Ik heb een 0 uren contract en werk ongeveer 6 tot 12 uur per week in de avonden en weekenden. 2 uur doordeweeks met uitzondering van vakanties. Vergaderingen, 10 min gesprekken en functioneringsgesprek is allemaal eigen tijd (vergadering 50%) Ik ben hier afgelopen jaar allemaal naar toe geweest. Het inwerken was ook in eigen tijd, en dit was totaal zeker wel 15 tot 20 uur. Als het niet meer was. Nu gaan ze binnenkort wat wijzigen waardoor het personeel een cursus moet bijwonen. Vorige maand hebben we hiervoor al een cursus bijgewoond. Nu krijg ik voor deze cursus 50% vergoeding reistijd/kosten/pauze niet. Nu heb ik aangegeven dat ik erbij kan zijn tot 14.00 en niet tot 16.00. Ik kies bewust voor een 0 uren contract en heb alles geprobeerd qua opvang maar is niet gelukt. Nu moet ik hier zelfs een tandartsafspraak met ons hele gezin voor afzeggen. Ze stellen mij verplicht anders kan ik mijn functie niet meer uitoefenen. Mag dit zomaar? Mij verplicht stellen in eigen tijd? Andere optie is een andere dag maar dit is dan meteen een locatie 45 min verder. En is het oppas probleem nog steeds.
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag. Mijn gevoel zegt wel dat het wat vreemd is, maar daar heb je niets aan. Ben je lid van een vakbond? Dan kun je daar advies vragen. Er zijn ook sites die dit soort vragen beantwoorden... Of het juridisch loket? is misschien wel een grote stap, maar zij hebben vast het antwoord.
We zijn niet aangesloten bij een CAO. Helaas. Wel hebben ze een soort lijst waar alle ‘regels’ op staan. Die heb ik overhandigd gekregen nadat ik de eerste keer aangaf dat ik me niet voor de toen nog 2 hele cursus dagen beschikbaar kan stellen.
Ik ben niet lid van een vakbond helaas. Juridisch loket heb ik wel aan gedacht maar ik heb heel recent een groot conflict gehad met mijn werkgever. Ik weet niet of het dan verstandig zal zijn deze in te gaan schakelen.
Ja dat mag, tenzij anders aangegeven in een cao (die jullie dus niet hebben). Het nare is dat ze het nu op werkweigering kunnen gooien bij een evt ontslag als je niet akkoord gaat.
Kan ik me niet beroepen op mijn 0 uren contract? En mogen ze me ontslaan op werkweigering? Ik zeg namelijk vaker nee tegen werk. En nu is het deels betaald dus eigenlijk geen werk. En daarbij heb ik aangegeven dat ik tot 14.00 uur kan en de laatste 2 uur eventueel wil bespreken/doornemen op een ander moment. Wat mij betreft geef ik dus al genoeg mee alleen volgens hun ben ik echt verplicht tot 16 te blijven.
Als ze echt kwaad willen kunnen ze je pakken op werkweigering. Ze zeggen nu al dat je zonder de cursus je werk niet kunt uitvoeren, dus als jij die cursus niet doet weiger je in feite je werk daarmee. Nee tegen het werk zeggen kan ook best, maar als er (volgens hun) een noodzaak is dat jij aanwezig bent of aan iets deelneemt dan kunnen ze je daarop dus pakken. Je zou bij het uwv kunnen navragen of je bepaalde rechten/plichten hebt met een 0 uren contract.
Ik kan idd even naar het UWV bellen. En opzich weiger ik niet de hele cursus ik ben alleen niet beschikbaar tot 16.00 en wel tot 14.00. Het stukje werkweigering wordt daarmee misschien getekkeld. Ik ga straks even bellen!
En? Ik hoor dit vaker en ik vind het van de zotte dat je altijd maar beschikbaar moet zijn voor dit soort dingen. Ik kan me daarom ook niet goed voorstellen dat ze je dit kunnen verplichten. Als je zoveel uur extra zou kunnen en willen, dan zou je wel meer uren werken toch?
Ik vind sowieso het hele ‘ik moet 20 uur oer dag bereikbaar zijn en op komen draven voor de baas wanneer het hem uitkomt’ te belachelijk voor woorden
Ja zo denk ik er idd ook over. Ik werk en doe echt al veel in eigen tijd. We hebben weet ik hoeveel groepsappen, afgelopen week stond sowieso al in het teken van dit en het andere wat voorgevallen is. Mijn man zou vrij kunnen nemen hoor maar die zit in de drukste periode van het jaar omdat hij alles moet afronden. Die week daarna heeft hij vakantie. Aan de ene kant neig ik nog steeds om te zeggen dat ik of tot 2 kom of helemaal niet. Heb alleen niet zoveel zin in de gevolgen daarvan...
Ben ik idd helemaal met je eens.. ik kies er bewust voor om rond de 6 tot 10 uur te werken en meer niet. Ik kan me onmogelijk nog eens 1 of 2 hele dagen beschikbaar stellen in eigen tijd. We zijn daarvoor ook echt veel te druk in deze periode. Stom gezeik