Agressief gedrag kater

Discussie in 'De lounge' gestart door Kari, 17 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Hoi meiden,

Even een vraagje.

Mijn ouders hebben al jaren een gecastreerde kater van 14 jaar.
    Hij is nooit echt heel vriendelijk geweest, maar de laatste weken valt ie zomaar uit het niets opeens mijn ouders aan.
    Er is geen aanleiding voor. Mijn vader zit gewoon op de bank te lezen, de kat zit op de grond en springt opeens op de bank en bijt mijn vader keihard in z'n arm. Vorige week deed hij dit ook al een keer en bij mijn moeder ook.
    Nu liet mijn vader vanavond zijn onderarm zien, en dat zit onder de wonden. Niet normaal.

Mijn moeder is die kat inmiddels liever kwijt dan rijk, zij is hem echt spuugzat maar mijn vader (de goedzak) krijgt het niet over z'n hart om hem weg te doen.
    Ik ben ook echt gek op beesten begrijp me niet verkeerd, maar dit is niet normaal.

Mijn dochter van 9 gaat er morgen weer naartoe (het is vakantie) maar ze geeft aan dat ze niet durft. Ze was erbij toen het vanavond weer gebeurde en mijn moeder vertelde dat ze zat te trillen op de bank.

Weet iemand van jullie waar dit gedrag opeens vandaan kan komen en is dit het, net als bij honden zo, dat katten die doorbijten ook afgemaakt moeten worden?

P.s. Hij is 2 jaar geleden flink aangereden door een auto. Dat heeft hij net aan overleefd. Is na dat ongeluk een beetje doof geworden en ik denk dat hij daar een hersenbeschadiging aan over heeft gehouden. Kan het dan dat dat na 2 jaar opeens de kop opsteekt?

Help, want mijn kind wil nu niet meer naar opa en oma :(

Lieve groetjes Kari

2. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Als een kat zomaar ineens aggressief word kan dat een medische reden hebben.
    Ik zou je ouders adviseren om even met der langs de dierenarts te gaan om te kijken of er medisch iets aan de hand is.

3. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Zou inderdaad ook adviseren dat ze met hem naar de dierenarts gaan. Lijkt me niet helemaal normaal gedrag. En misschien kan je met ze afspreken dat ze de kat boven doen of buiten als je dochter er is. Kan me niet voorstellen dat ze het zelf ook een prettig idee vinden dat je kleindochter straks misschien aangevallen wordt door het beest..

4. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Het kan inderdaad een medische reden hebben dus even naar de dierenarts is een goed idee. Als het stress is helpt een feliwayverstuiver echt heel goed. Deze hadden wij in de kraamtijd omdat onze kat heel gestresst werd van de komst van de baby en veel vreemde mensen in huis.

5. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    De kans dat het iets medisch is is ook best groot aan zijn leeftijd te zien..

6. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Inderdaad even naar de dierenarts!
    14 jaar is al best een kat op leeftijd. Kans is best aanwezig dat hij pijn heeft.

7. Nanoe2

Nanoe2 Niet meer actief

Zoals al aangegeven, ga met hem naar de dierenarts!
    Als daar echt niets uit komt, schakel een gedragstherapeut in!
    Maar laat dit niet oo zn beloop gaan, dat is voor niemand prettig.
    Voor je ouders niet, voor de kat niet, voor jullie niet.
    En lijkt me voor de familierelatie ook niet heel goed als je er liever niet komt vanwege de kat.

Laat je weten hoe het afloopt?

8. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Mijn vroegere kat had dat ook! Exact hetzelfde!
    Hij bleek uiteindelijk een maagzweer te hebben, die aan het licht kwam toen er bloed in zijn kots zat. Het heeft wel even geduurd, maar ging wel weer over.

9. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Dank dames! Ik ga mijn vader morgenochtend vragen direct naar de dierenarts te gaan! Het kan inderdaad zo niet doorgaan. Ik laat het jullie weten!

10. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Ik hoop dat snel gevonden wordt waar het door komt!
    Onze Wokkel (zo heette onze kater) is uiteindelijk helemaal beter geworden, de oorzaak lag vermoedelijk in een haartje uit een haarbal die in de maagwand is blijven steken. Hij was toen iets van 5 jaar oud en is uiteindelijk 16 jaar geworden.
    Ik hoop echt van harte dat het iets simpels is en je ouders binnenkort weer van een lievere kat kunnen genieten en het beestje weer lekkerder in z'n vel zit. :)

11. Nanoe2

Nanoe2 Niet meer actief

En? Al iets bekend?

12. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Ben ook benieuwd..

13. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Hoi dames,

Even een kleine voorlopige update.

Mijn vader is diezelfde avond toch nog maar even naar de huisartsenpost gegaan om naar de wonden te laten kijken. Hij heeft er een speciale zalf op gekregen en een tetanus injectie gekregen.

Inmiddels maak ik mijn vader nu helemaal gek met de vraag of hij de dierenarts al gebeld heeft. En op aandringen van mijn moeder en mij hebben ze straks om 17:00 uur een afspraak bij de dierenarts. Ik heb een voorgevoel dat ze 'm in laten slapen.

Hij is de afgelopen dagen alleen maar buiten en boven geweest. Weg van de mensen in ieder geval.

Dus, wordt vervolgd, ik ben ook benieuwd.

14. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

T's klinkt niet goed... wie weet heeft hij pijn en bijt hij daarom?
    Succes

15. Nanoe2

Nanoe2 Niet meer actief

Om hem om dit gedrag in te laten slapen, vind ik wel heftig!
    Hij zit duidelijk niet goed in zn vel!
    Hopelijk is het niet nodig!

16. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Onze oude kat deed dit ook. Viel ineens mensen aan, terwijl hij dat nooit deed. Hij bleek een tumor te hebben, heel naar.

Hoe is het gegaan bij de dierenarts?

17. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik zou hem eerst laten beoordelen door de dierenarts. Hij kan best ergens pijn hebben. Dus laat hem gewoon even van top tot teen na kijken. Het kan ook zijn dat hij dement gaat worden. Weet niet of hij ander vreemd gedrag vertoont.

Ik heb zelf een kat die vanaf kitten zijnde al agressief kan zijn. Je kan hem niet op tillen. Met aaien voorzichtig zijn want hij kan je een haal geven. Ik waarschuw kinderen hier altijd om de rode kat met rust te laten. En bij de dierenarts krijgt hij een speciaal harnas om haha.

18. Lajla

Lajla Actief lid

28 aug 2016
    101
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat is er gebeurd? :( hopelijk hebben ze hem niet gelijk laten inslapen zonder check...

19. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Nee hoor.... hij is nog onder ons ;)

Hij werd ook heel boos bij de dierenarts. Op het moment dat ze zijn buik aanraakte. Hij heeft dus veel pijn.
    Ze zei dat het van alles kon zijn, ook een hersenbeschadiging van het ongeluk, wat 1 jaar geleden is. (Ik dacht 2 jaar)

Hij heeft nu zware pijnstillers gekregen, en mijn ouders kijken het aan. Mijn moeder zegt als hij nog 1 keer zo maar uit het niets weer aanvalt, dan moet ie echt weg.

We kijken het toch nog even aan, maar mijn dochter heeft er nog steeds de bibbers van.

Ik heb nu ook mijn moeder haar armen gezien, en die zien er ook niet lekker uit, allemaal korsten van de bijwonden:(

20. Nanoe2

Nanoe2 Niet meer actief

Maar is er verder niets onderzocht?
    Hij krijgt nu pijnstilling mee en maar aankijken?
    Ik zou echt kijken waar die pijn dan vandaan komt, zodat je doelgericht kan gaan behandelen.

Hoop in ieder geval dat hij ervan opknapt!

En eerlijk gezegd geloof ik niet dat dit door het ongeluk komt.
    Dan had hij dit gedrag meteen vertoont en niet pas een paar weken.
    Maar dat is mijn mening ;)

Deel Deze Pagina