Zoon 4,5 poepvegen in onderbroek

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kernesia, 2 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kernesia

Kernesia Actief lid

18 jul 2011
    176
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoon van 4,5 is al een hele tijd plas zindelijk. Poepen gaat in principe ook al zeker een jaar op de wc, maar hij heeft al die tijd wel continue kleine ongelukjes/veegjes in zijn broek. Vaak zit hij het bewust op te houden. We hebben al geprobeerd met stikkers te werken, maar dit heeft niet geholpen. Verder hebben we boos worden geprobeerd, teleurgesteld zijn, hem een schone onderbroek aantrekken en het verder volledig negeren. Vaak sturen we hem naar de wc met de opdracht, ga het gewoon even proberen, en geven hem dan het tablet mee. Soms poept hij dan wel en soms niet. Ik denk dat hij nu ongeveer 2-3 keer per week poept. Heeft iemand nog tips hoe ik hem helemaal zindelijk kan krijgen? Het is namelijk best lastig op school, de juf heeft niet altijd tijd om hem te helpen een schone broek aan te trekken.

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    2/3 keer per week is wel erg weinig, klaagt hij niet over buikpijn? Anders wat extra olie in het eten dan moet hij wel.
    Wat zegt hij als je vraagt hoe kun je rustig op de wc zitten, filmpje, puzzel boekje, moppenboek, krukje voor verhoging zo dat hij beter zit?

Toevoeging, heeft hij misschien pijn bij het poepen en dat hij daarom op wil houden. Drinkt hij wel voldoende, goed voor betere ontlasting.

3. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.568
    113
    Als je flink verstopt zit kan het zo vol zitten dat hij steeds kleine beetjes poept . Daar kan hij dus niets aan doen en heft niets te maken met zindelijk zijn oid.
    Overleggen met de huisarts. Die zal zijn. buik wel even willen voelen en iets van forlax voorschrijven om alles goed op gang te krijgen.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.912
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zijn de veegjes omdat hij echt in zijn broek poept of veegt hij zijn billen gewoon niet goed af? Onze zoon vond dat op die leeftijd nog erg lastig. Dus die veegde ik altijd na. Maar op school gebeurde dat natuurlijk niet en dan kon hij flinke vegen hebben.

5. Kernesia

Kernesia Actief lid

18 jul 2011
    176
    0
    0
    NULL
    NULL
    De vegen in zijn onderbroek komen zeker van het ophouden of gewoon niet op tijd gaan. Thuis veeg ik hem ook altijd na en dan nog kan hij 2 keer kort achter elkaar een vieze broek hebben. En dan nog niks doen als ik hem met het tablet op de wc zet. Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat ik zelf ook niet vaak hoef, voor mij is 3 keer per week heel normaal. Drinken doet hij zeker wel genoeg, het valt iedereen juist op dat hij zo veel drinkt.

6. xNadine

xNadine Actief lid

27 jul 2016
    383
    39
    28
    Ik heb vroeger ook heel veel moeite met mijn ontlasting gehad, zeker wel tot een jaar of 7 durfde ik niet te poepen en hield ik het constant op met enorme verstoppingen tot gevolg. Het klinkt belachelijk maar het werkt echt: ga in gesprek met je zoontje en vertel hem dat zijn poepje zich eenzaam voelt in zijn buik, en graag naar zijn vriendjes in het riool toe wilt, maar dat dat alleen maar kan als hij netjes op de wc poept. Als hij dan gepoept heeft, beloon hem door hem enthousiast toe te spreken en laat hem zijn poepje uitzwaaien en veel plezier wensen met zijn vriendjes voordat hij doortrekt. Echt, het werkt! Zelfs zo goed dat toen mijn moeder haar dokter over haar aanpak vertelde, de dokter deze "behandeling" over nam en dit ook ging adviseren aan haar patienten die hetzelfde probleem hadden met hun kindje. :D

7. Kimmy

Kimmy Actief lid

25 jun 2010
    315
    0
    0
    Herkenbaar. Onze dochter (3,5 jaar) is al een jaar plaszindelijk, maar poepen blijft lastig. Ook ophouden en kleine ongelukjes. Hebben van alles geprobeerd en zijn ook bij Bekkenbodemtherapeut. Ik kom er niet achter wat het is. Toch een soort angst/niet fijn vinden op wc in combinatie mrt niet kunnen ontspannend op wc. Hier werkt het beste om 1 a 2 keer per dag op potje te zetten voor tv. Dan ontspant ze en gaat poepen makkelijkst en poept ze gemiddeld 5x per week goed. Als we zeggen dat ze op wc moet of als we ergens anders zijn dan lukt het niet of gaat ze ophouden en poept ze hooguit 2 a 3 x per week een hele hoop. Ze stelt dan ook uit en heeft dan steeds beetje poep in onderbroek totdat het weer goed lukt.

Het schijnt dat sommige kinderen moeite hebben met ontlasting loslaten/ het spannend vinden en daarom te lang ophouden. We gebruiken nu een half zakje forlax om het soepel te houden en belonen alsmede het zelf op tijd aangeeft. Als ze niks zegt dan zetten we haar einde vd dag op pot voor tv.

8. Pasta

Pasta Fanatiek lid

12 feb 2010
    1.015
    16
    38
    Noord Holland
    Lastig, de vegen zouden overloopdiarree kunnen zijn.
    Een telefoontje of bezoekje met/aan de huisarts kan misschien duidelijkheid bieden.

9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.568
    113
    Maar vind je het advies om eens langs de huisarts te gaan dan niet nodig?

10. Ballon

Ballon Niet meer actief

Haha aaah, ik vind het zelfs een beetje aandoendelijk klinken. Heb een beeld van een drolletje ( incl oogjes en sip gezicht ) die helemaal happy het riool door stuitert omdat zijn vriendjes daar met een spandoek staan te wachten op hem! ( ben een beeeetje een beelddenken hihi ) ik ga deze zeker onthouden voor over een paar jaar!

11. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    Hier wilde zoonlief eerst ook nooit poepen terwijl hij wel moest rond het naar bed gaan.
    Hier was de oplossing om hem eerst naar de wc te laten gaan om te poepen en daarna kon hij pas met papa spelen wat hij graag wilde.
    Des te langer hij er over deed des te minder speeltijd hij had.
    Toen hij dat eenmaal door had ging het met de dag beter:D

12. Kernesia

Kernesia Actief lid

18 jul 2011
    176
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had er gewoon nog nooit bij stil gestaan dat de vegen in zijn broek overloopdiarree konden zijn omdat hij verstopt zit (zeker ook niet omdat ik ook net zo weinig poep zonder er last van te hebben). Toen ik daar eens over nadacht heb ik eens met zoon gesproken en blijkt dat hij poepen eng vindt omdat het pijn doet. Ik ben dus gisteren direct een fles RoosVicee laxo gaan halen. Gelukkig drinkt hij graag siroop, dus dit gaat er ook wel in, hij drinkt meerdere glazen per dag ervan. En wat blijkt, hij heeft vandaag 3 keer gepoept. De eerste keer moest hij van mij gaan en was het maar een kleine keutel. De tweede keer stuurde ik hem ook en was het wel meer. Het deed ook pijn zei hij en ook had hij hierbij een klein veegje in zijn onderbroek. De derde keer zei hij 'mama, ik kan het niet mee ophouden', dus ik zei 'vlug naar de wc'. Het was nu een normale hoeveelheid en hij zei dat het geen pijn deed. Ook zei hij dat als het voortaan gaat zoals deze laatste keer hij het niet meer eng vindt om te poepen.
    Ik ben zo blij dat het nu al de goede kant op lijkt te gaan, en dat dankzij de hulpvaardigheid van de mensen hier. Super bedankt dus.

Deel Deze Pagina