Hoi, ik heb afgelopen vrijdag de eerste echo gehad voor termijn bepaling. Nu zij de gynaecoloog dat ik mocht kiezen tussen een verloskundige of gynaecoloog voor de verdere behandeling van de zwangerschap. Dat is schijnbaar nieuw. Maar ik kan niet zoveel over t onderwerp vinden op internet. wat is een beste keus. ik ben vertrouwd in het ziekenhuis (was met ex bezig met kinderen, niet gelukt; nu spontaan zwanger van huidige partner). wat is wijsheid en het makkelijkst?
Ik zou voor een gynaecoloog kiezen dan. Die gyn die mijn eerste bevalling deed, vond ik een stuk beter dan de ziekenhuisverloskundige die er de eerste uren bij was. Maar dat verschilt natuurlijk.
Als er verder geen medische indicaties zijn om in het ziekenhuis te blijven, zou ik zeker naar de VK gaan! Ikzelf ben met 8 weken doorverwezen naar de VK door m'n eigen gyn en het gaat er daar een stuk gemoedelijker aan toe als in het ziekenhuis vind ik persoonlijk... Niet dat de gyn niet vriendelijk was ofzo, het is echt een topvent! Maar bij de VK is het gewoon wat persoonlijker, liever, tjsa....ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven, maar het voelt meer vertrouwd! Doe gewoon waar jijzelf je 't beste bij voelt, succes meis
Ik zou ook zeker voor de VK gaan. Om precies dezelfde reden. Gemoedelijker, meer tijd, vriendelijker en uit het medische wereldje.
Als ik de keuze zou krijgen, zou ik ook voor de deskundigheid van de gyn gaan en niet voor de gezellige huiselijkheid van een verloskundige. Heb een klotebevalling gehad met 22 uur aanmodderende verloskundigen (vier stuks) die op een na niets beters wisten dan 'ga nog maar een paar uur weeen opvangen', terwijl ik inmiddels echt kapot was en uiteindelijk een superaardige gyneacoloog die zei 'binnen een half uur ben je moeder' en binnen een kwartier mijn dochter op de wereld had. Pijnloos <3 Kortom op mijn man na heb ik nog nooit zo van een andere man gehouden (bij wijze van spreken he ) Maar ja, dat is heel persoonlijk natuurlijk, vantevoren had ik ook de vk gekozen... Achteraf echt no way niet meer!
Ik zou ook de VK kiezen, eigenlijk net als wat de anderen schrijven. Het blijft natuurlijk jouw keuze!
Hoi! Tsja......tis een persoonlijke keuze. Ikzelf had niet die keuze, was 'gewoon' bij de verloskundige. Ben daar ook lekker de hele zwangerschap gebleven, en een thuisbevalling gehad. Prettige ervaring al met al. Met een gyn kun je natuurlijk nooit thuis bevallen, mocht alles gewoon goed. Dat zou voor mij de afweging zijn: al alles goed verloopt tijdens je zwangerschap zou ik kiezen voor de verloskundige... Misschien kun je een gesprek met de verloskundige aangaan, voor je beslist? suc6 met je beslissing groetjes Nicole
Gynaecoloog! Deze mensen hebben zo ontzettend veel meer medische kennis. En nu niet zeggen dat dat niet zo is want dan weet je duidelijk niet waar je het over hebt
Zo'n opmerking opent de discussie altijd zo lekker. Maar goed, ik heb mijn voorkeur al aangegeven. Omdat ik wel een medische indicatie heb, loop ik ook bij de gyn. In overleg met de gyn ga ik om en om. Ene controle bij hem, andere bij de VK. Gaat erg goed. Gyn vindt het gelukkig ook onzin om de zwangerschap zo medisch te maken als dat niet nodig is.
Ik heb mijn zwangerschap bij een VK gelopen. Heb dat heel prettig gevonden. Toch wat minder medisch dan een gyn. Vaak ook makkelijker, de VK was op de fiets makkelijk bereikbaar, de gyn al wat lastiger, en parkeren was een crime. En je moet er zovaak heen. Uiteindelijk heeft mijn eigen VK-praktijk (eerste controle andere praktijk, 2e controle vakantiekracht) thuis tot 4 cm gedaan. Daarna naar het ziekenhuis vanwege klachten en heeft de ziekenhuis VK het overgenomen. Die kende ik niet, en vond het een stuk onpersoonlijker. Ze nam me ook niet zo serieus als de VK thuis. Werd wel iets beter toen ze zag hoesnel het ging. Aan het eind heeft de gyn de bevalling afgemaakt met een vacuum. Maar op dat moment boeide het me niet, mijn kind moest eruit, en het had ook niet langer moeten duren (voor hem).. Ik zou nu sowieso weer kiezen voor de VK-praktijk, maar eventueel wel met een bevalling poliklinisch of het kraamhotel (vastgebouwd aan ziekenhuis). In geval van nood wel de zorg, maar als het normaal gaat wel vertrouwde mensen aan je bed..
Het is dan ook onzin om die discussie te voeren aangezien het feitelijk aan te tonen is. Daar heb ik gewoon geen zin in omdat mensen dat toch altijd wel weten te presteren. Ik kan me wel voorstellen dat het bij een vk wat huiselijker aanvoelt. Maar gezien ik zelf gewoon wat paniekerig ben, stelt mij een gyn om die medische kwestie meer gerust. Daarom wil ik ook in het ziekenhuis bevallen bij mijn eerste.
Toch maar voor de duidelijkheid: een verloskundige studeert 4 jaar aan het HBO en een gynaecoloog 12 jaar aan de universiteit. Wat betreft selectieprocedure: beide doen hier aan. Daarom is het onzin om deze discussie aan te gaan.
Het is maar net hoe je in je hele zwangerschap en bevalling staat. Ik zie het als een natuurlijk proces dat met deskundige begeleiding vanaf de zijlijn door de VK zijn gang vindt. Als je de zwangerschap en bevalling als een medisch gebeuren ziet, dan ben je denk ik beter uit bij een gynaecoloog. Pim
Wanneer de zwangerschap vlot verloopt, het kindje gezond is en de bevalling lekker vlot, is de VK een prima keus. Ikzelf heb de ervaring dat je beter af bent bij een gyn, zeker als er iets niet helemaal soepel gaat. En wanneer dat zo is en je loopt onverhoopt toch bij een Vk wordt je meestal vanzelf doorgestuurd naar de gyn. Ik heb persoonlijk meegemaakt dat ondanks een voorbeeldige zwangerschap, de VK niet meer de verantwoordelijkheid wilde nemen omdat mijn kindje niet gezond is (de gyn had zelf voorgesteld dat ik toch vertrouwd en dichtbij huis onder controle zou blijven bij de VK. Mijn zwangerschap verliep nl voorspoedig en mijn kindje werd met extra echo's in de gaten gehouden. De VK hoefde dus echt niks meer te doen dan de gewone controles). Het voelt heel naar wanneer je in een van de meest onzekere periodes in je leven zit, en mensen trekken hun handen van je af. Vandaar dat ikzelf zou zeggen: blijf lekker bij de gyn! Daar kan je tenminste echt altijd je hele zwangerschap terecht, en voorkom je eventueel switchen op een later tijdstip... Wat ik ook nog een voordeel vind bij de gyn is dat je (in de meeste gevallen) met slechts 1 persoon te maken hebt, en niet met 4, 5 of 6 verschillende VK. Je eigen gyn is niet altijd bij je bevalling, maar mij persoonlijk maakte het niet heel veel uit wie er aan mijn bed stond op dat moment (ik heb 2 kids, 1 keer spontaan bevallen, 1 keer ingeleid, beide keren in bijzijn van gyn). Ook bij de VK loop je het risico net die VK aan je bed te treffen waar het even minder mee klikt...
Elke keer dat mijn VK iets raars vond, ben ik netjes doorgestuurd naar het ziekenhuis, 2x voor een echo, en een stapeltje bloedwerk. Niks aan de hand uiteindelijk, behalve een flink kindje. En medische kennis is handig, maar je moet het wel kunnen gebruiken. Een VK doet jaar in, jaar uit bevalling. Alleen dat geeft al een hoop praktijkervaring. Een gyn doet een hoop andere dingen, van zwanger worden tot anticonceptie van sterilisaties tot bevallingen. En tegenwoordig ook nog een hoop papierwerk. Als je medisch problemen verwacht, dan kun je beter naar de gyn gaan, want die heeft wel meer ervaring, kennis en vaardigheden om daarmee om te gaan. Maar als het normaal gaat, vraag ik me af waar je beter terecht bent. Ik denk bij degene waarbij jij je het prettigst voelt. Daarbij komt ook nog dat als je voor de bevalling naar het ziekenhuis gaat, dat je vaak een arts-assistent tegenkomt. (ook wel voor afspraken). Dus niks 12 jaar studie aan je bed. Alleen in echt medische gevallen staat de gyn er wel. Maar als de zwangerschap normaal verloopt echt niet. Zelfs bij mij, dringend medisch geval, was het de assistent die het werk deed, de gyn stond er nog wel naast, maar heeft me gehecht op de OK en de nagesprekken gedaan, niks actie tijdens de bevalling.
Off topic: Ik kan je uit eerste hand vertellen dat 12 jaar studie geen garantie voor juiste diagnoses hoor (schoonmoeder overleden aan darmkanker en compleet gemist door alle mogelijk artsen (nee hoor mevrouw, het is een buikgriepje, het heerst); vader waarbij een tia totaal is gemist door de neuroloog (meneer, u heeft last van uw evenwichtsoorgaan, hier wat para's en maakt u maar een afspraak voor over 2 weken) en er een week later een zware overheen kreeg), dus ik zou uitkijken met die uitspraken. Kennis van zaken zit 'm in de praktijkervaring en gezond boerenverstand en niet in 12 jaar met je neus in de boeken. en weer on topic: als je geen medische indicatie hebt, zou ik niet direct naar een gyn gaan. Maar het gaat er vooral om waar jij je prettig bij voelt. Als jij een gyn wilt moet je dat gewoon doen. Ieder mens is anders. Grtz, Suus
ik ga bij een gyn. dat is normaal hier in belgië en heb een superrrrlieve gyn Dus zou niemand anders willen! Er is echt wel een verschil tussen een 'koude' gyn en een 'warme' het is kwestie van zoeken .. Trouwens ik heb vroedkunde gedaan en er bestaan echt wel kille vroedvrouwen hoor! Dus zij zijn niet allemaal de gemoedelijke types, geloof me Maar uiteraard zijn er ook heel wat goede Ik zou altijd zoiezo voor de gyn kiezen, weet niet waarom, maar daar voel ik me net iets veiliger bij. Als er complicaties zijn weten zij direct wat te doen, daarover hebben ze meer kennis. Vroedvrouwen zijn ofcourse ook heel goed, maar ze hebben minder opleiding en dus geen toelating om in te grijpen bij serieuze complicaties.. Dus je moet zelf afwegen wat het best bij jou past. Maar ga nooit bij een vk of gyn die jou geen goed gevoel geeft! hij/zij moet jou begeleiden bij het belangrijkste moment in je leven, dus dan moet het goed zitten!
Goh jeetje, natuurlijk niet. Maar er zijn ook zat verloskundigen die fouten maken. Het is zo'n onzin om zulke uitzonderingen te noemen want die zijn er overal. En denk je soms dat een gynaecoloog GEEN ervaring heeft??? ZAT!! Wat denk je van al die coschappen die een gynaecoloog in opleiding volgt? Dat doen verloskundigen niet. Drogredenen! Echt wat een onzin zeg. Overigens is de opleiding gynaecoloog (die 6 jaar duurt, die andere 6 jaar is de opleiding geneeskunde die eraan vooraf moet) en opleiding die je 6 jaar lang in de praktijk doet! Daarbij doe je voor 1/3 het werk van een verloskundige. Echt hoor, als mensen dit niet begrijpen dan weet ik het ook niet meer. Natuurlijk kun je een voorkeur hebben voor een verloskundige omdat ze huiselijker zijn en dergelijke. Dat snap ik. Maar je kunt niet ontkennen dat een gynaecoloog meer medische kennis heeft. Je wordt zelfs doorgestuurd naar haar als de verloskundige het niet meer weet of het niet meer mag (want er zijn zoveel handelingen die een verloskundige niet mag uitvoeren)!