Interview met Koning Willem Alexander en Koningin Maxima

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Saja87, Apr 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. adi

adi Niet meer actief

Ze heeft wel een heel sterk accent, maar dat zegt niks over haar Nederlands.
    Als je als volwassene in een totaal andere taalgebied komt te wonen is het soms niet mogelijk om accentloos te spreken.

Wat denk je hoe over Nederlanders wordt gedacht die jarenlang in Spanje wonen en Spaans praten? Dat het accentloos is?

2. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik woon al jaren in Duitsland en ondanks dat mijn Duits vrij goed is (Duits gestudeerd) heb ik soms echt nog wel een accent.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Ik vond het een mooi interview. Heb alleen fragmenten gekeken, maar wat ik heb gezien sprak me erg aan. Ze komen op mij over als zeer geschikt voor de functie. Menselijk en toch bijzonder, niet 'gewoontjes'.
    Nou ben ik ook wel redelijk koningsgezind, dat scheelt vast.

Mijn nicht mag erbij zijn in de Nieuwe Kerk, ik ben daar stiekem wel een beetje jaloers op. Maar ja; zij heeft ook een brief naar de Commissaris v/d Koningin gestuurd en die moeite heb ik niet genomen, dus heeft zij het alleen al daarom meer verdiend ;)

4. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik vind wel dat Amalia heel erg op Beatrix lijkt. Het is nog maar een meisje, maar ze komt wel formeel over. Tenminste, dat vond ik toen ik een keer een interview met Amalia zag (waar ze thuis zongen?).
    Willem Alexander wordt meer zoals Juliana
    En Amalia meer zoals Wilhelmina en Beatrix.

5. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Tja, ik woon 2 jaar langer in NL dan zij en spreek accentloos Nederlands. Dus ik vind dat een toekomstige koningin daar wel wat meer aandacht aan kan besteden.

6. Sterrefeetje

Jij wordt ook geen president daar toch ;)

7. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Maar uit welk land kom jij.

En hoe oud was je toen je hier kwam wonen.

Dat zijn allemaal factoren die meespelen.

8. Sterrefeetje

Maar ik mag dat toch wel vinden? Ik vind dat als je koningin van een land wordt, je je taal bij moet houden. 5 jaar geleden sprak ze heel wat beter zonder zwaar accent.

9. Sterrefeetje

Vergelijkbaar. En ik heb vroeger uren en uren de uitspraak van de ij geoefend, tot het er goed uitkwam. Ik snap niet dat een koningin het laat verslonzen.

Maar goed, ik heb wel een Hollandse naam gekregen, ook met een ij, en daardoor werd ik misschien wel wat harder gepusht.

Het viel me gewoon op en ik stoorde me er aan. Dat mag toch?

10. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

Dec 30, 2011
    1,613
    0
    36
    Ach boeiend!

Als je door Nederland rijdt heb je elke 10 minuten een ander accent of dialect.
    Ze is toch meer dan goed verstaanbaar?
    Vind het echt muggenziften wat je nu doet

11. Bri

Bri Niet meer actief

Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Het was mij een tijdje terug ook al opgevallen dat er in elk geval geen verbetering meer in zat, en dat het eerder slechter leek te worden.
    Maar dat gaat puur om uitspraak. Haar woordenschat is uitgebreid en ze hoeft ook bijna nooit te zoeken naar woorden.

Maarre... Bernhard en Claus zijn ook nooit accentloos geworden (alles behalve) en zij hadden toch een vergelijkbare rol als zij nu krijgt. Blijkbaar kunnen ze ook wel functioneren als echtgenoot van het staatshoofd als je hun afkomst meteen kunt horen.

12. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Misschien had ze wel kiespijn

13. adi

adi Niet meer actief

Ze heeft inderdaad veel moeite met 'ij', is dat typisch voor mensen met Spaanstalige achtergrond? Maar haar Nederlands is niet slecht, ze praat foutloos Nederlands, ze heeft alleen een beetje moeite met de uitspraak. Wat denk je van de Engelsen en Fransen die hier wonen? Die praten na 50 jaar nog steeds met een accent.

Mijn buurvrouw is Chinees, en spreekt ook foutloos Nederlands (woordenschat en grammatica), maar ze heeft enorm veel moeite met R en K. Komt doordat ze 20 jaar met een totaal andere tongval heeft gesproken.

Misschien moet Maxima even op de logopedie :D

ps: overigens wordt zij ook geen koning of president. Ze wordt de 'vrouw van..'. Net zoals prins Claus. Hij heeft ook geen commentaar gehad op zijn Nederlands toch?

En buiten dat, Nederlands koningshuis is weinig Nederlands. Amalia heeft volgens mij 80% buitenlands bloed in zich. Feit dat haar moeder met een accentje praat vind ik minder belangrijk.

14. knap

knap Niet meer actief

En ik vind het een voordeel Amalia krijgt twee moedertalen direct aan geleerd daarnaast zeker het Engels en het Duits woord ook daar nog gesproken wat dat betreft woorden die kinderen. Automatisch verschillende talen aan geleerd. Als ze straks Koningin woord kan ze in vrij veel landen zich verstaanbaar maken. Wel een plus punt denk ik als je het staatshoofd ben haha.

15. Bri

Bri Niet meer actief

Absoluut, die meertaligheid is zó een pluspunt.

Claus kreeg trouwens best wel eens commentaar op zijn Nederlands hoor. En Bernhard nog wel meer, zijn uitspraak was nog 'slechter'.

16. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    De tongval van Máxima is typisch Spaans. Ook het praten met de zachtere "g".

De ex van mijn broer komt uit Brazillie en praat ook zo Nederlands.

En daarbij....laten we het een keer positief houden. Ik word zo moe van dat negatieve gedoe steeds over het koningshuis.
    Laat hun in hun waarde.

17. sm1

sm1 Fanatiek lid

Dec 17, 2011
    1,889
    115
    63
    Ben het aan het terugkijken ik ben totaal geen koningshuis fan. Maar ik vind het een leuk intervieuw en mooi paar.
    Ik vind Maxima goed nederlands spreken.Wel met een accent maar grote woordenschat. Ik woon sinds 10 jaar in Spanje ik spreek (bijna) foutloos Spaans maar het accent blijf je toch er door horen.

18. Papaver

Papaver Niet meer actief

Tuurlijk mag dat, echter als jij een Nederlandse naam hebt, ben je ws niet volbloed zuid-amerikaanse die 31 was toen ze in Nederland kwam wonen. ;) als ik me vergis, verbeter me!

Hoe dan ook vind ik het heel knap van je dat jij de NL taal zo onder de knie hebt gekregen hoor, dus petje af

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mooi interview. Maxima is inderdaad wel een stuk ouder geworden, maar zij wordt mooier ouder. Een echte koningin, ook al is ze 'vrouw van'.

En dat accent, boeiend. Ik vind het erg charmant. Heb je koning Albert weleens Nederlands horen spreken ;)

20. Tennes

Tennes Niet meer actief

Het gaat om de boodschap en niet om hoe het uitgesproken wordt.

Share This Page