Intex zwembad

Discussie in 'De lounge' gestart door Me26, 6 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.277
    1.440
    113
    Wij hebben precies dezelfde maat en zijn idd veel geld kwijt voor tegels. Als ik die van de action zou kopen ben ik 100 euro kwijt (als ze er al zijn) en van intex 170 euro. Wij hebben zojuist besloten om dit dir jaar te proberen met piepschuim van de gamma (zo een isolatieplaat). Hoe dik gaan jullie pakken? Wij gaan hem op het gras zetten en als ik 2 cm pak zijn we €20 kwijt (wel maar 1 jaar te gebruiken).

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Oh ja sorry:oops:. Die heb je inderdaad ook nog. Erger: volgens mij heb ik die zelf ook:roflmao:

wishfulthinking en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Ik tag je even @RoGiJuLi de desbetreffende zandfilterpomp is die ook geschikt voor 32mm of zitten er verloop stukken bij? Is deze ook op een timer te zetten zodat je constant de stekker in het stopcontact kan houden?

4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.915
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Ja hij past op 32 mm.
    En volgens mij kan je hem idd op een timer zetten :)

Siepie85 vindt dit leuk.
  5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    De mijne is officieel ook te zwaar /te sterk voor m'n bad. Maar de leverancier gaf aan dat er niks kan gebeuren. Filter hoeft nu alleen minder lang aan omdat hij minder te filteren heeft
    Je moet er alleen opletten dat hij alleen aan staat zonder mensen in het bad. De zuigkracht is natuurlijk groter.

Als ik die van mij aan zat is het net een golfslagbad:roflmao:

Het is dat de Uitstroom van het bad aan de lange kant zit. Als hij op de korte kant gezeten had dan hadden m'n kinderen zwemkilometers kunnen maken tegen de stroming in:p

GossipGirlxoxo en Siepie85 vinden dit leuk.
  6. Wien046

Wien046 Bekend lid

1 jul 2013
    894
    404
    63
  7. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Update warmtepomp: het ijs was vanmorgen weer mooi afgesmolten, we verloren vannacht weer maar 1 graad (en die was er op 2u tijd weer bij) én de Tsjechische video heeft ons geholpen om de temperatuur in te stellen :thumup:. Hij stond van de fabriek uit op 40 graden :eek: en we hebben hem nu op 28 gezet. En nu maar duimen voor snelle temperatuur winsten... Zwemelastieken liggen al klaar om ter plaatse te zwemmen. Beetje loopband principe. Benieuwd wat dat geeft... :D

8. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.495
    8.417
    113
    Vast een hele domme vraag :roflmao: maar als ik bijvoorbeeld morgenochtend het bad begin vol te laten lopen, kunnen de kinderen er dan ook in zodra het bad vol is? Of moet je eerst alle chloor/PH/etc op orde hebben? :confused:

:D dit is voor mij namelijk geheel nieuw terrein, hihi!

9. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Qua testen hebben wij 2 buisjes die we op halve diepte met zwembadwater moeten vullen, en dan moeten er 4 druppels geel spul bij om de chloor te meten en in het andere buisje 4 druppels rood voor de ph. Ik test 2 keer per week tenzij de resultaten zwaar afwijken van het ideale. Verder voorlopig enkel de standaard filterpomp. We hebben jaren geleden enkele zomers een ronde Intex gehad van 7.000 liter en dat is altijd goed gegaan.

Voor dit grotere bad heb ik nu wel een zandfilter op het verlanglijstje staan. Naar ik hoor heb je dan nog minder omzien naar het water, en blijft het nog schoner. En ik heb ook gelezen dat je beter een te zware pomp kiest dan een te lichte.

10. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    #170 wishfulthinking, 17 mei 2020
    Laatst bewerkt: 17 mei 2020
    @Damay77 hoe lang kan dat ongeveer duren totdat de ph waarde prima is?
    Stel ik test om 13:00 gooi het spul erin om omhoog/omlaag te brengen wanneer moet ik dan ongeveer weer testen?

Ik neem aan totdat het zoveel liter water volledig door de pomp is geweest?

11. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
  12. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Hier gingen ze er al (kort) in toen het bad nog aan het vullen was. Er was nog maar 40cm water in, en dat was amper 18 graden. Dus heel lang hielden ze het niet vol, maar kan niet zoveel kwaad. Daarna hebben ze wel moeten wachten tot de pomp aan kon (dat kan pas als het bad al bijna helemaal vol is). Die avond heb ik dan pas voor het eerst alles getest en chloor erin gedaan. Dat was pakweg 72u nadat de eerste liters water erin gingen. Zo snel wordt het water niet slecht. En ik gunde het de kinderen wel.

Trouwens, de eerste 7.000 liter die er hier in gingen, was water uit onze regenwaterput, daarna aangevuld met stadswater. Ph nog niet hoeven aanpassen, is gewoon prima. En de eerste dagen telkens vrij veel chloor bij moeten doen, nu is het stabiel en hoeven er geen grote hoeveelheden meer in. Wel nog wachtende op de vlotter en tabletten, die hebben vertraging bij de levering. Zouden eind volgende week moeten komen. Dus voorlopig doen we het nog met granulaat.

Ik denk eerlijk gezegd dat temperatuur een groter breekpunt zal zijn dan de kwaliteit van het water...

13. Wien046

Wien046 Bekend lid

1 jul 2013
    894
    404
    63
    Ik vind het jammer dat er niet veel gedetailleerde info bij staat. Kan hij bijvoorbeeld aan zonder te filteren voor alleen stroming, zal je het bad ermee leeg kunnen pompen en ik las ergens ook over het aansluiten van een slang om te stofzuigen. Of verwacht ik nu teveel :)

14. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.915
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
  15. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.915
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Ja dat kan allemaal :).

GossipGirlxoxo en Wien046 vinden dit leuk.
  16. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dan zal je even moeten googlen op het typenummer. Dan vind je vaak meer info. Ze kunnen sowieso niet het hele bad leegpompen. Tot aan het punt in het bad waar de afvoer buis van het filter zit. Is natuurlijk alsnog een hoop water. Het laatste deel laat je eruit lopen door de stop onderin het bad open te doen.
    En, als het zandfilter het bad leeg zuigt dan komt het er hard uit. Echt hard en in grote hoeveelheden. Dat moet je tuin of put wel aan kunnen. De put hier in de poort kon het niet aan. De hele gang achter het huis liep vol water :|

Ik heb een Intex bad en filter en sluit een stofzuigerslang aan op het aanzuigpunt in het bad. Dus waar het filter het water uit het bad zuigt

Wien046 vindt dit leuk.
  17. Wien046

Wien046 Bekend lid

1 jul 2013
    894
    404
    63
    Dank jullie wel, wordt wel erg verleidelijk zo te lezen. Een Intex stofzuigerslang erbij en gaan :)

18. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.823
    18.539
    113
    Vrouw
    Hebben jullie het zwembad al opgezet?
    Wij twijfelen om hem deze week op te gaan zetten gezien de temperaturen.. maar geen idee wat het weer na deze week gaat doen. Of zouden jullie nog even wachten?

19. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    Hier gister opgezet.. nu vol..
    Nu de waarden op peil krijgen en laat de zomer maar komen:)

Spectre vindt dit leuk.
  20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.768
    18.913
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Deze heb ik ook. Volgens mij prima voor beginners. Ik heb ook al strips gezien die nog meer dingen meten. Maar zolang ik het water hiermee helder houd, laat ik het hier nog even bij. Als ik me echt een pro ga voelen, ga ik wel een keer heel nerdy voor die andere strips. Of een digitale. :o:

Heb je een foto van hoe je dat precies gedaan hebt? Het lijkt me ook wel wat, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat dan moet bevestigen aan m'n lichaam. Gewoon een riem ofzo om lijkt me niet zo heel prettig om tegenin te zwemmen.

Dat kan maar dan komen ze er als ijsklontjes uit. :D Water uit je buitenkraan (zeker als die langere tijd loopt) is echt K O U D. Ik zou dat bij mijn kinderen niet hoeven proberen. Een slechte eerste kennismaking en ze vertikken het de rest van de zomer om dat bad in te gaan :rolleyes:.
    Qua waterkwaliteit zal het echt geen kwaad kunnen. Water uit de kraan is (in NL) heel schoon Als je een klein badje opzet, heb je ook gewoon kraanwater zonder al de extra's.
    Chloor etc. gebruik je niet omdat de waterkwaliteit slecht is, maar omdat je water zonder die middeltjes niet langere tijd schoon kunt houden. Maar de eerste dag of dagen zou je er prima zonder chloor in kunnen. Ik denk alleen dat het handiger is om je water eerst een beetje goed 'in te regelen'. dan het zwembad al volop te gaan gebruiken en dan pas na een paar dagen ofzo met PH en chloor aan de slag. En bovendien: als je even wacht met zwemmen, heeft het water eerst kans een beetje op temperatuur te komen. Dus ik zou het nu opzetten, PH en chloor in orde krijgen. Ondertussen warmt het water al wat op. En ze er dan pas in laten. Maar als jouw kinderen graag kou lijden en niet kunnen wachten tot ze erin mogen: gewoon doen. Ze krijgen er niks van (hooguit blauwe lippen, haha.) en voor het water maakt het ook niet uit.

Gezien wat ik al antwoordde op de vraag van Felice, zou ik zeggen: zet hem nu op. Koud water uit de kraan is ècht koud. Dus tenzij je van plan bent je bad met warm water te vullen, zou ik er echt voor kiezen om het bad al ongeveer een week voordat je hem wilt gaan gebruiken, op te zetten. Dan is de ergste kou er vanaf.
    Het kan best zijn dat het weer na Hemelvaart weer een poosje wat minder is. Maar dan heb je er met Hemelvaart al wel van kunnen genieten. En bij de volgende periode met warm weer heb je het voordeel dat hij al staat. Terwijl als je hem pas opzet als het warm is, dan gebruik je hem de eerste dagen denk ik alsnog niet echt omdat het water nog zo koud is.

Bij ons staat hij sinds halverwege de meivakantie. We hebben er de laatste dagen van de meivakantie gebruik van gemaakt. Vooral de eerste paar keer was het water... uhm... lekker verfrissend :cool:. En als ik dat zeg, zeg dat wel iets. Ik houd meer van wat kouder water dan van dat vieze pieslauwe water in de meeste ondiepe baden. Het was eigenlijk op die laatste warme dag pas echt lekker. Voor mij, voor m'n man nog steeds te koud. (Die houdt wel van pieslauw... alleen mag ik het niet zo noemen van hem :D)

Shay25, wishfulthinking en Spectre vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina