Hallo,Dames Mijn situatie is zo: Wij wonen nu al samen in huurwoning zonder samelevingscontract. We gaan in Juli trouwen was ons plan. Maar nu net te horen gekregen dat we via loting een nieuwe huis krijgen en de eerste oplevering in april is dus tja nu de vraag is het niet verstandiger voor die tijd te trouwen als na die tijd,omdat als je later trouwd je weer naar notaris moet om het op beide namen te krijgen weer extra geld kost pff Wij zijn super blij hoor met nieuwe woning echt wel maar zitten even te denken hoe en watMisschien dat iemand hetzelfde heeft mee gemaakt ,dus mijn vraag is wat zouden jullie doen?? Sorry voor lange verhaald Liefs
Ik kan je maar 1 ding adviseren: informeer eens bij een notaris hoe dit in elkaar steekt. Die kan je exact uitleggen wat de regels zijn en wat de kosten. Overigens loont het de moeite flink te shoppen qua notaris, want de tarieven verschillen nogal. Dus vooral offertes aanvragen. Op internet is er ook een hoop te vinden hierover. Zou dus gewoon eens googlen
Komt het nieuwe huis niet automatisch op jullie beider namen dan? Ik bedoel; ik neem aan dat jullie samen het huis kopen, dan staat het al op twee namen. Het huis waarin wij wonen heb ik alleen gekocht, mijn man (toen vriend) is er samen met mij ingetrokken, na een paar jaar zijn wij getrouwd in gemeenschap van goederen en dus is hij nu automatisch voor de helft eigenaar van dit huis.
Ook als je alleen samenwoont en geen samenlevingsovk hebt, wat zeg ik...ook als je uberhaupt niet samenwoont, kan je een huis op beider namen laten zetten. Bij de verkopende makelaar geef je dan gewoon aan dat je beiden koper bent. Dat wordt dan in het koopcontract gezet en komt dan ook in de akte van levering. Bij het Kadaster wordt de woning dan ingeschreven met 2 eigenaren. Jij dus voor de helft eigenaar en je vriend ook voor de helft eigenaar. Je kan ook als broer en zus bijv. samen een huis kopen.
Volgens mij maakt het niet zo veel uit hoe je het doet als je er maar voor zorgt dat het huis meteen op beide namen gekocht wordt (of juist niet als je bv een eigen bedrijf hebt). Wij hebben 10 jaar geleden ons huis gekocht (akte van levering en hypotheek etc. staan gewoon op beide namen). 4 jaar geleden zij wij pas getrouwd. In de tussentijd hadden wij wel bij de notaris een soort akte lopen (naam ben ik even kwijt), maar dat had verder geen waarde (behalve als de relatie bv stuk zou lopen). Bij het doen van de belastingaangifte (tijdens samenwonen) kun je dan wel als partner aangifte doen.
Wij hebben een nieuwbouwhuis in aanbouw gekocht op ons beider naam in oktober 2007 (woonden nog niet samen toen) en in augustus 2008 getrouwd, zo'n 2 maanden na de oplevering. bij het tekenen van de koopcontracten werd door die notaris wel gezegd dat we beter iets konden regelen. Toen we vertelden dat we van plan waren om rond/kort na de oplevering te trouwen was dat okee. Het enige wat tot dan toe echt een probleem zou kunnen opleveren was overlijden: de overlijdensrisico verzekering zou wel aan de ander worden uitgekeerd dus de hypotheek was gedekt, maar omdat we nog niet elkaars erfgenaam waren zou de helft van het huis naar de familie van de ander gaan. Dus je moet wel zeker weten dat je er dan met die familie uit kunt komen.
Ga inderdaad zeker shoppen ivm de tarieven. Maar laat je ook meteen voorlichten over testamenten etc.
Dat kun je gewoon bij de notaris regelen, hebben wij toen ook gedaan voor de zekerheid. Als het huis op beider naam staat prima maar op het moment dat er 1 van 2 overlijd, waar niemand vanuit gaat, erft de familie van die persoon en de andere partner niet dat kan dus problemen gaan geven. Wij hebben toen bij de notaris op laten nemen wat er zou gebeuren in het geval dat koste 50 euro extra en was het direct goed op papier geregeld.
dan kun je beter voor je huis koopt trouwen want bij een koop huis heb je wel een samenlevingscontract nodig
Volgens mij niet hoor, mensen allebei nog thuis wonen kopen ook vaak samen een huis. tis alleen dan even kijken hoe het zit met overlijden ed voor je getrouwd bent.
Hallo,Dames Bedankt voor al jullie reacties. Ik ga deze week even informeren bij notaris en hoe het allemaal precies zit en zeker even op internet kijken. want ik dacht ook dat als je een huis koopt je samenlevingscontract moest hebben. liefs
Nou echt niet hoor. Je kan prima samen een huis kopen zonder samenlevingscontract. Ik werk op een notariskantoor o.a. op de afdeling onroerend goed, dus ik weet het zeker. Als je samen een huis koopt zonder slo (= samenlevingsovk)/geregistreerd partnerschap/huwelijk en 1 van beiden overlijdt, dan blijft de helft van het huis van de achterblijvende partner en de andere helft van het huis (wat dus op naam van de overleden partner stond) wordt van de erven van de overledenen.
dat schreef ik dus ook alleen jij verwoord het iets mooier , wij konden hier toen bij de notaris een extra stukje erbij doen wat we wilden in geval van overlijden dat was zo geregeld.
Ook hier een huis gekocht voor we gingen trouwen, want wij hebben niet samengewoond voor we trouwden ( Dus uit huis getrouwd ) en hebben 't huis op beide naam laten zetten. Dat kan dus wel gewoon.