Zoals het er nu naar uit ziet zal onze dochter (nu 4 jaar) sowieso na de zomervakantie naar groep 3 gaan. We krijgen binnenkort nog een officieel gesprek over hoe en wat. Maar er komen nu al zoveel vragen naar binnen dat ik wil weten hoe anderen bepaalde zaken hebben ervaren. Hoe hebben anderen dit georganiseerd? Hebben jullie vooraf een plan gemaakt? Of was het gewoon meedraaien met de groep? Dat zal er natuurlijk ook aan liggen hoeveel jullie kinderen dan voorliepen, dus daar ben ik ook benieuwd naar. En hoe het nu gaat. Spijt van keuze of niet?
Hier op school zijn ze juist erg tegen het overslaan van een klas. Kinderen die voorlopen krijgen in elk geval plus werkjes en vanaf groep 3 bestaat de mogelijkheid om 1 dag per week op een andere locatie een soort 'hoogbegaafden onderwijs' te volgen om daar te leren leren. Ik heb er dan ook geen ervaring mee.
Ik heb jouw andere reactie ook gelezen, maar ik reageer nu hier omdat het beter bij mijn topic past. In feite heeft mijn dochter geen klas overgeslagen. Ze is vorig jaar gestart in groep 1 ( wat je ook kan zien als groep 0 natuurlijk, maar het was sowieso bij het begin al wel duidelijk dat ze gewoon in 1 op haar plaats was.) in maart. En sinds de zomervakantie zit ze in groep 2. En vanaf de zomervakantie was gezegd dat we wel zouden zien wat we hierna zouden doen wellicht nog een keer groep 2 of toch groep 3? Maar ze gaat als een speer en lijkt zich nu te gaan vervelen. Daarom wil school een gesprek en wij ook natuurlijk.
Hier hebben ze een verkorten-verlengen-formulier ingevuld om te kijken of het wel of niet doorging. Daarin staan dan meteen aandachtspunten. Verder hebben we niks bijzonders gedaan. Gewoon laten instromen in groep 3. En na een aantal weken daar een gesprek gehad met de juf hoe het ging en of er aanpassingen moesten komen.
Hoi Syane bedankt voor je reactie. Waar ik benieuwd naar ben is: Hoe ging het na een paar weken? En zijn er aanpassingen gedaan en hoe is het nu? Loopt hij/zij nog voor etc... En wat kon hij of zij aan het begin van groep 3 was het ver voorlopen of een beetje.
http://www.zwangerschapspagina.nl/schoolkinderen-pubers/589499-versnelde-kinderen.html Daar vind je wat ervaringen van ouders waarvan een kind is versneld/versneld naar groep 3 is gegaan (en soms een andere groep).
Het ging eigenlijk meteen heel goed. Er zijn niet meteen aanpassingen gedaan, want de aanpak en lesstof in groep 3 is toch echt een andere dan in groep 2. Mijn zoon had dus voldoende aan de gewone stof. De stof bestaat hier sowieso uit 3 gradaties (makkelijker, gemiddeld, moeilijker) en dan is er nog extra pluswerk. Mijn zoon maakt dus van het moeilijkere en van het pluswerk gebruik. In groep 4 hebben ze hem wel daar bovenop nog extra werk gegeven. Bijv over een onderwerp dingen uitzoeken en een powerpoint maken. En nu hebben ze ook een plusgroep. Al met al gaat dit goed. Tsja, hoever was/is hij voor.... ehm, in groep 3 kon hij lezen. Vloeiend. Hij had zichzelf lezen geleerd toen hij 4 jaar was. Het was goed dat hij gewoon groep 3 meedeed, want dan leren ze ook de precieze schrijfwijze, spelling, etc. Nu nog, hij is de allerjongste van de klas, scoort hij op alles het allerhoogste niveau.