Vandaag hebben we de intake van de kraamzorg gehad. Verliep prima, op een discussie over het gebruik van de aerosleep na. Sinds begin november is besloten dat de kraamhulp in de kraamweek geen gebruik wil maken van de aerosleep ivm twijfels over de veiligheid. Het gebruik van de aerosleep na de kraamweek is op onze eigen verantwoording natuurlijk. Ze deed er nogal vaag over toen we erover doorvroegen. Ze keuren de aerosleep af wanneer er ook gebruik wordt gemaakt van warmwaterkruiken aangezien er kans bestaat op lekken en het water niet weg kan op de aerosleep. Dit snap ik, maar na veel doorvragen of er nog meer redenen waren waarom ze twijfelen aan de veiligheid van het gebruik van de aerosleep kreeg ik alleen maar vage antwoorden waar ik niks mee kan. Ze noemde bv de ventilatie en dt nooit is bewezen dat het beter is dan standaard beddengoed of nderdaad helpt om wiegendood te verminderen/voorkomen....maar even later sprak ze zichzelf weer tegen..... Wat is jullie geadviseerd over de aerosleep en ga je deze dan wel of niet gebruiken na de kraamperiode? Kan iemand me misschien ook vertellen hoe lang je ongeveer gebruik maakt van kruikjes om je kindje bij te verwarmen? (ons kindje komt ls het goed is rond half januari...)
Mijn zoontje kwam in augustus dus wij hebben eigenlijk maar heel zelden een kruik gebruikt en dan alleen voor voorverwarmen en dus lieten we de kruik niet in het bedje als ons zoontje er in lag. De aerosleep.. tja, ik geloof er zelf niet zo in het volgens mij vooral inspeelt op een irreële angst van ouders. Oftewel: hartstikke commercieel. Het zou wiegendood voorkomen maar dat is echt niet bewezen en daarbij is wiegendood een zeeeeeeer zeldzaam verschijnsel en meestal gerelateerd aan te hoge temperaturen en roken tijdens en na de zwangerschap. Ik heb de aerosleep nooit nodig gevonden maar als jij het wel een prettig idee vindt, laat je dan vooral niet weerhouden... ook niet door een kraamhulp. Je bent en blijft altijd zelf verantwoordelijk voor je kindje.
ons meissie is van oktober, en wij hebben best lang een kruik gebruikt. Voornamelijk om het bedje te verwarmen als ik nachtvoeding had gegeven, dan wilde de diva een lekker warm bedje
Ik wilde eigenlijk de kruiken alleen maar gebruiken wanneer het kindje moeite heeft om zichzelf op temperatuur te houden of te brengen, vandaar dat ik dacht dat je misschien alleen in het begin de kruiken gebruikt. En dan nog alleen maar om het bedje voor te verwarmen. Eigenlijk wil ik de kruiken gewoon uit het bedje halen als het kindje erin ligt en als de kruiken er wel in zouden moeten blijven liggen voor het kindje dan zou ik de kruiken zo neerleggen dat de doppen van het kindje afwijzen en buiten het bedje of de onderste laag steken. Mocht een kruik dan lekken kan het hete water niet bij het kindje komen.....
de kans is groot dat in het begin de kruiken wel in het bedje moeten blijven liggen omdat je kindje zijn of haar temp. nog niet zelf kan regelen. Wij mogen ook geen kruiken gebruiken in combinatie met een aerosleep. Daar buitenom vind ik het ook harstikke commercieel en ik geloof er niet in dat het wiegendood voorkomt. Maar als het jou een gerustgesteld gevoel geeft, waarom niet. Alleen zul je 'm er in de kraamweek uit moeten halen en kun je 'm gebruiken als er geen kruik meer in het bedje hoeft te blijven.
nooit geweten en heb toch echt kruiken gebruikt in combi met de aerosleep bij me dochter en kraamhulp heeft er ook niks over gezegt
hoi, wij hebben ook een aerosleep en de kraam heeft er niets van gezegd.. nou is het wel zo dat Kyano in de kraamweek (en de 3 weken daarna) bij ons op de kamer in de kinderwagenbak heeft gelegen. daar was het geen probleem om er een kruik bij te leggen. overdag sliep hij vanaf de derde week in zn eigen bed (met aerosleep) zonder kruik. over de aerosleep: wij vonden het wel handig dat we alleen de aerosleep met hoeslaken op het bed hoefden te leggen en geen aparte molton ed. daarbij, als kyano weer eens had gespuugd en wij dit niet gelijk doorhadden, zakte het weg in de aerosleep en lag hij niet in de nattigheid als hij zn hoofd op die plek draaide.
Ik heb vandaag ook een intake gehad van de kraamzorg en deze waren erg tevreden over mijn aerosleeper en vonden het grappig dat ik me niet had laten verleiden tot het kopen van het speciale matrashoesje en gewoon een katoenen hoeslakentje erop gelegd heb) Ik vind de aerosleeper wel commercieel, maar het scheelde bij ons maar zo weinig in de aanschaf ivm een ander matrasje dat de keus snel gemaakt was. Het verhaal over het niet gebruiken van kruiken bij een aerosleeper ging hier ook eerder op het forum, ik heb toen met mijn kraamzorg contact opgenomen en die zeiden al dat dat een verhaal is wat momenteel de ronde doet. Wat je wel kan doen, maar dat zijn weer extra kosten, zijn elektrische kruiken kopen (oa. bij hema) deze zijn op te laden en kunnen niet gaan lekken. Heb je anders een wiegje die je naast jullie eigen bed kunt zetten om de kraamweek te overbruggen? Dan heb je er toch niks mee te maken?
isa kon meteen haar temp goed houden en ik had ook écht geen idee dat ik haar bedje voor zou moeten verwarmen.. Maar toch echt, ze wilde echt niet gaan slapen. En met een huilende baby doe je veel hoor Maar dan zou je t gewoon kunnen doen met de aerosleep. En anders in de kraamweek de reiswieg met kruiken (indien nodig dus...) gebruiken?
Bij ons is dat niet eens ter sprake gekomen bij de intake. Ik had de aerosleep gekocht, maar had hem nog niet op bed kunnen leggen toen ik beviel van mijn dochter. Toen ik uiteindelijk 2 dagen later uit het ZH kwam en de kraam het bedje even goed op ging maken (ik had het voor de show opgemaakt met normaal beddengoed), heb ik gevraagd of ze meteen de aerosleep erop wilde leggen... zonder tegenstribbelen heeft ze dat gedaan... Kruiken zijn hier gebruikt omdat onze kleine meid haar temp nog niet zelf kon reguleren. Sinds ze het zelf goed onder controle heeft, leggen we 1 keer per dag een kruik in bed om haar bedje voor te verwarmen. In de winter kun je kruiken gebruiken als voor-verwarming van het bedje en de reiswieg voordat je weggaat.
Ik werd destijds erg moe van dat gemier van de kraamzorg over die Aerosleep. Ik had dat losse Aerosleep-ding (voor over het matras) voor in Juuls wiegje, en in haar ledikantje ligt een AS-matrasje. Een Aerosleep verkleint de kans op wiegendood niet; dat claimt Aerosleep ook helemaal niet. Het is bedoeld voor een betere ventilatie rond het lijfje, en werkt hypoallergeen. Het frappante is het volgende: als je een kruik met gloeiend water leeggooit over de Aerosleep, zakt al het water direct naar de onderste laag en komt dus niet in contact met de huid. Daar heb ik een keer een demo van gezien; die man ging zelf op de Aerosleep liggen en goot toen het hete water op het matras. Mijn kraamzorg-intake mevrouw kon ook niet aangeven waarom ze dan liever niet met Aerosleep werkten. "Geen ervaring mee", werd gezegd. Ik stelde dus ook voor dan een elektrische kruik te gebruiken in plaats van een metalen; die kunnen tenslotte niet lekken (ik heb een BellyWarmer). Mocht ook niet! Ook geen ervaring mee... PFFFFFFF!!!! Ik heb gewoon lekker de Aerosleep erop laten liggen in de kraamweek. Wij hadden ons zeker verdiept in onze spulletjes, en vonden niet dat we voor een kraamzorg die zelf niet eens weet waarom het niet mag, de boel moesten gaan aanpassen.
Hier ook gewoon een aerosleep en een kruik gebruikt en een kraamverzorgster die het helemaal prima vond. Als zo'n kruik met kokend water zal dat op een gewoon matrasje ook geen pretje zijn, daarom moet je ze goed laten overstromen en netjes dichtdraaien enzo. Wat Miffy zegt heb ik ook meerdere keren gelezen. Vreemd dat ze wel dingen 'verbieden' maar eigenlijk geen idee hebben waarom. Ik zou hem gewoon gebruiken.
Heb ze ook gekocht zowel voor mijn wieg als voor het ledikant. En inderdaad heeft niemand iets gezegt over wiegendood alleen maar over goede ventilatie enz... Nog geen intake gehad dus weet niet of het bij ons kraamzorgcentrum mag...Laat het tegen die tijd wel weten.
Ook ik weet alleen maar van de goede ventilatie en dat het hypoallergeen is. Dat is voor mij een reden om de aerosleep aan te schaffen. Vind het ook wel vreemd dat kraamzorg er niet mee wil werken, zonder dat ze daar een gegronde reden voor hebben. Buiten dit, elekrische kruiken zijn toch veel veiliger als waterkruiken? Ongelukken met heet water zijn alvast uitgesloten.
Helemaal eens met Miffy! Hier deed de kraamzorg er trouwens helemaal niet moeilijk over. Ze heeft er niet eens wat over gezegd. Wij hebben AS in het ledikant, de wieg en de kinderwagen en gewoon heetwaterkruiken gebruikt. Inderdaad goed laten overlopen, dop er strak op en dan met de dop aan het voeteneind leggen.
Kleine update, ze heeft me na een verhitte discusiie met collega's nog teruggebeld en daar kwam uit dat ze de Aerosleep absoluut niet willen gebruiken in de kraamweek en daarna is het op onze eigen verantwoording als de hulp de deur uit is. Elektrische kruiken mogen ook niet (heb ik gevraagd). Daarnaast mogen er geen zeiltjes meer op het bedje en sinds 1 november is besloten dat een kindje dus absoluut niet in de reiswieg van de wandelwagen mag slapen. Allemaal nieuwe beslissingen dus.... Nu hebben we gewone warmwaterkruiken en ik heb een wieg voor het begin en een ledikant voor daarna, voor allebei heb ik de aerosleep (met name inderdaad vanwege de ventilatie ed.). Maar om braaf te zijn zal ik dan wel een setje beddengoed halen voor de kraamweek bestaande uit een molton en hoeslaken voor het wiegje, na die week zie ik dan wel weer. Als er geen kruiken meer nodig zijn dan gaat toch de aerosleep er hier op.
Hier in de wieg een aerosleep + 2 kruiken gebruikt. Deze topic blijft zich herhalen. Als kraamzorg zich wat meer indiept in de Aerosleep, kunnen ze ook stoppen met zeuren erover. Daarnaast hoor ik hier ook een aantal keer over commercieel gezwets. Als mijn dochter nu spuugt in bed, dan ligt ze droog........ ik hoef niet het bed gelijk te verschonen, dat kan allemaal de volgende ochtend. Dan kan je het commercieel noemen, ik noem het gewoon 'handig'.
Nou ja zeg, ik zit hier zo ongeveer met mijn kaak op de grond.. Hier is de kraamzorg al een hele tijd terug geweest. Is nooit naar de aerosleep gevraagd. En ze hebben zelf gezegd dat de baby de eerste week het beste in de kinderwagenbak kan slapen. Ik heb de aerosleep alleen voor in het ledikant.
Nee, het element dat het wiegendood zou voorkomen (het speelt in op de angsten van ouders) dat wordt commercieel genoemd. Dat je kind spuugt weet je pas als je kind geboren is. De aerosleep wordt vaak daarvoor al gekocht uit andere overwegingen. Maar als jij dat ding handig vindt dan is dat toch prima?
Hoeveel kruiken heb je eigenlijk nodig, 1 of 2? Gebruiken jullie over je aerosleep de speciale hoeslakentjes of gewone katoenen?