Ik werk in de ouderenzorg en word heel vaak gevraagd om in te vallen wegens ziekte van één van mijn collega's naast mijn vaste uren in de week, ze bellen gewoon het rijtje af van wie er kan. Werd zelfs in de eerste week na mijn verlof al gebeld om in te vallen. Nou is het zo dat het wegens de bezuiniging de laatste tijd vaak raak is en er veel ziekte is op het werk is door de hoge werkdruk. Toch voel ik me bezwaard als ik niet kan maar het is best lastig om op het laatste moment nog even oppas te regelen en soms is mijn man ook met de auto weg en kan het gewoon niet. Nou moet ik zeggen dat voor de bezuinigingen ook al vaak gebeld werd en toen kon ik bijna altijd wel omdat ik toen de kleine meid nog niet had. Bij wie gaat het er zo ook aan toe op het werk?
Bij mij is het gelukkig niet meer zo. Inmiddels weten ze wel dat ze mij niet hoeven te bellen om 7.00 's ochtends, want dan kan ik standaard niet. Dat heb ik ook duidelijk aangegeven bij mijn collega's en bij mijn leidinggevende. (vooral zorgen dat die laatste op de hoogte is van zulke onoffiele afspraken, anders krijg je gezeik) Mijn man is dan al weg en ik ga om 7.00 niet iemand anders wakker bellen om mijn kinderen naar school te brengen. Ik heb wel een soort van compromis. Als we nu al weten dat iemand over 5 dagen nog ziek is, mogen ze me altijd bellen. Dat kan ik plannen, dan brengt mijn man de kinderen naar school en kan ik de overblijf regelen. En ik ben nooit te beroerd om te ruilen.
Nee lijkt me niet dat je om 7 uur iemand wakker gaat bellen. Vond het soms wel een beetje vervelend. Soms heb ik het idee dat ze denken dat ik al minuut mijn kindje weg kan brengen.
jup! Hier wordt vaak ook nog de dag van te voren gevraagd.. maar goed ik heb gezegd dat ik het verder van te voren moet weten en anders hebben ze pech
Bij ons is het ook zo. thuiszorg en vanwege de bezuinigingen word er gereorganiseert. een aantal collega's zijn al vrijwillig vertrokken en een aantal zijn er ziek. we hadden al structureel tekort aan personeel en dit nu erbij maar we mogen geen invallers inhuren want dat is te duur op mijn werk weten ze dat ze mij 's ochtends niet hoeven te bellen. ik ben alleen met 2 kids en heb alleen mijn ouders en het kdv als oppas. dochter vraagt altijd de dag daarvoor of mama de volgende dag lekker thuis is dus ik vertik het om ze dan alsnog ergens onder te gaan brengen. het zal ook niet eens werken als ze mij op een vrije dag zouden bellen om 7 uur. ik heb minstens een uur nodig om alles klaar te krijgen 's ochtends en moet dan nog een half uur rijden richting mn werk. trouwens heel makkelijk, mijn werktelefoon staat op mijn vrije dagen gewoon uit nummer van mn werk heeft op de huistelefoon een apart melodietje. die nam ik dus niet op. voor de rest weten ze dat ze mij wel kunnen vragen als iemand langdurig ziek is. dan heb ik de tijd om te plannen en alles te regelen. eerlijk gezegt kan ik er zelf ook niet zo goed tegen als ik onverwachts moet werken. ik stel me eigen al helemaal in op bijvoorbeeld een vrije dag of avond en ben echt een beetje van slag als ik onverwachts dan een avonddienst moet gaan doen. beetje autistische trekjes