Baby 4 maanden slaapt slecht; ervaringen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ammie1984, 7 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Mijn dochtertje is nu net 4 maanden oud. Ze is vanaf de geboorte al een erg onrustig meisje geweest. De eerste maanden waren erg zwaar ivm overmatig huilen. Gelukkig is dat nu over en word ze steeds vrolijker en gezelliger.
    Echter komt nu het volgende probleem om de hoek kijken; slapen.
    Overdag gaan de slaapjes steeds beter. Ik kan haar moeheidsignalen goed oppikken en zodra ze aangeeft moe te zijn gaat ze naar bed. Overdag doet ze zo 'n drie slaapjes. De duur wisselt wel en varieert van 1 tot 2u per slaapje. Tussendoor word ze wel wakker en moeten we even speentje geven.

Alleen zijn de nachten de laatste tijd drama. En dat ging juist eerst best goed.
    Ze gaat altijd na de fles van 19u naar bed. Om 23u krijgt ze nog een laatste fles en daarna gaat ze de nacht in.
    We hebben dagen dat het stuk van 19u tot 23u goed gaat; ze slaapt dan vrijwel gelijk en maken haar dan wakker voor de fles. Wel moeten we dan nog een paar keer op de avond even speentje geven.
    Er zijn nachten dat ze na de fles van 23u al niet lekker slaapt. Dan duurt het erg lang voor dat ze goed in slaap is gevallen en slaapt dan 3uurtjes om vervolgens weer wakker te worden. De eerste paar keer lukt het nog met een speentje; dan is ze weer een uurtje stil, maar op een gegeven moment wordt dat ieder kwartier en daarna begint ze al te huilen als je speentje hebt gegeven en omdraait om weg te lopen. Dan ben je rustig 2u in de weer om haar weer in slaap te krijgen.

Sommige nachten gaat het eerste stuk van 19 tot 23 niet zo goed. Dan slaapt ze wel even een uurtje, maar dan ben je daarna weer ruim een uur bezig om haar in slaap te krijgen. Dan slaapt ze van 21-23 uur. Daarna flesje en gaat ze de nacht in. Soms komt ze dan alweer om 4u, maar lukt het tot half 6 met speentje te rekken.
    Afgelopen nacht hoefden we maar 1 keer er uit om kwart voor 5 en ging ze daarna weer verder tot half 7.

Ze krijgt 5*180cc en de flesjes gaan allemaal leeg. We hebben al geprobeerd nog een extra flesje 's nachts (kleintje), maar ook daar gaat ze niet beter/langer van slapen.

Kort samengevat gaan de nachten dus heel wisselend. Er zijn nachten die aardig gaan en nachten die echt drama zijn. Maar al met al is er de afgelopen maand geen een nacht geweest die echt goed ging.

Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen? Is dit normaal; een fase? En is er nog iets wat we kunnen doen?
    ik voel er niet veel voor om haar lang te laten huilen. Ze kan best hard huilen; huilt zichzelf snel overstuur en we hebben nog een dochter van 2, waarvan ik niet wil dat ze wakker word van het huilen.

We hebben haar ook een paar keer meegenomen en tussen ons in gelegd, maar ze is zo erg onrustig, dat ze niet echt makkelijk in slaap valt.

Ik vind het best lastig en weet niet zo goed waar ik goed aan doe.
    Mee naar beneden nemen, voel ik ook niet zoveel voor, omdat ik haar niet wil aanleren om 's nachts 'gezellig' beneden te zitten.

Onze oudste dochter was en is echt een voorbeeldige slaper. Daar hoefden we echt nooit s nachts ons bed voor uit.
    Misschien dat we wel heel erg verwend zijn met haar en dat dit gewoon erg normaal is voor een baby van 4 maanden.

Ik hoor graag jullie ervaringen en wat zouden jullie doen in deze situatie?

2. jv23

jv23 Actief lid

16 mei 2012
    415
    0
    16
    belgie
    heeft ze geen last van krampjes of verborgen reflux ofzo?

wat je ook kan proberen is, als ze goed ligt te slapen na de fles van 19u en haar gewoon laten liggen, en zien wanneer ze wakker wordt. als je ziet dat dit pas om een uur of 3 in de nacht is kan je de volgende dag de fles van 19u ophogen, i.p.v. 180/5 kan je 210/7 en dan slaapt ze mss wel door... sommige kinderen vinden het niet fijn wakker gemaakt te worden voor hun fles.
    ofwel moet je proberen dat de fles van 19u verschuift naar 20u of 20u30...

3. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Jv23; van de week is het toevallig voorgekomen dat we haar na de fles van 19u niet wakker hebben gemaakt. Ik was zelf in slaap gevallen. Ze kwam echter om 0.15 uur, dus de late voeding heeft ze nog wel nodig.

Omdat ze in het begin zoveel huilde zijn we met haar naar de kinderarts geweest. We hebben maagzuurremmers gekregen, maar dit werkte niet voldoende. Toen ook over op Friso allergy care en dat ging hartstikke goed. Vorige maand provocatietest gehad in zh, en deze was negatief. In overleg met ka gewone voeding gaan introduceren en langzaam opgebouwd. Sinds afgelopen maandag krijgt ze weer volledige gewone voeding en dat gaat hartstikke goed.

Ik heb niet echt het idee dat ze wakker word van de honger.

4. Cfldf

Cfldf Lid

5 nov 2013
    52
    1
    8
    NULL
    NULL
    Woow heel herkenbaar! Je beschrijft precies onze dochter en ze is nu ook 4 maandjes! Ik word er soms ook zo moedeloos van om zo vaak dat speentje terug in haar mond te doen. Ook onze kleine is erg driftig en word ook altijd huilend wakker.
    Maar hier al een stuk beter dan de eerste 3 maanden toen had ze heel veel last van krampjes, dus ben al lang blij dat het nu beter gaat!
    Maar ik lees even mee!

5. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Cfdlf; het gaat bij ons ook al stukken beter dan de eerste maanden. Ze heeft echt zo onwijs veel gehuild. Dat was echt slopend. De nachten gingen toen wel goed, maar ja, ze sliep overdag nauwelijks en huilde alleen maar, dus ze was op een gegeven moment wel dood op.

Vannacht heeft ze na de fles van 23u tot half 5 geslapen. Toen konden we er om het half uur uit voor de speen en om half 7 was ze er wel klaar mee.
    Om 7u flesje gegeven en ze ligt nu vanaf 8u te slapen. Tot nu toe geen enkele keer haar speentje hoeven brengen.

Hoe ging het vannacht bij jou? Hoe gaat bij jullie het slapen overdag?

6. Onje

Onje Niet meer actief

En als je nou eens die een na laatste fles ietsje probeert te rekken met bijvoorbeeld een half uurtje. Misschien even in een warm bad of warme douche lekker insmeren met olie en een warme fles. Weet niet hoeveel ze weegt maar als je die fles nou iets ophoogt en kijkt hoe het dan gaat? En een paar dagen volhouden zodat ze er even aan went

7. Cfldf

Cfldf Lid

5 nov 2013
    52
    1
    8
    NULL
    NULL
    Vannacht ging het redelijk hier! Ik geef borstvoeding en meestal is rond half 9 's avonds de laatste x dat ze drinkt. Alleen als ze echt goed wakker is geef ik haar om 23.00 uur nog wel eens. Haar wakker maken helpt niet want dan drinkt ze 7 slokken en dan slaapt ze weer. Dit komt omdat als ze naar bedje gaat het meestal wel een uur of 2 duurt voor ze in slaap is. Dan is ze zo vermoeid dat ze dan een paar uur goed slaapt. Vanaf 04.00 stop ik het speentje weer in haar mond om het nog even te rekken. Ze heeft dan ook niet echt honger maar word wakker omdat ze haar speentje wil. Soms geef ik haar wel drinken hoor ligt eraan hoe wakker ze is en hoe vol mn borsten zitten ;). Vanaf dan is het om het half uur speentje erin doen....
    Overdag is het heel wisselend soms slaapt ze gewoon 2 a 3 uur achter elkaar zonder dat ik haar hoor en soms is het om de 10 minuten speentje erin. En ik heb echt geen idee waar dat aan ligt! Zodra ik zie dat ze moe word stop ik haar meestal gelijk in bed.

Vanacht haar nog om 23.30 wat gegeven maar ze dronk niet echt heel goed ze sliep tot 4.45 toen heeft ze heerlijk gedronken en moest ik ong 3x het speentje er trg in doen en sliep ze tot half 8. Ze heeft nog even geslapen van 9 tot 10 en nu ligt ze al vanaf half 12 te slapen en maar 1x eventjes wakker geworden.

8. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Onje, bedoel je de fles van 19u later geven en dan de fles van 23u laten vallen? Afgelopen maandag woog ze 5940 Gr. En aangezien alle flesjes nog helemaal leeg gaan en ze vd week, toen ik zelf in slaap was gevallen, rond 0.15 kwam voor de fles, durf ik het niet zo goed aan om naar 4 flessen te gaan

9. Cfldf

Cfldf Lid

5 nov 2013
    52
    1
    8
    NULL
    NULL
    Ik merk hier trouwens wel dat ze na een badje of douche altijd heerlijk slaapt!

10. Onje

Onje Niet meer actief

Ja klopt dat bedoel ik.
    Misschien die van 19.00 uur iets later geven proberen even te rekken door een badje of douche?
    Liv krijgt haar laatste fles 210/7 die fles krijgt zij tussen 19.00 & 20.00 en slaapt dan door tot 9 a 10. Nou heb ik een enorm goede slaper hoor maar wie weet werkt het. Je zou het allicht kunnen proberen ;)

Deel Deze Pagina