Dit weekend ben ik gaan shoppen met mijn oudste dochter. Restaurantje gedaan, daarna wat winkels, gezellig. We hadden nog één winkel te gaan toen mijn dochter aangaf dat ze naar het toilet moest, maar ze kon nog wel even wachten. Even gezocht naar een cadeautje, aanschuiven bij de kassa - want natuurlijk net op dat moment is er een klant die een probleem heeft - en intussen werd de nood groter en groter. Uiteindelijk heb ik aan de mevrouw achter de kassa gevraagd of mijn dochter even het toilet mocht gebruiken, maar dat kon niet. Het openbare toilet bij ons is in de bibliotheek, toch minstens 5 minuten stappen van waar we op dat moment waren. Ze heeft het niet meer gehaald. Los van het feit dat mijn dochter waarschijnlijk veel te lang heeft gewacht (en ik misschien heb aangedrongen of we eerst toch nog dat cadeautje konden kopen), vind ik het eigenlijk niet kunnen dat klanten geen gebruik kunnen maken van een toilet in een winkel. Mijn man dacht dat dat wettelijk zelfs niet kon geweigerd worden. Wie weet hoe dat precies zit?
In Nederland mogen ze een toiletbezoek volgens mij niet weigeren als iemand een medische toilet pas heeft. Verder wel. In België mag een toiletbezoek volgens mij niet geweigerd worden door winkeliers mits er een toilet in de winkel is (en niet in een appartement boven de winkel).
Dit zijn altijd hele lastige dingen. Ik snap de winkel ook wel. Mijn dochter van 7 heeft blaasproblemen en kan het amper ophouden. Zeker in de lockdown durfde wij amper ergens heen omdat de toiletten ivm corona gesloten waren. Dat heeft haar zelfvertrouwen een flinke knauw gegeven. Er moet veel meer begrip voor zijn.
Het mag, maar in grotere winkels vind ik het wel not done om iemand te weigeren - met meer personeel kan er toch even iemand meelopen en als je bv door een personeelsruimte komt, kan er toezicht worden gehouden. Sneu voor je dochter dat ze daardoor te laat was. Mijn dochter moest toen ze net zindelijk was een keer heel nodig in een klein winkeltje waar alleen de eigenaresse was, die sloot daarom echt even de winkel af. Zij had eerder meegemaakt dat ze met een moeder en kindje even naar de wc liep, en vader ondertussen wat dingen in z’n tas stopte in de winkel (zag ze dus pas later op de camera-beelden). Daarom deed ze het éigenlijk niet meer, dat snap ik wel…
Als je als volwassenen niet mag snap ik dat wel Maar kinderen weigeren vind ik niet kunnen ik zou zeggen dat ze niet meer kan wachten en anders op de grond plast moet je kijken hoe snel ze wel naar de wc kan
Lekker aardig zeg. Ik werkte vroeger in een winkel, daar konden mensen ook niet naar t toilet. Het toilet zat namelijk naast de kluis in het magazijn. Toen een mevrouw haar kind liet plassen op de grond heeft mijn manager een mop en emmer gepakt en die mevrouw het zelf schoon laten maken. Je kan wel boos worden op de winkel, je kan beter van te voren bedenken waar dr wc’s zijn.
Ik denk dat het toilet meestal in de personeelsruimte is, waar dus ook privé eigendommen liggen en evt de voorraad. Ik zou het als personeel niet waarderen als klanten daar kwamen met het risico op diefstal. Dat gezegd hebbende vind ik het wel charmant als er voor kinderen een uitzondering wordt gemaakt. Niet als in dat ik vind dat dat verplicht moet, maar als je met een jong netzindelijk kind zit, is het superfijn als ze met je meedenken.
In onze stad heeft een aantal winkels een toilet voor klanten, dat staat dan met een bordje bij de deur aangegeven. Nog nooit gebruikt, maar zeker handig!
Hier is het vaak voor kinderen en zwangere wel. Anders niet. Al maken ze soms wel een uitzondering voor je als het kan.
Verplicht niet. Met net zindelijk kind is het wel fijn omdat die vaak pas gaan zeggen als ze moeten. Maar net als bij ts, 12 of 14 jaar, snap ik heel goed dat de winkel nee zegt. Op die leeftijd kan je het over het algemeen goed een tijd ophouden of aangeven dat eerst XYZ en dan toilet niet handig is
Ik heb jaren in een (bloemen)winkel gewerkt. Wij hadden het toilet bij de garderobe waar personeel hun jassen/tassen kwijt moest. Daar werden ook geen klanten meer toegelaten nadat er eens flink was gestolen door een toiletganger. Ik snap het dus wel van winkels. Wel vind ik dat er meer openbaar toiletten zouden mogen zijn.
Ja dat vind ik ook. Toen ik zwanger was had ik ook wat blaasproblemen, dan moest ik plots heel erg dringend. Er zijn toen weken geweest dat ik zelfs de stad niet in durfde omdat bij ons er erg weinig openbare toiletten zijn. Of momenten waarop ik mijn bezoekjes zo "plande" dat er altijd wel ergens een manier was om snel naar toilet te kunnen. Leuk is dat niet.
Werkte bij de grootgrutter drogisterij met die fijne luiers. Bij ons stond de kluis ook achter en onze eigendommen. Werd onder toezicht toegestaan voor minder validen (als in langzaam lopend/krukken etc), zwangeren en kinderen. Maar er bleef wel altijd iemand bij staan en in de winkel zelf was een ander ook op de hoogte. Alleen als geldnet voorbij kwam of ze waren bezig met kasafstortingen etc dan niet maar dan lag er ook een vermogen dus dat is logisch.
Ik snap volkomen dat winkeliers mensen niet naar het toilet kunnen laten gaan, maar daardoor is het wel erg lastig voor mensen met darm en blaasproblemen. Wij hebben een openbaar toilet, maar die zit wel ergens aan het eind. Dus met hoge nood ben je daar sowieso te laat!
Ik denk dat mijn mening niet zo populair is, maar ik vind niet de winkels hun toiletten moeten openen voor klanten. Vaak zijn er bij die toiletten privé-eigendommen, is er het magazijn en ook qua hygiëne schrik je ervan hoe sommige mensen het achterlaten. In geval van TS denk ik dat je toch hand in eigen boezem moet steken, de winkel kan er niets aan doen dat jouw dochter het te lang op houdt en dat jij toch eerst een cadeautje wilde kopen, zoals je zelf al zei.
Bij ons in het winkelcentrum kun je alleen bij de AH of bij de bibliotheek naar de wc. En ik snap dat heel goed, veel van de winkels hebben de wc naast de kluis of naast de opslag. Je kunt niet zomaar mensen achter hebben lopen. Ook niet altijd is er genoeg personeel om te begeleiden. Ik heb ook weleens staan balen bij de kassa omdat mijn kind in zn broek plaste maar daarvan leren we allemaal. Dat je op tijd naar de wc moet gaan en dat we onze kinderen op tijd moeten vragen en even extra moeten laten plassen. overigens ben ik het helemaal eens dat er veeel meer openbare toiletten moeten komen. Echt in zoveel andere landen is dat zo veel beter geregeld!
Ik snap wel dat het niet overal kan. Als je klanten naar het toilet laat gaan, moet het ook elke keer maar weer schoongemaakt worden. Daarbij een kind van 14 kan toch wel inschatten hoe lang ze het nog kan ophouden? Uiteraard mits er geen medische problemen zijn. In een dagje winkelen plan je toch sowieso een aantal toiletstops?
Ik snap de frustratie als ouder heel goed. Maar ik heb dit bij het kruidvat echt mee gemaakt. Wij mochten van boven af geen kinderen laten plassen. Dat werd dus niet door onze winkel bepaald. En toen kreeg ik dus een dame voor de kassa die haar kind op de grond liet zeiken. En wij mochten het vervolgens opruimen.
Mijn jongste heeft ook een blaasprobleem en moet super vaak plassen als we ergens zijn. Super irritant. Maar ik hou er rekening mee. Nu de restaurants weer open zijn heb je meer opties. Ik zorg dat ie geplast heeft als we vertrekken. Vervolgens spreek ik af dat hij het tijdig moet zeggen (5 jaar) en ik weet waar ze wcs hebben (bieb, hema, bakker bart). Als ik bij de bieb ben en hij heeft al ff niet geplast stel ik zelf voor om daar even te gaan. Ik verwacht niet dat mijn kind in alle winkels naar de wc mag. Ik vind het wel heel fijn als het mag.