Introductieschema bijvoeding bij allergie

Discussion in 'Voeding' started by margreet78, Dec 4, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. margreet78

margreet78 Bekend lid

Mar 14, 2008
    882
    0
    0
    Dag,

Kan iemand van jullie mij helpen aan een lijst voor de opbouw van bijvoeding bij een erg allergisch kindje?
    Twee jaar geleden heb ik bij mijn oudste dochter een erg prettige lijst gebruikt (van de site babyallergie.nl), maar helaas, die site blijkt niet meer te bestaan nu ik 'm zocht voor m'n jongste.

Het schema van borstvoeding.com ken ik, maar die is me eigenlijk niet specifiek genoeg, daar zie ik nog allerlei voedingsmiddelen tussen staan vanaf 6 maanden die toch best allergeen kunnen zijn. (tomaat en appel bijvoorbeeld).

Alvast bedankt.

2. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Groep 1:

abrikoos, appel, banaan, bessen, druiven, kersen, mango, meloen, nectarine, peer, perzik, pruim, rozijnen, tutti frutti

Andijvie, bietjes*, broccoli, chinese kool*, courgette, doperwten, komkommer, koolrabi*, peulen, snijbonen, spinazie*, tuinbonen, witlof, worteltjes
    * max. 2 keer per week en 1 keer opwarmen.

Aardappel, bruine/witte bonen, rijst, mihoen

Kalkoen, kip, lam, rund

Rijstebloem en rijstwafels

Fijne graanvlokken, koemelk-, soja en broodverbetermiddel vrij brood
    Soepstengel, toastje, macaroni en spaghetti.

3. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Vanaf 9 maanden
    Groep 2:

Aardbei, citrusfruit, kiwi, soja, tomaat, varkensvlees, vis, zaden en pitten

In de loop van het 1e levensjaar:

Groep 3:
    Koemelk, kippenei, noten en pinda's, schaal- schelpdieren

4. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Bij alles: dag 1: 1/2 eetlepel, dag 2: 1 eetlepel, dag 3: 2 eetlepels dan aanvullen tot een normale portie met fruit of groente die al verdragen wordt.

Dit komt uit mijn boekje van groene kruis/voedingscentrum

5. Bri

Bri Niet meer actief

Ziet er goed uit, alleen met mango zou ik persoonlijk echt nog wat langer wachten. Dat is een fruitsoort die behoorlijk allergeen is, voor zover ik weet.
    (zelf ben ik overigens zeer gevoelig voor kersen en perzik krijg daar enorme jeuk van, maar ik weet niet of dit voor meer mensen echt een probleem is, en of dat een reden is om er 'standaard' mee te wachten tot minimaal 9 mnd.)

6. zafira

zafira Fanatiek lid

Feb 18, 2010
    1,962
    127
    63
    zuid holland
    Mijn meisje heeft ook een flinke kma ( bij een hapje yoghurt al flinke reactie). Maar zij reageerde ook op nectarine en peer. Nu sinds 2 maanden gaat peer goed en nectarine is niet meer te krijgen, dus dat proberen we in de zomer wel weer.

Mijn dietist gaf trouwens ook het advies om te wachten met citrus, kiwi en aardbeien tot na het eerste jaar. Braaf aan het wachten, maar nu gaf mijn zusje haar van de week een aardbei ( ze had er geen erg in dat dit dus niet "mocht") en dochter vond het heerlijk en geen reactie te bekennen. Normaal reageert ze echt heel sterk met opvlammende eczeem en krampen met spuitluiers, dus denk dat aardbei vanaf nu veilig is.

7. margreet78

margreet78 Bekend lid

Mar 14, 2008
    882
    0
    0
    Oh meiden, ik had helemaal niet meer gezien dat er reacties waren gekomen, kreeg geen melding!

Frannie bedankt, de indeling die ik destijds had was inderdaad ook in groepen. Ik denk echter dat het schema wat jij hebt niet helemaal voor een allergisch kind is, of wel? Want voor zover ik weet kunnen appel (met 6mnd in het schema) en aardbei, soja, tomaat en kiwi (9mnd) toch best hevige reacties geven.
    Maar toch bedankt, het brengt iig weer wat herinneringen boven ;)

Bri ik wist niet dat mango ook allergeen is. Maar daar is het nu toch de tijd niet voor, en aan potjes begin ik voorlopig niet, dus die zal ik sowieso voorlopig niet geven.

Zafira oh peer dus ook allergeen?
    Hmm... ik ben vorige week zaterdag begonnen met 2 dagen bloemkool en daarna 3 dagen peer en sinds gisteren banaan. Haar darmen gaan gelukkig uitstekend maar ze heeft vrij forse eczeemplekken in haar hals en die zie ik helaas met de dag groter worden. En ook haar oorlelletjes scheuren weer in. Maar lieve help, hoe kom ik er nou achter waar het van is want ze reageert echt niet acuut (op melkprod reageert ze wel zeer snel: haar darmen gaan dan volledig van slag) maar het wordt gewoon langzaam erger in de loop van de dagen. Ze lijkt er overigens zelf helemaal geen last van te hebben dus dat maakt het nog lastiger, waar doe ik goed aan...

Wel fijn dat jouw dochter tegen aardbei en inmiddels ook tegen peer kan!

8. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Peer gaf hier ook reactie, vrijwel gelijk aan reactie op melkproducten (uitslag/eczeem, krampen, spugen). Pas na haar 1e verjaardag kon ze tegen peer. Stoofperen ging wel goed.
    Verder het schema gevolgd van borstvoeding.com. Tomaat met een maand of 9 dacht ik gegeven.

Je zou wat langer achter elkaar 1 product kunnen geven om te kijken of er reactie op komt? Hier heeft ze normaal geen eczeem, alleen als reactie.

9. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Hoi ja wel voor een allergisch kind hoor! Van de dietiste via het Groene Kruis. Die van mij heeft ook kma heb de de appel steeds gekookt in het begin. Soja mag tegenwoordig met 9 maanden geintroduceerd worden. Maar hier reageerde helaas op.

10. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Het schema van Frannie klopt. Wij hadden hetzelfde schema voor dochter. Mijn zoontje had een ander schema, daar mocht soja, citrusvrucht, aarbei pas na een jaar. Echter is in de tussentijd het schema dus veranderd.

In principe kan er op elk voedingsmiddel gereageerd worden, maar daarbij is het niet direct sterk allergeen.
    Peer en mango zijn na mijn weten niet sterk allergeen. Zoontje reageerde, voor zijn 1e jaar, op peer. Zowat op elk fruitsoort muv banaan en mango.

Mijn zoontje reageerde altijd met eczeem. In zijn gezicht al direct de dag erna. Het is nu ook het tijd van het jaar dat eczeem verergerd of weer op komt zetten. Om te achter halen of het van voeding is zou ik langer 1 soort uit proberen dan 3 dagen.

11. zafira

zafira Fanatiek lid

Feb 18, 2010
    1,962
    127
    63
    zuid holland
    Het ligt idd ook aan de tijd van het jaar dat de eczeem weer opvlamt. Hier momenteel ook weer flinke eczeem plekken, terwijl dochter op een volledig kmvrij dieet zit. Ook geen nieuwe fruit of groente soorten geprobeerd, niks veranderd in haar eetschema.

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Het is natuurlijk door de droge lucht van vrieskou en cv aan ook geen bevorderlijk weer voor eczeem! Kort, niet te heet badderen en douchen en de boel vet houden helpt allicht een beetje.

13. margreet78

margreet78 Bekend lid

Mar 14, 2008
    882
    0
    0
    Bedankt voor het meedenken meiden. Ik vermoedde zelf inmiddels ook al dat het eczeem wel eens met het weer te maken zou kunnen houden. Ze heeft al dagenlang geen fruit meer gehad maar de plekken blijven.

Wat is jullie ervaring met vethouden? Wat werkt het beste bij jullie kinderen? Ze lijkt er niet al teveel last van te hebben, dus een middel van de huisarts vind ik nog niet aan de orde. Ik kreeg van iemand ook het advies Sudo, maar dat droogt juist uit toch?

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Vaseline/Cetamacrogol
    Lanette
    Uierzalf
    Weleda iedere dag olie

Geen Sudocreme, want dat droogt inderdaad uit!

15. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Hier helemaal fan van cetomagrogolzalf. Heb eerst de combi met vaseline gehad maar alleen de cetomacrogolzalf smeert heel fijn.
    Badderen om de dag of minder en na elk badje smeren we haar van top tot teen in met de cetomacrogolzalf. Toevallig had ze een eczeemplekje in haar nekje dat niet weg ging met alleen het vet dus nu smeer ik elke avond toch een klein beetje triamconolonzalf en het is bijna weg. Knieholtes blijven hier ook erg gevoelig en controleer ik iedere dag.

16. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Dochter had hele droge eczeem en iedere dag smeren met zalfjes zoals lanette of cetomatrogol leek te verergeren. Bij haar hielp m badlotion heel goed.

Zoon gebruik ik wel de onderhoudszalfjes. Op dit moment hebben we een lanette zalf. Hij heeft hevig eczeem gehad, vurig rood en veel jeuk. Na maanden kregen we triamcolononzalf en dan ook echt de zalfvariant ipv creme. Met deze zalf hoeven we maar 1 a 2 keer te smeren bij een vurig plekje en het is weg. Gelukkig al lang niet meer nodig gehad. Bij beiden is het eczeem goed onder controle en komt het alleen opzetten bij weersverandering zoals nu.
    Verder gebruikte in zarqa en louise widmer doucheolie voor ze.

17. Merryl

Merryl Fanatiek lid

Jun 25, 2012
    4,368
    192
    63
    Wat belangrijk is, is dat je vier dagen hetzelfde geeft en dan drie dagen niets. Zo heeft het lichaam de tijd om op een allergie te reageren en weet je meteen waar het aan ligt.

Altijd uit een apart bakje geven en daarin doen wat de kleine op kan. En de rest wegzetten. Als je namelijk uit een gegeven bakje/potje weer gaat geven is het heel slap geworden.

18. Bri

Bri Niet meer actief

Qua huid vethouden heb ik heel goede ervaringen met vaseline/paraffine. Te koop bij de apotheek, met of zonder recept (alleen moet je het zonder recept natuurlijk zelf betalen).

19. zafira

zafira Fanatiek lid

Feb 18, 2010
    1,962
    127
    63
    zuid holland
    Mijn dochtertje gaat hooguit 3 keer per week in een lauwwarm olie badje ( neutral badolie) en er word verder alleen maar vaseline/ parafine op haar eczeem plekjes gesmeerd. Haar huidje ziet er daar door erg goed uit, met alleen hele droge knietjes ( maar dat is ook van het kruipen) en eczeem achter haar oortjes.

Overige dagen word ze "gewassen" met lauwwarm water. Gezichtje, nekje, handjes voetjes en uiteraard billetjes. Gewoon kan water en een washandje.

Share This Page