B12 tekort?

Discussion in 'Zwanger worden' started by Sanyi, Feb 28, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sanyi

Sanyi Fanatiek lid

Mar 19, 2012
    1,042
    3
    38
    Hee meiden,

Al 1 1/2 jaar proberen wij zwanger te worden, helaas zonder resultaat.
    Nu loop ik bij de gyn en hebben ze op mijn verzoek me op b12 geprikt omdat mijn tweeling broer volgens onze HA een b12 tekort heeft. B12 tekort kan voor onvruchtbaarheid zorgen.
    Nu kreeg ik vanmiddag de uitslag en die was nog lager dan die van mijn broer, maar volgens de gyn was hij goed.
    Die van mij was 150 en die van mijn broer 192.
    Heeft iemand ervaring met b12 en weet of die van mij te laag is?

Alvast bedankt!

2. Olakidee

Olakidee Bekend lid

Oct 17, 2012
    688
    6
    18
    Hij moet tussen 130 en 700 zijn.

3. Sanyi

Sanyi Fanatiek lid

Mar 19, 2012
    1,042
    3
    38
    Dank je voor je reactie. Wat een enorm groot gat zeg.

4. Kuukske

Kuukske Bekend lid

Nov 26, 2012
    661
    10
    18
    Ik heb ook een vit B12 tekort en krijg nu bijna een jar injecties bij de ha. Waarschijnlijk heb ik mn hele leven al dit tekort omdat ik ik mn hele leven last heb van harde ontlasting maar sinds ik die injecties krijg kan ik zonder pijn naar de wc. Ik ben niet onvruchtbaar ben 1x zwanger geweest dus het hoeft niet. Maar iedereen is anders natuurlijk. Ik hoop dat je gauw duidelijkheid hebt!

5. La Palma

La Palma Fanatiek lid

May 24, 2010
    2,721
    2
    0
    NULL
    NULL
    Ik had voor mijn zwangerschap ook b12 tekort en foliiumzuurtekort! Gelukkig een gezonde zoon!

6. Appelgebakje

Appelgebakje Bekend lid

Feb 21, 2013
    950
    0
    16
    Management assistent/secretaresse
    Veenendaal
    150 is een tekort!
    Bij alles onder de 200 moet er zeker gekeken worden naar mogelijke oorzaken voordat je injecties krijgt. Als er op die dingen is gecontroleerd injecties gaan krijgen volgens de juiste manier. Dus 10 opstartinjecties in 1 of 2 weken, daarna afbouwen op gevoel dus niet na die 10 injecties een maand later weer een :)

Je hebt een forum over B12-tekort, daar had ik erg veel aan :)

7. Olakidee

Olakidee Bekend lid

Oct 17, 2012
    688
    6
    18
    Bijzonder want de normaalwaarde is van 130 tot 700.

8. Sanyi

Sanyi Fanatiek lid

Mar 19, 2012
    1,042
    3
    38
    Hee meiden bedankt voor jullie reacties!

Dit is nu het probleem waar ik tegen aan loop, de een zegt dat het niet te laag is en de ander wel. Het hoeft natuurlijk niet te beteken dat hierdoor ik niet zwanger raak, maar liever dit goed laten uitzoeken.
    Ik denk dat ik straks mijn huisarts maar even bel.

9. Sanyi

Sanyi Fanatiek lid

Mar 19, 2012
    1,042
    3
    38
    Ik heb af en toe last van flauwtes. Soms heel lang niet en dam weer een tijdje wel. Wat vervelend die harde ontlasting! Het hoeft idd niet te beteken dat het hierdoor niet lukt, maar ik sluit graag alles uit.

10. Women90

Women90 Bekend lid

Feb 22, 2013
    583
    1
    0
    Paraveterinair
    Nederland
    Mijn moeder heeft ook B12 tekort, en in die tijd voor de diagnose is er jaaaaren gezocht naar allerlei andere dingen voor haar vage klachten. B12 tekort schijnt ook een "vergeten ziekte" te zijn.. In het ziekenhuis zijn er zelfs nog vele artsen die elkaar tegenspreken.. Uiteindelijk heeft mijn moeder via een nieuwe huisarts toch injecties kunnen krijgen, die ze nu nog elke week krijgt. Succes!

11. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Voor een zwangerschap is 150 aan de lage kant volgens mijn internist. Wil je zwanger worden sien ze graag een waarde van minimaal 300. Je moet inderdaad even kijken op het forum voor b12 tekort.

12. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

Feb 8, 2011
    3,738
    8
    38
    Female
    flevoland
    150 is een te kort maar weterschappers zegen tegenwoordig dat je bij een waarde van <300 al klachten kan krijgen en eigelijk al aanvulling zou moeten hebben op b12.

mijn b12 was 190 en ik raakte wel zwanger maar kreeg steeds een miskraam (2x ) na de tweede miskraam onder andere b12 laten prikke nen daar kwam uit dat ik een lage normaal waarden had. toen zelf maar smelt tabletten van bloem gaan slikken , en de maand na me miskraam was ik zwanger, terwijl ik daar voor er 7 maanden over deed en 8 maanden , en dit keer bleef ik zwanger. ondertussen is onze zoon geboren al weer een half jaar oud.

of dit nou door de b12 komt geen idee maar ik blijf het vreemd vinden hoe het is gegaan

13. Appelgebakje

Appelgebakje Bekend lid

Feb 21, 2013
    950
    0
    16
    Management assistent/secretaresse
    Veenendaal
    Onder de 200 is een laagnormaalwaarde en daar dient een arts zeker verder bij te kijken en bij te behandelen. Jammer genoeg komt de waarde van 130 nog wel eens voor bij labs als zijnde normaal, een probleem waar veel patiënten tegenaan lopen.

Overdoseren kan je het niet want je plast het uit. Het is geen troep zoals vele pijnstillers en antidepressiva die vaak worden voorgeschreven omdat B12 niet herkent word en het is nog eens goedkoop ook.

Zelf was mijn waarde 193 en als je ziet hoeveel ik meer kan doen dan zonder injecties (van 4 uur belastbaar qua werk per week naar 20 in een jaar tijd) ben ik blij dat mijn arts een behandeling voorstelde. Daarnaast ben ik van de tramadol en ibuprofenne af.

Stichting B12-tekort heeft ook een forum met een subforum B12 en zwangerschap :)

14. Sanyi

Sanyi Fanatiek lid

Mar 19, 2012
    1,042
    3
    38

Dank je! Mijn broer en ik hebben het vanmiddag nog even over b12 gehad en wij vragen ons nu af of onze moeder hier ook niet last van heeft. Zij heeft namelijk al jaren last van tintelende voeten, ze hebben een heleboel dingen geprobeerd, waaronder zelfs anti depressiva, maar niks helpt.
    Mijn HA was met vakantie dus die bel ik als hij terug is, en vraag dan meteen of mijn moeder ook niet geprikt moet worden.

15. Sanyi

Sanyi Fanatiek lid

Mar 19, 2012
    1,042
    3
    38
    Dat ga ik zeker doen, dank je!

16. Sanyi

Sanyi Fanatiek lid

Mar 19, 2012
    1,042
    3
    38
    Wat fijn! Is wel erg toevallig vind ik dat je zwanger werd en bleef nadat je die tabletten nam. Als er bij de HA niets uitkomt, ga ik die ook bestellen.

17. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Mijn waardes waren zo laag bij een controle dat mijn internist zelfs belde met de vraag of we een kinderwens hadden want dat was niet verstandig om nu zwanger te raken. Waarde lag op 70. Daarna 2 miskramen gehad, en bij controle bleek mijn b12 veel te laag.....

18. Sanyi

Sanyi Fanatiek lid

Mar 19, 2012
    1,042
    3
    38
    Wow dat is echt laag! Goed dat de internist je belde zeg.

19. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Sanyi het kan lager hoor:) Ik voel het altijd aankomen, en tijdens mijn zwangerschap voelde ik me zooooo ellendig. Ik wist dat het de B12 moest zijn. Arts prikte me, maar vond me een aansteller. Zat inmiddels onder de 70 werd dezelfde dag nog terrug gebeld, en heb direct een injectie gehad (10 in totaal). Sindsdien krijg ik iedere 8 weken een shot.

20. AnneChristine

AnneChristine Actief lid

Nov 12, 2012
    301
    0
    0
    Zuid Holland
    Sanyl, eet je vegetarisch? Of weinig zuivel? Ik heb ook B12 tekort gehad, tot twee keer toe. Waarschijnlijk omdat ik niet genoeg dierlijke producten at. Ik dacht dat in vleesvervangers net zoveel B12 zat als in een stukje rundvlees (minimaal de ADH) maar dat is dus niet zo. Zit maar 15% vd ADH in.

Als je wel genoeg eet, dan kan het zo zijn dat je lijf het niet kan opnemen en dan moet je injecties. Anders kun je het simpel zelf bijslikken. In de meeste zwanger worden vitamine pillen zit B12.

Goed om je huisarts te bellen in ieder geval.

Succes! X Anne

Share This Page