Hallo, Ik heb een vraag en hoop dat u helderheid kunt verschaffen, omdat ik het antwoord van het uwv niet snap denk ik. Ik ben per 1-1-2015 verminderd in uren ivm bezuinigingen, waardoor ik voor 8 uur in de ww kwam. Ik had recht op 12 maanden ww. In februari 2015 werd ik ziek door zwangerschap en kwam ik daardoor in de ziektewet. Mijn wazo ging vervolgens in per begin april en eindigde in augustus 2015. Omdat ik nog ouderschapsverlof had en nog niet beschikbaar was voor de arbeidsmarkt, heb ik per november toen ik ook weer aan het werk ging bij mijn werkgever mijn ww weer laten herleven. Nu heb ik een beschikking gekregen, waarin ik maar recht heb tot ongeveer juni 2016 op ww. Dit is korter dan ik had verwacht omdat ik van de 12 maanden ww pas 7 weken heb gebruikt aan het begin van het jaar, dus ik zou nog recht hebben op ruim 10 maanden en niet op 7. Nu werd mij verteld dat in plaats van dat de einddatum van mijn ww is opgeschoven door mijn ziektewet en wazo, de periode van wazo van 13 weken er niet meer bij opgeteld wordt. Dit zou komen omdat ik vanuit de ziektewet in de wazo terecht ben gekomen. Dit lijkt mij heel erg vreemd, want ik heb toch gewoon recht op wazo? Ik heb in die tijd geen ww genoten en ben wel gewoon altijd verzekerd geweest voor ww door mijn werk. Zoals het nu uitgelegd wordt, ben ik bestraft met aftrek van 13 weken van mijn recht op ww, puur en alleen omdat ik ziek was voorafgaand aan mijn verlof. Als ik mij niet ziek had gemeld, maar bv onbeschikbaar voor de arbeidsmarkt (of de 4 weken vakantie had opgenomen waar ik nog recht op had! of 1 dag voor de wazo weer beter was gemeld), dan was dit niet het geval geweest werd aangegeven. Nu heeft het feit dat ik 6 weken ziek ben geweest, mij 13 weken ww gekost... Dit kan toch niet kloppen? Ik lees overal dat als je vanuit ww wazo krijgt, deze periode niet wordt afgetrokken van je ww recht. Bovendien is ook zeker niet tegen mij gezegd toen ik mij ziek meldde dat dit een mogelijk gevolg zou zijn. Kunt u mij uitleggen of ik inderdaad verkeerd voorgelicht ben zoals ik vermoed? en ook wat ik zou kunnen doen om dit recht te zetten? Alvast bedankt!
Beste Vasca, Je bent ziek geweest voordat je met verlof bent ging. Je hebt nu je WW laten herleven en schrikt omdat de duur van je korter is dan je verwachtte. Je wilt graag weten hoe dit kan. Op het moment dat je ziek bent terwijl je WW ontvangt gaat de ?doorbetaling WW bij ziekte periode? (DWBZ) van start. Bij een ziekteoorzaak die niet het gevolg is van zwangerschap houdt dit in dat de WW nog 13 weken doorloopt. De duur van je WW schuift dus 13 weken op. Als je klachten ten gevolge van de zwangerschap zijn dan heb je recht op een uitkering van 100%. De WW-uitkering wordt dan gelijk stopgezet omdat vanuit dit systeem geen betaling gedaan kan worden van 100%. De Ziektewet neemt deze betaling over. De wet geeft echter wel aan dat de duur van de WW bij ziekte ten gevolge van de zwangerschap nog maximaal 13 weken doorloopt. Dit geldt alleen voor de Ziektewet en niet voor de WAZO. Jij geeft aan dat je 6 weken ziek bent geweest. Ben je na je verlof ook nog ziek geweest? Dan worden deze periodes samengeteld voor een maximum periode van 13 weken. Gaat het bij jou alleen om een ziekteperiode van 6 weken? Dan adviseer ik je contact op te nemen met de behandelaar van je WW-uitkering om te vragen waarom er voor jou 13 weken zijn doorgeteld. Je kunt dan even bellen met 0900-9294. Ik vind het heel erg naar dat dit je niet eerder is verteld. Ik ga dit signaal ook voor jou doorgeven. Actuele informatie over ziek ten gevolge van de zwangerschap vind je hier. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team
Hallo Mariel, bedankt voor je antwoord. Als ik het goed begrijp, betekent het dus dat in de periode dat ik ziek was, ondanks dat er uitgekeerd werd vanuit de ziektewet, mijn ww soort van gewoon door is gelopen daar onder? Dus het telt dan alsof ik in die periode gewoon ww heb gehad? Dat wist ik niet, maar als dat de regel is begrijp ik het al iets beter. Maar dat is voor mij dus inderdaad een periode van 6 of 7 weken geweest tot mijn verlof. Daarna was ik natuurlijk niet volledig beter (wel gedeeltelijk trouwens), maar ging ik dus met zwangerschapsverlof, dus ik neem aan dat soort van het zelfde is als "beter" (nl niet meer in ziektewet of ww)? Ik ben na mijn zwangerschapsverlof niet ziek meer geweest. Dus zoals ik het nu begrijp, zouden eigenlijk alleen die 6-7 weken afgetrokken moeten zijn? En niet de volledige 13 zoals nu het geval is? Ik zal met uw informatie ook contact opnemen met mijn behandelaar van het uwv en vragen waarom er 13 weken zijn afgetrokken. Zou het kunnen zijn dat ik me aan het begin van mijn zwangerschapsverlof officieel beter had moeten melden ofzo? O en ik vraag me ook af: normaal krijg je de 1e 3 maanden 75% van je salaris uitbetaald en daarna pas 70%. omdat ik slechts de eerste 8 weken ww heb gehad en daarna ziektewet, heb ik dan de 1e 4 weken na de herleving wel nog recht op 75%? Of ben ik die ook kwijt geraakt in de periode van ziekte? En hoe zit het dan trouwens met mijn vakantiedagen voor de ww? Ik had begrepen dat als je ww ingaat in januari je 20 dagen voor het hele jaar krijgt. Maar omdat ik dus niet het hele jaar in de ww heb gezeten, maar ook in de wazo en ziektewet, heb ik er dan gewoon 20 of een ander aantal? En hoe bereken ik dat dan in het laatste geval? Fijn dat u het signaal doorgeeft. Ik denk dat het wel netjes is als dit soort informatie je verteld wordt als je je ziek meld. Je gaat er toch vanuit dat je de tijd die verliest dat je niet naar een baan kunt zoeken, na je verlof nog hebt om er als je weer gezond bent naar te zoeken. Alvast bedankt weer!
Hallo Vasca, Uit je uitgebreide toelichting, lijkt het er inderdaad op dat er ten onrechte te lang WW is doorgelopen, namelijk de volledige 13 weken en niet alleen de 6 of 7 weken dat je echt ziek was. In dat geval moet dat gecorrigeerd worden. Je geeft aan dat je daarover contact zal opnemen met UWV. Je mag ook in een privébericht op dit forum je telefoonnummer doorsturen. Dan neem ik even contact met je op. Je hoeft dan niet het hele verhaal opnieuw te doen Laat in dat geval ook even weten wanneer je het best bereikbaar bent! In het telefoongesprek kunnen we aan de hand van je gegevens ook meteen even naar de percentages en de vakantiedagen kijken. Met vriendelijke groet, Robert