Hoi, hoi, wezijn vorige week met onze dochter bij een natuurarts geweest (na 5 jaar reguliere ziekenhuizen) en daar hebben ze haar doorgemeten. Zo zijn we er achter gekomen dat ze intolerant is voor tarwe en koemelk. Ze moet hiervoor dus een dieet volgen... Verder adviseren ze ook om suikervrij te leven....pfff het isnogal wat als je 5 jaar alles hebt mogen eten.. Ik zou het fijn vinden om moeders te horen, die ook een kind hebben met een intolerant, om te horenwaar je wat koopt... ik vind het ook erg duur als je naar een speciale natuurvoedingswinkel gaat.. En ook hoe je er op school mee omgaat, met afspreken en feestjes... Alvast bedankt!
Hier geen allergieën, maar mijn jongste drinkt wel sojamelk. Dat haal ik bij de Lidl. Is je dochter ook in de reguliere geneeskunde getest op intoleranties of allergieën? Ik vind het namelijk nogal wat... Het is inderdaad niet zo gemakkelijk om overal mee te stoppen (en later eventueel weer te beginnen).
Onze kinders kunnen ook niet tegen koemelk ( En geitenmelk en soyamelk ) en de jongste is ook heftig allergisch voor kippen ei. Mijn advies is; zelf gaan maken! Google op recepten voor tarwevrij en zuivelvrij, dan krijg je al veel! Zo kan je dus ws wel speltmeel gebruiken? En voor koekjes en gebak kan je amandelmeel of boekwijtmeel gebruiken, ook voor pannenkoeken spelt en boekwijtmeel met soya of havermelk oid. Havermout, lust ze dat? Daar kan je ook heel veel mee. Verder tips; geen roomboter dus, er zijn genoeg margarine's koemelkvrij, oa die van de AH bewust light de blauwe, zonnepond, de groene van de lidl. Bakken kan in becel vloeibaar, of in kokosolie wat ik ook op brood smeer. Brood bakken wij zelf want de jongste reageert heel heftig op winkel-brood. Je zou geiten en schapenkaas kunnen proberen. Veel googlen op recepten en weblogs lezen, je bent echt niet de enigste!
Mag ik eens vragen wat haar klachten al die jaren waren? Onze jongste heeft tot haar 1,5 ook koemelkvrije melk gehad, maar testte ook negatief op gluten en koemelkallergie. Laatst had ze weer dezelfde rare uitslag als voordat ze die koemelkvrije melk kreeg, dus ik ben bang dat er toch wat speelt. Vandaar mijn vraag. Ik heb helaas geen tips voor je.
Mijn zoon had als baby koemelkallergie en zowel hij als ik hebben coeliakie. Dochter reageert op koemelk/lactose, maar dat is ervaring en niet bewezen. Dochter geef ik rijstmelk of bv haver-/soja-producten. Wat betreft de gluten, ik bak veel zelf met vervangende meelsoorten. Verder koop ik veel dingen die van nature glutenvrij zijn. Het enige dat ik echt vervangend koop zijn brood (voor mijn zoon, ik eet liever zelfgebakken), pasta etc. Feestjes zijn lastig, omdat een kruimel voor hem al schadelijk is. Helaas komt hij vaak ziek terug. Met spelen zijn ouders erg voorzichtig en de meeste weten nu wel wat hij mag eten. Traktaties op school zijn eigenlijk niet te doen (vaak cakejes oid) dus hij heeft op school een eigen traktatietrommel. O ja, omdat ik een vermoeden had maar geen meewerkende huisarts ook eerst via alternatief circuit laten testen. Daar kwam uit dat hij niet tegen tarwe kon. En ze zag een intolerantie voor lactose en gluten maar niet zo heftig. Uiteindelijk zijn we verhuisd en de nieuwe huisarts werkte wel mee aan een bloedtest. Conclusie: coeliakie.
Ohja en met eten buiten de deur neem ik idd altijd zelf wat mee en mensen weten dat ze niets mogen geven zonder te vragen. Wel makkelijker met een 1 en 3 jarige als met een 5 jarige. Is 1x goed fout gegaan toen dochter op peuterspeelzaal getrakteerd werd op worst en kaas en ze de kaas opgegeten heeft - terwijl ze altijd altijd zegt "Daar krijg ik buikpijn van" en ik merkte het pas toen ze 's nachts en 's ochtends dr bed uit dreef in de poep. Toen ik de juf aansprak op de kaas zei ze dat ze zo druk waren op te letten dat de Islamitische kinderen de worst niet aten, dat de kaas bij DL erin geschoten is. Ik heb ze toen aangegeven dat een Islamitisch kind dat per ongeluk, zonder zijn eigen weten worst eet, een minder grote fout is ( Want; kind, die heeft de regels nog niet helemaal zelf in de hand ) als een kind met allergie die per ongeluk kaas eet.
Eventuele tip: Geef haar naar school/feestje etc. een leuk eigen bakje mee met kleine traktaties die ze wel mag hebben. Op een traktatiemoment mag ze dan iets kiezen uit dat eigen bakje. Is ook leuk om het samen te vullen met dingen die ze mag en lekker vindt. Bij mij in de klas hebben 2 kinderen ook altijd hun eigen bakje wat ik (als leerkracht) voor hen bewaar. Ouders vullen aan wanneer nodig. Het wordt niet alleen gebruikt voor traktaties van een verjaardag, maar ook bij bijv. sint/kerst/paas vieringen e.d. ik weet dat deze ouders met kinderfeestjes en speelafspraakjes ook standaard zo'n bakje meegeven en even toelichten aan de ouders waar het kind gaat spelen
Ja hier ook, bv stroopwafels, chocolade, een paar chipjes en koekjes in zn trommeltje. Allen koemelk, ei en suikervrij.
Veel tips al gezien. Toch maar naar de natuurwinkel en eens op zoek. Op mijn blog recept voor suikervrije en melkvrije koekjes bijv. Kokosolie/vet idd heel fijn, maar kokosmelk/room ook, bijv in het eten. Je kunt bij het voedingscentrum een lijst merkproducten opvragen zonder bepaalde ingredienten, ook handig. In het begin sta je enorm op etiketten te loeren. Echt overal lijkt wel suiker in te zitten!