Kindgebonden budget

Discussie in 'De lounge' gestart door sjorsje, 15 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik was net aan het kijken voor het kindgebonden budget en zag nu ineens staan dat als je geen zorg- of huurtoeslag hebt, ze niet zelf kunnen nagaan of je er recht op hebt. En daar ging ik eigenlijk wel van uit, dat ze dus vanzelf zouden laten weten of je er recht op hebt.

Maar nou ben ik het aan het berekenen en is me niet helemaal duidelijk welk inkomen ik op moet geven. Is dit het inkomen dat op de jaaropgave staat of het inkomen waar de hypotheekrente vanaf is gegaan. Als dat laatste het geval is dan zouden we 50 euro per maand kunnen krijgen. Zo heb ik het nu ook ingevuld in het teruggaveprogramma en dan geven ze aan dat we over 2011 nog maar 150 euro krijgen. Geldt dit dan niet automatisch ook over de rest van 2011? Of had ik aan moeten geven dat ik het aanvraag vanaf 1 januari 2011 ipv vanaf 1 oktober. En hoe zit het dan met de jaren vanaf 2007, zijn we daar gewoon te laat mee?

Iemand enig idee hoe dit zit?

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Je jaarkomen waar je hypotheek vanaf is gegaan moet je gebruiken

Op toeslagen.nl kun je de wijziging doorgeven en ondertekenen met je digi d

3. SeaShell

Ps de ingangsdatum moet dan 01-01-11 zijn dan krijg je 50x12 terug

Van andere jaren krijg je dan automatisch bericht van, dat krijg je wel terug ( hier ook jaren teruggekregen van zorgtoeslag)

4. SeaShell

En je hebt 3 kinderen? Krijg je 50 euro in totaal voor 3 kinderen of per kind? Want bij toeslagen.nl kun je ook het aantal kinderen invullen

Maar als je recht hebt op KGB heb je denk ik ook recht op zorgtoeslag aangezien je inkomen laag genoeg is voor KGB?

Je moet altijd je inkomen invullen met de hypotheek eraf :)

5. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Het is in totaal 50 euro per maand, dus voor 3 kinderen.

De aanvraag heb ik al verzonden met ingangsdatum 1 oktober. Moet ik 'm dan opnieuw doen vanaf 1 januari 2011?

6. SeaShell

Ja, je moet hem opnieuw doen op 01-01-11 dan krijg je 50x12 euro direct terug

Anders krijg je eerst 150 euro terug van de laatste 3 maanden van dir jaar en na een tijdje ( kan jaren duren) pas de overige 9 maanden (9x50 dan nog dus)

Van overige jaren krijg je dan vanzelf een keer een brief met daarin dat je een lekker bedrag terugkrijgt!

En je hebt dan waarschijnlijk ook recht op zorgtoeslag?

7. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik ga meteen berekenen of we dan ook recht hebben op zorgtoeslag. Bedankt voor de tip!

8. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    We hebben volgens deze inkomensgegevens ook recht op zorgtoeslag. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat we met onze inkomens daar toch recht op hebben. Berekenen ze dit wel eerst voordat we het uitgekeerd krijgen? Wil namelijk niet eerst een hoop krijgen wat we later weer terug moeten betalen.

9. Bianca79

Bianca79 Actief lid

4 nov 2007
    142
    0
    0
    Reageer bijna nooit maar dit is wat ik vond op het net..:)
    Het is dus niet 50 per kind of 50 euro in totaal..

Het kindgebonden budget, dat alleen gezinnen met lagere inkomens krijgen, gaat omhoog met vijftig euro voor het eerste kind en met 150 euro voor het tweede kind. Dit is in het voordeel van gezinnen met een modaal of benedenmodaal inkomen. Wel daalt het aantal gezinnen dat in aanmerking komt voor het kindgebonden budget. Vanaf 2013 wordt tijdelijk geen inflatiecorrectie toegepast op de kinderbijslag.

10. SeaShell

11. SeaShell

Dat ligt geheel aan het inkomen

Maar hoe meer kinderen je hebt hoe hoger het KGB word hoor

Hier een goede uitleg:

Kindgebonden budget - Nibud - Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting

12. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Nou ik heb zowel het KGB als de zorgtoeslag aangevraagd en ik ben benieuwd of ze het goed gaan keuren.

13. SeaShell

Nu snap ik pas wat je met jou bericht bedoelt. Je bedoelt de miljoenennota waarbij de KGB omhoog gaat, maar sjorsje bedoelde dat ze per maand gewoon al recht heeft op 50 euro kgb per maand voor 3 kinderen en vanaf volgend jaar krijg je 50 euro per jaar kgb meer omdat de kinderbijslag omlaag gaat

14. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Vraagje kom je kindgebondenbudget ook tegen als je jaarlijks aangifte doet of moet je het apart aanvragen?

15. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Wuppie ik kom er nu achter dat je dat apart moet aanvragen.

16. SeaShell

apart aanvragen net als zorgtoeslag

17. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Hmm dat heb ik dus nooit gedaan en de boekhouder volgens mij ook niet. Kan je dit ook van afgelopen jaren aanvragen?

18. SeaShell

Als je het van dt jaar aanvraagt krijg je over een tijd automatisch bericht dat je terugkrijgt van een aantal jaar

19. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Denk alleen dat we er dit jaar geen recht op hebben, man is voor zichzelf begonnen en dat gaat goed:) durf het sowieso niet van te voren aan te vragen.
    Staat mij iets bij dat op het verslag van 2009 een klein bedrag aan zorgtoeslag stond, kindgebondenbudget heb ik er nooit op zien staan.

20. Blondie3

Blondie3 Fanatiek lid

15 apr 2007
    2.869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    Wuppie: ga dan bij de aanvraag op de grens zitten.
    Zodat je bv maar 50 euro terug krijgt.
    Mocht je man dan teveel verdienen moet je dat bedrag volgend jaar augustus terugbetalen.
    Mocht het niet zo zijn wordt het later automatisch verrekend :)

Deel Deze Pagina