Spinazie?

Discussie in 'Voeding' gestart door thewiz, 2 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. thewiz

thewiz Actief lid

27 jun 2009
    331
    0
    0
    Thuismama
    Assen
    Even een vraagje. Ik maak sinds kort zelf eten voor ons meisje en dat doe ik meestal voor 2 dagen. Maar nu heb ik gisteren een hapje gemaakt met spinazie. Kan ik dat eigenlijk de volgende dag weer opwarmen in de magnetron? Of zit je dan ook met dat nitraat/nitriet?

Groetjes!

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het wordt afgeraden al verwarmde spinazie weer te verwarmen ivm de vorming van nitriet (uit nitraat). Nitriet is giftig. Nee, je kunt het dus niet de volgende dag weer opwarmen. Je kunt het wel koud geven. (dat doe ik soms met een restje, is ook lekker ;) )

3. thewiz

thewiz Actief lid

27 jun 2009
    331
    0
    0
    Thuismama
    Assen
    Dacht ik al. Koud... ik weet niet of dat gaat lukken maar het is te proberen...:D

4. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Is ook weer achterhaald hoorde ik hier laatst.

Spinazie opwarmen, dat mag toch niet? - vrouw.telegraaf.nl [Gezond Leven]

Spinazie twee keer opwarmen is slecht
    Onzin!
    Vroeger was men bang dat er bij die tweede keer nitriet zou kunnen vrijkomen. En nitriet is een heel schadelijke stof. Inmiddels wordt daar anders over gedacht. Roy: “Spinazie die maximaal twee dagen in de koelkast is bewaard, kan zonder problemen worden opgewarmd.” Ralf heeft nog wel een toevoeging: “Hoe vaker iets wordt opgewarmd, hoe meer nitriet er wordt gevormd. Bovendien speelt de duur van het opwarmen een rol. Als bevroren spinazie heel langzaam wordt opgewarmd, bijvoorbeeld eerst in water en vervolgens in een pannetje, komt er meer nitriet vrij dan wanneer je dat snel doet in de magnetron.”

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik heb de Telegraaf nooit zo'n betrouwbare bron gevonden. Het voedingcentrum daar in tegen wel. Er staat niet met zoveel worden dat je spinazie niet nogmaals zou mogen verwarmen maar als je het goed leest, kom je wel tot die conclusie.
    Ik denk dat het vaak wel prima zal gaan maar waarom het risico nemen (zeker als je verder al vrij veel nitraatrijke groenten eet)

Nitraat en nitriet

Nitraat is alleen bij inname van zeer grote hoeveelheden schadelijk voor de gezondheid. Het gezondheidsrisico van nitraat zit voornamelijk in de omzetting tot nitriet. In het maag-darmkanaal en in voedsel maar ook tijdens het bewaren en de bereiding van nitraatrijk voedsel, wordt nitraat gedeeltelijk omgezet in nitriet.

6. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Voedingscentrum:

Nitraatgehalte varieert | Voedingscentrum, eerlijk over eten

Invloed van bewaren en bereiden
    De manier waarop de groente wordt bewaard en klaargemaakt, heeft invloed op de hoeveelheid nitriet die na de oogst nog gevormd wordt. De nitraatconcentratie in spinazie en kropsla kan tot 30% dalen door de groente te wassen en bij sla de hoofdnerven en de buitenste bladeren te verwijderen. Nitrietvorming wordt voorkomen door de groente bij een lage temperatuur te bewaren en zo snel mogelijk te verwerken. Tijdens het bereiden van een maaltijd kan het nitraatgehalte van groenten dalen doordat het met kookvocht uit de groente verdwijnt. Het opwarmen van nitraatrijke groente leidt niet tot meer nitrietvorming als de groente snel is afgekoeld en goed gekoeld is bewaard. De nitrietvorming lijkt namelijk vooral een gevolg van de activiteit van bacteriën. Als groente langer dan twee dagen wordt bewaard, neemt de kans op nitrietvorming wel toe. Bewaar nitraatrijke groente en resten daarvan daarom niet langer dan twee dagen in de koelkast.
    Minder in diepvriesproducten en biologische groente
    Voor diepvriesgroenten en groenten voor potjes babyvoeding wordt doorgaans gebruik gemaakt van nitraatarme rassen. Ook de spinazie die voor diepvriesproducten wordt gebruikt, heeft een lager nitraatgehalte dan verse spinazie uit de winkel. Voor het invriezen wordt deze spinazie heel snel geblancheerd en gekoeld. Hierdoor wordt er weinig nitriet gevormd. Biologisch geteelde groenten bevatten soms minder nitraat dan niet-biologische geteelde groenten.

7. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    gewoon een pak diepvries spinazie kopen en als je dat voor je kind wil maken gewoon een paar blokjes uit het pak halen.

Deel Deze Pagina