Ik heb op het cb te horen gekregen dat mijn dochter te langzaam groeit. (600 gram in 2 maanden) weet niet of het echt langzaam is. Nu "moet" ze 2 boterhammen eten maar dat lukt haar niet. Wat zijn goede en gezonde tussendoortjes? Schema: 6.00 pap 7.45-9.30 slapen 9.30 fruit 11.45 boterham + 90/3 12.00-14.30 slapen Tussendoortje, griekse yoghurt, drinken etc 17.00 groente, yoghurt 17.30-18.00 slapen 18.45 douchen, laatste fles 150/5 19.30 slapen
Ik geef af en toe een suikervrij koekje (van de biologische winkel, bis-kids heet het) en van die kleine rijstewafeltjes, volgens mij van Goodies, zit appel/kannel op. Hij smult van allebei!
Misschien is het ook een idee om 's-ochtends de pap te vervangen voor een boterham. Doen we hier ook, gaat echt prima!
Tsja, als je meer tussendoortjes geeft, eten ze bij de maaltijden weer minder, daar ben je ook niet echt mee geholpen. Je kunt in ieder geval volle producten geven, geen halvarine maar roomboter, volvette kaas etc (als je dat al niet deed). Geen sapjes of limonade als tussendoortjes want die bevatten geen voedingswaarde maar vullen wel. Bij het avondeten kun je nog wel aardappel, rijst of pasta erbij gaan geven, dat zet ook weer aan. Yoghurt zou ik niet twee keer als tussendoortje geven maar alleen na het eten als toetje, dan heb je bij het tussendoortje nog ruimte voor iets anders. Tussendoor zou ik in ieder geval geen rijstwafel geven want dat is ook 0,0 voedingswaarde: misschien een volkoren koekje, wat rauwkost of fruit (in gedroogde vorm kan ook).
--------------------------------- Wat @Eylem zegt en misschien 9.30 ipv fruit een broodje (met misschien een klein fruitje erachteraan) 15.00 fruit als tussendoortje wat meer avondeten als het kan en misschien 1,5 broodje als lunch, hier at ie er ook geen twee maar 1,5 wel?!?
Ik zou proberen op t fruit moment een boterham te geven en wellicht erna nog fruit. Wil ze t fruit niet is dat oke (kan later ook nog) maar dan zit er wel alvast weer een boterham in Denk overigens wel dat t lastig is als je kindje niet meer wil eten om er extra eten in te krijgen zeg maar. Als hij hier hier wil kan ik het ook echt vergeten....
Plakjes kaas durf ik nog niet, ze heeft nog geen tandjes. Aardappel geef ik al, dacht dat het logisch was maar het werd er toch nog bijgezet Rijstwafel kan, soepstengel geef ik ook tussendoor. Ik kan het er niet in proppen en ik wil zowieso dat de goed avondeten blijft eten, dat gaat echt de goede kant op. Tot voor kort nog maar 100 gram, nu al 150. Er zitten goede tips bij, bedankt! Mag/kan paprika en zo ja welke kleur? Pap verzadigd toch meer als een boterham? (Gaat sneller 's ochtends ivm de tijd)
Je kunt kaas op de boterham even laten smelten, dan is het makkelijker eten. Ik denk niet dat de kleur van paprika veel uitmaakt alleen groen smaakt natuurlijk wat scherper dus dat zou ik niet doen.
Kinderen verschillen erg van bouw en gewicht. Als jouw dochter nu goed en genoeg eet (de keren dat je het aanbiedt) en verder geen honger lijkt te hebben, zou ik niks extra's er in proberen te krijgen.
hier krijgt ze paprika,komkommer , stukje wortel tussendoor.. ook zonder tanden ging dit prima net als plakjes kaas, ook zonder tanden ging dat..ze sabbelen er toch op
Ik geef bijna nooit tussendoortjes. Als het dat al is, dan is het fruit, of een rijstwafel. Ze eet prima met de grote eetmomenten (lunch, avondeten). En tussendoor kan ze drinken krijgen wanneer ze wil (water of thee). Was net bij de kruidvat en zag daar biokoekjes liggen die niet gezoet waren met suiker, is misschien wel handig voor op vakantie dacht ik. Maar verder geef ik dr eigenlijk niks.. En kaas vind ik te zout, ook smeerkaas. Je ziet niet eens hoeveel zout er precies in zit. Dus dat geef ik eigenlijk bijna nooit (heeeeel soms boterham met ultradun smeerkaas).
Ja precies. CB zei anderhalve boterham per moment maar ja.... dat gaat gewoon niet. Ze kan het niet op. Nou ja, dan niet. Ik ga haar niet volproppen. Ze eet onder het gemiddelde als ik de schema's hier zo ns bekijk maar 200 gram fruit 's morgens gaat er dan wel weer in. Vind ik ook wel belangrijk dat ze afwisselend eet. Tussendoor een boterhammetje en daarna fruit vind ik ook wel een goede
Er zijn al goede tips gegeven wat je kunt geven... Het klopt wat Eylem zegt, hoe meer tussendoortjes, hoe minder ze bij de hoofdmaaltijden gaan eten! Misschien kun je ook nog extra roomboter door het avondeten doen of zo? Ieder kindje groeit in z'n eigen lijn en naar z'n eigen bouw. Zou me er niet teveel zorgen over maken eerlijk gezegd! Hier bij 7 mnd 7650gr en 68cm, bij 9 mnd 8260gr en 72cm. Dus in 2 maanden ook maar 600gr.
Ik neem de tips ook aan hoor met meerdere tips kan je afwisselen En het klopt dat iedereen z'n eigen bouw/lengte volgt en ik ga haar ook niet volproppen
Als ze groentenpuree eet 's avonds (groenten met aardappelen geplet), daar wat melk en / of wat boter onder doen? Haar als fruit geregeld banaan of druifjes geven?
Ik zou niet veel extra geven. Ken iemand bij wie het kindje te licht was. Moest ook extra boterhammen gaan geven tussendoor. En de keer erna was ze te "zwaar" en moest ze echt opletten wat ze gaf want anders kon ze in de pubertijd! een eetprobleem gaan krijgen. Kindje zit op de onderst lijn. Als ze verder goed eet zou ik alleen wat met de tips doen van volkoren, volle producten en andere tussendoortjes. Maar niet extra