Toch even benieuwd! Ik heb nu voor het eerst een groter bad dus het is voor mij allemaal nog even uitvogelen, was wel opzoek naar een solar mat maarja die heb je niet gelijk momenteel.. wat moet ik me hier bij voorstellen
Ik ga toch maar even tips vragen, het is vast al vaker gevraagd maar er zijn best wat reacties. Ik heb voor het eerst een intex bad gekocht, die van de action. Wil hem vandaag gaan opzetten. Kan ik mn dochter er gewoon gelijk in laten spelen of moet ik eerst met chloor aan de gang? Ben eigenlijk opzoek naar praktische tips hoe het water voor de eerste keer in goede waardes te krijgen en te houden. Had al wat online gelezen maar ervaringen van mensen zelf vind ik toch vaak prettiger..
Hier hebben ze de eerste dag er wel in gespeeld. Dag later was chloor binnen dus toen daarmee gestart.
A) het duurt uren voor het bad gevuld is B) het water is dan nog ijskoud (als het uit een buitenkraan komt Ik zou de tijd die nodig is om het water te verwarmen gebruiken om het chloor op peil te krijgen zodat ze hopelijk morgen kan zwemmen
Gisteravond onze 2 solar matten aangesloten. Benieuwd hoe warm we het vandaag kunnen krijgen. Gister geëindigd op 22 graden en dat zonder verwarming maar gewoon door de zon en het noppenfolie. Nog wel op zoek naar een schoonmaaksetje/stofzuiger want de bodem verzamelt toch wel aardig helaas. Iemand tips?
Misschien een hele blonde vraag haha werkt het met chloor nou heel ingewikkeld wat ik soms allemaal onlinr lees denk ik oei waar waag ik me aan haha Bedankt! Ik gebruik gewoon water van binnen met warm water erbij. Moet eerst nog op zoek naar een solar mat enzo dus doe het maar met warm water vullen. Het chloor op peil brengen daar zie ik toch best tegenop
Dan valt het qua kou wel mee Je kan haar vandaag laten zwemmen nog zonder chloor en dan vanavond als ze op bed ligt het chloor toedienen (via een chloorshock gaat het beter) en dan na een paar uur ff het chloor testen. Morgen weer ff chloor testen en bijsturen indien nodig voor ze gaat zwemmen.
Dankjewel! Ik las dat er bepaalde formules zijn wat je moet gebruiken voor een chloorshock laat rekenen nou alles behalve mijn ding zijn dat word zoeken naar een online rekentool ofzo denk ik
Beste Ligt eraan welke je bedoeld. Er wordt in dit topic over 2 soorten Solar gesproken. Solar mat: is een zwarte plastic mat van ongeveer 1.20x1.20 m die je op het filter aansluit. Deze mat moet in de zon, naast het bad liggen. De pomp pompt het water door de mat en omdat de zon erop schijnt wordt het water een paar graden warmer. Solar afdekzeil: Dat is zeil met aan 1 kant bubbeltjesfolie. Bovenkant van het zeil is vaak blauw of zwart. Dit zeil drijft op het water. Houdt vuil tegen, voorkomt verdamping van het water door de zon, warmt het water iets op door de zon en isoleerd/voorkomt dat het allemaal snel afkoeld. Beste is om wel zwembadtegels (van die rubberen) onder het bad te doen. Heb je die? zacht,.voorkomt beschadigingen door bijv steentjes en het isoleert/houd de warmte beter vast. Je hebt ze van 0,4 mm tot een cm. Ik heb die van 0,4 mm en die werken super. Lekker zacht. En verder belangrijk: - pH min - pH plus - test setje - chloor (ik heb zelf chloorshock en langzame chloortabletten voor in de drijver).
Wij hebben een chloordrijver gekocht, deze laat je toch altijd in het zwembad met een chloortablet er in? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Staat in de beschrijving. Even uitrekenen wat de inhoud van het bad is en je kan het uitrekenen. Die online calculators rekenen met hun eigen producten. Ik heb zelf spul van Pool...... (Naam even kwijt). Die hebben een handige site waar je de maten van het bad, temperatuur, pH en chloorwaarde, en soort test die je gebruikt in moet voeren. Hij geeft dan zelf aan wat je moet doen. Bijv: "pH is veel te laag. 6 tabletten pH toevoegen en na 4 uur nog 4. Je chloor is te laag. Voeg 8 gram chloorshock toe" Vindt ik een stuk handiger dan: 8 gram pH granulaat verhoogt de pH van 10m3 water met 0,1..... Dan moet je dus testen, uit gaan rekenen hoeveel punten hij moet stijgen, dan hoeveel je toe moet voegen enz..
Bedankt voor je reactie! Wat zouden jullie adviseren wat het beste werkt een mat voor aan de pomp of een afdekzijl? Het is toch maar ingewikkeld allemaal hahah
Klopt. Even eruit halen als je kinderen erin zwemmen. Maar meestal heb je daarnaast wel nog iets van chloorshock nodig. Meestal lukt het niet om met die tabletten het chloor op peil te houden. Hier iig niet. Ik moet toch wel regelmatig chloor erbij gooien. Chloorshock brengt het snel omhoog. Ook bij evt algenproblemen.
Oh super handig! Ik moet even kijken welk merk ik heb zal eens googlen of die dan ook al een bepaalde formules hebben om uit te rekenen!
Die mat naast het bad neemt natuurlijk wel ruimte in. Als de zon erop schijnt moet de pomp draaien en hij verwarmt het ongeveer 3-4 graden. Ligt er verder ook aan wat voor een pomp je hebt. Het gewone standaard patroon filter wat bij zo'n bad zit is meestal niet heel sterk. Persoonlijk vind ik zo'n pomp zonder mat al waardeloos pompen, laat staan met.... Het kost ze toch vaak wel wat moeite om het water er doorheen te krijgen en dat kost wel filter capaciteit... Ik zou sowieso die mat op het water doen. Die verwarmd het water 3 tot 9 graden en heeft meerdere functies.
Die berekening hebben we wel gemaakt. Maar test was uren later nog steeds hetzelfde en ph kleurt wel goed. Net nog maar wat erin gegooid. Zo een calculator zou wel goed zijn ja, maar die kan ik niet vinden. hopelijk is het vanmiddag wel in de goede richting
Mocht die niet zo'n calculator hebben dan zou ik als ik jou was er eens een uurtje voor gaan zitten en het uitrekenen en op papier zetten zodat je het niet elke keer hoeft te berekenen. Ik had eerst een ander merk spul die niet zo'n online calculator had en heb het op een gegeven moment allemaal op papier gezet. Uitgerekend hoeveel inhoud het bad was. Bijv 2m3. Terug gerekend hoeveel gram spul ik per 2m3 toe moet voegen om water 0,1 punt te laten stijgen. En toen op geschreven wat ik bijv bij elke pH waarde toe moest voegen om de ideale waarde te krijgen. En dit ook met het chloor. Zo kan je in 1 oogopslag zien wat je erijoet gooien
Kan uren duren. Ze raden vaak ook aan om na bijv chloorshock de pomp 24-72 uur aan te laten. Welk merk chloor/pH heb je?
Oké dames wish me luck. Wij gaan nu beginnen met bouwen. Daarna vullen en daarna ga ik als chemicus aan de slag met mijn testjes, flesjes, poedertjes en tabletjes. Heb het gevoel dat dit een hele uitdaging gaat worden Even ter controle. Als het bad vol is test ik eerst ph? Of eerst chloorshock?