De kraamzorg kan NIETS verbieden

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Fiene, 28 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Ik lees hier vreselijk veel berichtjes van meiden die bang zijn dat ze iets van de kraamhulp niet mogen. Ze doen dingen anders dan dat ze eigenlijk willen omdat de kraamhulp/kraamzorg dat zegt.

Ik word hier erg verdrietig van, en ik vind het jammer dat voor mensen op die manier de kraamtijd wordt "verpest"

De kraamzorg kan je NIETS verbieden, ze kunnen je adviseren, maar als je het niet wilt, of het er niet mee eens bent kun je gewoon weigeren.
    Al wil je een dag na je bevalling op de fiets springen, paardrijden of in een achtbaan, die keuze is aan jou, en aan niemand anders.

De kraamhulp werkt voor jou, jij niet voor haar!

2. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Helemaal mee eens. Maar het is natuurlijk niet voor niets dat ze sommige dingen adviseren.
    Ik vind wel dat ze dan de gevolgen c.q. consequenties erbij moeten zeggen en dan is de keuze vervolgens aan jou.
    Zo wilde ik bijv. na 2 dagen boven wel weer naar beneden. De kraamhulp adviseerde me dat niet te doen en echt nog een dag langer te wachten, omdat ik anders veel sneller bekkenproblemen kon krijgen. Toen dus toch maar braaf die ene dag gewacht.

3. rianne23

rianne23 Actief lid

1 feb 2007
    401
    0
    0
    ergens in friesland
    hoi

ik ben kraamverzorgster van beroep en we kunnen je alleen advieseren. als je iets echt wil of niet wil is dat uiteindelijk jou keuze. geef dat aan en we moeten dat maar accepteren. wel moeten we dat opschrijven want als er iets gebeurt dan is het je eigen verantwoordelijkheid.

je moet kraamhulp als is leuks zien en iemand die je verwent en ADVIEZEN geeft in de eerste dagen.

de adviezen die we geven zijn gebasseerd op dingen die we in andere gezinnen tegen komen en weten hoe het kan uitpakken als je bepaalde dingen wel of niet doet. we bekijken het dus vanuit een professioneel oogpunt.maar het blijven adviesen!

mocht het nou zijn dat de kraamhulp niet bevalt of dingen doet die jij graag anders ziet probeer het eerst met de kraamhulp er over te hebben en als dat niet werkt kan je het kraamcentrum bellen.

het moet een leuke week worden en niet een week vol ergenissen.

gr rianne

4. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    Ik zag daar ook heel erg tegenop. Had verwacht dat ik echt een ouderwetse kenau zou krijgen :) gelukkig was ik al gerustgesteld tijdens de intake.

Loopt hier nu een jonge gezellige meid rond van 23 en het is helemaal fantastisch. Niks moet en alles mag. Geeft alleen her en der adviezen wat ik alleen maar leuk vind. Kan lekker mn eigen ding doen en gewoon mezelf zijn..heerlijk.

5. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik had bij mijn eerste een keanou. zo een uit een film van 1940. het was op zich een lief mens maar zeeeeeeeeeeeeeer doortastend en autoritair. we waren danig onder de indruk en behoorlijk ondersteboven. ze eheft me echter super opgevangen na een heel zware bevalling en is heel boos geworden omdat onze kleine meid zo geel als een kanariepietje naar huis gestuurd werd. mijn man kon met omgaande met haar terug. het kan 2 kanten op werken als je zo exemplaar treft. het was behoorlijk overdonderend maar ze kwam wel heel goed voor mij en de kleine op en uiteindelijk heb ik er wel veel aangehad. ze roepen heus niet zomaar dingen om mensen te pesten in hun kraamtijd. en zoals het hierboven al gezegd is als jij wat wilt wat hun afraden wordt dat opgeschreven en hou je er iets aan over is het eigen schuld dikke bult. ze hebben je dan wel gewaarschuwd. het is dan jou verantwoording. zoiets als weglopen uit het ziekenhuis . dan moet je daarvoor ook tekenen. ik heb nu bij het intake gesprel gewoon mijn wensen en grenzen aangegeven. maar dat gaat dan niet om gezondheidsdingetjes maar gewoon dingen zoals ik wil dat het gebeurd. dat staat dus allemaal opgeschreven. ik ben inmiddels geen 24 meer en kan iets beter voor mezelf opkomen. we hebben uiteindelijk een dik uur heel gezellig en heel open zitten praten bij die intake. wellicht kun je als je op voorhand jezelf al zo druk maakt om de kraamhulp gewoon je wensen kenbaar maken. en/of om een bepaald type persoon vragen,

6. angelina23

angelina23 Niet meer actief

nou ik ben ook kraamverzorgster en ben het helemaal met rianne eens....wij adviseren dingen en willen jullie het toch anders dan schrijven wij dat op in t kraamdossier.

want mocht er wat gebeuren en we hebben het niet opgeschreven zijn wij aansprakelijk.

wij vinden het ook altijd weer heel erg spannend bij welk gezin we nu weer terecht komen...voor jullie is het net zo eng als voor ons misschien nog wel enger want wij worden op alles beoordeeld.

en je doet t bij sommige mensen toch nooit goed die heb je er altijd tussen zitten maar je word er wel onzeker van. :oops:

het is helemaal jammer als mensen van te voren al een oordeel hebben zoals bijvoorbeeld:nou ik wil alleen een ouder iemand hoor want die heeft tenminste ervaring en dan sta jij daar voor de deur met je 27 jaar en dan mogen ze je al niet hoe goed je ook je best doet de hele week. :(

en dat je dan alleen als sloof behandeld word en dan met opmerkingen nou die kraamzorg van tegenwoordig doet ook niks meer,terwijl je je uit de naad staat te werken weet je?dan heb ik zelf ook geen prettige week en ik vind juist dat t een feestje moet zijn! :D

je word tenslotte niet iedere dag papa en mama.

ik zeg altijd maar met de begin afspraken zullen we open en eerlijk tegen elkaar zijn?want ik wil jullie een fijne week geven en als er wat is wat jullie niet fijn vinden of ik vind dat t niet prettig verloopt kunnen we daar gewoon over praten.

zodat t opgelost kan worden. xx an

7. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Een kraamhulp is er toch ook voor om je advieze te geven over bepaalde dingen.
    Ik heb zoiets ze weten echt wel waar ze over praten, het is hun vak.
    En als ze dadelijk tegen mij zeggen het is beste als je nog een dagje langer blijft liggen, of ik zal dit niet of wel doen, dan zal ik er gewoon naar luisteren. Ze rade het je notabene niet voor niks aan toch?
    Hun hebben alle ervaring erin.

8. angelina23

klopt we willen helemaal niet de baas spelen of bemoederen maar sommige vrouwen zijn echt zo eigenwijs en die laat ik dan gewoon 2 dagen hun ding doen(als ze denken dat ze dat gewoon kunnen bijvoorbeeld veel trappen de hele dag een berg visite)
    en na die 2 dagen zijn ze helemaal op en dan komt de klap meestal dan komen ze er meestal vanzelf achter dat ze teveel hooi op hun vork hebben genomen en dan geven ze me eigenlijk altijd gelijk haha.

en dat is ook zo met de hele dag een berg visite(dan bedoel ik echt druk)en dat iedereen de baby vast wilt houden dan nou dan weet je 9 van de 10 keer dat je de hele nacht een jankende baby hebt want die heeft zoveel indrukken opgedaan die dag en kan t niet allemaal in 1 keer verwerken en dat doet hij zij dan door te huilen.

en bij sommige vrouwen gaat t ook prima kijk als jij liever beneden zit is goed maar blijf dan ook voor de rest die dag beneden en ga pas weer naar boven voor de controles en een middagdutje en loop niet die trap de hele dag op en neer want dan kan je flinke bekken klachten krijgen of een verzakte baarmoeder....nou dat wil je toch niet hebben lijkt mij.

9. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    ik denk dat de zwangere vooral "bang gemaakt" worden door verhalen van vroeger. Toen was de kraamvrouw meestal wel iemand die besloot hoe het moest. Tegenwoordig is dat niet meer zo.

mijn werd zelfs door een oudere geadviseerd geen kraamzorg te nemen :confused: nou ik was echt superblij met onze kraamhulp, een onwijs lieve leuke meid van 22 die me goed heeft geholpen en geadviseerd met alles.

10. djezelf

djezelf Fanatiek lid

13 apr 2006
    2.224
    0
    0
    omg. schagen
    Toen ik bevallen was van mijn zoontje had ik geen idee wat ik van haar kon en mocht verwachten.
    Hierdoor heb ik haar een beetje als een gast behandelt.
    ALs ze 'sochtends kwam dan zorgden mijn man en ik dat we al aangekleed beneden zaten en dat de koffie klaar stond voor haar. :oops:
    (met keizersnee overigens he!)
    Tussen de middag haalde mijn man broodjes en lekker beleg (rosbief enz)
    Hier nam ze dan ook uitbundig van.

Achteraf realiseerde ik me dat het zo niet had moeten gaan.
    Maar deze dame heef took nooit gezegt dat het niet hoefde, volgens mij vond ze het wel best!

(en ze was al een jaar of 40 met een berg aan ervaring!)

Doe mij maar een jonge meid de volgende keer!

11. angelina23

de volgende keer kom ik bij jou!hihi jeeeetje met een keizersnede!
    pffffff dan kom ik jou wel vertroetelen :p
    ik ben kraamverzorgster.
    nee maar alle gekheid op een stokkie er word eigenlijk altijd bij de intake verteld dat de kraamverzorgster mee eet maar zitten jullie krap nou dan neem ik lekker mn eigen broodje mee hoor ik neem sowiezo de eerste dag altijd mijn eigen eten mee en zegt t gezin dan nee joh eet lekker van ons je mag alles pakken nou dan doe ik dat de volgende dag maar dan ben ik nog bescheiden :oops: dan voel ik me nog teveel haha.
    ik cijfer me altijd wel een beetje weg dat zelfs de mensen zeggen kom er gezellig bij zitten waarom pak je niet lekker wat te drinken?

12. LadyDaisy

LadyDaisy Niet meer actief

Ik had ook geen idee wat ik kon verwachten, maar wij lagen nog lekker in bed wanneer ze 's ochtends langskwam.
    Ik heb ook een keizersnee ondergaan, en voelde me net na thuiskomst uit het ziekenhuis nog niet zo geweldig zullen we maar zeggen ;)
    Petje af dat jij al zo mobiel was!

13. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Wat schattig van jullie!
    En wat erg van die kraamhulp dat ze dit zo liet gebeuren.

Ikzelf ben blij dat er zoiets als kraamhulp bestaat en ik hoop gewoon op iemand met wie het een beetje klikt (ik ben zelf ook niet altijd heel assertief namelijk).

14. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Ik had ook de koffie klaar en smeerde broodjes, maar na 1 dag was dat over; het mocht niet meer. En dat terwijl ik een 'makkelijke' bevalling had gehad en me prima voelde! Toch ben ik blij dat ze me zoveel mogelijk op bed liet liggen. Na twee dagen was ik het zat en zat ik in de kamer, maar kon ik wel genieten van het feit dat zij alles deed en ik alleen maar hoefde te genieten van mijn meisje.
    Waar ik nog het meest verbaasd over was/ben: ze deed alles zoals ik het zou doen! Echt niet overdreven heeft ze in een dag tijd gekeken hoe ik de was opvouw en deed ze het exact zo. Ik woon al elf jaar niet meer bij mijn ouders en mijn moeder vouwt ook wel met enige regelmaat de was (uit vrije wil hoor, niet omdat het moet), maar dat past noooooit op mijn stapeltjes :)
    Ik ben benieuwd of alleen zij dat had, of dat dat een gave van de kv is.

15. djezelf

djezelf Fanatiek lid

13 apr 2006
    2.224
    0
    0
    omg. schagen
    Whehehe zou er alsnog een trauma van kweken.

Wat een stom..... eigenlijk he.
    Nou ik ga gewoon jullie hulp vragen als het zover is.
    Check ik hier elke keer wat normaal is en wat niet :)

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Nou ik was tot niks meer in staat en heb haar lekker alles laten doen. En dat deed ze ook. Een hele fijne kraamhulp.

En ze bleef lekker bij mij boven kletsen als er bezoek beneden was. Ik kon dat helemaal niet aan.

Ik kreeg een lekkere uitgebreide fruithap ( mooi versierd) en ze vroeg elke dag waar ik wel of niet behoefte aan had.

Ging elke dag stofzuigen en hielp mij met Isabella als ik dat wilde.

Ze mocht en kon alles pakken als ze zin in iets had.

Ze was trouwens 10 weken zwanger toen ze bij ons kwam. Ik kreeg nog een email van haar toen ze was bevallen. En ze heeft haar bijna hetzelfde genoemd als Isabella. Isabel dus. :)

Deel Deze Pagina