Hoi hoi, Wij hebben sinds gisterenmiddag een kitten erbij. We hebben al een dame van 15 maanden. Bij de eerste kennismaking gisteren, was de kleine de dominanste. Oren naar achteren, rug bol en haren omhoog. Zo liep ze naar onze dame toe die daardoor wat achteruit deinsde. Begin vd avond was het contact al vriendelijker. De kleine zocht toenadering, maar nu blaasde onze dame een paar keer. Sinds vanochtend blijven de oren fijn omhoog, gaan er geen ruggen meer bol en geen haren meer omhoog. Wat mij opvalt is dat onze 15 mnd oude dame graag met het kitten wil spelen. Ze rent dan naar haar toe, snuffelt, likt en springt dan vervolgens vol bovenop haar (arme kitten ) en begint haar wat te bijten. Zo nu en dan mauwt de uk wat, maar verder gaat het goed. Is dit normaal speelgedrag van onze oudste dame? Vooral dat bovenop haar springen (met haar hele lichaam) en bijten in vaak haar nek ziet er gek uit haha. Of is het een dominant wedstrijdje of gewoon wat bemoederend (ivm het likken) Verder heb ik dus nu dubbele voederbakken staan. 2x met water (beide hun eigen bak), 1x met volwassene harde brokken, 1x met kitten harde brokken en 2 waarin in de late avond hun maaltijd zacht voer komt. Maar nu zit het kitten telkens ook van de volwassene harde brokken te eten. Hoe erg is dit eigenlijk? Er zijn natuurlijk niet voor niets kittenbrokken op de markt (overigens beide wel van hetzelfde merk). Ik kan moeilijk de brokken vd onze oude dame weghalen, aangezien de katten bij ons de hele dag door mogen eten (en ze dat ook al ruim een jaar gewend is).
Wat fijn dat ze al zo snel aan elkaar aan het wennen zijn Lijkt mij normaal gedrag van je oudere dame, 15 maanden is ook nog jong en dan zijn ze zeker nog speels (en er zal ook zeker een stukje uitproberen/dominantie bij komen kijken hoor, denk een combinatie van alles). Bij ons was het juist het kitten die op een gegeven moment dat gedrag ging vertonen, toen hij eenmaal wat groter was...wat al vrij snel was aangezien het een lompe maine coon is . Wat betreft het eten, dat blijft lastig als je meerdere huisdieren hebt. Eet ze helemaal niet meer van de kittenbrokken, of dat wel? En hoe oud is je kitten? Er zit ook wel verschil tussen een kitten van 8 weken of eentje van 12 weken. Bij ons aten ze ook altijd van alles door elkaar en elkaars brokken. Zolang het geen speciaal dieet is, zou ik me er niet te druk over maken hoor. Geniet van jullie kleine vriend erbij
Hihihi de oudste is X Maine Coon en het kitten (11 weekjes) is 100% Maine Coon Het kitten eet wel vd kittenbrokken, maar dus ook van de volwassene brokken. En onze dame van 15 mnd eet ook van beide nu hahaha. Hier een fotootje van beide.
Het is ze prima aan te leren apart te eten. Al zullen ze stiekum het andere voer ook eten haha. Gewoon steeds weer even terug zetten aan de eigen brokjes. En het gedrag is inderdaad heel normaal.
Het is niet erg om de oudste even terug te plaatsen op kittenvoer. Verschillend voer kunnen ze eerder van spugen. Dat spelen herken ik van onze katten. Die zijn nu 10 en doen dat nog steeds. Beetje haat liefde verhouding, want er wil wel eens een gewonde vallen en vrijwel direct erna kunnen ze weer in elkaar gevouwen slapen.
Ah gossie wat een droppies! Zolang je kitten geen last krijgt van de overstap op het nieuwe voer, zou ik het gewoon zo laten. Dan went ze gelijk aan de brokken die ze straks van krijgt, des te minder risico dat ze later diarree krijgt oid van de normale brokken.
Ow wat leuk!! En wat een goed teken dat ze elkaar zo opzoeken! Dat spelen is heel gezond en vaak bedoeld als plaatsbepaling. Dus lekker aanmoedigen en niet schrikken als de kleine enorm kabaal maakt, dat is puur uit verdediging en niet uit pijn. Ze zal een fijne leer-kat ( dr stond leer-poes maar dat vond ik ineens zi gek staan )hebben aan jullie oudere kat.
Dat spelen (want dat is het) klinkt heel gezond! En een beetje knokken kan er best eens bij horen, katten zijn vrij territoriaal en je hebt nu een jonkie erbij die dat komt "verstoren" dus als ze elkaar eens op de donder meppen, dat hoort erbij (die van ons zijn 8 en 7 en besluiten nog wel eens dat het HUN krabpaal is en niet van de ander) Dat voer, in de kittenbroekjes zitten meer eiwitten etc. Zolang het geen senioren of dieetvoer wat ze van de ander eet, zou ik het lekker laten gaan. Wel haar eigen brokjes blijven aanbieden maar die van de andere kat zijn natuurlijk zòveel lekkerderd.. Oh en even een tip waar je niet om vroeg maar ik toch even wil zeggen. Geef ze aub niet elke dag zachtvoer. Het is zo slecht voor het gebit en daardoor belanden dergelijke patienten (hond of kat) al snel bij de dierenarts met een heel slecht gebit. Soms red je het nog met enkel mega brokken tandsteen weghalen maar vaak ga je tanden en kiezen trekken. Het dier ruikt giga uit het bekkie en eet steeds slechter door de problemen, dus er mee doorlopen is bog zieliger. Max 1 keer per 3/4 weken raad ik aan als assistente. Maar dat is natuurlijk aan jou
Het klinkt volkomen normaal en hier ging het exact zo! Nu zijn het nog steeds speelmaatjes (die flink tekeer kunnen gaan)! De onze zijn inmiddels net 2 en net 1 jaar oud Katten zijn van nature geen drinkers, ze halen het vocht uit hun prooi. Dagelijks natvoer met wat extra water is dus wel degelijk aan te raden als je katten geen prooien vangen maar uitsluitend brokjes eten. Het tandsteenverhaal is heel erg achterhaald (en dat kun je overal teruglezen) desondanks hoor je het nog steeds veel bij dierenartsen vandaan komen en dat bevreemd mij zo!! Je hebt erg snel kans op nierproblemen wanneer je kat te weinig vocht binnen krijgt, wat dus helaas veel gebeurt bij katten die uitsluitend brokjes eten, de combi ( en dan het liefst brok met hoog vlees gehalte of over op versvlees) lijkt mij prima!