Peuter leren douchen

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Dapper, Dec 2, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dapper

Dapper Niet meer actief

Onze peuter gaat tot nu toe steeds in bad. We hebben lang drama gehad met haren wassen en nog steeds vindt ze het niet leuk. Maar het gaat wel beter.
    Maar elke keer zon bad ritueel vind ik erg tijdrovend. Het zou zo fijn zijn als ze ook even snel onder de douche kan.

Maar die sproeier vindt ze dus ook maar niks.

Herkent iemand dit en heeft iemand tips?

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Samen douchen. Of doe je dat al?
    Zo ziet ze ook direct dat ze niet bang hoeft te zijn, omdat mama of papa ook gewoon zonder angst bij haar onder die sproeier staan.

3. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    In bad af en toe de sproeier aan zetten?

4. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    Hier vinden ze het ineens leuk. Als ze het zelf mogen doen. Geef ze de sproeier in de hand ;)
    Eerst uitkleden. Dan in de badkuip samen bij de kraan voelen of het water lekker warm is en ik vraag altijd of ze het goed vinden of dat het warmer/kouder moet. Dan sproeier aan en weer voelen. Dan geef ik ze de sproeier. Na even douchen krijgen ze zeep. Zelf in zepen, mama doet de haartjes. Die maak ik nat met een washandje. Dan zelf zeep wegspoelen op hun lijf. Als laatste doe ik de haren met sproeier. Ze mogen een liedje kiezen wat we dan zingen en ze moeten dier omhoog naar de lamp kijken. Ik ga hoog staan zodat ik ook oogcontact heb met ze. Dan zeg ik ben je er klaar voor? Daar gaat ie, en dan zingen we tot ze zeep weg is. Daarna nog even zelf sproeien.
    Dit werkt inmiddels heel goed. Geeft hou vast en controle. Maar eerst moet de angst beetje over zijn hoor.

5. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Ik doe hem ook wel eens snel wassen in bad. Dus als het ware even douchen in bad, ik moet het wel van tevoren goed duidelijk maken, maar dan is het net zo snel als douchen.
    Echt onder de douche laten staan is me hier ook nog niet gelukt.

6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,147
    23,230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wij douchen altijd samen en dan ga ik er bij zitten, zodat het water niet van zo'n grote hoogte klettert. En dan mag ze ook veel zelf de douchekop vasthouden. Misschien helpt dat?

7. Knuffie85

Knuffie85 Niet meer actief

Hier ook 1tje die liever in bad gaat dan onder de sproeier.
    Ze gaat sinds kort weer met me douchen, wilde eerst alleen maar in bad met haar kleine zusje. Is ook veel leuker natuurlijk.
    Haren wassen was een drama, kreeg van een kennis de tip.
    Ken je die plakdieren die je in bad kunt plakken. Plak hem flink hoog zodat ze daar naar kan kijken. Dit heeft bij mij echt geholpen. Zo kreeg ze geen water meer in haar ogen. En zodoende na een aantal keer deed ze zelf haar hoofd naar achter en ik sproeien.
    Nadat ze daar aan gewend was, gaat ze nu graag onder de sproeier.
    Mama dit is leuk zegt ze dan. Nu wissel ik het af.

8. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Mijn zoon houdt ook niet van de sproeier op zijn hoofd. Echt onder de douche gaan staan is hier geen optie.
    Soms douchen we samen, dan ga ik zitten op een krukje terwijl hij staat en dan sproei ik over zijn buik en rug. Dat vindt hij wel fijn. Haartjes nat doe ik snel, of met een natte washand en dan soppen maar.
    Met afspoelen krijgt hij een droog washandje over zijn gezicht. Dat helpt niet heel lang helaas.

En als hij alleen onder de douche gaat dan gaan de douchedeuren open en gaan wij op een kruk in de opening zitten en terwijl hij met zijn foamletters en cijfers speelt op de muur sproeien wij hem warm en schoon.

9. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

May 30, 2016
    1,184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Vooral zelf laten doen, dan heeft ze zelf controle over waar het water terecht komt. Zelf de douchekop vast laten houden en de eerste keren lekker aan laten rommelen. Neem wat badspeelgoed mee onder de douche. Bekertjes die ze kan vullen en leeggooien etc. Een plastic popje die ze zelf mag wassen en mee douchen. Spelenderwijs leren werkt zo echt het beste :)

10. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,849
    1,060
    113
    Wat hier ook geholpen heeft is naar het zwembad gaan. Daar zag hij dat veel kindjes met plezier douchen na het zwemmen. Ineens ging hij er bij staan. En nu geniet hij er enorm van. We moeten hem wel eerst moeten overtuigen, spelen met de trein is nog altijd leuker dan douchen, maar als hij het warme water voelt wordt hij heel rustig.
    Als ik er nog aan aan denk hoe ontzettend erg hij het altijd vond..

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Toen dochterlief nog niet durfde deden wij dat andersom.
    Kleren uit en in de douche... en dan lekker op de grond erbij laten zitten terwijl ik douchte.

12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,147
    23,230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat kan ook nog ja. Dafne vindt het gelukkig niet eng. Zou hier niet kunnen met de inloopdouche, dan wordt ze zeiknat, haha.

13. Bailief

Bailief Niet meer actief

Hier heeft het heel wat tijd gekost maar nu staat ze elke dag bij mij onder de douche.

Ik heb eerst een hele tijd in mijn eentje gedoucht in ons bad terwijl zij in de badkamer aan het wachten was en af en toe keek. En op een dag wilde zij er ook ineens bij. Sindsdien wil ze er altijd bij. Daarna mag ze altijd nog even in bad terwijl ik mezelf afdroog en aankleed. Haren wassen met shampoo vindt ze nog steeds niet leuk, maar het water wat uit de douche komt is niet meer eng.

14. Dapper

Dapper Niet meer actief

Dank jullie wel voor jullie reacties!

Er staan nog wel een aantal dingen tussen die ik kan proberen. :)

15. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    En verder denk ook gewoon afleiden, stapelbekers of badboekjes of eendjes mee onder de douche kan prima.

Bij een vriendin gaat de kleine altijd lekker spelen onder de douche en doet zij in een onbewaakt ogenblik zijn haren en lijfje wassen haha. Vaak gaat hij zo op in zijn spel dat ie het niet door heeft.

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Dat is toch uiteindelijk het idee.. dat ze nat wordt :)

Op haar tempo.

Share This Page