Borstvoeding afbouwen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Poohbeer2, 23 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Ik hoop dat iemand mij kan helpen want bij het CB kom ik niet verder.
    Onze dochter schommelt heel erg met haar gewicht. Dan komt ze niks aan dan weer heel veel, dan weer een klein beetje, maar ze blijft maar onder het gemiddelde en qua lengte boven het gemiddelde. Ook loopt mijn borstvoeding terug en is het een strijd om aan de hoeveelheden melk te komen op de dagen dat ik werk. Ook op de dagen dat ik niet werk zit ik de hele dag te kolven. De productie krijg ik niet omhoog, wat ik ook doe. Ook heb ik zelf het idee dat de voeding in de bv minder is of in elk geval niet meer voldoende naar de behoefte van mijn dochter.
    Over het algemeen kolf ik, de laatste tijd, 1 volle fles over een hele dag werken en dat terwijl ik er drie moet hebben. Dit is frustrerend en daardoor loopt het nog meer terug.
    Ik heb nu dan ook eindelijk de beslissing gemaakt om te stoppen met borstvoeding en over te gaan op flesvoeding. Heel erg jammer, maar ik hoop dat het voor mijn meisje beter is. Dit gejojo is ook niks.
    Ik had haar graag nog veel langer de borst gegeven ( tot haar tiende grap ik altijd) maar het is helaas niet anders.
    Nu heb ik alleen geen idee hoe ik af moet bouwen.
    Is het beter om haar ineens overte laten gaan op de fles en door te kolven de bv af te bouwen. Of moet het om en om en dat steeds meer uitbreiden. Dus bv. 7 u de borst, 10 de fles, 1 u de borst, 4 u de fles en 7 u de borst en dan langzaam meer borstvoedingen vervangen door de fles.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want bij het cb unnen ze me niet op weg helpen.

Bedankt alvast
    Groetjes Char

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zou niet nu ineens gaan kolven, maar gewoon aan blijven leggen. En dan langzaam aan om de 5-6 dagen 1 borstvoeding laten vervallen en dan op dat tijdstip kunstvoeding gaan geven.

Voorbeeldje van hoe je bijv af kan bouwen is met 6 voedingen (geen idee hoeveel voedingen je nog hebt hoor :oops:!->

BV - BV - BV - BV - BV - BV.
    BV - BV - BV - KV - BV - BV.
    BV - KV - BV - KV - BV - BV.
    BV - KV - BV - KV - KV - BV.
    BV - KV - KV - KV - KV - BV.
    BV - KV - KV - KV - KV - KV.
    KV - KV - KV - KV - KV - KV.

Elk van bovenstaand rijtje hou je dan 5 tot 6 dagen aan om je borsten eraan te laten wennen.
    Hoop dat je hier iets mee kunt.

Liefs, Hanneke!

3. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Het grootste punt is dat mijn dochter de afgelopen 4 weken niks is aangekomen (gelukkig ook niet is afgevallen). Ze is nu iets meer dan 5 maanden oud en (maar) 6 kilo. Dit is te licht.
    Ik denk dus dat mijn voeding niet alleen is terug gelopen maar ook niet meer voldoet aan haar behoefte qua voedingstoffen.
    Ik wil dus eigenlijk sneller over op flesvoeding en om af te bouwen eventueel maar kolven en dat weggooien.
    Ze moet nu gewoon aankomen. Ik denk wel dat zij gewoon niet zo'n hele dikke baby hoort te zijn, dat dat haar bouw niet is, maar in 4 weken tijd moet ze toch wel iets aangekomen zijn?!

Bedankt in elk geval voor je antwoord!

Groetjes Char

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik vind idd wel dat ze in 4 weken tijd iets aangekomen zou moeten zijn. Maar is ze misschien ziek geweest in de tussentijd? Is ze misschien flink vooruit gegaan in haar ontwikkeling? Is ze misschien erg gegroeid in de lengte, laatste maand? Daardoor kan het gewicht natuurlijk ook even achter blijven ;)!

Heb je haar curve ook al ingevuld op de borstvoedings-groeicurve? (www.borstvoeding.com/groeicurve)
    Dat is een curve speciaal voor kindjes die met de borst gevoed worden. En 5mnd 6kilo zit daar gewoon nog in het groene (dus prima) gedeelte ;)!

Maar volgens mij zit je hier niet op te wachten en wil je gewoon stoppen met de borstvoeding en kunstvoeding geven ;)!

Dus idd je zou ook kunnen kiezen om ipv borstvoeding te geven, te kolven. Dit dan wegdoen, of evt gebruiken in het badje, schijnt goed te zijn voor het huidje ;)!

Dan zou je bijv dit kunnen doen op de plekken waar kolven staat geef je dan natuurlijk kunstvoeding ;) ->

BV - BV - BV - BV - BV - BV.
    BV - BV (kolven) - BV - KV - BV (kolven) - BV.
    BV - KV - BV (kolven) - KV - BV (kolven) - BV.
    BV - KV - BV (kolven) - KV - KV - BV.
    BV - KV - KV - KV - KV - BV.
    BV - KV - KV - KV - KV - KV.
    KV - KV - KV - KV - KV - KV.

Zoiets dan?

Liefs, Hanneke!

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik heb trouwens eens gekeken, aangezien die 2 mormeltjes van mij ook altijd slecht gegroeid hebben.
    Met 5 maanden was Malou 3850 gram en Ruben 3380 gram.
    Geboortegewicht was van Malou 2155 gram en van Ruben 2045 gram ;)!

6. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Zij was bij haar geboorte 3870 gram. Dus een mooie baby (ook in gewicht).
    Daarna is ze 15% afgevallen. Door flink te kolven en haar dat met een flesje te geven is het weer goed gekomen. Maar echt flink ankomen doet ze maar niet. Ze blijft onder het gemiddelde hangen. En nu weet ik ook wel, mijn kind hoeft niet gemiddeld te zijn, maar haar lengte zit wel boven het gemiddelde.
    Bij het cb hebben Ze al vaker verkeerde adviezen gegeven over het aantal voedingen enz. Waardoor ze weer afviel.
    Nu ben ik het gewoon zat. Ik wil het beste voor mijn kindje en dat is, naar mijn idee, flesvoeding. Dan weet ik wat ze drinkt en ben ik er zeker van dat er voldoende voedingsstoffen in zitten.
    Op dit moment kolf ik me suf om de dagen dat ik werk voldoende melk te hebben, maar het helpt allemaal niet.
    Ik heb werkelijk alles al geprobeerd om de hoeveelheid omhoog te krijgen en te houden. Drink liters per dag, kolf om de beurten 1 min, 2 min, 3 min. Om meer te produceren. Oook geef ik haar allebij de borsten per voeding zodat ze twee keer achtermelk krijgt. Het helpt niet.
    Als ik naar mezelf kijk, Nee, ik wil niet stoppen met borstvoeding. Wij genieten er allebij zo van. De warmte, het samenzijn en het in mijn armen in slaap vallen. Maar ik denk dat dit het beste is voor mijn meisje.
    Bedankt voor al je antwoorden!

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Je zou er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen om de avond, nacht en ochtendvoedingen aan de borst te blijven geven.

Dan krijgt ze toch kunstvoeding, wat je wil om haar meer te laten groeien (al zegt dat niks hoor ;) hier gingen ze met de kunstvoeding - erbij/volledig - ook niet ineens groeien ;)). Maar toch ook het fijne, knusse, intieme gevoel van samen met de borstvoeding. Snap je?

Je hoeft dan niet meer op je werk te kolven, scheelt stress. Verder het aantal voedingen, tja ik weet niet wat je cb je verteld heeft, maar gewoon voeden op verzoek van de kleine en evt extra op jouw verzoek voeden is gewoon het beste voor je productie en voor jou en de kleine ;)!

Overigens ben ik er, nu na ruim een jaar wel van overtuigd dat er nooit te weinig voedingstoffen in je borstvoeding zitten. Maar dat is gewoon dus mijn idee. De jouwe is anders, en dat mag natuurlijk.

Misschien zou je nog kunnen proberen om haar meer 'achtermelk' te laten drinken. Dus eerst bijv 3 minuten kolven en dan pas haar laten drinken, dan krijgt ze vettere melk binnen en groeit misschien beter.

Nou ik hoop dat je iets met dat soort van schema'tje kan. Met dat schema zit ze eigenlijk na 4-5 weken volledig op kunstvoeding ;)!

En misschien komen er nog antwoorden van dames met andere inzichten dan mij ;)! Dames kom maar hoor, graag ;)!

Liefs, Hanneke!

8. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Als je gaat afbouwen, probeer dan 's avonds en 's ochtends zelf nog Bv te geven, ze kan je antistoffen nog heel goed gebruiken.

Een LK kan je ook goed helpen met het afbouwen van BV.

9. 4days

4days Niet meer actief

Hmm toch vreemd hoe erg die bv kan verschillen he... Mijn zoontje weegt al 6,7 kilo met 3 maanden! Er komt bij mij vast slagroom uit... :(

10. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Het kan ook te maken hebben met de drinktechniek. Als een kindje goed de borst leegdrinkt, en naar verhouding meer vettere melk krijgt, is deze wat verzadigender en calorierijker dan de begin melk.

D.m.v. borstcompressie of van te voren een minuut kolven kan je ook, wat meer achtermelk verkrijgen.

11. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Bedankt voor alle hulp.
    Ik denk dat ik toch maar de eerste en de laatste voeding borstvoeding geef en daartussen in flesvoeding. Dan hoef ik idd niet meer te kolven op het werk en beginnen we samen de dag goed.
    Dan hebben we toch nog dat fijne momentje samen.
    Ik zat er best wel overin om nu al de borstvoeding op te geven. Vind het juist wel heel fijn, alleen door het slechte kolven ook heel stressvol wat de voeding nog meer laat terug lopen.
    En over een paar weken maar weer wegen om te kijken of het helpt, anders toch echt overgaan op de fles. Gelukkig gaat ze dan ook wat meer vastvoeding eten.
    Bedankt allemaal voor de steun en het meedenken!

Goetjes Char

12. 4days

4days Niet meer actief

Ohwzo, ja dat zou ook kunnen. Mijn zoontje pakt altijd heel netjes, heb ook nog nooit kloven of ontstekingen gehad ofzo.

13. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Aaliyah pakt de borst wel heel goed hoor. Heb ook nog nooit borstontstekingen of andere ellende gehad. Maar de laatste tijd loopt het gewoon terug en waardoor?
    Wel is ze de laatste tijd heel snel afgeleid. Ik probeer nu dus ook maar op haar kamertje te voeden. Daar is het rustiger en kan ze niet steeds naar buiten kijken. De eerste minuten drinkt ze goed, maar daarna...
    Om de halve minuut laat ze los en hapt ze weer heel driftig aan. Ze overstrekt zich steeds, ook om zich heen te kijken naar alle andere mooie dingen, zoals een bewegend blaadje aan de boom of een vogeltje dat langs het raam vliegt, mijn man die iets zegt enz.enz.
    Om gek van te worden en drinken ho maar.
    Terwijl ze de fles bij de oppas of als mijn man thuis is, wel gewoon goed pakt.
    Misschien dat het daarom ook terug loopt. Maar ze moet natuurlijk wel goed groeien!

14. appeltje

appeltje Niet meer actief

Misschien dat je menstruatie er ook weer aankomt?

Als je de borst en fles kan combineren is toch prima? Nog wel die intieme voedmomentjes aan de borst, antistoffen, maar geen stress rondom het gekolf.

En wat betreft het aankomen: als je straks op 2 flesvoedingen zit, borstvoeding én bijvoeding, dan krijgt je kindje echt genoeg hoor. Borstvoeding is trouwens meestal vetter dan flesvoeding, het wil dus niet zeggen dat je meisje in gewicht ineens heel erg gaat aankomen. Maar het zal wel goedkomen hoor, vertrouw daar maar op! :D

15. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ja! Dat woord zocht ik daarnet, maar kon er niet op komen! Bleef hangen bij borstcompensatie en tja dat was niet het goede woord, dat wist ik dan weer wel :D! Maar wat het wel was kon ik echt niet op komen :oops:!

16. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoi Char,

zo te horen heb je er best wel stress over. Logisch ook als je kindje niet stabiel doorgroeit.

Ik kan je vertellen hoe het bij ons ging... Geboortegewicht 3105; met 5 maanden nog onder de 5 kg. Nu met een jaar net boven de 8 kg. Qua gewicht is de start dan precies op het gemiddelde. Daarna raakte hij met 4/5 maanden de onderlijn (-3). Vanaf de vaste voeding trekt het weer bij en nu zit hij weer op ongeveer -1.

Ik vind het wel een goed idee van je om de voedingen overdag te vervangen door flesvoeding. En dan de ochtend- en avondvoeding zelf te blijven geven. Zelfs in die 2 voedingen schijnen al heel veel antistoffen te zitten; toch een lekker idee. Doe maar rustig aan met afbouwen; des te meer kans je hebt dat de overgebleven voedingen goed stabiel blijven.

Succes! En laat je ons nog een keer horen hoe het over een paar weken gaat?

17. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Na veel nadenken, huilen, nadenken en nog veel meer huilen heb ik toch besloten op helemaal te stoppen met borstvoeding geven.
    Ik ben ontzettend bang dat als ik haar 's ochtends en 's avonds de borst geef en de rest van de voedingen fles, ze eventueel toch die laatste beetjes voedingsstoffen te kort komt waardoor ze weer niet zou groeien.
    We hebben er nu twee dagen op zitten met alleen flesvoeding en ons meisje lijkt er helemaal geen erg in te hebben. Ze "mist"de borst niet en drinkt hele flessen leeg. Zoveel heeft ze nog nooit gedronken. Ook plast ze veel vollere luiers. Ook een teken dat ze waarschijnlijk toch te kort kwam. Ze heeft geen last van krampjes gehad, even afkloppen, en lijkt goed verzadigd.
    Ook met mij gaat het redelijk goed. Tuurlijk mis ik het borstvoeden waarschijnlijk nog het meest, maar het afbouwen gaat heel goed. Mijn borstvoeding is al bijna helemaal gestopt. Ik kolf alleen nog 's ochtend en 's avnonds en heb dan niet eens hele volle borsten. Kolf ook maar 130 cc dan, dus de moeite is het haast niet. Ik denk dat ik de juiste keuze heb gemaakt, ook al voelt het, diep van binnen, niet helemaal zo. Had het zo graag vol willen houden tot ze een jaar is. Maar helaas.
    Bedankt allemaal voor jullie adviezen!
    Jullie hebben me echt heel erg goed geholpen. Van het cb werd ik binnen vijf minuten de deur uit gewezen, want er zat een familie al heel lang te wachten (dat zit ik gelukkig nooit :( ), met een folder over flesvoeding. Deze heb ik zeer aandachtig doorgelezen en nu weet ik dus alles over flesvoeding en afbouwen :( . Niet dus. Alsof ik alles uit een folder kan halen?! Stuur me dan alle folder op, dan hoef ik er ook niet meer naar toe. Zo fijn, die persoonlijke begeleiding en aandacht!
    Dan is jullie steun, hulp en adviezen enorm welkom!
    Het heeft me er doorheen geholpen.
    Bedankt!

Groetjes Char

Deel Deze Pagina