invloed fopspeen op gebit

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ALeV84, 22 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Mijn zoon kan helaas niet zonder zijn speen. Heeft het altijd nog nodig voor het slapen gaan maar ook overdag als hij moe is. Het nadeel is dat zijn vier voortanden (boven) erg naar voren staan.. Nu is dit gelukkig niet heel ernstig maar wel duidelijk te zien. Ook is er een grote ruimte tussen zijn tanden.

Nu ben ik bang dat dit alleen maar erger wordt. Ik probeer hem zijn fopspeen af te leren maar dat is nu nog onmogelijk. Vandaag 5 min. zijn speen geweigerd toen hij ernaar vroeg en hij was gelijk overstuur.

Hij is nu 2 jaar en 3 mnd. Vinden jullie hem te oud voor een speen en wordt het ook alleen maar erger wanneer hij het gebruikt tot bijv. 4 jaar. Weten jullie of zijn gebit later nog te corrigeren is met een beugel?

Gelukkig is zijn gebit nog steeds wel mooi hoor, maar ik vind een prachtig gebit heel belangrijk hihi. Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden :)

2. Bastet

Bastet Niet meer actief

Mijn dochter mag hem overdag niet hebben, dan is de speen alleen voor in bed.
    Doordeweeks mag ze hem hebben tot ze op het KDV is, dan legt ze hem na het afscheid nemen zelf in haar bakje.
    In het weekend gaat de speen na een uurtje 'wakker worden' naar boven in bed.
    Nu sabbelt ze dan wel haar knuffel helemaal nat, maar dat geeft niet :)

3. Rianne 85

Rianne 85 Bekend lid

8 feb 2011
    501
    0
    0
    Onze zoon is van de speen af toen we hem 's avonds een keer kwijt waren. 1 avond drama, toen was het klaar.
    Wij hebben gezegd dat speentjes voor baby's is. Toen hij hem laatst vond heeft hij hem op de babykamer gelegd, want speentjes is voor baby's!
    Hij was echt gehecht aan dat ding maar dus snel vanaf. Net als geen luier meer om, net of had hij een knopje dat luiers voor baby's waren, in 1 keer dag en nacht droog op een paar ongelukjes na!
    Succes ermee, jij kan nu ook al tegen hem beginnen te praten dat de speen voor de baby is. Moet zeggen dat ons zoontje net 3 geworden is dus iets ouder dan die van jou.

4. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Om eerlijk te zijn vind ik kindjes van 2 echt veel te oud voor een speen. Helemaal als de tanden scheef gaan groeien.

En een kind van 2 heeft een speen niet NODIG.

Het is een gewenning wat je af moet leren, maar nodig is het zeer zeker niet meer.

5. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    Onze dochter was ruim 3(alleen met slapen)
    Ze heeft de spenen aan Sinterklaas gegeven in ruil voor een kadootje natuurlijk. hahaha En dat ging vanaf nacht 1 gelijk goed. Ze vroeg heel even toen ze naar bed ging waar het speentje was. En toen zei ze zelf o ja in spanje.

Ik vind dan wel als je zoiets doet je niet moet toegeven je begint er aan en wat er dan ook gebeurd NIET geven. Want dan zal het afleren alleen maar moeilijker worden. Als ze denken ik ga maar heel hard huilen dan krijg ik hem toch wel terug.

We hadden dit wel goed voorbereid, met al een briefje van de Sint in de schoen enz. Toen ze hem dus in het "echt"zag gaf ze hem zelf af.

6. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    MIjn zoon heeft vanaf zijn 3e verjaardag geen speentje meer gehad.
    Voor die tijd kon je aan zijn gebitje zien dat hij een speentje had maar dat was een jaar daarna weer helemaal mooi rechtgetrokken.
    Mijn dochter heeft ook nog een speen en haar zijn we aan het voorbereiden dat ze vanaf haar 3e verjaardag ook geen speen meer zal hebben.

7. Skye

Skye Niet meer actief

Hier werd door het CB ook geadviseerd om hem af te gaan bouwen, maar omdat ze toen net bezig was met echt zindelijk worden, hebben we het even uitgesteld. Nu ze echt al een tijdje helemaal zindelijk is, is het misschien niet eens zo gek om er ergens deze week mee te gaan beginnen!! Maarja, doe je dat gewoon cold turkey speen weg of bereidt je haar voor of hoe dan?? We gaan het zien wat voor drama het wordt. Ik denk dat ik in ieder geval een dag pak waarbij ik de volgende dag niet hoef te werken!!

8. Foxter

Foxter Niet meer actief

Onze tandartsen zeggen dat het voor het gebit niet uit maakt, als je geen gevulde speen gebruikt.

Mijn dochter is 2,5 en heeft in bed haar spenen, die mag ze houden tot ze ze niet meer wil. Overdag heeft ze ze sinds ze een jaar is niet meer beneden, dat vind ik niet nodig, en ik versta dr ook niet als ze dat ding in dr mond heeft ;)

9. rensje

rensje Fanatiek lid

30 nov 2008
    2.079
    1
    36
    Bij ons zegt de tandarts ook inderdaad dat het niets uit maakt. Ons zoontje is net 2 jaar geworden en heeft alleen een speentje om in slaap te komen daarna spuugt hij dat ding altijd uit. Hij heeft soms de neiging om overdag ooit te tandenknarsen en dan krijgt hij dus wel zijn speentje.
    Volgens de tandarts als de keus is tandenknarsen of zijn speentje dat ik hem beter zijn speentje kan geven. Want van knarsen beschadigen de tanden helemaal.
    hij doet dit blijkbaar omdat zijn kiezen door komen.
    Tja of dat je te oud bent om als 2 jarig nog een speentje te hebben is voor ieder zelf om te bepalen. Als sommige kindjes anders niet doorslapen.. gewoon lekker geven zou er niet zo moeilijk over doen. Er zijn nog genoeg mensen die heel lang duimen... (nog ver in de kinderjaren) dat is nog veel moeilijker af te leren. Uiteindelijk komen kindjes er echt wel van af... als ze er zelf aan toe zijn. Een beetje stimuleren kan geen kwaad maar moet niet te heftig zijn.. Alles op zijn tijd...

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@sam: hoeveel afgekwjilde spenen zou zo'n sint krijgen?
    wel een heel goed idee trouwens..

niet dat mijn dochter ooit gespeend heeft.. maar vind het wel een slimme oplossing :)

11. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    Hahah denk heel veel!

Vorig jaar vroeg ik wat vraag je aan sinterklaas. Mijn speen terug whahahah lag zowat onder de bank van het lachen.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Mijn zoontje is pas een paar weken van zijn speen af, zijn 4 boventanden stonden ook echt verder naar voren, maar dat is nu alweer bijgetrokken! Mijn zoontje is net 4 geworden, dus was best oud voor een speen. Ik denk er echter wat anders over dan de meesten geloof ik. Een kindje kan ook op deze leeftijd nog zuigbehoefte hebben hoor, de natuurlijke speenleeftijd bij bv ligt immers tussen 2 en 7 jaar.

Mijn dochtertje krijgt geen speen, die voldoet haar zuigbehoefte wanneer ze bv krijgt.

13. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    mijn zoontje heeft tot zijn 1,5 de speen zowel overdag als snahcts gehad. op den duur ging hij er enkel nog mee spelen en na het kopen van de zoveelste speen (3 a 4 per week) was ik het zo beu dat ik hem recht voor zijn neus in de prullenbak heb gegooit en gezegt dat hij maar zonder speen moest omdat hij ze elke keer kapot maakte. was een dag brullen en daarna niet meer gehoort en dat terwijl zijn zus wel gewoon savonds een speen had.

mijn dochter heeft tot aan der 2 heel de dag de speen gehad en tot der 4e verjaardag enkel nog snachts. der tandjes staan nu boven wel wat naar voren maar de tandarts vertelde me dat als je optijd stopt met de speen dit vanzelf nog recht kan trekken namaten de kake groeien.

bij mijn dochter ging het zonder speen iets moeilijker. zonder kon ze echt niet slapen. ben al vanaf 3,5 jaar bezig met boekjes lezen over de spenenfee en heb der veteld dat als ze 4 wordt ze naar de grote school gaat en de speen dus ook weg moet dan. zo gezegt zo gedaan. ze werd 4 en dezelfde avodn nog onder der kussen gelegt. smorgens een leuk kadotje gekregen en een kaart van de spenenfee met een dankjewel verhaaltje van een kleine baby die erg blij is met de speen. denkdat wordt nu vast dramma maar nee niks meer gehoort. slapen gaat prima en ze was dus goed voorbereid

14. cybi

cybi Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.324
    0
    0
    Randstad
    Wij leren onze dochter nu al dat ze de speen alleen in bed mag. Als ik d'r s morgens of s middags uit bed haal heeft ze meestal haar speen in haar mond. Dan zeg ik tegen haar : 'X'... leg je speentje maar in bed. Die pakt ze dan uit haar mond en gooit ze zo in haar bedje. Overdag krijgt ze m in principe dus niet meer.
    Echt zo schattig dat ze op deze leeftijd dingen zo goed gaan snappen :D

Moet er overigens wel bij zeggen dat als er overdag iets gebeurd, ze valt bijvoorbeeld heel hard en is echt helemaal overstuur van de pijn ofzo, dan krijgt ze m even maar na een paar minuten leggen we hem weer weg. Gelukkig piept ze niet zo snel als ze valt of zich stoot! :D

15. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Mijn zoontje heeft ook nog een speentje, maar mag hem alleen hebben als ie naar bed gaat of ziek is.
    Ik vind het geen gezicht, een kind van zijn leeftijd, in de supermarkt bijv. met een speen in zijn mond.

Afleren gaan we nog lang niet doen. Ik heb zelf tot mijn 12e geduimd, en met mijn gebit is niks mis. (In groep 3 was ik in de klas ook een fanatieke duimer). En mijn moeder kon mijn duim er toch niet afsnijden. ;)

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dan ben je wel een uitzondering, denk ik? 12 jaar geduimd en niets mis met je tanden!
    Ik heb zelf tot een jaar of 7 denk ik op mijn wijsvinger gezogen en wel een beugel gehad. Maar je hebt van die speciale nagellak zodat je vinger heel smerig smaakt (al geloof ik dat ik die er ook wel eens gewoon van afgesabbeld heb ;))

Mijn dochter heeft geen speen gehad (en wat baalde ik daarvan, ze heeft zooooooooooveel gehuild als baby, wilde het liefst de hele dag op mijn tiet zuigen :p).
    Maar bij het laatste CB-bezoek kreeg ik wel de opmerking van de arts dat ze prachtige rechte tanden heeft. "Ze heeft zeker geen speen gehad he?!"
    Ehh nee, is het toch nog ergens goed voor geweest!

17. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Nee, ik heb echt nooit een beugel gehad, mijn tanden staan allemaal netjes recht en heb ook geen overbijt.

18. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Mijn dochter van 2 heeft alleen met inslapen een speen en heel af en toe als ze moe is of zich bezeerd heeft, maar dan moet ze hem na een paar minuten inleveren. Wij zeggen dat speentjes alleen voor in bed zijn. Als ze eenmaal in slaap gevallen is valt de speen ook uit haar mond en houdt ze hem heel de nacht heel schattig in haar knuistje.

Ik heb zelf tot mijn 13e geduimd en mijn tanden staan keurig recht, maar ik duwde dan ook niet heel erg tegen mijn tanden met mijn duim, dat zal wel schelen denk ik.

Om het af te leren ga ik denk ik de speen aan een vuurpijl binden en zeggen dat ie naar de kleine baby's op de maan gaat of zo. Ze vindt de maan altijd heel interessant en vuurwerk vind ze ook leuk. Met oud & nieuw is ze 2,5 jaar en dat lijkt me wel een mooi moment om er mee te stoppen.

19. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Haha, geweldig!! :D

20. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

#20 Saskia78, 23 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2011
    maar "ik heb tot zo oud geduimd en er is niks aan de hand" is toch geen argument om je kind tot zn 12e door te laten duimen?

en dan hebben we het nog niet eens over hoe het eruit ziet als je een kleuter met speen ziet... :$
    in bed is nog 1 ding.. maar zie het weleens op straat ook

Deel Deze Pagina