Internationale Dag tegen Vrouwenbesnijdenis

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Beatissimam, 6 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Het gebeurd helaas wel in Iran, niet heel veel maar het bestaat rt wel.
    Ben vanavond naar een voorlichting van Sense geweest en Iran stond ook tussen de landen waar het voorkomt en waar ze dus ook voorlichting geven.

Heb echt zitten huilen om de verhalen vrouwen waarmee ik om ga die open vertellen hoe ze het ervaren hebben en hoeveel last ze er nu nog van hebben pff.

2. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vreselijk meid!:(

3. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Van de week kwam er iets over op tv, op canvas. Was een belgisch nieuwslezeres die perse wilde zien hoe het in somalie te werk ging. Ze wilde het zelfs opnemen :$ maar dat wilde niemand, wel mocht ze zonder filmen aanwezig zijn en je hoorde de geluiden, nu na 1min verder gezapt, kon het niet aanhoren vreselijk :(

Dit hft niets met geloof te maken, is cultuurgebonden. Walgelijk en hoop dat het eens ophoudt.

4. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Emo weet je ook nog hoe het programma heette?

5. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik krijg al een wee gevoel in mijn maag nu ik jouw bericht lees :(:(:( Laat staan hoe het voor het meisje zelf is. Ik heb zelf een dochter, ik moet er gewoon niet aan denken dat zoiets haar zou gebeuren, misselijk wordt ik bij de gedachte alleen al.

in en in triest dit :(

6. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Heb je het boek van Waris Dirie ook gelezen? Daar word het ook zo verteld dat je er misselijk van word omdat je het gewoon mee beleefd.

7. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Verschrikkelijk is het. Maar wat ik niet snap is dat het gedaan wordt door een vrouw, die denk ik dan hetzelfde hft meegemaakt. Die zal er toch ook een trauma aan overgehouden hebben, waarom doet ze dit die kindjes dan hetzelfde aan?

Het was/is om te huilen. Zie die gezichtjes nog voor me want die nieuwslezeres mocht wel fotos maken, het jongste meisje was 9jr en er werd hen niets verteld maar gewoon hup op een kruk en benen wijd. Had echt spijt dat ik tot daar bleef kijken, maar vraag niet hoe ik keek. :(

8. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ondanks dat ik wist dat de meeste besneden waren, was ik echt in shock! Ze waren namelijk allemaal op de ergste manier besneden, oftewel clitoris weg, schaamlippen weg en dicht genaaid.

Een goede vriendin van me vertelde, dat haar man wou dat de arts haar naar de bevalling haar weer dicht naaide:x anders zou de seks volgens hem niet lekker zijn, ben woest! Gelukkig doen artsen in NL dit niet! En nu zij niet meer helemaal dicht meer is van onderen voelt ze zich niet meer sexy, omdat ze denkt dat haar man haar niet meer lekker vind.

Een andere vrouw heeft al 10 jaar lang last van blaasontsteking omdat haar urineweg zo nauw is doordat ze te ver is dicht genaaid. Ze heeft nog nooit de stap durven nemen om een operatie te laten doen.

9. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    En dat zo'n vrouw dan denkt dat haar man niet meer geniet. En zij dan, zichzelf is ze vergeten. Zij is op aarde gezet enkel om haar echtgenoot te plezieren, letterlijk, aldus deze verrotte traditie.

Triest.

10. Klaproos

Klaproos Niet meer actief

Het gebeurt ook in Egypte alleen dan niet die faraonische besnijdenis. Hoe schrijf je dat..De zussen van mijn ex waren allebei besneden zei hij maar ik wilde details weten. Daar werd hij echt héél boos om want over zoiets mag niet gepraat worden.

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Het is ook vreselijk, en ook ik zal nooit kunnen begrijpen hoe een vrouw, die zelf zo'n traumatische ingreep heeft meegemaakt, zoiets een ander klein meisje aan kan doen......Ik weet dat het traditie is, maar dan nog.

Aan de andere kant, als deze vrouwen (en mannen) maar blijven denken dat ze zonder besneden zijn, hun man geen genot kunnen schenken, is dit toch een blijvend probleem. Een gedachtengang, die alleen maar doorbroken kan worden door voorlichting, het liefst gegeven door andere moslims/moslima's (is voor deze groep vertrouwder)

Maar hoe dan ook, ik kan het echt niet aanzien/aanhoren en ook niet lezen. Niet goed te praten, want eigenlijk steek ook ik dan eigenlijk mijn kop in het zand.

12. Tuuttuterdetuut

Tuuttuterdetuut Actief lid

22 jan 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    #52 Tuuttuterdetuut, 9 feb 2014
    Laatst bewerkt: 9 feb 2014
    Verschrikkelijk.
    Onbegrijpelijk dat vrouwen dit ook zelf kunnen doen bij anderen.

Wat vreselijk Lovely. Wat een andere realiteit hoor je dan als ze dit vrijwillig weer willen laten doen,...
    Wat doen jouw vriendinnen als ze een dochter krijgen?

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou ja, wat dacht je van mannen die denken dat ze niet schoon zijn als ze een voorhuid hebben?

14. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik had na mijn bevalling een soemalische vrouw langs me liggen in het ziekenhuis. Erg lief en ving op dat ze ook 2 dg moest blijven. Ik ook dus vroeg of ze ook complicaties had. Ze zij ja heel veel hechtingen. Ik zo o heftig zeg maar normaal hoef je dan toch niet langer te blijven? Toen vertelde ze mijn dat ze bij het halen van haar 1E kindje open geknipt is ( in soemalie ) Nog had ik niks door. Bleek dat ze ook besneden was en nu met het halen van het 2e kind zat er zoveel littekenweefsel dat ze weer geknipt moest worden :(. Haar man was ondertussen allang vertrokken terug naar soemalie en had haar hier zwanger achter gelaten met kind. Ze wilde persee natuurlijk bevallen omdat ze alleen is met 2 kinderen en keizersnede lastig zou zijn :(.
    Deze vrouw had 1 dochter en nu ook zoon en bleef in Nederland omdat dochter al 7 werd en bijna leeftijd had voor besnijdenis. In haar dorp waar ze gevlucht was is dit verplicht anders zul je nooit trouwen, ben je vies en je wordt uitgesloten. Je hebt daar als meisje geen keus. Zij heeft gekozen haar dochter dit niet aan te doen. Ook niet ondanks traditie. De pijn was zo intens en haar zusje had de besnijdenis niet overleeft. Haar man is terug gegaan en zij had asiel en wilde niet terug .

Dit verhaal heeft erg veel indruk achter gelaten. Ze had asiel en weet niet wat er met haar gebeurd is. Haar Engels was gebrekkig

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    maar daarom worden jongens niet besneden.

16. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Arme vrouw,wat een ellende en pijn heeft die al gehad.. :(
    Gelukkig kon ze in NL blijven om haar eigen kind dat leed te besparen.

17. SDonya

SDonya Niet meer actief

Kan het me haast niet voorstellen..:$

18. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ja niet zoveel als in andere landen, maar het gebeurd er wel. Een Iraanse vrouw die aanwezig was geloofde het ook niet, maar er zijn wel degelijk cijfers die laten zien dat het gebeurd.
    Tuuttuterdetuut: mijn vriendinnen laten hun dochters niet besnijden, er word hier ook strenge controle op gehouden. Maar de meeste die ik ken zijn fel tegen besnijdenis.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het wordt wel heel vaak als argument gebruikt daarvoor. Zie ellenlange discussies hier in het verleden. Naast 'religieuze verplichting' wordt gezegd dat het 'schoner' en 'mooier' is. Voor mij maakt het niet uit, of je nou een vrouw of man bent, genitalien zijn genitalien.

20. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Nu gebeurt de voorlichting vooral naar vrouwen. Schitterend.

Maar eigenlijk zouden ook de mannen hierbij betrokken moeten worden!
    Zij moeten beseffen wat voor gevaren het heeft om persé te willen en moeten trouwen met een besneden vrouw.

Als meer mannen openstaan voor een niet-besneden vrouw (en dat ook duidelijk maken aan hun familie! - die stelt vaak ook hun eisen) en ook hun kinderen niet langer meer laten besnijden, dan bereik je pas iets. Want uiteindelijk hebben vrouwen in die cultuur héél vaak helaas niks te zeggen over hun eigen lot en dat van hun kinderen.

Bij mannen is de besnijdenis over 't algemeen veel minder drastisch.

Deel Deze Pagina