. Toen mijn beebje dwars lag, lag ze ook met het koppie rechts en de voetjes links. Nou ja, we zullen zien.... groetjes noppie
4e kindje inderdaad. En de eerste die dwars lag, haha! Streng toespreken hielp niet helaas Ik duim voor je!
Mijn dochtertje lag met 35 weken ook nog in dwarsligging. Heel fijn als ze dan gaan trappen naar boven Maar uiteindelijk is ze zelf toch gedraaid. Ik zou me niet teveel zorgen maken, meestal draaien ze uit zichzelf, ze hebben met 34 weken genoeg ruimte. En als ze niet uit zichzelf draaien, werkt een draaipoging meestal wel heb ik gelezen, omdat ze maar een kwart slag hoeven te maken.
Dat laatste klopt ja. Maar: het draaien kan dan wel slagen, je weet daarna nooit of een kind weer terug gaat liggen zoals het lag. Het is minder simpel dan het op het eerste gezicht lijkt, dus.