introvert, maar niet perse verlegen - wie ook?

Discussie in 'De lounge' gestart door Rosao, 19 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PoezieQ

PoezieQ Bekend lid

31 jan 2007
    580
    0
    0

Heeeeel herkenbaar!!!!

En soms worden er ook wel dingen van je gedacht. Mijn beste vriendinnen dachten voordat ze me leerden kennen dat ik gewoon arrogant was :$. Nu weten ze gelukkig wel beter.

2. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Jaaaaah geweldig, er zijn er meer zoals mij!:D Op 't WWW ben ik niet zoals irl, hier kan ik dingen eerst rustig overdenken voordat ik een antwoord geef.

Bellen háát ik ook echt enorm! Als mn vriendin (diegene die me accepteert zoals ik ben) belt, neem ik dus ook gewoon niet op..best heel erg!:)

@ meisjesmama, heb de test gedaan en er kwam uit dat ik heel waarschijnlijk hsp ben. Bij 2 van de hoeveel vragen vulde ik nee in:p
    Ga me daar eens in verdiepen, want bij veel vragen zat ik: oh jaaa inderdaad te knikken!:)

Trouwens, ben zelfs ooit 'ontslagen' omdat ze me TE introvert vonden. Ik vroeg niet genoeg, vertelde niet genoeg over mezelf etc..ja euh, ik zoek dingen het liefste zelf uit, snap het dan beter dan wanneer ik het op een blaadje gepresenteerd krijg. En collega's hoeven niet mijn heel levensverhaal te weten vind ik. Was ook ZO blij dat ik weg was daar! Laat mij lekker mn werk doen in mn eentje in alle rust;)

3. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik ben idd ook HSP. Dat weet ik al lang en inderdaad zijn een hoop dingen die bij HSP horen ook wel introverte eigenschappen. Visite wegkijken, bijv. ;)
    Ik háát ook onverwachte visite. Als ik niet minstens een uur van tevoren weet dat er iemand komt, kan ik daar echt heel chagrijnig van worden...
    Kleuren, geluiden en texturen zijn ook erg typische HSP-dingen (ik heb een hekel aan champignons vanwege hoe ze aanvoelen in je mond).

Overigens ben ik ook heel slecht in het onderhouden van vriendschappen en zijn er tot op heden maar 2 vriendinnen die dat OK vinden. Zij weten het van me (heb het gewoon ronduit gezegd tegen ze, en ook al begrijpen ze het niet echt, ze accepteren het wel). Het is zeker geen onwil dat ik ze niet bel, maar ik kan me er vaak gewoon niet toe zetten, ook al vind ik het altijd fijn ze te spreken. Gewoon teveel behoefte aan rust aan en in mijn hoofd, vooral na een dag werken. De 'vrienden' die dat niet van me willen accepteren; jammer maar helaas.

4. Beep

Beep Bekend lid

26 sep 2007
    505
    1
    18
    Hier nog een introvert persoon! Ik vind het heerlijk om op mezelf te zijn. Lekker thuis op de bank achter de computer, boek lezen, of tv kijken. Bellen doe ik ook niet zo vaak. Niet omdat ik bang ben dat ze niet op me zitten te wachten, maar meer een soort luiheid denk ik. IK ben ook slecht met mailen, of bijvoorbeeld krabbeltjes op hyves. Ik moet daar echt gelijk op reageren, want anders doe ik het echt niet meer. Zelfs op dit forum reageer ik heel weinig, ik lees eigenlijk alleen maar.

Ik heb goede vrienden en vriendinnen, maar daar heb ik geen wekelijks contact mee. Met sommige heb ik zelfs maar 1 keer in de zoveel maanden contact, maar daar heeft niemand problemen mee, en het contact is verder heel goed. Wel vind ik het heel gezellig om met onze vriendengroep bij iemand thuis te zitten, bijv. bij verjaardagen en zo. Naar de kroeg gaan vind ik meestal wat minder. Na een uurtje ben ik het dan zat.

Op de 1e pagina van dit topic had iemand het trouwens over de Myer Briggs test. Die heb ik even gegoogled, en kwam een leuke test tegen: Jung persoonlijkheidstest - Jung typen test | 123test.nl. De uitslag klopte bij mij heel goed!

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    @Beep: leuk is ie! Bij mij klopt het ook goed. Overigens praktisch hetzelfde als myers briggs. Volgens mij is de MB ook op deze theorie gebasseerd.

6. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    Partime werkende moeder en echtgenote
    twente
    Pure herkenning hier :D:D:D dacht altijd dat het aan mij lag dat ik geen vriendschappen aan kan gaan... ik heb welgeteld 1 vriendin en die ken ik ook al vanaf de kleuterschool!!!
    Ik ben in 2004 verhuisd vanuit brabant naar overijsel en ik heb nog steeds geen vrienden hier.... nog niet eens een kennis of wat dan ook....soms wel eenzaam....maar ook lekker geen verplichtingen....maar wel eenzaam!!!!

7. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn

Het begrip introvert en extrovert komt van de psycholoog Carl Gustaf Jung ;)

Weet je waar ik tegenwoordig een beetje tegen aan loop?
    Ken een paar hele extroverte mensen en die weten wat introvert en extrovert is maar doen net alsof introvert minderwaardig is....nu ook weer niet in zoveel woorden hoor. Maar ik stoor me er HEEL erg aan dat hun schijnen te denken dat ik sociaal gehandicapt ben omdat ik introvert ben!
    IK heb er geen last van! Ik heb juist last van extroverte mensen die geen bergip hebben voor mijn introvert-ness (kijk ik heb een woord uitgevonden! Wahaha)
    En om even op die vriendin van...euh ben even kwijt wie het was die het vroeg....terug te komen.
    Introverte gaan evenals extroverte mensen er van uit dat anderen het zelfde zouden kunnen denken als zij. Als wij lekker thuis bezig zijn met wat ook dan worden we uit ons "ik ben lekker bezig" wereldje gehaald als we bvb gebeld worden. En ook al vinden we het opzich niet vervelend DAT we gebeld worden of dat DIE iemand belt maar de overgang van het geen we aan het doen zijn naar het telefoneren is voor ons erg onprettig. Tenminste zo ervaar ik het. Wij zijn het beste als wij dingen kunnen doen/afmaken waar we mee bezig zijn en dan naar t volgende gaan. Dat is dus het autistische trekje denk ik (overigens is iedereen een stukkie autistisch hoor! Alleen echte autisten hebben een grote verzameling van die stukjes in 1 persoon)
    Alleen dat is niet altijd werkbaar natuurlijk! Want de ander kan niet "zien" of wij klaar zijn met iets zodat zij kunnen bellen.
    Nou vanuit het feit dat wij er niet zo goed mee om kunnen gaan bezien wij de rest van de wereld en omdat er een kans is dat n ander dat ook zo ervaart. Bellen wij niet spontaan even op. En omdat wij ons niet op willen dringen/bang zijn dat we "teveel" zijn komen we ook niet echt spontaan met zoiets als "zullen we een keertje dit, of zullen we een keertje dat"
    Dat is echt niet dat wij niet willen maar meer dat we niet tot last willen zijn. Maar als n ander (jij dus in dit geval) iets voorsteld dan vinden we het wel weer leuk om mee te gaan! Want als n ander het zelf voorsteld dan weten wij zeker dat die ander dat leuk vind.
    En dat hele verhaal klinkt voor een extrovert persoon waarschijnlijk heel erg als dat wij introvertjes erg onzeker zijn maar dit komt niet vanuit een onzekerheid op maar vanuit het proberen (soms tot in den treuren) rekening te houden met de ander. Is dus ERG stom maar jou vriendin houd (te) veel rekening met jou!
    Ze moet gewoon wat egoïstischer zijn en jou meesleuren ook al kan t zijn dat jij er geen zin in hebt (want dat heb je vast en zeker gewoon wel ;) )

8. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Wow, Wilma, wat goed verwoord!!

9. bereke

bereke Niet meer actief

Ik herken me hier wel in. Inderdaad heel goed verwoord Wilma!

Heb overigens de test van 123tests.nl gedaan en ik kreeg dit als resultaat: Beroepen die bij je passen zijn bijvoorbeeld: bouwvakker, boer, monteur en militair. Hier herken ik me de weer helemaal niet in ;).

10. Sunny1977

Sunny1977 Actief lid

19 nov 2010
    385
    0
    0
    Adminimiepje
    7e hemel...
    Heel herkenbaar! :)

Ik zal strax een wat langer verhaaltje typen...ik moet nu naar de sportschool...m'n vriend staat op me te wachten. :D

11. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    #91 Pandora, 21 jan 2011
    Laatst bewerkt: 21 jan 2011
    Ik ben inderdaad ook HSP...al vaker de test gedaan, en herken me ook in bijna alles...ik denk dat introvert gewoon een eigenschap is die veel mensen die HSP zijn hebben ;)

- Merken veel details en subtiliteiten op.
    - Hebben last van storingen die anderen niet op schijnen te merken.
    - Staan langer, soms veel langer stil bij gebeurtenissen dan anderen.
    - Lijken veel gewetensvoller te zijn.
    - Voelen stemmingen en behoeften van anderen aan (let op wat van jezelf is en wat van die ander!)
    - Kunnen in contact met anderen het gevoel hebben leeggezogen te worden.
    - Houden meestal niet van drukte, menigten, harde muziek….
    - Hebben een rijke innerlijke belevingswereld, dat zie je terug in hun creativiteit en dromen.
    - Moeten af en toe alleen kunnen zijn, de balans vinden tussen alleen zijn en met anderen.
    - Hebben een sterke intuïtie.

- Zijn vaak spiritueel geïnteresseerd en begaafd.
    - Zijn zorgzaam en doen de dingen bewust.
    - Leven graag in hun eigen tempo.

- Houden van de natuur, schoonheid en kunst. :(
    - Zijn gevoeliger voor stress en kunnen daardoor lichamelijke klachten vertonen.
    - Hebben meer last van stemmingswisselingen en sterke emoties
    .

alle gemarkeerde zijn op mij van toepassing....ik houdt alleen niet van kunst en schoonheid :D

12. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Wilma, heel herkenbaar wat je schrijft inderdaad!

Waar ik trouwens ook zo'n hekel aan heb, is als mensen heel duidelijk een tijd met me afspreken en dan veel later zijn.
    Ook als ze twintig minuten eerder zijn, of een kwartier van tevoren opbellen dat ze er veel eerder zijn dan word ik daar zo chagrijnig van! :)
    Ik ben heel erg van het plannen en dan kan ik zo in de stress raken en als ze dan later zijn denk ik juist weer; 'Wat zonde van mijn tijd ik had nu wel zus en zo kunnen doen...'
    5 tot 10 minuutjes vind ik niet erg en als degene er echt niets aan kon doen dan begrijp ik dat ook natuurlijk, maar soms lijkt het wel of ik de enige ben die altijd gewoon op tijd kan zijn... ;)
    Echt erg misschien, mijn vriend begrijpt dit ook totaal niet, maar ik kan me er echt enorm aan ergeren hihi! :)

Oh en uit de test komt dat ik een HS-persoontje ben, maar ik ben nooit zo van de testen op internet. Ik herken echter wel heel veel van alles wat er bij beschreven wordt.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.146
    8.878
    113
    Grappig om jullie verhalen te lezen, want is het precies zoals ik ook ben. :)

Gelukkig heb ik een man gevonden die dit begrijpt en zelf ook heeft. ;) :)

14. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa erg he!!!!! hier kan ik dus ook absoluut niet tegen :):):)

15. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    @Wilma: ben het helemaal met je eens :) Ik denk idd ook ik bel wel niet want het komt vast niet uit omdat ik het ook vervelend vind om 'zomaar' gebeld te worden als ik ergens mee bezig ben.
    Moet ook bekennen dat ik soms gewoon niet opneem omdat ik gewoon geen zin heb in telefoon op dat moment.

Lijkt er de laatste tijd idd meer op dat extravert de norm is, je moet honderdduizend vrienden hebben, de hele week door dingen hebben en in het weekend uitgaan... ik word al moe van het idee!

16. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    En op mij zijn ze echt allemaal van toepassing. Staat alleen niet echt iets bij over gevoeliger zijn voor stoffen en structuren...? Das ook best een belangrijke, volgens mij.

17. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Hoi Meiden,
    thx voor de antwoorden op mijn vraag over mijn vriendin!

Ik snap het ook wel wat jullei schijven, maar vind het wel moeilijk.
    Iemand scheef bespreek het met haar. Heb ik gedaan, we hebben erover gepraat en ze moest zelfs een beetje huilen. Omdat ze mij als vriendin niet "kwijt" wil.

Ik wil haar ook totaal niet kwijt als vriendin, want het is een lieve schat.
    Maar ik vind het soms zooo verdomd moeilijk om niet onzeker te worden als ze weer niks van zich laat horen...

Ik prbeer dan ook niet te vaak te bellen om iets af te spreken omdat ik dan juist weer bang ben dat ze me te opdringerig vind of omdat ik juist het idee heb dat ze geen zin heeft.

Ik ben dus ook van mening dat introverte mensen bewust of onbewust andere pijn kunnen doen of kunnen kwetsen...Denken jullie daar ook wel een sover na?

En dan bedoel ik natuurlijk niet alle introverte mensen he...hahaha

kus miek

PS: Ik ben trouwens ook een HSP'er, maar niet introvert dus!

18. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik heb juist met mijn vriendinnen besproken dat ze mij nooit teveel zijn, maar dat ik vaak gewoon teveel 'gedoe' voel in mijn hoofd om nog fut te hebben om te bellen/smsen. Dat staat echter los van wat ik voel als zij mij bellen... Het is heel moeilijk te begrijpen als je het zelf niet zo voelt, denk ik. Ik kan het ook maar heel moeilijk uitleggen. Het komt er eigenlijk op neer dat ze niet moeten proberen iets af te lezen aan mijn acties (of het gebrek daaraan). Dat zegt namelijk helemaal niks. En ik zeg ook eigenlijk echt nooit 'nee' als ze me uitnodigen ergens voor, want ik vind het echt fijn tijd met ze door te brengen.

Lastig allemaal. :$

19. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Dit vertelde mijn vriendin dus ook. Daarom zeg ik ook dat ik het ook snap, maar het blijft moeilijk.
    maar ze is echt mijn maatje maatje dus dat gaat niet stuk hoor!

20. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Hier ook eentje die introvert is.
    Ik had altijd het idee dat er niet zo heel veel mensen introvert zijn, maar als ik dit topic zo lees is dat dus wel.

Ik ben ook graag op mezelf, winkelen doe ik ook het liefst alleen en ben dan ook helemaal in mijn eigen wereldje.
    Ook het liefst niet teveel bezoek, ik begrijp dat je soms mensen moet ontvangen uit verplichting, verjaardag of je familie eens bezoeken, maar als het aan mij ligt hoeft dat niet zo nodig.
    We hebben wel een grote vriendenkring, maar ze begrijpen dat ik niet altijd mee ga met uitjes en dat ik altijd rustig (zo zeggen hun dat dan) aanwezig ben. Ik luister wel hoor.;)
    Houd ook absoluut niet van al dat gekus om niets.
    Heb het nog bij niemand terug gezien, maar ik denk omdat ik introvert ben ik ook geen alcohol drink, ik heb mezelf graag in de hand. Als ik sommige mensen weleens zie die teveel hebben gedronken, dan denk ik altijd "hoe kan je dat toch doen"?
    Ik ben leidinggevende en ik moet zeggen dat het in mijn beroep niet echt parten speelt, mijn medewerkers zeggen dat ze graag met me te doen hebben, ik ben recht voor zijn raap en draai er niet omheen van wat ik denk. Ik ben duidelijk naar ze toe.
    Wel herken ik wat net iemand ook aangaf, ze moeten me aan een ding bezig laten, dan gaat het goed, maar niet van de hak op de tak springen wat bezigheden betreft.

Soms ben ik weleens bang dat het naar authisme neigt, maar als ik het zo lees hoort het toch ook weer bij introvert zijn.
    En die kenmerken van hs zijn, komen me ook allemaal heel erg bekend voor.

Deel Deze Pagina