Invalwerk en uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Kairi, 10 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kairi

Kairi Actief lid

13 mei 2014
    106
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hallo,

Door een faillissement ben ik werkloos geraakt in augustus. Ik werkte 20 uur. Ik ben vlug weer aan het werk gegaan voor 16 uur, dus kreeg geen WW. De werkgever wilde echter niet met mij verder en dus ben ik per 1 November weer werkloos geraakt en krijg ik WW gebaseerd op 20 uur.

Uiteraard ben ik aan het solliciteren. Ik wil graag het onderwijs in, maar vaste banen zijn schaars dus ik kijk naar werk als invaller. De uren die ik dan maken zal, zijn niet vastgelegd. Het kan dus heel weinig zijn, waarbij ik dan een aanvulling van het UWV zal krijgen als ik minder dan 15 uur werk per week. (tot zover was het me wel duidelijk).

Nu ben ik dus zwanger en ik wil mijn verlof in laten gaan op 19 januari. Ik heb geen vraag over de WAZO ingaan (ivm zwangerschap) vanuit een volledige WW, dat is me duidelijk.

Maar ik heb gelezen dat je zwangerschapsuitkering wordt berekend op een bepaalde periode van werk (ik geloof een jaar), tenzij je nog geen jaar werkt. Dan wordt het berekend over de maand (of 4 weken) voordat je verlof in gaat.

Stel nou dat ik per direct in de invalpool aan de slag kan. Ik werk gemiddeld maar 10 uur per week (want er zit ook nog eens kerstvakantie tussen), vanaf nu tot aan 19 januari. Wordt mijn zwangerschapsuitkering dan berekend op die 10 uur per week?
    Of wordt er een andere berekening gemaakt, omdat ik ook nog aanvullende WW (tot 20 uur) ontvang?

Of sla ik nu helemaal de plank mis?

Groeten, Kairi

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 11 dec 2014
    Laatst bewerkt: 11 dec 2014
    [FONT=&quot]Hallo Kairi,[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Je hebt vragen over de hoogte van je zwangerschapsuitkering (WAZO) als je gaat werken. Zowel vanuit je WW-uitkering als vanuit dat eventuele dienstverband heb je recht op WAZO. [/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Vanuit de WW is die 100% van je WW-dagloon (waarvan je nu 70% krijgt), op basis van de 10 uren die je nog werkloos blijft als je 10 uur gaat werken. [/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Daarnaast krijg je een WAZO-uitkering voor je dienstverband. De uitkering wordt normaal gesproken inderdaad berekend over een periode van 12 maanden. Maar omdat je niet het hele jaar hebt gewerkt, berekenen we hoeveel je gemiddeld per dag verdiende in de periode die je wel hebt gewerkt. [/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]
    [/FONT]
    [FONT=&quot]Ik wens je veel succes met het vinden van een leuke baan!
    [/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Met vriendelijke groet,[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Robert[/FONT]
    [FONT=&quot]UWV Webcare Team[/FONT]
    [FONT=&quot]www.uwv.nl/webcare[/FONT]

3. Kairi

Kairi Actief lid

13 mei 2014
    106
    0
    0
    Zuid-Holland
    Dus even een voorbeeldje om te controleren of ik het goed begrijp.

Mijn WW is berekend op 20 uur (waar ik nu 70% van ontvang).

Ik accepteer de baan en ga de komende 6 weken werken en daarna gaat mijn verlof in. In deze periode werk ik gemiddeld 11 uur per week. Mijn werkgever gaat voor mij verlof (WAZO) aanvragen gebaseerd op deze 11 uur.

Omdat ik dan te weinig uren werk, zal het UWV de uitkering aanvullen. Het UWV ziet dat ik gemiddeld 9 uur te kort kom en ik krijg dan voor deze 9 uur 100% van mijn WW-dagloon.

- Klopt het dan ook, dat als ik elke week meer dan 15 uur werk (20 minus 5) GEEN aanvullende WAZO zal krijgen van het UWV?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#4 UWV, 11 dec 2014
    Laatst bewerkt: 12 dec 2014
    Beste Kairi,

Je wilt weten of het je het goed begrijpt.

Het eerste deel van je samenvatting klopt. Wat betreft je laatste vraag kan ik je mededelen dat je WW-uitkering zal worden stopgezet als je meerdere weken achter elkaar geen aanvulling krijgt vanuit je WW. Echter kun je op basis van nawerking alsnog recht hebben op WAZO vanuit de WW. Dit is zo wanneer je uitgerekende datum of werkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na het stopzetten van je WW-uitkering ligt.

De hoogte van dit deel van je WAZO-uitkering is een gemiddelde van de WW-uitkering waarop je inkomsten uit werk in mindering zijn gebracht. Hiernaast loopt dan nog een WAZO-recht gebaseerd op je salaris bij je werkgever. Voor het recht op WAZO maakt het niet uit of je naast de WW 15 uur of meer werkte.

Ik vind het enorm stoer dat je als hoogzwangere vrouw nog net voor je moet bevallen wilt werken. Dit kom ik weinig tegen.

Actuele informatie over recht op WAZO na einde verzekering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Kairi

Kairi Actief lid

13 mei 2014
    106
    0
    0
    Zuid-Holland
    Het is me nu duidelijk. Bedankt voor de uitleg en het compliment!

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Geen dank! En complimentjes ontvangen we graag :)

Deel Deze Pagina