Hallo! Onze kleine heeft soms last van het zuur. Afgelopen weekend heeft ze een nachtje liggen grommen: ik denk om het zuur dat misschien wat brandt in haar keel weg te krijgen. Ze werd er heel onrustig van en wilde, natuurlijk, voor geen goud alleen in haar eigen bedje liggen (en ik sliep slecht natuurlijk). De avond ervoor zat ze ook steeds te slikken en vieze bekkies te trekken. De dag erna ging het weer beter (of eigenlijk: probleem als sneeuw voor de zon verdwenen), en nu zijn de plannen om toch es naar de dokter te gaan weer afgeblazen. Soms heeft ze er eens een dag/avondje en nacht last van, of ruikt haar adem zuur, en kokhalst ze soms (zeg 5 keer op een dag) als ze weer wakker en druk is (ik denk door de smaak?), en dan gaat het weer dagen prima. We hebben haar bedje al wat met het hoofdeind omhoog gezet, en houden haar na het drinken ook wat rechtop. Maar ja, als een oprisping komt, dan komt het... ook door haar neus. Zelfs lang na het drinken kan het soms omhoog komen, en dan ruikt het echt zuur, en ziet er er stukken doorzichtiger uit (een paar oprispingen en dan is het weer over). Mijn vraag: Wanneer moeten we ons ongerust maken over dat zuur in haar keel? Mijn nichtje heeft er een ontstoken slokdarm door gekregen, dus ik ben er soms best een beetje ongerust over. Maar zij lag wel soms lang te krijsen (de ouders wisten echt niet wat er aan de hand was: verborgen reflux, bleek). Is het misschien mn eigen schuld? Ik had al eerder een vraag gesteld onder "ik voel me net een fopspeen" over hoge melkproductie. Ik ben er mee aan de slag gegaan, maar moet bekennen dat ondanks dat de melk weer spontaan uit beide borsten stroomt ik niet netjes sochtends mn borsten heb leeggekolfd, volgens dat schema dat je gaf (onder een link onder hetzelfde topic). Ik ben dus bang dat ze weer teveel melk te verwerken heeft (dunnere melk, groot volume, veel moeten drinken om genoeg binnen te krijgen, wat terugstromen in de hand werkt)? Hoop dat je me gerust kunt stellen Groetjes, D.
hoi, in principe geven veel kindjes vaak voeding terug, ook door de neus en dan vinden wij het vervelend, maar voor kindjes is dit echt een soort overloop. soort van gooi het er maar uit. je zult gezien hebben dat wanneer ze het kwijt is, ze er ook geen last meer van heeft. misschien kun je haar (op wakkere momenten na de voeding) een fopspeen aanbieden, mogelijk kan ze er dan beter mee omgaan (met de oprispingen?) zuigen brengt overigens ook vaak tot rust, dus als het komt door onrust kan dat ook nog helpen. heeft ze ook last van kramp? Dat het zuur ruikt en slijmerig is, komt natuurlijk omdat de melk al binnen is geweest. op zich is dat niet erg. Krijgt ze er in toenemende mate last van (pijn, of het wordt erger) dan kun je er naar laten kijken door de huisarts. Verder kun je er niet erg veel aan doen. in de meeste gevallen is het onschuldig...niets om je schuldig over te voelen ook, het ligt niet aan je voeding of de manier waarop je je voeding geeft. het zal ook over gaan. jullie zijn goed bezig, je helpt haar waar je kunt. succes, heidi margit
Fijn! Dank voor dit geruststellende antwoord! Toevallig is mevrouw sinds gister aan de fopspeen!Ik ben niet helemaal weg van zo'n ding, maar ik had al het vermoeden dat het in dit geval wel eens wat onrust weg kon nemen, vooral na het drinken: ze weet dan nooit zo goed wat ze wilt en is heel druk, met alle vochtige, melkgevolgen vandien. Ze is een snelle drinker (7/8 minuten en ze is klaar) en vaak wat onrustig na het drinken. Voor haar en voor ons misschien toch een oplossing zo'n fopspeen. De fopspeen was even wennen voor haar, maar ze is gisteravond zo lekker rustig geweest. Normaal is ze dan erg wakker en energiek en dat gaat dan door tot halverwege de nacht. Ze huilt nooit, afkloppen, maar is gewoon wat "vervelend" savonds, normaal babygedrag geloof ik, en kan dan niet slapen omdat ze niet tot rust kan komen. En ja, nog meer drinken om rustig te worden aan de borst.. dat gaat ook niet oneindig lang door, want op een gegeven moment is ze gewoonweg vol. Nu met die speen ging dat zooo heerlijk. Af en toe een beetje doezelen, dan weer wakker (ze kon inderdaad beter met oprispingen omgaan), in bad geweest en heerlijk in slaap gevallen. En als ze dan wou drinken was het ook echt een hele voeding, ipv 5 keer snacken op een avond. Vannacht heeft ze ook geweldig geslapen! half 12, half 5 en weer om 8 uur wilde ze drinken, verder was het muisstil! Ik denk dat er een goede kans in zit dat die fopspeen haar gaat helpen bij de wat zure smaak af en toe. Nogmaals bedankt!
fijn meid, ik hoop dat jullie de oplossing hebben gevonden hierin. geniet ervan, groetjes heidi margit