Stukje bewustwording

Discussie in 'De lounge' gestart door Carino, 7 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Wat hebben klimaatverandering en vluchtelingen met elkaar te maken? | NOS

Hoe meer we erover lezen, hoe meer er wellicht rekening mee gehouden wordt.

Ben jij je bewust van wat voor wereld we creëren voor onze kinderen en kleinkinderen? Er zijn echt dingen die je kunt doen om te helpen. Bijvoorbeeld minder vlees eten. De vleesindustrie maalt de wereld zo snel slechter.

2. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Ik denk dat we straks ecologische vluchtelingen krijgen. We wanen ons veilig achter de dijken en misschien maken wij het niet meer mee, maar ik denk onze kinderen wel. We misbruiken de aarde. Alleen minder vlees eten zet geen zoden aan de dijk. Minder consumeren, bedrijven dwingen af te wijken van eenmalige verpakkingen, minder afval, minder energieverbruik, op naar schonere energie, hergebruik. Kinderen meer leren en bij brengen waar voedsel vandaan komt, wat voor effecten bepaald handelen op het milieu heeft. Maar goed dit is maar het topje van de ijsberg.
    Het schijnt dat de luchtkwaliteit in NL dusdanig slecht is, dat het gelijk staat aan gemiddeld 5 sigaretten per dag roken. :( Milieudefensie spant hierover nu een rechtszaak aan tegen de staat. https://milieudefensie.nl/luchtkwaliteit
    Maar goed het milieu is niet een 'sexy' onderwerp. Mensen interesseren zich meer hoeveel ze kunnen inslaan bij de primark, dan dat ze zich bezig willen houden met het milieu.

3. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Tja de slogan een beter milieu begint bij jezelf is wel een dingetje. Hoe doe je dat dan?
    Wij thuis scheiden plastic en groen afval.
    Maar geen idee wat er daarna mee gebeurt.
    Daarnaast laten we geen lampen en apparaten onnodig aan staan.
    Maar ja we hebben wel een auto die op Diesel rijdt. Weliswaar met roetfilter maar toch een vervuiler.
    Stroom wordt ook niet altijd op milieuvriendelijke manier verwekt dus treinen is dat dan wel zo goed?
    Ik denk dat onze bijdrage kan zijn dat we spullen hergebruiken en nadenken voor we onzinnige spullen aanschaffen.
    Welk eten koop je?
    Groenten en fruit verbouwen in een land waar het te koud voor is kost enorm veel energie.
    Maar die producten uit het buitenland laten overkomen ook.
    Seizoensgroenten en zoveel mogelijk onbewerkt eten dan maar.

4. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Integendeel! Er zijn twee dingen die je als burger kunt doen die écht zoden aan de dijk zetten, en dat zijn: a) geen vlees (en eigenlijk ook weinig tot geen zuivel) eten, en b) niet met het vliegtuig gaan.

Die twee zaken zijn de grootste vervuilers mbt broeikaseffect etc. En daar kun je écht een verschil in maken. Als alle Europeanen nog maar één keer per week vlees eten, scheelt dat enorm. De veehouderij is de vervuilendste sector in de wereld....

Maar goed, heel veel mensen worden heel giftig als je "aan hun speklapje komt". :(

5. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Dit zijn de echte problemen waar in de politiek te weinig over gesproken word omdat de kiezers er niet mee bezig zijn. En denken dat onze problemen zitten in boerkini's en hoeveel moskeeën er zijn.
    Wat mij betreft een zwakke plek in de democratie; de masse denkt niet voorruit.

6. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Echt een blinde vlek in de samenleving idd. Toen ik eindexamen deed, hield mijn docent een praatje waarin hij vertelde dat als alle Westerlingen de helft minder vlees zouden eten, de wereldhonger opgelost zou zijn. Dit is al jaren geleden, maar het is altijd blijven hangen. Ik eet al jaren vegetarisch (met af en toe een fastfood uitschieter die ik mezelf gun) en koop het liefst tweedehands spullen. Ik weiger mee te werken aan de verspilling en de berg afval die we met z'n allen creeren. Natuurlijk kan het altijd beter, maar ik schrik echt van mensen die niet eens wat minder vlees willen eten. Zo egoistisch!

7. Islah

Islah Niet meer actief

Als mensen zouden stoppen met oorlog voeren dan komen we al een stap verder. Eigenlijk dacht ik even dat dat werd bedoeld met de link...

(En nee, ik zeg niet dat we maar stug heel veel vlees moeten blijven eten natuurlijk. Zelf let ik ook op mijn vleesconsumptie, d.w.z niet meer dan 2x per week met heel af en toe uitschieters van 3x per week, maar het zijn nooit grote hoeveelheden.)

8. tuc

tuc Niet meer actief

Wij proberen zoveel mogelijk ons steentje bij te dragen. Zijn bewust minder vlees gaan eten, scheiden ons afval, gebruiken niet onnodig energie (hebben ook geen droger bv)

Ik maak me er idd wel zorgen om hoe het verder gaat met het klimaat.

9. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Als iedereen zou stoppen met oorlog voeren, dan komen we inderdaad ook een stap verder, maar meer mbt mensenrechten en minder voor het milieu ;)

10. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Ja absoluut waar. maar lange termijn gevolgen zijn voor mensen nu eenmaal heel moeilijk echt te doorgronden. We weten het wel, maar kunnen ons er moeilijk toe zetten. Dat geld niet alleen voor milieu, maar ook voor gezond eten, niet roken, sporten etc. we weten dat dit soort dingen beter zijn voor ons en ons op de lange termijn een beter leven geven, en toch kunnen mensen zich er moeilijk toe zetten. Hetzelfde hiervoor. Ik probeer ook regelmatig een dagje vegetarisch te eten en we hebben s'winters de verwarming een graad omlaag geschroefd. Dat voel je ook nog is in je portemonnee.
    Ik ben er overigens van overtuigd dat de verantwoording voor een echte verandering niet bij individuen ligt maar bij overheden. Zei zullen de echter verandering moeten maken.

11. vd21

vd21 Niet meer actief

Ik ben me er wel bewust van maar draag niet bewust een steentje bij.
    Zolang er zo gigantisch vervuild wordt door andere landen en wereldleiders ga ik hier geen afval scheiden of stoppen met vlees eten. Dat heeft imo namelijk echt totaal geen zin

12. Vlinder84

Maar dat is juist het probleem helaas. Op het moment dat jij denkt dat het geen zin heeft, ben je echt niet de enige die zo denkt. Gelukkig is het in onze stad verplicht alles te scheiden, en terecht! Elk mens kan een verschil maken. Je moet jezelf afvragen of je liever zo vervuilend bezig bent en er daardoor letterlijk andere mensen honger lijden, of dat je dat stukje vlees een paar keer laat staan en niet zoveel consumeert of weg gooit. Als jij je bewust bent dat jouw acties een ander direct en indirect kunnen schaden, ook en juist kleine kinderen, doe je het dan nog?

13. Islah

Islah Niet meer actief

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat 'die andere landen' onder andere zoveel vervuilen vanwege de vraag van het westen?

14. Islah

Islah Niet meer actief

Al die gevechtsvliegtuigen lijken mij nou niet bepaald milieuvriendelijk.

15. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Dat is natuurlijk geen sluitend argument, want dat zegt die persoon in het andere land natuurlijk ook. Het heeft juíst zin om dit op persoonlijk niveau te doen. Ipv wachten tot de overheid zware belasting gaat leggen op vlees...

Wat je ook merkt, en wat ik heel fijn vind, is dat je merkt dat goed voorbeeld doet volgen. Ik ben zelf vegetarisch gaan eten door voorbeeld van en gesprekken met vrienden. En vervolgens zie ik dat vrienden en familie van mij ook (veel) vegetarisch gaan eten naar voorbeeld van mij! Ik kan in mijn omgeving dus echt een beweging zien, dat effect van een druppel die steeds wijdere kringen verspreidt. (Grappig detail, de vriendin die mij uiteindelijk heeft overtuigd was zelf vegetarisch geworden op basis van een topic op een forum :D).

Je maakt dus zéker wel verschil, ook op persoonlijk niveau!

16. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat dat wel zin heeft, en daarbij wil ik gewoon mijn steentje bijdragen. Als iedereen dat nu doet dan zijn we al een heel eind.

17. Vlinder84

Ik heb er laatst een docu over gezien op netflix. Kan even niet op de naam komen. Maar het was schokkend en nu begrijp ik nog beter waarom men daar (om maar even te generaliseren) een hekel heeft aan ons hier. Die mensen worden uitgebuit en uitgeknepen, werken voor 50 cent aan een shirt, dat wij 3 keer dragen en dan weer (want we zijn werkelijk zooo geweldig aardig) doneren naar 'de arme landen'. Die vervolgens met een hele berg aan afdankertjes krijgen. En met berg, bedoel ik BERG. Ik schaamde me kapot toen ik dat zag. Voor ons geen prijsknallers meer, geen primark, niet onnodig spullen kopen en weer weg gooien. We zijn verwend en het stinkt.

18. Vlinder84

Nee zeker niet. Maar op het moment dat wij misbruik maken van derde wereld landen, is het niet gek dat ze een hekel aan ons krijgen. En hoe heter, droger het ergens is, hoe minder voedsel en minder economische situaties. Ik snap wel dat er oorlogen uitbreken :( en voel mij daar ook verantwoordelijk voor. En hoe weinig ik ook denk bij te kunnen dragen, ik doe het toch. Dat ben ik verplicht aan alle wezens hier en in het voornaamst aan mijn eigen kinderen. Ik maak me zorgen om hun toekomst.

Deel Deze Pagina