Hallo, Donderdag komt er een sollicitant bij ons op kantoor langs 2e ronde. Dat wordt dan mijn nieuwe collega. Er is mij gevraagd om ook aan te schuiven, en wat vragen te stellen. Maar ik zou niet weten wat ik zou moeten vragen. Hebben jullie een idee wat ik zou kunnen vragen. Zelf heb ik nog nooit sollicitatie gesprekken vanaf de andere kant gevoerd. Ik was altijd de sollicitant. Dank je wel.
Wat wil je weten van die “nieuwe”collega, zet dat op papier, kijk of je daar vragen bij kunt bedenken. Ik weet niet wat voor werk je doet, dus kan daar niets nuttigs over zeggen. is het iemand met al wat jaren ervaring, of vers van school. Wat zijn hun ervaringen of dingen die ze bijv. Uit het verleden Of van stage/school mee nemen wat voor jullie een plus punt kan zijn. Werkt diegene graag zelfstandig of in een team, en hoe is dit binnen jouw organisatie, moet je werk van elkaar kunnen overnemen of niet, dat soort dingen weet ik niet van jouw werk, dus kan ik geen goede vragen voor je bedenken.
Ik kijk altijd of iemand past. Dus kijk vooral of je denkt dat je klikt met deze persoon. Schets hoor hij graag werkt en kijk of deze past bij die werkwijze. Kijk of jullie sterkte en zwakke punten elkaar aanvullen. Maar bovenal, voor mij zijn sollicitatiegesprekken voornamelijk een intuïtief iets. Ik weet met mijn onderbuik heel snel of iemand past in het team of niet. En let daar vooral op. Zelfs als je het niet precies kunt benoemen, als je geen goed gevoel hebt bij die persoon moet je dat ook aangeven bij de sollicitatiecommissie.
Misschien kun je naar dingen vragen die je zelf belangrijk vindt. Misschien is dat wel welke rol zij graag speelt in een team, of op welke manier zij haar werkzaamheden organiseert en communiceert. Misschien wil je wel graag iets weten over haar ervaring met een bepaald aspect van jullie werk. Misschien kun je haar vragen naar wat zij belangrijk vindt in haar werk of rol. Het is zo zonder verdere informatie lastig te bepalen wat relevant is, en wat jij belangrijk vindt, maar denk er eens op die manier over na.
Ik vraag naar haar ervaringen, maar ook of ze in ons team past. Vanmiddag toevallig ook met iemand gesprek die in de 2e ronde zit.
Welke competenties zij heeft. Wat zij belangrijk vindt. Vind jij structuur bijvoorbeeld belangrijk en werkt zij meer “in het moment” dan kan dat wrijving gaan veroorzaken.
het is dus een gelijkwaardige, vraag hoe degene denkt over een samenwerking, waar jullie elkaar in aan zouden kunnen vullen. Hoeveel ervaring er is met bepaalde software die jullie gebruiken, zodat je weet in hoeverre je iemand nog aan de hand moet nemen en moet inwerken. Misschien wat persoonlijkere vraag als vertel iets over jezelf, of vraag naar de hobbies die in het cv staan. Staat in het cv al veel ervaring, of bijv een periode geen werk, misschien vragen waarom dit bedrijf, of waarom deze baan, of waarom tijdelijk geen werk.
Het maakt het voor mij wat lastig. Ik heb nooit sollicitatie gesprekken gevoerd. Ze neemt een hele bak aan ervaring mee vanuit de uitzend branche. Dat is ook belangrijk. Samenwerken heb ik bijvoorbeeld nog niet aangedacht om te vragen. Neem ik mee in de vragen.
Ja vind ik wel tricky, want soms kun je ook heel goed van elkaar verschillen omdat het elkaar juist versterkt. Iemand met enigszins structuur lijkt me wel handig voor administratiewerk, maar toch. Het hoeft geen kopie van jou te zijn.. Zoeken naar aanvulling is ook waardevol.
Ik vraag vaak naar voorbeelden als het gaat om competenties. Bijv: kun je een voorbeeld noemen waaruit blijkt dat je ..... bent? Ook leg ik vaak een casus voor, maar geen idee of dat in jouw branche ook werkt. Ik vind het vaak erg leuk om te doen!
Ik stel nooit moeilijke vragen....daar krijg ik zelf al zweet van op mijn rug Ik stel altijd leuke vragen, die diploma hebben ze toch wel, dus werken kunnen ze wel. Ik vraag wat hun hobby’s zijn, of ze een gezin hebben, of ze graag winkelen en of ze wijn lusten Ze moeten voor mij, bij ons als karakter passen.
Mee eens. Zo deed ik dat ook (ok, maar 2x een sollicitatiegesprek gevoerd), ik heb echt niks met vragen die iemand helemaal zenuwachtig maken.
Dat kan.. maar wel tot op zekere hoogte. Ik werk heel gestructureerd wanneer mijn collega met wie in de baan samen doe, dit totaal niet is en er keer op keer een rommel van maakt zodat ik de spullen niet kan vinden ( in mijn ogen een rommel dan he ) dan gaat het voor mij écht niet werken.
Dat mag officieel niet vragen naar gezin getrouwd etc. Dat wist ik ook niet totdat m’n vriend dat in een gesprek had gevraagd en diegene daar helemaal woedend over werd. Zijn we dat uit gaan zoeken maar je mag eigenlijk geen privé zaken uitvragen, bizar eigenlijk omdat dat natuurlijk ook een soort van interesse is en beetje beeld van de persoon krijgen etc.
Waar krijgt deze persoon jeuk van? Ik krijg bijvoorbeeld jeuk van mensen die niet laten weten dat ze te laat komen. Misschien krijgt persoon in kwestie wel jeuk van mensen die achter hun bureau eten, terwijl dat is wat jij altijd doet. Hoe zien ze de samenwerking voor zich? Wat lijkt hem/haar de mindere kant van de werkzaamheden (misschien vinden jullie allebei iets anders stom, of juist het zelfde) en wat juist de leuke?
Maar dan weet je dus ook wel direct dat die persoon waarschijnlijk sowieso geen ideale medewerker zou zijn. Ideale eerste schifting zou ik zeggen...