intake kraamzorg...afkeuring aerosleep?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door meintje, 24 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. balleke

balleke Fanatiek lid

21 jan 2009
    1.837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Is dit het zelfde als de nanny care?? Die een waarschuwing geeft over de ademhaling, minder kans op wiegendood?

Ik vind het dan wel raar dat de kraamhulp daar moeilijk over doet en dat het zelf bij de kinderopvag word gebruikt en in eigen huis niet in de kraamtijd.

Persoonlijk vind ik het wel een geruststelling dat ik die zou gebruiken. Ik ben iemand die om het uur zou gaan kijken of het allemaal goed is enz.. vooral als het niet huilt.

Ik heb met week 36 intake gesprek, ben benieuwd hoe ze daar over denkt.

2. marleentje26

marleentje26 Fanatiek lid

25 aug 2007
    4.754
    0
    0
    Bemiddelingsmedewerker gastouderopvang
    Rondom nijmegen
    Ik werk zelf als kraamverzorgende! En onze organistaie staat volledig achter de AS ook met gebruik van kruiken. Wel word er bij ons aangeraden om metalen kruiken te gebruiken ipv elektrische dit omdta metalen kruiken warmer worden dan elektrische en dat hebben sommige kindjes echt nodig de eerste dagen om op temperatuur te blijven. Ook geeven we als advies om gewoon katoenen/jersey hoeslakentjes te gebruiken ipv van die dure speciale voor de AS. Die andere werken net zo goed!

Daarnaats geef ik altijd aan we geven de laatste adviezen en wat ouders daarmee doen moeten ze zelf weten. Het is jullie kindje en je moet doenwaar je je je goed bij voelt wat het ook is!!! Een kraamverzorgende mag je niets verbieden alleen adviezen geven! Je bent eigen baas.

Niet slapen in reiswieg heb ik nog nooit van gehoord! Dus dat is denk ik een advies van 1 organisatie/kraamverzorgende. Want het is in ieder geval niet landelijk ingevoerd. Wij krijgen zodra er nieuwe regels/adviezen zijn dat direct te horen en word direct ingevoerd maar niets gehoord dus het is in ieder geval geen landelijk advies.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Goh gelukkig zijn er nog kraamverzorgsters die wel logisch nadenken!

Een AS is juist veilig bij lekkende kruiken! Wat denken die kv dan niet? Dat het zeiltjes zijn?

Slapen in reiswieg werd hier ook afgeraden omdat het matrasje daarin te slap zou zijn. Blijkt dat baby'tjes ivm de skeletvorming moeten slapen op een hard matrasje.

4. eertje

eertje Bekend lid

5 jan 2009
    517
    0
    0
    Hier was de kraamhulp juist te spreken over de as! En de combi met een kruik was geen probleem!

En ik vind het persoonlijk niet commercieel....we hebben in de winkel een gewoon matras boven een buis met een balletje met lucht gehouden en toen viel het balletje direct naar beneden.....of te wel...de lucht wordt afgesloten.....bij de as bleef het balletje mooi zweven.

Wiegendood er mee voorkomen....tja....dat kan veel oorzaken hebben....maar ik was er toch wel gerust op...mocht hij ooit perongeluk op zijn buik komen...dat hij nog lucht zou krijgen!

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    'k Heb vandaag werkbespreking gehad en de aerosleep is ter sprake gekomen. Bij ons wordt deze afgeraden en om de volgende reden:

De aerosleep is getest met volwassenen. Wij als volwassenen blazen lucht uit die vervolgens verdwijnt (doordat er kracht achter zit) Baby's blazen lucht niet uit maar ze laten de lucht lopen. Hierdoor verdwijnt de lucht niet maar blijft juist hangen door de 'gaatjesstructuur' waardoor de baby z'n eigen uitgeademde lucht weer inademt (CO2). Daarom wordt juist een stevig matrasje met strakke, katoenen lakens geadviseerd zodat de uitgeademde lucht makkelijk kan verdwijnen.

'k Weet niet of ik het helemaal juist omschrijf, 'k was niet zo helder meer aan het einde van de middag.

Het slapen in de reiswieg wordt bij ons nu ook afgeraden. omdat de matrasjes te dun zijn voor een goede ontwikkeling en je geen spijlen hebt waardoor er minder zuurstof doorheen gaat. Ook is het verbrandingsgevaar met een kruik veel groter doordat het water geen kant op kan.

Tja... wat zal het volgende zijn?

6. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Baby - Onze technologie - AeroSleep

Hier staat de werking van het matras beschreven. Baby's moeten tegenwoordig op hun rug slapen dus inademen op het dekje is niet echt een goede reden om het af te raden. Maar juist doordat de structuur zo opn is kan er juist niks in blijven hangen, maar circuleert het juist sneller door.
    En nee het is idd niet uitgetest op baby's, mag ook niet, maar dat zijn maar heel weinig baby artikelen. Maar ze worden wel getest met het oog op baby's.

7. marjand

marjand VIP lid

13 jul 2009
    9.728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland
    Dat gezever allemaal, het is toch inderdaad zo dat je baby nu op hun rug moet leggen....En ik vind het een fijn idee dat als hij/zij op de buik zou draaien ze in elk geval nog lucht krijgen.

Maar dat gemiere-neuk (sorry voor de bewoording) vroeger sliepen ze op een stro matrasje....en nog steeds is de mensheid niet uitgestorven...

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    nee maar het percentage wiegendood is wel enorm gedaald. dus dat zegt wel genoeg lijkt me.

9. marjand

marjand VIP lid

13 jul 2009
    9.728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland
    Ja dat weet ik wel, maar de mensheid loopt al eeuwen hier rond en ja vroeger stierven er meer mensen. Dit was ook wel natuurlijke selectie, en tuurlijk ben ik blij dat er tegenwoordig opgelet wordt maar we hoeven niet betutteld te worden.

Als alles zo slecht was vroeger waren we toch allang uitgestorven....

Ik wil ook het beste voor mijn kind, maar wel wat ik het beste vind en n iet wat een ander mij gaat voorschrijven. Dus als ik de AS wil gebruiken moet ik dat zelf kunnen bepalen, ook in mijn kraamtijd.

10. marleentje26

marleentje26 Fanatiek lid

25 aug 2007
    4.754
    0
    0
    Bemiddelingsmedewerker gastouderopvang
    Rondom nijmegen
    marjand: daar heb je gelijk in! Je mag ook zelf bepalen wat je doet ook in de kraamtijd een kraamverzorgende mag alleen adviezen geen en je niets verplichten!!! Laat je niet gek maken je moet doen als ouder wat je zelf het prettigste vind en waar je zelf een goed gevoel bij hebt.
    Kraamverzorgende noteren het wel in het kraamdossier als je iets wil wat niet hun advies is maar dat is om zichzelf in te dekken dat als er iets mis gaat hun je ander advies hebben gegeven dat zijn ze verplicht! Maar je mag zelf keuzes maken en doen waar je je goed bij voelt.

En zo zie je ook maar weer adt elk kraambureau anders werkt want bij ons mag je gewoon een AS gebruiken word zelfs geadviseerd en en ook slapen in een reiswieg is nog nooit afgekeurd geweest bij onze organisatie!

11. marjand

marjand VIP lid

13 jul 2009
    9.728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland
    Ja ouders worden tegenwoordig over zo veel dingen onzeker gemaakt. Vroeger moest je het ook op je gevoel doen en je hart en instinct volgen nu wil ik dat ook graag doen. Mijn eigen gevoel volgen. Ik denk dat iedere moeder (of bijna iedere ouder) het beste voor zijn of haar kind voor heeft. Laat ons eens zelf na denken....

Weet nog niet hoe mijn kraamzorg bureau er over denkt ik ga het wel meemaken denk ik...

12. mirjam 28

mirjam 28 Actief lid

12 okt 2008
    181
    0
    0
    onze zoon is van oktober hij gaat s avonds nog vaak slapen met een kruik dit ivm en een koude slaap kamer en het is een lang maar mager kereltje

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

War heb je dat vandaan? Heb je een link/bron?
    Vind het wel een raar verhaal over lucht uitblazen en laten lopen?
    Als ik mijn zoontje hoor en zie ademen lijkt dat toch verdacht veel op hoe een volwassene dat doet en die ademen doorgaan ook gewoon door hun neus en dus spreek je niet van uitblazen!

Ze zullen echt wel de ademhaling van een baby gesimuleerd hebben met de ontwikkeling van de AS, want echte baby's zijn NOOIT testpersonen!

14. regy

regy Lid

18 jul 2007
    12
    0
    0
    mijn zoontje is nu 20 maanden en slaapt vanaf dat hij 3/4 weken is op de aerosleep, hij sliep eerst in kinderwagenbak bij ons in de kamer.
    heb alleen een elektrische kruik gebruik bij de aerosleep, zo'n kruik vind ik ook veel handiger en veiliger dan een waterkruik..
    En ben ook super tevreden met de aerosleep, het is heel erg hygenisch en met het matrasje kan niks gebeuren als de baby/kind spuugt of urine of poep langs de luier loopt.
    Verder is het heerlijk voor het kind in de zomer als het heel erg warm is. Want er is wel verschil dan als hij op een normaal matrasje slaapt.

15. mixedbeeb

mixedbeeb Actief lid

25 mrt 2009
    356
    0
    0
    Ook ik heb positieve ervaringen met de aerosleep, mij zoontje slaapt er nu ook op. Ik vraag me af hoe dat zit met de uitgeademde lucht, mijn zoontje ligt toch niet met zijn gezicht naar beneden op het matrasje? Hoe kan die lucht daar dan blijven hangen? ik wil niet negatief overkomen maar ik heb de link gewoon nog niet helemaal gelegd. Ik las eerder ook dat het matrasje niet veilig zo zijn ivm lekken van kruiken (ik neem aan dat de kruik vantevoren wordt gecontroleerd?) Sommige mensen gebruiken nog een molton met plastic om het matrasje te beschermen, dit lijkt me nog minder veilig of zie ik het verkeerd? In ieder geval moet iedereen denk ik doen wat goed voelt.

16. Gem

Gem Actief lid

14 dec 2009
    230
    0
    0
    NULL
    Ik heb voor de bevaling ook op het punt gestaan om de aerosleep aan te schaffen. Maar ik moet zeggen dat ik het nogal een duur matrasje voor op een matrasje vind.

Mijn kraamzorg vertelde er verder niets over (maar ik was in maart bevallen). Nu spuugt ze af en toe in bed en dan haal ik het beddegoed af en leg er schoon beddegoed in. De molton vangt eigenlijk het meeste wel op en als het echt doorweekt is, dan heb ik nog een campingbedmatrasje als alternatief. Maar dit is pas 1x gebeurd.

De kruiken had me dochter niet nodig, maar het helpt enorm bij het terugleggen in bed na een nachtelijke borstvoeding. Dan sliep ze direct weer verder.

Groetjes Gem

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wat vervelend allemaal, kraamzorg die het beter denkt te weten...

Zelf heb ik twee elektrische kruiken gekocht en ik ben niet van plan die in te ruilen voor heet water omdat de kraamzorg dat wil....Het lijkt me toch duidelijk dat elektrische even 100 keer veiliger zijn, ook al horen nieuwe heetwater kruiken niet te lekken, een elektrische kruik KAN niet lekken. En je staat zelf ook niet met heet water te knoeien. Nja, we gaan het zien tegen die tijd. Het zal sowieso nog wel gezeur worden want we hebben ook een bedje, familiestuk, waarvan de spijlen volgens mij te ver uit elkaar staan maar goed

18. marjand

marjand VIP lid

13 jul 2009
    9.728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland

Dat gezeur altijd.....Ik ben ook benieuwd hoor hoe het allemaal gaat lopen....

19. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik kan me er nu al druk over maken en ik ben nog niet eens 24 weken ;) 't is toch ook eigenlijk soort van belachelijk allemaal. We gaan het zien, misschien valt 't mee...

20. UmmKais

UmmKais Actief lid

11 nov 2009
    316
    1
    0
    NULL
    NULL
    @Eylem: Even een geruststelling.. Wij hebben vandaag de intake van de kraamzorg gehad, en net als jij was ik ook bang voor gezeur. Niet wat betreft de kruiken of aerosleep (dus eigenlijk hoort dit niet in dit topic maar goed), maar vooral wat betreft het ontbreken van een commode vanwege ruimtegebrek en de locatie van het ledikantje; tegen de radiator aan en direct onder het raam. Ik las op internet zoveel negatieve verhalen over de intake dat ik me best een beetje zorgen maakte, ik had toch het gevoel alsof ik 'beoordeeld' zou gaan worden.

Het viel alles mee, ze was juist helemaal niet betweterig of zeurderig dus misschien geldt voor jullie hetzelfde!

Al moet ik wel zeggen dat de afstand tussen de spijlen wel erg belangrijk is, wijkt het 1 of 2 mm af dan zal het niet zo'n probleem zijn, maar meer dan dat is misschien toch wel gevaarlijk.. maar goed dat kun je zelf ook prima inschatten natuurlijk, daar heb je geen betweterige buitenstaander voor nodig! Hopelijk valt bij jullie de intake ook alles mee!

Deel Deze Pagina