introvert, maar niet perse verlegen - wie ook?

Discussion in 'De lounge' started by Rosao, Jan 19, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Hi,

Ik ben zelf een introvert persoon in de zin dat ik veel tijd voor mezelf nodig heb, graag alleen ben, niet graag de telefoon pak enzo. Ik ben verder niet verlegen, maak op mijn werk ook graag een praatje en contact met collega's.
    Maar (en dit is dus het pijnpunt) vriendschappen onderhouden en aangaan blijft lastig. En dat terwijl ik wel graag af en toe ga winkelen, of iets wil doen met mensen. Maar het lijkt niet samen te gaan. Ik merk dat vriendschappen uitfizzelen, misschien omdat ik contact onderhouden lastig vind.

Ik dacht altijd dat het meer lag aan WIE ik ben dan aan HOE ik ben (als je me kunt volgen :) ), maar sinds ik wat meer over introvertie heb gelezen snap ik het beter.

Ik vroeg me af of er meer mensen op het forum ronddwalen zoals ik :) Voel ik me wat minder alleen... haha...

Groetjes Rosa

2. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

ja.. wat je allemaal beschrijft.... echt pas precies bij mij haha :D

ik heb er niet zoveel problemen mee,.. ik heb 2 goede vriendinnen, en 2 vriendinnen die ik 1x in t half jaar zie... en dan nog wat kennissen...

met die 2 goede vriendinnen doe ik ook niet veel.. maar de keren dat we elkaar zien zijn ook wel genoeg... ik ben niet iemand die 2x in de week op de koffie gaat.. daar heb ik echt geen zin in... :p

heb tussendoor ook wel mensen gehad, die mij goed lagen in de omgang... maar idd het verwaterde omdat ik geen zin had om mij verplicht te voelen om leuke dingen te doen..

ik denk dat je gewoon de juiste personen moet treffen die het niet erg vinden als je ze weinig ziet.. maar het leuk vinden dat ALS je ze ziet dat het dan gewoon gezellig is...

3. NooNoo

NooNoo VIP lid

Jul 18, 2010
    5,422
    1
    0
    Hier ook zo iemand.
    Vind het geen probleem om alleen te zijn, ga graag alleen winkelen en kan me heel goed zonder gezelschap vermaken.
    Hoef ook geen hele berg vriendinnen, ik heb er dan ook niet veel. Degene die ik heb zie en spreek ik regelmatig maar het voelt niet als een verplichting.

Ik heb weleens een vriendin gehad die het niet kon verkroppen dat ik dit zo prettig vind. Ik wil niet persé om de zoveel tijd moeten smsen, mailen of bellen met iemand omdát je contact moet hebben in een vriendschap. Vreselijk vind ik dat, laat mij toch gewoon lekker, loop niet zo achter me aan te vangen :)

4. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    Nee hoor, je bent niet alleen;)
    Zoals jij t beschrijft, zo ben ik ook....
    En dat telefoneren..ppffff.....nee doe mij maar mailen en msn, dat maakt mijn leven een stuk makkelijker hihi

5. Niboma

Niboma Fanatiek lid

Nov 20, 2008
    1,439
    0
    36
    Female
    Veluwe
    Jaaaa, ik :D

Vooral de beschrijving van FairyLaughs is voor mij heel herkenbaar. Ik heb 1 vriendin die me gewoon mn gang laat gang en me niet dat verplichte gevoel geeft. De rest is allemaal verwaterd of ben ik zelf mee gestopt.

6. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Ik herken me er heel erg in, al weet ik wel dat het bij mij voornamelijk voortkomt uit onzekerheid en laag zelfbeeld.

Sinds ik daar aan werk merk ik dat ik steeds beter contacten weet te onderhouden en nieuwe contacten opdoe.
    Initiatief nemen en bellen vind ik nog wel steeds erg moeilijk, maar merk dat ik het langzaam maar zeker wel vaker doe.

Al heb ik inderdaad ook wel veel tijd voor mezelf nodig, maar ook dat is minder geworden.

7. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

Jan 8, 2011
    1,998
    885
    113
    Groningen
    Ben de laatste jaren wat introverter geworden. Meer op mezelf. In mijn tienerjaren tot zo'n 25 jaar had ik een vaste vrienden/vriendinnenclub en hier en daar nog wat vrienden, kennissen e.d. Had elke dag een volle agenda met activiteiten.

Langzaamaan toch allemaal wat minder geworden. Ik steek er minder energie in en nu heb ik de laatste jaren wel gemerkt dat het dan ook heel snel kan verwateren.

De vaste vrienden/ vriendinnenclub zijn allemaal uitgestreken, na de studie, naar andere plaatsen. We houden nu nog zo'n 2x per jaar een reunie. Maar dat is het wel een beetje.

Raar maar waar ... ik ben intussen een 'burgertrut' geworden. Zit het liefst met vriend, op de bank (of alleen) met een boek, laptopje of voor de tv.

8. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Bij mij viel het kwartje toen mijn vriend me de myers briggs test liet zien. De beschrijving bij introvert paste erg goed bij mij.
    Ik heb de tijd alleen ook echt nodig om op te laden en verder te kunnen.

Op dit moment heb ik helaas geen echte vrienden, wel een paar kennissen. Maar merk dat dat toch niet genoeg is. Af en toe wil je toch je ei kwijt.

Bij contact opnemen speelt onzekerheid ook wel een bepaalde rol denk ik. Ik denk toch vaak dat mensen niet op mij zitten te wachten of dat ik ongelegen bel oid. En dan doe ik het maar helemaal niet meer. Ben ook veel meer van het mailen, msn'en, facebooken etc. Heerlijke uitvinding :)

@fairylaughs: maar waar vind je ze, die mensen die snappen dat je ze wel belangrijk vindt ook als je niet elke dag aan de telefoon hangt...

9. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Dat heb ik ook idd. Merk vooral een verschil tussen voor mijn zwangerschap en daarna. Ik ben heel ziek geweest toen en kon contacten gewoon niet meer onderhouden. Daarna is het gewoon nooit meer goed gekomen.

Heerlijk toch :) Wij hebben ook een vaste lading series die we downloaden als ze in amerika zijn uitgezonden en die kijken we lekker samen. Verder idd een lekker boek, wat internetten etc. Mijn vriend is ook een beetje hetzelfde als ik, dus we snappen elkaar wel :)

10. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Hier sluit ik me bij aan. Behalve dan dat msnen... pfff Is toch niks aan man... :p:p:p

11. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    Trutje;)

12. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ja het past bij mij. Om die reden heb ik ook maar een paar hele goede vriendinnen en vind ik dat wel best. Ik zie ze allemaal niet bijster vaak, gemiddeld eens per 1 a 2 maanden. En het zijn 2 groepjes, die ik vaak allemaal tegelijkertijd zie (kost niet zoveel tijd ;)).

Ik ben inderdaad niet verlegen, maar wel introvert. Die 2 zijn wel makkelijk te verwarren, ook door mezelf.

13. Kwek

Kwek Fanatiek lid

May 16, 2009
    3,217
    1,282
    113
    Centrum België
    Hier ook eentje hoor... Commentaren in vorige posts passen ook perfect bij me.

En helaas wordt het ene met het andere soms verward, oa op het werk. Tijdens een functioneringsgesprek liet ik een aantal functies vallen die me interesseren met als reactie van m'n baas dat ze er niet van overtuigd is dat ik genoeg haar op m'n tanden heb.
    Helaas is het meestal nog steeds zo dat mensen die het meest lawaai kunnen maken en veel toeters & bellen gebruiken als meer capabel gezien worden, terwijl het bij mij eerder "keep it simple & to the point" is...

14. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Jullie praten over mij hahaha.. ben dus introvert ahaaa. weer wat geleerd vandaag. Fijn dat er meerdere zijn :)

15. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,069
    3,862
    113
    Heb ik ook hoor. Ik heb een paar goede vriendinnen en daar spreek ik eens in de zoveel tijd wat mee af of we bellen elkaar, maar geen van allen zijn het van die mensen die verwachten dat je constant contact moet hebben of dat soort verwachtingen hebben. En nog een goede vriend, die ook zegt 'joh, het toch om de kwaliteit van het contact en niet om de kwantiteit'. Gelijk heeft hij.
    Ik heb er gewoon niet zoveel behoefte aan en krijg ook de kriebels als mensen mij te pas en te onpas op gaan bellen of sms-en. Op vakantie gaan met een groep mensen is ook totaal mijn ding niet.
    Ben geen sociale gestoorde freak hoor en als ik wil kan ik echt wel meer contacten hebben, maar ik heb gewoon genoeg aan hoe het zo gaat.

16. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

ja de laatste jaren heb ik ze ook niet meer gevonden hoor...

de 2 goede vriendinnen heb ik al vanaf de basisschool... en de andere gewonen vriendinnen vanaf de middelbare... daarna geen nieuwe goede vrienden meer gemaakt haha... ze snappen me allemaal niet :p

17. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    Als ik dit zo lees ben ik ook introvert haha. Ben absoluut niet verlegen, en heb op het werk snel contact met mensen maar ook in de buurt. Ik heb een paar goede vriendinnen waarmee ik het contact goed onderhoudt, andere vriendinnen ben ik alweer kwijt omdat ik het contact verwaterde. ook ik kan mijzelf prima alleen vermaken ik verveel me nooit als ik alleen ben. Ben alleenstaande moeder nu en als mijn zoon op bed ligt dan is het echt even mijn eigen tijd en dan vermaak ik me prima alleen heb ook weinig visite 's avonds af en toe komt mijn buurvrouw even langs maar het liefste ben ik alleen 's avonds. en ik kan ook prima alleen te winkelen e.d.

18. mamma van stef

mamma van stef Bekend lid

Jan 27, 2008
    957
    0
    0
    Ik herken me in jullie verhalen.

Zo heb ik zelfs :
    ik vind het erg gezellig als we eens vrienden op bezoek krijgen, maar na een paar uur ben ik ook weer blij dat ze gaan.
    Niet omdat ze niet aardig zijn of zo , maar gewoon dat ik dan weer lekker op mezelf kan zijn...

En tuurlijk vind ik het ook fijn om wat met vrienden te doen, maar voor mij hoeft dat echt niet elke week...

Voel me gewoon lekker als ik wat op mezelf kan zijn, gewoon thuis met mijn gezinnetje!

Maar ik ben niet verlegen of wat dan ook...

19. Ik ben ook introvert, ben gewoon graag alleen (ook wel in drukte, maar dan in mijn eentje ;) dat vind ik het fijnst!) Ik winkel het liefst alleen, kijk het liefst alleen naar een film of serie enzo :) msn-en? Nee dat zie ik als tijdverspilling.. en bellen, dat haaaat ik zo!
    Verlegen ben ik niet, ik hoor juist dat ik vaak heel spontaan ben en maak ook wel graag een praatje met iedereen op werk enzo. Maar veelal oppervlakkig, ik wil mensen niet afschrikken namelijk.

Mijn man en ik hebben een vriendengroepje en die zien we regelmatig, maar na een paar uur vind ik het ook wel weer genoeg ja :p

20. Karinnetje82

Karinnetje82 Bekend lid

Jan 9, 2008
    537
    0
    0

Ik dacht precies hetzelfde, ik wist niet dat er mensen zoals mij een naam hadden;).

Share This Page