geen contractverlening

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door KnuffelBien, 9 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KnuffelBien

KnuffelBien Actief lid

17 dec 2007
    236
    0
    16
    hallo,

ik heb een vraag...
    ik ben op 11 maart 2011 gaan werken bij tnt via uitzendbureau timing..nu ben ik begin september in de ziektewet geraakt door mijn zwangerschap..ondertussen ben ik 30 weken zwanger..nu werd ik net gebeld dat ik vanaf morgen uit dienst ben aangezien ik 3x3maand verlenging heb gekregen (ik dacht dat ik 78 weken moest overbruggen?) maar goed..de man van timing vertelde mij dat omdat ik ziek ben door zwangerschap dat het uwv het overneemt vanaf morgen..en dat hun mij verder betalen. 5 januari gaat mijn verlof in..maar hoe zit dat nou precies? ik snap er maar weinig van..heb timing ook vriendelijk bedankt voor alle communicatie want ik wist hier niets van dus komt het nogal rauw op m dak..
    ga ik nou de ww in? of blijf ik in de ziektewet en hoe gaat dat?
    en straks na de bevalling..kom ik dan in de ww? en krijg je wekelijks of maandelijks van het uwv? via uitzendbureau kreeg ik wekelijks..en blijft het bedrag hetzelfde? ik snap er echt niets meer van:( hopelijk
    kunt u mij helpen en is het verhaal een beetje te volgen..

groetjes Sabine

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sabine,

Wat jammer dat je contract niet wordt verlengd. Je komt nu waarschijnlijk in aanmerking voor verschillende uitkeringen van UWV.

Ziektewet
    Als je door zwangerschaps- of bevallingsklachten je werk niet meer kunt doen, heb je recht op een ziektewet-uitkering (ZW) van UWV. Het maakt niet uit wat voor contract je hebt. Als het contract eindigt tijdens deze ziekteperiode, hoeft je werkgever alleen maar een wijziging door te geven dat je uit dienst bent. Vanaf dat moment betaalt UWV de uitkering direct aan jou.

Zwangerschaps- en bevallingsverlof
    De ziektewet-uitkering stopt automatisch 6 weken voor je uitgerekende datum. Dan moet het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) beginnen. De WAZO moet je wel zelf aanvragen, 8 weken voor je uitgerekende datum. Dat kan via UWV Telefoon (0900 - 9294).

Hoogte en betaling
    De hoogte van de uitkeringen kunnen afwijken, omdat ze verschillend worden berekend. De ZW is 100% van het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in de 12 maanden voordat je ziek werd. De WAZO is 100% van het loon dat je verdiende in de laatste 4 weken voorafgaand aan het verlof.

De eerste betaling van zowel de ZW als de WAZO wordt binnen 4 weken na de ingangsdatum gedaan. Daarna wordt iedere week een vervolgbetaling gedaan.

Na het verlof
    Heb je na afloop van het verlof (10 weken na de bevalling) nog geen ander werk gevonden? Maar ben je wel weer in staat om te werken? Dan kun je WW aanvragen. Dat kan via de website van het Werkbedrijf, waar je je ook kunt inschrijven als werkzoekende.

Kun je vanwege je klachten nog niet werken? Meld je dan telefonisch ziek op de eerste dag na afloop van het verlof, je krijgt dan mogelijk weer een ZW.

Op onze website vind je actuele informatie over de ZW, de WAZO en de WW.

Ik wens je een goede zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina