Intermittent fasting niet vol kunnen houden

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Luppy, 3 jun 2025 om 10:07.

1. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.174
    2.284
    113
    Ik probeer te wennen aan intermittent fasting. Maar ik kan gewoon echt niet zonder ontbijt.
    Zijn er nog meer mensen die hier gewoon echt niet aan kunnen wennen?
    Vanochtend heb ik het volgehouden tot 9 uur. Ik had toen al wel een half uur gezwommen, maar stond daarna te trillen op mijn benen, zweet brak me uit, ik was duizelig. Dus toch maar weer gegeten. Ik snap niet hoe mensen het trekken om tot 12 uur niet te eten....

2. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.826
    7.483
    113
    Vrouw
    Ik zou het ook niet kunnen. Waarom wil je het wel kunnen?

Linda86, Zuul, Vissenkom en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.174
    2.284
    113
    Ik lees overal dat het goed is voor je vetverbranding. Ik ben al maanden aan het proberen om af te vallen, maar dat lukt maar niet. Ik had me, dom genoeg, aangemeld bij zo'n site, die gouden afvalbergen beloven, en dat blijkt om een koolhydraatarm dieet te gaan in combinatie met intermittent fasting. Ik wou het toch een kans geven, dus ik ben begonnen met het intermittent fasting. Maar dat lukt me dus al niet. Laat staan als het dan ook nog eens koolhydraatarm moet worden, haha.

spruitje80 vindt dit leuk.
  4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.553
    10.459
    113
    Nee zou ik ook niet kunnen. zeker niet na het sporten, dan kun je me vinden op de grond. Mijn man kan wel zonder ontbijt en laat wat pakken.

Denk niet dat iedereen geschikt is.

Waarom zou je dat willen?

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.553
    10.459
    113
    Gouden bergen vanaf een afstand is makkelijk. Ik zou vooral kijken naar wat je eet en hoeveel je daar naast beweegt.

Ik loop 5 km per dag maar heb niet echt mijn eten aangepast. Val wel wat af maar niet snel. Ik eet wel normaal maar ga niet alle koekjes of een chips weg laten eet het met mate maar zou sneller gaan als je ze weglaat.
    Maar dan ben ik niet te genieten dus beweeg ik maar meer .

6. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.213
    515
    113
    Dan geeft je lichaam een heel duidelijk signaal. Ik kan rustig een paar uur niet Eten in de ochtend, maar mijn moeder liep met ogen dicht naar de koelkast vroeger
    Tja denk dat iedereen anders is en je vooral moet kijken wat bij jou past. Zelf eet ik het liefst 6x per dag en dan een klein calorie tekort. Dan ben ik volgend jaar ergens op streef gewicht.

7. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.826
    7.483
    113
    Vrouw
    Ah, vandaar. Hoe lang ben je er nu mee bezig? Misschien moet je lichaam er nog aan wennen?

8. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.720
    4.048
    113
    Vrouw
    Ik kan het ook echt niet.
    Als ik niet ontbijt word ik heel snel heel misselijk en trillerig. Ik moet soms voor onderzoeken ofzo nuchter zijn en dat vind ik al moeilijk. Wat moet dat moet maar echt no way dat ik zelfgekozen ga vasten:|
    Buiten dat ontbijten mijn favoriete maaltijd van de dag is (ik kan echt als ik wakker lig snachts al beginnen denken wat ik ga eten :roflmao:)

9. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.492
    3.943
    113
    Vrouw
    Zou dit niet heel erg per persoon verschillen?
    Ik kan mijn ontbijt vrij makkelijk uitstellen. Ik heb nu ook nog niet ontbeten. Maar op een andere dag heb ik om 9.00 uur al wel honger en eet ik dan mijn ontbijt.

Ik zou in ieder geval stoppen met iets wat niet bij je past of wat je niet kunt volhouden.

10. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.855
    1.063
    113
    Is vast niet voor iedereen weggelegd. Ik zie meer het nut van voedzaam eiwitrijk eten inc. opbouwen spiermassa. Meer spiertjes is meer verbranding in rust. Als je dan een licht calorietekort heb (juist niet te veel), dan val je gestaag maar structureel af in vetmassa.

Als je je spieren zo moet laten werken zonder voeding, zou ik denken dat je lijf juist energie haalt uit spieren. Dus spierafbraak. super jammer. Een fit lijf is niet per se broodmager, maar wel sterk. Dus ik snap het idee van intermitterend vasten niet. Misschien als je echt mega obese bent. Maar dan nog. Spiermassa is erg belangrijk voor je basisgezondheid. Zeker als je 35 bent geweest breekt het steeds sneller af.

En nee, breed wordt je er niet meteen van. Dat kost jaren en jaren en jaren.Ik sportte al zo rond mijn 20e.
    En nu ik 40 ben heb ik het weer opgepakt. Ik voel me sterker dan ooit en heb meer energie door zoveel mogelijk clean te eten.

Fanne en Sado vinden dit leuk.
  11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.102
    3.879
    113
    Heb je het opgebouwd met langzaam steeds wat later ontbijten en ook de tijd tussen het avondeten en naar bed gaan langzaam wat op te rekken?
    Als je er in één keer mee begint, zit je lijf nog gewoon in een ander ritme. En misschien past het gewoon niet bij je, dat kan ook.

12. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.174
    2.284
    113
    Ik denk dat het inderdaad gewoon echt niet bij mij past. Mijn man ontbijt nooit, die eet rond 11 uur eens een keer een banaan en dat gaat prima. Maar ik heb echt mijn ontbijt nodig.
    Na het avondeten eet ik eigenlijk al niet. Ja, in het weekend wel eens wat kaas of chips of zo, maar doordeweeks niet.
    Ik eet al maanden ca 1600 calorieën per dag. Soms wel eens iets meer, soms ook wel nog wat minder. Ik sport 4x per week (2x hardlopen, 2x zwemmen) en daarnaast probeer ik nog 2x een uur te wandelen. En ik val helemaal niets af, gewoon niets...

Vandaar dat ik op zoek was naar iets heel anders, in een poging om toch iets te bereiken. Ik ben ongeveer 10 kilo te zwaar, dus er moet echt wel wat gebeuren. En je hoort altijd van die jubelverhalen over koolhydraatarm en ook over intermittent fasting. Koolhydraatarm vind ik heel moeilijk. Mijn hele eetpatroon moet ik daarvoor aanpassen en dat vind ik erg lastig in combinatie met een gezin. Dan moet ik aparte dingen voor mezelf gaan koken, want zij willen natuurlijk wel gewoon pasta, rijst en aardappels en dan ook graag met een sausje etc. En ik ben dol op brood. Om salades tussen de middag te maken, daar heb ik vaak te weinig tijd voor en werkt ook niet als ik op kantoor ben, een plak kipfilet op een boterham is een stuk makkelijker te regelen. Van smoothies ga ik over mijn nek, brrrr. stukjes boerenkool opdrinken.... Dus koolhydraatarm vind ik best een hele ingewikkelde stap.

Vandaar dat ik maar eens was begonnen met het IF, maar dat gaat hem volgens mij echt niet worden.

13. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.826
    7.483
    113
    Vrouw
    Wat frustrerend @Luppy. Naar aanleiding van wat je schrijft, zou ik ook denken dat je toch iets afgevallen zou moeten zijn. Hopelijk vind je nog iets dat wel werkt!

14. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.174
    2.284
    113
    Ik hoop het ook. Ik zit wel lekker strak in m'n vel tegenwoordig, dat heeft dat sporten wel gedaan. Ik ben te zwaar, maar niet flubberig. En m'n conditie is best wel goed. Dus die effecten merk ik gelukkig wel. Beetje jammer alleen van die kilo's die maar blijven kleven.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.519
    36.485
    113
    Hier gaat het probleemloos, maar ben nooit een goede ontbijter geweest. Zie echter ook niet in waarom je het zou willen als het je zo'n moeite kost?

Je valt niet sneller of meer af door intermittent fasten, door koolhydraatarm eten of door welk dieet dan ook.
    Je valt af door minder calorieën binnen te krijgen dan je verbrandt en wanneer je die calorieën dan binnenkrijgt, maakt niks uit.
    Dus als jij het niet volhoudt, lekker je ontbijt eten.

Als je niet afvalt met 1600 calorieën, is dat aantal te hoog voor je helaas. Maar weet je heel zeker dat je alles correct telt? Ook boter waarin je bakt oid? Want als je zoveel sport vind ik 1600 calorieën niet heel veel. Ligt ook een beetje aan hoe groot je bent etc natuurlijk.

16. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.355
    8.366
    113
    Amsterdam
    Misschien dan eens alles echt gaan afwegen etc als je zo 1600 cal denkt te eten. Want vaak eten mensen dan toch meer dan ze denken, dat ze net wat meer opscheppen voor het avondeten of toch de boterham dikker beleggen dan ze denken. Of toch dat klein beetje choosing chocolaatje pakken etc vooral kleine dingen kunnen ineens best wat calorieën zijn.

Neuzeke, Sado en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  17. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.432
    4.494
    113
    Vrouw
    Het is ook lastig: hier moet ik ook afvallen maar ivm ziekte gestopt.

Voor mij is lijnen juist weer lastig omdat ik meestal maar 1 x pd eet. Ik raak dus bij lijnen, waar ik dus meer eetmomenten heb overvol.

Om extra groente binnen te krijgen is een beetje komkommer of tomaat tussen je boterham kipfilet ook lekker.

18. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.901
    31.528
    113
    Vrouw
    Ik was altijd een grote ontbijter en kon echt niet zonder.

Vorig jaar aan if begonnen omdat dat zou helpen bij long covid. Begin was zwaar. Maar heb het rustig opgebouwd. Steeds het ontbijt zo lang mogelijk uitgesteld, tot ik de 12 uur prima haalde.
    Je lijf moet gaan leren de ochtend activiteiten op vetverbranding te doen. Plan ook in het begin niet te intensieve activiteiten in de ochtend.

Lukt het je 's avonds wel?

Ik ben er overigens nauwelijks mee afgevallen

19. NiVa0230

NiVa0230 Fanatiek lid

14 dec 2018
    1.766
    4.051
    113
    Voor mij werkt het wel. Heb al mijn hele leven een gruwelijke hekel aan ontbijten. Ga al over mijn nek als ik er alleen maar aan denk. Dus, hoe later ik "mag" ontbijten, hoe liever het me is.

20. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.511
    12.060
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Je kan het ook omdraaien. In de ochtend eten, dan einde van de middag een stevige lunch en erna niks meer tot de ochtend. Dan heb je wel je voeding op de momenten dat je in beweging bent.

Voor mij werkt dat wel goed, zo twee maaltijden eten.

citroenrasp en Plopperdeplopperdeplop vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina