Intex zwembad

Discussie in 'De lounge' gestart door Me26, 6 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb een timer die de pomp 3 keer aanzet: 's ochtends 1,5 uur (vanaf 9 uur ofzo, in ieder geval een tijd waarop we er meestal nog niet in liggen.) Op het warmst van de dag (half 1 tot half 4) en 's avonds na bedtijd van de kinderen nog eens 1,5 uur.
    We hebben een vrij sterke pomp voor het bad dat we hebben, in 1,5 uur is het zwemwater 2x gezuiverd. Daar zitten de dus alleen met de ochtend- en avondtijden al aan. 's Middags staat hij dus puur aan voor de solarbol. Als op dat tijdstip de kinderen erin gaan, zet ik de pomp zo lang wel uit. Als ik er alleen in dobber met m'n bandje, laat ik hem meestal wel aan staan.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik kan morgen mijn zandfilterpomp ophalen bij de winkel. Deze is ook krachtiger en groter dan de standaard pomp die bij het bad zit. Is er een rekentabel voor hoe lang de pomp aan moet per 24 uur? 3x je water gefilterd ofzo of is dat een kwestie van testen waar je bad het goed op doet? Ik dacht altijd dat zo een pomp de hele nacht moest draaien. Maar een timer voor op het stopcontact is ook nog wel een goede om op het lijstje te zetten.
     
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb m'n pomp en m'n zwembad opgezocht op deze pagina:
    https://www.heuts.nl/advies/zwembad/zwembadpomp/hoe-lang-moet-pomp-zwembad-draaien
    Dan zie je hoe lang de pomp volgens hun minimaal moet draaien. Maar iets in mij zei toch "meer is beter". Volgens die tabel hoefde het namelijk maar 1 uur. Dat leek me wel erg weinig, ondanks het feit dat ik een forse pomp heb aangeschaft voor ons badje.

    En ik weet ook dat het afhankelijk is van de buitentemperatuur hoe snel alg groeit. (Over het algemeen: hoe warmer, hoe meer alg) En nog los van de werking van een pomp: alg groeit minder goed in stromend water. Dus wilde ik het water echt meerdere keren per dag in beweging hebben. En niet 's nachts de pomp aan, want dat groeit alg toch nauwelijks. Maar juist wel de pomp aan op het heetst van de dag, zowel tegen de alg als voor de solarbol.

    Op dagen dat we op het heetst van de dag zelf in het zwembad zijn, veroorzaken we zelf wel genoeg beweging om algengroei tegen te gaan :cool:. Dan kan de pomp dus wel even uit. En met de uurtjes in de ochtend en in de avond wordt dan alsnog het water gefilterd. (Met 3 uur filteren, gaat het water er ruim 4 keer doorheen.)

    Dit is dus eigenlijk vooral gebaseerd op "doe maar een dotje". En, zeker in het begin, liever iets te veel de pomp aan, dan te weinig. Want dan begin je meteen met een achterstand.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik lees trouwens online hele wisselende dingen over hoe lang de pomp aan moet. Maar wat ik vaak tegen kwam, was: in ieder geval lang genoeg om het water 2x te filteren per etmaal. En bij warm weer eventueel meer.
    Dus ik heb de inhoud van mijn zwembad verdubbeld en dat gedeeld door de capaciteit van de pomp. Dan weet je dus hoe lang je pomp minimaal aan moet. Maar goed, ik wil echt voorkomen dat m'n water alsnog vies wordt, dus hij staat bij mij veel langer aan dan wat ik berekend heb.

    Gevoelsmatig heb ik het water liever meerdere keren op een dag in beweging, dan één keer langer. Dus vandaar dat ik ervoor heb gekozen om de pomp verspreid over de dag 3 keer aan te laten gaan. Zelfs als je je dus wel aan het minimum aantal 'draaiuren' wilt houden, zou ik dus zeggen om dat dan ook te verdelen over 2 of 3 momenten. Maar eerlijk gezegd denk ik dat je gewoon beter kunt uitrekenen hoe lang je pomp nodig heeft en dan die tijd gewoon 2 of 3 keer per dag in te stellen. Dan zit je ook met warm weer zeker goed. Zelfs als je een keer de pomp uit zet omdat je met kinderen in het zwembad zit. Dan weet je zeker dat het water op de andere tijdstippen alsnog goed gefilterd wordt.

    Maar nogmaals: dit is allemaal maar natte vingerwerk! Dit is voor mij ook pas het eerste jaar dat ik een zwembad heb staan. Dus het moet nog blijken of ik m'n water een hele zomer helder weet te houden. :cool:
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Goed punt om het te verdelen, dat ga ik dan ook maar doen. Dus een timer is een must.
    Ik heb wel een wat goedjes gekocht voor mocht het water toch groen worden (iets van chloorshock, anti alg en een algen binder) maar voorkomen is beter dan genezen. Heb ook teststrips nu nog leren hoe ik die moet interpreteren en wanneer ik extra/minder chloor en ph + en - moet toevoegen. Nu bedenk ik me dat daarvoor een maatbekertje ook nog handig is. Die gaat op mijn lijstje.
     
  6. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ik kreeg inderdaad wisselende verhalen. De ene zei dat een uurtje per dag lang genoeg was en van de week zei een zwembad leverancier dat hij 8 uur per dag aan moest. Dat vind ik persoonlijk weer een beetje to much Dus hij gaat een uurtje of 4-5 aan. Inderdaad meerdere keren per dag. Ook mede voor de buren vanwege het geluid. Ik vind het maar een irritant geluid en wil het de buren ook niet aandoen dat dat ding 5 uur achter elkaar staat te draaien..
    Ik denk dat ik hem dit jaar eens helemaal achterin de tuin ga zetten. (Niet datEdat ik een gigantische tuin heb. 7 meter lang:roflmao:) en dan filter op rubber tegels . En mocht dit nog lawaai geven dan kan ik er evt een geluiddempende kast omheen maken..
    Ik wilde hem eerst in de schuur zetten maar achteraf gezien toch niet handig. Moet de schuurdeur een paar maanden open blijven staan vanwege de slangen en als er een slang losschiet of storing dan stroomt m'n schuur vol:|
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het geluid van de pomp eigenlijk best meevallen. Volgens mij hebben de buren zelf ook een zwembad, dus ik geloof ook niet dat zij er last van hebben. Maar ik zal het voor de zekerheid eens vragen.
     
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij die teststrips zit een soort legenda waar precies op staat wat elke kleur betekent. Dus dat kun je gewoon aflezen. Vervolgens staat op de bus van de chloortabletten en PH+ of PH- ook precies hoeveel je per kuub water moet gebruiken. Dat vraagt dus wel wat rekenwerk elke keer. Dus een rekenmachine is ook een aanrader ;)
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik ben een wandelende hoofd rekenmachine, haha die hoeft dan weer net niet op mijn lijstje.
     
  10. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.956
    1.313
    113
    Ja we moeten ff kijken denk dat zo een tegel wel handiger is. Ze hebben er van 0.4 cm en 1 cm. Weet niet of die van 0.4 cm dik zat is. Ben vandaag ff gaan kijken en die leek wel echt heel dun.
     
  11. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Gewoon 1x voor verschillende waardes uitrekenen en ergens in een tabel opschrijven. Dan kan je het in 1 oogopslag zien:)

    En verder staan er op internet calculators die je kan invullen met de waardes en grootte van het bad. Die zegt dan precies wat je van alles toe moet voegen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Hier hadden we bad van 2/3 en z'n 78 hoog. Geen warmte mat etc. Tuin op zuiden en water was altijd minimaal 25 graden begin middag. Met 30+ was het zo 29/30 graden. En met 35+ water ook zo 30+ Warm zat.
    Ook geen piepschuim ( wel gewone ondervloer) en afdekzeil.

    Nu heb ik bad gekocht 2/4 en 1 meter diep . Stapje groter . Ga het even aankijken. En anders zijn matten zo bijgekocht. Heb nu wel afdekzeil met isolatie laag zodat snachts niet alle warmte verloren gaat
     
  13. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.599
    15.069
    113
    Nabij Utrecht
    Ik heb ze bij de action gekocht. Dikke tegels van 40x40 en er zitten er 6 in een pak :).
    Kost 5,98 per pak.
     
    Koraal82 vindt dit leuk.
  14. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.599
    15.069
    113
    Nabij Utrecht
    Je hebt dezelfde als ik toch?
    Ik heb hem nu om de dag zo'n 3 uurtjes aan om het water in beweging te houden aangezien er nu niet in gezwommen wordt.
    Vanaf het warmere weer gaat ie elke ochtend (incl warmtepomp) aan zo'n 3 uur lang en ook in de avond nog een uurtje zonder warmtepomp als er veel gezwommen is die dag :).
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ja ik heb dezelfde! Top, dan ga ik ook zoiets aanhouden. Draai jij nu al met de warmtepomp?
     
  16. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.599
    15.069
    113
    Nabij Utrecht
    Yup om het water niet teveel te laten afkoelen.
    Eergisteren was het water erg koud (8 graden) dus ff op 19 gebracht.

    Gisteren alles uit en nu net weer beide aangezet.
    En gezien het weer gooi ik vanaf nu ff elke ochtend beide een paar uur aan.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.864
    7.809
    113
    Amsterdam
    Btw voor degene die in het vorige topic geïnteresseerd waren of die intex stofzuiger werkt. Heb hem zojuist uitgeprobeerd en werkt top!
     
    wishfulthinking en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  18. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.599
    15.069
    113
    Nabij Utrecht
    Aah top! Ik heb inmiddels een andere gekocht voor 65,- en die werkt idd ook echt top!
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  19. sammy26

    sammy26 Actief lid

    14 sep 2011
    100
    24
    18
    Welke warmte pomp heb jij?
     
  20. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.599
    15.069
    113
    Nabij Utrecht

Deel Deze Pagina