Mijn zoontje wordt over 1,5 week 1 jaar. Laatst bij cb werd aangegeven dat we mogen overstappen op gewone halfvolle melk. Onze zoon dronk de opvolgmelk heel slecht. Sinds een week krijgt hij nu melk en hij drinkt het erg goed! Maar ik heb het idee dat hij door de melk veel meer poept. Zijn ontlasting is wel ietsjes dunner, maar het is vooral erg veel! En ik heb het idee dat hij niet alles verteerd. Want er zitten veel stukken in. En hij heeft ook veel meer eetlust gekregen. Hij at altijd tussen de middag met moeite 1 boterham, nu makkelijk 2. En 's middags heeft hij na een liga o.i.d. nog steeds honger. Ik geef hem dus nog maar een stuk fruit. Onze zoon lust bijna alles, en is een echte lekkerbek. Om 16.30 gaat hij steeds erg huilen en pas nadat hij avondeten op heeft (behoorlijk veel) is het goed. Ook 's morgens na zijn pap van 180cc eet hij gerust nog 1/2 boterham. Maar is die ontlasting en het honger hebben normaal? Of kan er iets anders aan de hand zijn? Hij groeit goed en is meestal ook gewoon vrolijk. Ik heb zelf vroeger lactose-allergie gehad als baby (toen was ik dus jonger). Ik heb dus net lactose-vrije melk gekocht om te kijken of dat helpt.
Beste Leslie, Het huidige eet- en ontlastingspatroon van je kindje is niet direct te koppelen aan het soort melk dat je geeft. Kunnen er wellicht tandjes een rol spelen wat betreft de ontlasting? Goed om te weten dat een speciale dreumesmelk beter is afgestemd op ge behoefte van je kindje. groetjes, Judith - Nutricia
Hij heeft eigenlijk altijd juist wat meer moeite gehad met ontlasting. Hij heeft een poos lactulose gekregen om het op gang te brengen. Er komen volgens mij wel wat tandjes aan, maar zijn ontlasting is niet heel dun, maar vooral erg vaak en veel. En het ruikt niet zuur of iets. Gewoon normaal. En omdat er zoveel stukken inzitten, dacht ik dat hij misschien de voeding niet goed opneemt of verteerd. Of komt dit vaker voor?
Hoi Leslie, Als ik je vraag zo lees, denk ik zelf niet direct aan een lactose-intolerantie. Vaak gaat dit gepaard met erg dunne ontlasting en last van de darmpjes (hoewel het natuurlijk geen kwaad kan om het met een lactosevrije voeding helemaal uit te sluiten). Het feit dat je zoontje op dit moment meer ontlasting heeft, kan er natuurlijk mee te maken hebben dat hij ook wat meer eet, zoals je aangeeft in je bericht. Ik durf niet te zeggen wat precies de oorzaak is van de onverteerde stukjes in zijn ontlasting, voor de zekerheid kun je dit het best bespreken met je consultatiebureau of je huisarts. Succes! Groetjes Leonie - Nutricia