Hoi allemaal, Ik ben even benieuwd welk invriesbeleid de verschillende ziekenhuizen hebben? Wij hebben nu twee icsi pogingen achter de rug, bij de eerst hadden we na TP nog 5 emmy's over en bij de tweede nog 8, van al deze emmy's bleek er geen goed genoeg om in te vriezen... Ik vroeg me nu af of onze emmy's gewoon zo zwak waren of dat de eisen bij ons in het ziekenhuis (tilburg) gewoon heel hoog zijn. Ik hoor zoveel verschillende verhalen van verschillende ziekenhuizen, hoe zit dat bij jullie?
He Mus, Ik vraag me dat ook af eigenlijk, maar meer omdat ze in Duitsland (bijna) alles invriezen. Wij zitten in Voorburg en hier vriezen ze alleen A-tjes in. ICSI 1 en 2 hadden wij ook niets en ICSI 3 zijn er vier (van de 8 overgebleven emmy's) ingevroren, wij waren hier natuurlijk enorm blij mee! Helaas van deze vier er maar één ontdooid, vanmorgen 9 dagen na tp getest en helaas negatief. (misschien nog een beetje vroeg?) (zie net dat jij ook 1 sept een tp gehad hebt... wij ook!) Ik ben ook erg benieuwd naar de verhalen van anderen en hoe het er in andere ziekenhuizen aan toe gaat. Liefs, SJAK
He Sjak, Toevallig! Heb gisterenavond getest maar ook negatief...te vroeg? Ik weet het niet, heb niet zo'n positief gevoel Maar hoor dat sommige ziekenhuizen, volgens mij ook in Nederland, inderdaad alles invriezen, dan is het natuurlijk nog maar afwachten of ze ontdooien, maar goed dat is altijd... Ben benieuwd hoe het in andere ziekenhuizen gaat! Succes met wachten!
ik weet in utrecht dat ze bij mij alleen ook a kwaliteit invriezen en dan ook nog de verschillende gradaties in a. gr brenda
Ik las je verhaal Mus, echt kl*ten dat ze zoveel eitjes weggooien. In zwolle, waar ik met de 1e 2 ICSI's gelopen heb, waren ze ook zo streng. Ik totaal 10 eitjes gewoon weggegooid. Dat was voor ons de voornaamste reden om naar Dusseldorf over te stappen. Alle bevruchte eitjes (nog voor de deling, want ze mogen geen embryo's invriezen volgens de wet) worden ingevroren, ze vinden dat iedere bevrucht eitje een kans maakt. S.iem was een verse tp met nog een embryootje die niet is blijven plakken. En de rest (van de 7 bevruchtingen dus) is ingevroren! Zo'n fijn idee! Heb nu een 2-cellig cryootje in mijn buik, de dag na ontdooiïn terug geplaatst. Die anderen heeft het helaas niet overleeft, maar goed, dat kan ook met een 10-cellige cryo gebeuren...Na de ontdooiïng heb je evenveel kans om zwanger te raken als van een verse embryo. Het is de ontdooiïng die dat percentage van cryo's lager maakt. Ik vind NL ziekenhuizen erg streng.
@Loesie1982, Spannend voor jou ook nu dan! Erg he, dat wachten! Ik vind het ook erg streng in Nederland, zie ook niet echt in waarom ze dat doen? Ik denk dan, vries alles in en kijk maar wat het wordt, ik snap wel dat het dan misschien vaak tegenvalt als ze niet goed ontdooien, maar wat je zegt dat kan met een goede ook! Weet iemand toevallig hoe dat in België geregeld is (is afstandtechnisch een beter optie voor ons eventueel )
Voor zover ik weet is het beleid in Nederland wel zo'n beetje overal even streng (en dus streng!). Bv in Dusseldorf vriezen ze alles in. Er zijn argumenten voor en tegen (zowel wetenschappelijk als gevoelsmatig en financieeltechnisch). Gevoelsmatig kan ik me voorstellen dat het erg zuur voelt als je zwaar-verdiende emmy's in de prullenbak verdwijnen...
Goed nieuws is: bij Geertgen, in Elsendorp, werken ze nu samen met Dusseldorf en vriezen ze alle bevruchte maar ongedeelde eicellen in die overblijven na verse terugplaatsing. Wat Loesie zegt: er is als ze het ontdooiingsproces overleven nagenoeg evenveel kans dat ze innestelen en tot zwangerschap leiden als bij een verse terugplaatsing...eindelijk dus ook in Nederland geen emmies zomaar weggooien!! Veel succes, wat spannend nu voor je zeg, ik hoop alsnog op een positieve test, 9 dagen na tp is nog wel vroeg hoor! Koosje
Wij waren bij het MCL en UMCG onder behandeling. Daar hebben ze behoorlijk strenge invries-eisen. Een embryo wordt alleen ingevroren als hij op dag 3 minimaal 6-cellig is en geen fragmentatie heeft. Maar de andere kant is dat de kans op goed ontdooien daardoor zo'n 80% is. In de praktijk kwam het er dus op neer dat de meeste embryo's te weinig cellen hadden om ingevroren te worden, een vijf-cellige wordt gewoon vernietigd... Hier twee keer één cryo gehad na een ICSI-behandeling.
Koosje, maar als ze samenwerken met DD, moet je dan niet voor een punctie en tp naar Dusseldorf?! Want dat doen heel veel ziekenhuizen, die samenwerkingen, maar dat is verzekeringstechnisch niet heel aantrekkelijk. Want dan moet je die fm's enz wel zelf betalen. Of vriezen ze alles in NL in!?
Hier ook in Tilburg behandeld. 1e ICSI: 2 emmy's ingevroren, 1 goed ontdooid en baby uit geboren 2e ICSI: 6 emmy's, niets ingevroren, niet zwanger van verse TP. 3e ICSI: 7 emmy's niets ingevroren, wel zwanger van verse TP. Ik vind ze in Tilburg ook erg streng met invriesbeleid. De eerste keer hadden we dus gewoon mazzel, maar dat viel bij poging 2 en 3 dus flink tegen. Gelukkig wel zwanger nu. Groeten Jille
Thanks voor de reacties! @Jille, fijn dat je nu toch zwanger bent! Ik denk zo uit de reacties dat het beleid op veel plekken toch even streng is, zal wel een reden hebben! We hebben denk ik gewoon echt pech gehad, blijf dan maar heel hard duimen dat mijn emmy lekker bij mij blijft zitten, over een paar daagjes nog maar eens opnieuw testen...
Bij Geertgen puncteren ze in Elsendorp zelf, alle gevonden eicellen gaan naar DD samen met het door Geertgen ingevroren zaad. In DD worden de onrijpe eicellen er uit gepikt en de rijpe worden bevrucht. De 3 beste bevruchte eicellen (worden geslecteerd naar een aantal factoren waaronder poollichamen id eicellen..daar weet ik het fijne niet van) worden niet ingevroren en de andere wel. Alle bevruchte eicellen gaan terug naar Geertgen, de 3 verse/niet ingevroren bevruchte eicellen worden in de broedkast gestopt en de 1 of 2 best delende en minst gefragmenteerden worden teruggeplaats. Wat ik wel sneu vond was dat ik er twee liet terugplaatsen, verse bedoel ik, en dat de 3e ook 8-cellig was en omdat ze nooit drie terugplaatsen werd deze wel vernietigd ...maar zo vergroten ze wel de kans op in elk geval een terugplaatsing. Ik ben er erg tevreden over, sinds de samenwerking met DD is er bij Geertgen ooke en embryoloog, ik heb er veel vertrouwen in gekregen waar ik eerder Geertgen nog best wat improvisorisch vond zijn ze nu echt heel professioneel en goed uitgerust! Succes met jouw wachtweken Loesie..spannend he?? Jij hebt een dag eerder dan ik een tp gehad...toitoi!! Koosje
Het Geertgen heeft nu in ieder geval de beste embryoloog ooit!! Dokter Unterhose () is nu daar werkzaam!!
Haha..heb al veel over hem gelezen, is Erik zijn voornaam? Niet echt een levendige, hartelijke man vind ik..er is ook een analiste aangenomen die wel erg warm en lief is, maar goed: let them do the job, dan hoor je mij nergens meer over! Koosje
Goh, hij ja!?! Zit hij nu daar?!?! Heb hem nooit gesproken, maar hoorde juist dat hij wel lief was?! Of heb ik me dat verbeeld?! Maar...domme vraag...als hij in NL zit, waarom gaan de eicellen en zaad dan naar Dusseldorf?! Of mis ik iets! Idd, wel jammer dat die andere dan vernietigd wordt...kunnen ze die een dag later niet alsnog invriezen?! En hoe zit dat met de verzekering dan?! Wordt dat 'gewoon' allemaal vergoed!? Goh, wat een vragen! haha!
Wij hebben ook 2 IVF pogingen in Tilburg gehad, en idd een slechte score qua invriezen. Het is voor ons ook een van de redenen waarom wij naar Dusseldorf kijken. Ik voelde me zo vreselijk teleurgesteld dat ik na veel bloed, zweet en tranen gewoon met lege handen stond. De score bij ons: IVF 1: 5 emmy's, VMK uit verse tp, 1 cryo, niet goed ontdooit IVF 2: 7 emmy's, VMK uit verse tp, niets ingevroren Vooral die laatste was een klap in mijn gezicht, omdat het er zo veelbelovend uitzag, en de punctie een hel was Het is vooral een financiele aangelegenheid vrees is en alleen de aller-allerbeste komen daar dus blijkbaar voor in aanmerking. Mijn grootste probleem hiermee is dat ze weigerden er 2 terug te plaatsen. Dat had voor mijn gevoel toch wat meer kansen geboden. Nu was alles voor niets geweest. Maar goed, we zullen ziet hoe dat gaat werken in DD...
Jeetje Suzy, wat rot zeg!!!! En idd, waarom dan alles weggooien, als je nog zo'n toppertje terug kan krijgen!? Als je vragen hebt over Dusseldorf, ik weet er alles van! Bij ons is de 3e ICSI-poging toen geslaagd daar!
Dank Loesie ... ja, het was echt niet fijn, die teleurstelling. Maar goed, het is achter ons, en we moeten vooruit kijken toch ?? Enniewee ... ik ben idd een hoop aan het voorbereiden, vragen "verzinnen" (niet verzinnen natuurlijk, maar ik wil wel voorkomen dat ik terug in de auto zit en denk ... owwwww shit, DAT had ik nog moeten vragen ). Ik heb al gehoord dat de arts iets weg heeft van een verstrooide professor, dus het kan zeker geen kwaad. En verhalen zoals die van jou geven de burger moed. Hardstikke fijn dat het gelukt is. En deze poging voor een brusje, doen jullie die ook in DD?
Gent is ook niet zo streng met het invriesbeleid. We hebben voor aanvang van deze poging gevraagd wat de criteria waren, maar alles onder de 25% fragmentatie vriezen ze in. Volgens mij dus heel netjes. En ze gaf aan dat als wij het perse wilden (vanwege de weinige eieren die ik heb) ze ook wel voor ons emmies met meer fragmentatie wilden invriezen. Maar aangezien onze emmies meestal onder de 25% fragmentatie zaten hoefde dat voor ons niet. Ik geloof ook wel dat met meer dan 25% fragmentatie de kansen met invriezen heel klein worden.