invisalign beugel

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by 86Elise, Apr 6, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 86Elise

86Elise Actief lid

Nov 19, 2011
    348
    50
    28
    Hoi,

Mijn dochter krijgt zeer binnenkort haar invisalign beugel.
    Nu weten we dat hij per dag 22 uur in moet en uit moet als ze wat gaat eten en drinken.
    Is het nu zo dat ze na elke keer als ze wat heeft gegeten en gedronken haar tanden moet poetsen?
    Ik merk dat ze er nu toch wel erg tegenop ziet,ze zit in groep 8 en is de tweede die nu een beugel krijgt.
    Ze vraagt zich af (en ik nu ook),Hoe doen andere kinderen dit en hoe doen ze het als ze bij iemand is uit school.
    Op internet en van de orthodontist hebben en vinden wij vooral globe informatie.
    Ik hoop dat er iemand is die ons al wat meer kan vertellen.
    Alvast bedankt!

2. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

Jan 13, 2012
    1,021
    284
    83
    Female
    Ik heb mede hierom gekozen voor een blokjesbeugel (krijg hem binnenkort). De ortho vertelde inderdaad dat je elke keer na iets eten/ drinken dat je je gebit moet schoonmaken. Ik heb dit al heel snel afgekapt omdat ik voor de klas sta. Ik kan niet na elke kop koffie of thee, of appel in de pauze mijn tanden gaan poetsen, dat is niet realistisch of haalbaar met mijn werk.
    In mijn omgeving zijn wel veel meer kinderen met een beugel, in mijn groep 7 al een stuk of 5 en de klas van mijn oudste, ook een groep 7, nog een beetje meer zelfs. Mijn zoon heeft een blokbeugel, die moet met eten en drinken ook steeds uit, maar hoef je niet na elke keer te poetsen. Gaat prima, ja, in het begin wat onwennig, zeker op school, maar zodra de nieuwigheid eraf is, kijkt niemand er meer van op.

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,185
    16,521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Volgens mij heeft een vriendin van mijn dochter ook zo'n beugel gehad en ik geloof toch niet dat ze iedere keer haar tanden ging poetsen. Is toch ook niet haalbaar en al helemaal niet goed om zo snel na een maaltijd te poetsen.
    Wel had ze altijd een flesje water bij zich om haar mond even snel te spoelen.
    Bij een blokjesbeugel ga je ook niet iedere keer staan poetsen en daar gaat ook van alles tussen zitten. Wat dat aangaat zijn beugels sws niet zo heel fris ;)

86Elise likes this.
  4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,300
    2,569
    113
    Mijn dochter hoefde niet elke keer dat ze wat at en dronk te poetsen.
    En bij koude vloeistoffen hoefde ze hem ook niet uit.

Risico is dat je misschien wat verkleuring op de bitjes krijgt maar je gebruikt ze een week of iets langer en dan pak je alweer het volgende bitje dus dat is ook geen ramp.

86Elise likes this.
  5. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,882
    6,411
    113
    Juist niet telkens na eten/drinken gaan poetsen, dat is helemaal niet goed voor je tanden. Hier sowieso het advies vooral water te drinken tussendoor, en de andere dranken te bewaren voor bij een maaltijd. Water drinken kon ook gewoon met bitje in. Na een maaltijd even wat water drinken om schoon te spoelen.

86Elise and Anouk2005 like this.
  6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,136
    8,869
    113
    Twee vriendinnen van mijn jongste hebben er een gehad. Als ze hier waren, deden ze hem inderdaad uit als ze wat gingen eten. Ze hadden altijd een bakje in hun tas waar hij dan even in ging. Tandenpoetsen deden ze ‘gewoon normaal’ zoals zonder beugel (‘s ochtends en ‘s avonds).

86Elise likes this.
  7. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,019
    5,228
    113
    Vriendje van kind heeft er een gehad. Die poetste niet genoeg (vaker dan de standaard 2x per dag). En daar kwamen na een jaar veel gaatjes in de volwassen tanden. Geen aanrader dus. Die zijn alsnog overgestapt. Je kind moet zich strak aan de eetmomenten houden (geen tussendoortjes geen andere vloeistoffen dan water). Bedenk dat de tanden afgesloten zijn en een broedplaats voor bacteriën.

8. 86Elise

86Elise Actief lid

Nov 19, 2011
    348
    50
    28
    Bedankt voor jullie reacties,fijn om te lezen dat er niet perse na ieder eet moment de tanden moeten worden gepoetst,maar dat spoelen met water ook kan.
    Uiteraard zal ze thuis gewoon haar tanden poetsen,eten en drinken de hele dag tussendoor doet ze nu ook niet.

9. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,792
    9,311
    113
    Gelderland
    Oef wat zonde..

10. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Mijn zoon is er net klaar mee en inderdaad is het advies om na ieder eetmoment de tanden te poetsen. En qua drinken mocht hij alleen water (met bitje in) en als hij wat anders dronk moest hij ook eerst tanden poetsen. Dit is op school gewoon niet haalbaar dus hij liep na het eten naar het toilet en spoelde zijn mond gewoon met water en poetste zijn tanden als hij thuis kwam (kwam hij op 3 poetsmomenten per dag)

En als je een week hebt met een verjaardag ofzo dan liet hij op de verjaardag de beugel gewoon uit en droeg hem dan gewoon een dag langer (de wisseldag werd dan verplaatst) dat was het advies van een hele relaxte assistent.

86Elise likes this.
  11. Lindah

Lindah Fanatiek lid

Apr 21, 2012
    1,008
    145
    63
    Brabant
    Onze dochter(groep 7) heeft ook een invisalign en hoeft niet na eten of drinken te poetsen. Gewoon 2x per dag en dan poetst ze ook haar beugel goed en gebruiken ook iedere avond wat mondwater met fluoride( op aanraden van de ortho) als we de beugel hebben gepoetst.
    Bij water, ranja enzo houdt ze de beugel in en anders uit maar dat gaat op een gegeven moment supersnel.

86Elise likes this.

Share This Page