Beste meneer, mevrouw, De afgelopen twee jaar heb ik twee dagen in de week gewerkt als invalleerkracht op een basisschool. Ik doe ouderschapsverlofvervanging. Dit gaat komend schooljaar gewoon verder. Ik heb dus geen contract, maar normaal gesproken wel een (voor mij) vast inkomen. Nu ben ik in verwachting van een tweeling en moet ik waarschijnlijk eerder stoppen met werken dan wanneer normaal zwangerschapsverlof ingaat. Kunt u mij vertellen of ik recht heb op uitkering/bijstand/doorbetaling loon in de periode dat ik niet kan werken? Als ik terug kom van zwangerschapsverlof ga ik ook gewoon weer die twee dagen in de week werken. Alvast bedankt! Judith
Beste Judith, Een tweeling! Van harte gefeliciteerd! Je wilt weten of je recht hebt op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO), doorbetaling van loon of een andere vorm van uitkering wanneer je met zwangerschapsverlof gaat. Wanneer je een werkgever hebt, ben je meestal verzekerd voor de WAZO. Je geeft aan geen contract te hebben. Je bedoelt dan waarschijnlijk dat je geen vast contract hebt. Maar als jouw werkgever netjes premies afdraagt voor de werknemersverzekeringen ben je verzekerd voor WW, WAZO, de Ziektewet en WIA. Dit kun je controleren door je arbeidsverleden en loongegevens te bekijken in jouw Digitaal Verzekeringsbericht. Ben je in dienst bent van een werkgever, dan zal UWV meestal de WAZO overmaken aan jouw werkgever die de uitkering verrekent met je loon (dus in principe betaalt jouw werkgever je loon door). Je zult dus ook niet van UWV, maar van jouw werkgever een jaaropgaaf ontvangen. Wat betreft de Wet werk en bijstand (WWB); Heb je nu geen recht op de WWB, zul je dat ook niet hebben wanneer je met verlof gaat en recht hebt op WAZO. De WAZO is immers 100% van het dagloon dat je gemiddeld verdiende bij je werkgever. Wanneer het gezamenlijk gezinsinkomen onder het sociaal minimum ligt dat voor jullie situatie geldt kun je een WWB-uitkering aanvragen. Actuele informatie over zwanger zijn en een werkgever hebben vind je hier. Ik wens jou een heel voorspoedige zwangerschap! Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hartelijk bedankt voor de uitleg! Ik ben erachter gekomen dat ik inderdaad gewoon verzekerd ben omdat ik wel een werkgever heb en er ook gewoon belasting e.d. is afgedragen. Dat is een opluchting, want ik ben namelijk alleenverdiener omdat mijn man nog studeert. Nogmaals bedankt!