Ik had bij mijn zwembad een soort basisonderhoudsset gekocht. Teststrips voor chloor en pH, chloortabletten en een zakje pH-minus. Nu waren m’n teststrips bijna op, dus ik ging nieuwe halen. Boerenbond had gewoon een potje met dezelfde strips, maar ook een potje met strips waarmee je 5 dingen kunt testen. (Hardheid, Total chloor, vrij chloor, pH en alkaniteit.) en ze hadden zo’n systeem met tabletten. Daarmee meet je dan alleen pH en chloor. Ik had hier enthousiaste verhalen gelezen over die tabletten. Dus ik dacht; die neem ik mee. Maar ik was ook nieuwsgierig naar die andere waarden. Dus ik dacht: waarom niet allebei? Ik weet inmiddels waarom.... Volgens de strip met 5 dingen is m’n pH te laag. Volgens de strip met 2 tests is het pH oké en volgens de tabletten véél te hoog. Ik vind dat de tabletten niet goed oplosten. Duurde minutenlang. En bij die test met 5 tests kon ik de waarde van hardheid en totaal chloor niet eens aflezen, want die dingen hadden een kleur die niet eens op de kleurplaat voorkwamen. Kortom: waardeloos! Nu weet ik dus niet wat ik met mijn pH moet. Chloor is wel oké. Water is helder. Net toen ik de bodem ging schoonmaken, leek het even een beetje licht melk-achting te worden. Maar dat loste ook vrij snel weer op.
Wel merk strips was dat? Weet je dat nog? Ik had hier een merk wat echt irritant was om af te lezen. Geen enkele kleur leek erop. Dan kwam er een kleur uit die richting geel kon gaan maar ook richting groen. En die test met die pillen: heb je die netjes tot het lijntje gevuld (mag niet verder ) en goed geschud? Een enkele keer doet pil er hier lang over om op te lossen maar vaak is hij met 5x heen en weer schudden opgelost. Hier trouwens ook grote verschillen tussen de pillentest en de strips. Over het algemeen zijn die pillentesten betrouwbaarder dan die stripjes.
De pillentest moest tot de rand gevuld, stond er. En niet schudden, maar alleen een paar keer op de kop. De strips van Interline (2 tests) zijn goed af te lezen. Die van BSI (5 tests) vind ik voor een deel erg onduidelijk.
Ik heb strips met 3 waardes. Chloor, ph en alcaliteit. De strips zitten per 50 in een doosje en dan telkens per 10 weer vacuüm verpakt. De eerste 10 waren echt bagger af te lezen, kleuren die niet op het doosje stonden. En nu bij de 2e 10 strips is het juist overduidelijk. Denk dat er misdrukken tussen kunnen zitten ofzo.
Help mij! Vandaag dan toch een zwembad gekregen als kado. Joepie. 3,6m x 76 cm. Er staat op: 6473 l / 1,710 gal. Help. Ik snap dat er ruim 6400 liter water in moet. Maar welke benodigdheden zijn echt essentieel? Mijn lijst: - zandfilterpomp (wélke?) - ph waarde spul? Wanneer weet je wat nodig is? - anti algen spul? - is een warmte pomp aan te bevelen? Zo ja, welke? - welk afdekzeil? Ik heb een ronde.. - vergeet ik iets?
Oh maar dat heb ik al wel. Ff kijken. Ik heb een chloor dispenser voor 20 gr tabletten + 180 tabletten. Hoe vaak en hoe veel moet ik dat doen?
Bij ons zaten er van die zwarte dopjes bij: Je schroeft de in- en uitlaat van de buisjes af die door de zwembadwand gaan, en plaatst deze dopjes erop. De druk van het water zou de dopjes op hun plaats moeten houden, maar ik laat altijd iemand ze even tegen te houden.
die BSI had ik vorig jaar ook gekocht en die zijn echt waardeloos. Totaal chloor zou roze moeten kleuren maar die kleurt bruin. Het vrije chloor moet groen kleuren maar die kleur is ook raar. En de ph zou volgens die strips véél te laag zijn. Ik vind de ph met strips inderdaad ook niet duidelijk. Dat doe ik ook met die pilletjes. Maar laatst had ik pilletjes die ik voor hervulling had gekocht en die loste bijna niet op en gaf ineens een veel hogere ph aan
Chloorshock om het water snel op het juiste peil te krijgen en voor verder onderhoud. Noppen/solar afdekzeil Teststrips of pillenset Zandfilterpomp heb ik die vd praxis (bestway, ff op site praxis kijk, hij is 129,-). En dan zandfilterpomp zand of glas. Schepnetje om groot vuil eruit te halen. Bodemstofzuiger.
Thanks. https://www.praxis.nl/tuin-buitenleven/zwembad/zwembad-onderhoud/bestway-zandfilter-flowclear-3-0-m%C2%B3/u/10025908#specs Deze bedoel je?