Tongeren, 17 september 2006-09-17 Hier even het hele verhaal dat is opgemaakt over de dood van mijn kindje Tijdens de ganse zwangerschapsperiode in behandeling met mevrouw M. H. werd op 27 juli 2006 het vermoeden van een keizersnede definitief. Een afspraak voor concrete datum en opname zou worden bepaald op 24 augustus. Op vrijdag 11 augustus omstreeks 16u heeft Kirsten zich aangeboden in het ziekenhuis , meer bepaald rechtstreeks op de dienst Materniteit; omwille van vroege weeën. Na een monitoring heeft een verpleegster of vroedvrouw Kirsten medegedeeld dat zij in het ziekenhuis diende te blijven en via infuus werden weeënremmers toegediend om een goede doorbloeding te krijgen van de placenta. Omstreeks 22u werd een tweede monitoring uitgevoerd : geen weeën meer vast te stellen. Zaterdagmorgen alsmede avond werd wederom een monitoring uitgevoerd en geen weeën meer vastgesteld. Tot dan nog steeds geen geneesheer gezien. Zondagmorgen infuus verstopt en werd overgegaan op orale medicatie (Berotec) om de drie uren twee comp. Onmiddellijk na de inname van de voornoemde pillen werd een nieuwe monitoring uitgevoerd, vooral omdat Kirsten opmerkte dat de baby minder bewoog, hetgeen herhaaldelijk werd medegedeeld aan het verplegend personeel, vermits nog steeds geen geneesheer gezien. Het verplegend personeel van de materniteit wist Kirsten te vertellen dat de hartslag van de baby onregelmatig was als mogelijk gevolg van de medicatie.(infuus><pillen) verder merkte zij ook nog op dat ze zich niet goed voelde met de voornoemde pillen, het geen bleek uit een schommelig van hartslag en bloeddruk (dixit personeel) Zondagavond 18u werd een monitoring uitgevoerd : hartslag baby nog steeds onregelmatig en zelf een nog slechter gevoel : reactie van het personeel : gevolg van de medicatie alhoewel meermaals werd gemeld dat de zeer beweeglijke baby praktisch niet meer bewoog. Naar huis gestuurd met een reserve van zes berotec-pillen en de opdracht om via de huisdokter s anderendaags een voorschrift te halen en deze pillen in te nemen tot .. Maandagmorgen naar huisdokter gegaan, niet alleen om het voorschrift te vragen, doch vooral om onrustig gevoel te melden na een zeer slechte, onrustige nacht. Huisarts heeft geluisterd naar harttonen en deze waren nog steeds onregelmatig, zodat wij op advies van deze arts terug naar ziekenhuis zijn gekomen om 13.30 (monitoring) met als resultaat nog steeds onregelmatige harttonen : verplegend personeel laat Kirsten naar huis keren met vriendelijke, gemoedelijke woorden en uitnodiging om op eender welk ogenblik weer te keren voor een nieuwe monitoring : geruststellende woordjes doch nog steeds geen geneeskundig onderzoek ondergaan. De ganse namiddag onrustig en slecht gevoeld en de avond terug naar het ziekenhuis gekeerd met aandringend verzoek om een echo uit te voeren : het personeel heeft telefonisch kontakt opgenomen met de gynaecoloog van dienst naar herhaaldelijk en pertinent aandringen van onrustige Kirsten, doch de gynaecoloog heeft gemeld niet op te komen voor een echo en via personeel laten weten dat zo ze nog ongerust zou zijn op dinsdag 15 augustus dan nog maar eens naar het ziekenhuis dient weer te keren : geen echo werd dus uitgevoerd doch het personeel heeft maandagavond wel een monitoring uitgevoerd : hartslag nog steeds onregelmatig en op haar vraag werd medegedeeld dat ze zich op de dienst kon aanbieden voor een volgende monitoring op dinsdag 15 augustus vanaf 11u. Op dit uur heeft Kirsten zich dan ook aangeboden en de monitoring werd uitgevoerd doch geen harttonen vast te stellen na een onderzoek van één uur zodat werd overgegaan op dopler met het gekend fatale resultaat en alsdan werd Viaene getelefoneerd en is deze laatste Kirsten heeft van Viaene dan een eerste onderzoek- een echo komen uitvoeren doch TEVERGEEFS Na het uitvoeren van de echo meldde de gynaecoloog aan Kirsten :Sorry, de baby is dood en is koudweg vertrokken, terwijl de vroedvrouw bij Kirsten bleef totdat haar echtgenoot in de kamer aankwam. De intentie om de baby via natuurlijke weg te laten komen en de aanvang van de voorbereidingen aangevat, worden gewijzigd door onze aanmerkingen dat reeds meer dan één maand vaststond dan een keizersnede noodzakelijk was gezien de specifieke ligging van het kind . Waarna de gynaecoloog de kamer verliet voor een tijd en terugkwam met de mededeling dat hij een uitzondering wilde maken en hier een keizersnede zou gaan uitvoeren, hetgeen gebeurde op 15.08 te 16U. De 17 augustus komt de gynaecoloog voor de eerste maal op de kamer op het ogenblik dat Kirsten net naar het toilet was via de hulp van verpleegster; de dokter staat aan de toiletdeur en Kirsten verlaat het toilet waarbij zij flauwvalt en de dokter geen aanstalten maakt om enige hulp te bieden, dan wel op te merken dat dit een normaal fenomeen is, en de kamer verlaat en de echtgenoot en het aanwezig personeelslid hulp verstrekken aan Kirsten om overeind te komen en terug naar haar bed te gaan Na een gesprek van Tom & Kirsten met hun huisarts (spontaan bezoek in ziekenhuis) op donderdag 17 augustus s avonds heeft de gynaecoloog de vrijdagvoormiddag zich voor de eerste maal aangeboden in de kamer van Kirsten en plaats genomen langs haar bed : de gynaecoloog heeft zelf gemeld dat op aandringen van de huisarts hij zal overgaan tot voorschrift van injecties tegen flebitis en hij verder gaat met een gesprek zich afvragen hoe Kirten & Tom erbij komen dat hij niet als mens heeft gereageerd , enz ..dit gesprek heeft een twintigtal minuten geduurd, periode dat de ouders van Tom samen met de psychologe van het ziekenhuis in de gang hebben doorgebracht nadat ze de kamer verlieten bij het betreden door de Viaene van de kamer voor onderzoek. Voorafgaandelijk beaamde de psychologe aan Tom en Kirsten dat ze inderdaad melding dienden te maken van hun ongenoegen opzichtens de wijze waarop de gynaecoloog hen heeft behandeld Vrijdagnamiddag naar huis mogen vertrekken om op zaterdag de begrafenis van hun Yana te kunnen bijwonen .. Maandagavond omstreeks 21u telefonische oproep van mevrouw H.! Dinsdag mogen wij afspraak noteren vanwege mevrouw H. om op vrijdag 8 september een uitvoerig gesprek te voeren. Alsdan bekomen wij omstandig uitleg over het gebeuren en het volledig medisch dossier waarna wij onmiddellijk vaststelden dat minstens twee monitor-rapporten ontbraken , meer bepaald deze van zondagavond 13.08 en deze van maandagavond 14.O8. Men zal navraag doen en ons berichten en ook deze rapporten bezorgen, doch tevergeefs . Edit door mod: I.v.m. privacy regelement naam arts aangepast.
Lieve Kirsten, Wat een verschrikkelijk verhaal, ik wil je ontzettend veel kracht wensen voor nu en in de toekomst.. Het dochtertje van mijn broer is ook overleden, haar naam was ook Yana* Liefs Jason, Annemarie, JAnelle & Juliën
Wat een verhaal meid, vreselijk! Ik hoop dat jullie gauw nog weer een wondertje zullen verwachten! Heel veel liefs, ELmo
jeetje mina ik vol afschuw jullie verhaal gelezen. Wat een onrecht. Wat was dat voor een ziekenhuis? niet normaal meer. Die gyno spoort ook niet. Echt een asoo sorry hoor maar zoiets doe je toch niet? zal wel aan mij liggen maar vind dit niet normaal. toch heel veel sterkte met dit verlies. jennie72
Ik word er echt kwaad om, Ik vind het heel erg voor jullie. heel veel sterkte en dat alles snel beter zal zijn voor jullie. Liefs Jolie
....vol ongeloof je verhaal gelezen. Vreselijk verdrietig en triest. Ik wens je (jullie) veel kracht en sterkte toe met het verwerken van het verlies van jullie Yana. Liefs Mirre
Wauw, wat een ongelofelijk verhaal. Wat vreselijk hoe doktoren en gyneacologen het kunnen laten afweten en jouw in alle onzekerheid laten zitten. Het feit dat je niet gehoord wordt.Het maakt mij kwaad. Dit soort verhalen maakt aanstaande moeders zeer alert. Ook hier leer ik weer 'volg je eigen gevoel' en laat je niet afwimpelen als je zo ongerust bent. Meid, ik wens je alle kracht en sterkte met het verwerken. liefs en kus Irisje
Wat vreselijk...hoe is het mogelijk dat door zulk soort mensen kinderleventjes op het spel staan.. Helaas weet ik heel goed wat je doormaakt..ik wil je dan ook alle sterkte en kracht wensen om dit te kunnen verwerken.. Heel veel liefs en een dikke knuffel.